Peugeot 9X8: O απόλυτος σχεδιασμός
Όντας κάτι πολύ περισσότερο από ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, το Peugeot 9X8 είναι ήδη ένα εμβληματικό αντικείμενο, μια αισθητική και τεχνική επανάσταση, μια απόλυτη σχεδιαστική περιπέτεια.
Ο Matthias Hossann, διευθυντής σχεδίασης της Peugeot, το τοποθέτησε σε ένα «σκληρό» αρχιτεκτονικό περιβάλλον, πριν το 9Χ8 αντιμετωπίσει τις πίστες αγώνων αντοχής το 2022.
Αυτή ήταν μια ευκαιρία για τη φωτογράφο μόδας και supercars Agnieszka Doroszewicz, να παίξει με το φως και τις αντιθέσεις του σε ένα βιομηχανικό σκηνικό.
Οι φωτογραφίες της είναι μια μεταφορά για τις 24 Ώρες του Mans, ένα θρυλικό αγώνα, στον οποίο το φως αλλάζει όσο περνούν οι ώρες.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Λίγο σεβασμό (παρακαλώ) στο πρόσωπο της ιστορίας της Formula 1
Για να δημιουργήσει το νέο 9X8 Hybrid Hypercar, η ομάδα σχεδίασης της Peugeot έκανε μεγάλη προσπάθεια.
Το εμπλούτισε με όλους τους σύγχρονους αισθητικούς κώδικες που συνδέονται με τη μάρκα: στάση αιλουροειδούς, ρευστές γραμμές που ενισχύονται από στοιχεία σπορ χαρακτήρα, κομψές και δομημένες πλευρές και φυσικά, τη χαρακτηριστική φωτεινή υπογραφή του λιονταριού με τις τρεις νυχιές.
Λεπτό και κομψό, το Peugeot 9X8 προκαλεί συναισθήματα.
Το απόλυτο
Ο σχεδιασμός ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου είναι το απόλυτο όνειρο κάθε σχεδιαστή αυτοκινήτων.
Η πιθανότητα να πραγματοποιηθεί αυτό το όνειρο ήταν μέχρι τώρα κοντά στο μηδέν: αντί το πιο σημαντικό στοιχείο να είναι το στιλ και η ταυτότητα της μάρκας, ουσιαστικά ήταν η απόδοση, σε τέτοιο βαθμό που τα αγωνιστικά αυτοκίνητα είχαν γίνει μορφολογικά σχεδόν ίδια το ένα με το άλλο.
Η δουλειά των σχεδιαστών περιοριζόταν στις μικρές λεπτομέρειες και τη ζωηράδα της εικόνας.
Για το Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar, μηχανικοί και σχεδιαστές συνεργάστηκαν πολύ στενά για να επιτύχουν μια σύγκλιση μεταξύ στιλ και τεχνολογίας για τη δημιουργία ενός ανταγωνιστικού οχήματος.
«Το επίπεδο της συζήτησης ήταν απολύτως άνευ προηγουμένου», λέει ο Matthias Hossann, Διευθυντής Σχεδίασης της Peugeot. «Ήμασταν σε επαφή με την ομάδα της Peugeot Sport και πραγματικά δουλέψαμε πολύ στενά μαζί τους».
Το λιοντάρι
Η εμπλοκή της Peugeot στον μηχανοκίνητο αθλητισμό οφείλεται πρωτίστως στο γεγονός ότι οι αγώνες είναι ένα εργαστήριο ιδεών και ένας φανταστικός επιταχυντής καινοτομίας.
Ο απόλυτος πρεσβευτής της Peugeot Design και μια έμπνευση για μελλοντικές εξελίξεις, το Hybrid Hypercar 9X8 ανήκει στην τάση που έχει οριστεί για τα αυτοκίνητα της γκάμας, συμπεριλαμβανομένου του ολοκαίνουργιου Peugeot 308.
Ήταν το Peugeot 9X8 που έφερε για πρώτη φορά το νέο σήμα Lion head, το οποίο παρουσιάστηκε στις αρχές του 2021 πριν επίσης εμφανιστεί στο Peugeot 308.
«Η τεχνολογία του Peugeot 9X8 είναι εξ ολοκλήρου μια δημιουργία της Peugeot Sport και αυτό έπρεπε να το δείξουμε στη σχεδίασή μας», εξηγεί ο Matthias Hossann.
«Χωρίς κανένα συμβιβασμό στις επιδόσεις, θέλαμε να του δώσουμε μια μοναδική συμπεριφορά, αλλά και να διατηρήσουμε την ιδέα ενός βελτιωμένου αμαξώματος, που έρχεται σε αντίθεση με τα πολύ γεωμετρικά αυτοκίνητα αντοχής της προηγούμενης γενιάς»
Ένα άλλο χαρακτηριστικό της τεχνογνωσίας και του στυλ της Peugeot είναι εμφανές στην καμπίνα του 9X8, η οποία βασίζεται στο χαρακτηριστικό i-Cockpit της μάρκας.
Ακριβώς όπως θα συνέβαινε για ένα εγχείρημα σειράς μοντέλων παραγωγής, η φροντίδα που δόθηκε στην εσωτερική σχεδίαση συνδυάστηκε με το απαιτητικό επίπεδο προϋποθέσεων για το εξωτερικό: ο οδηγός και οι θεατές μπροστά από τις οθόνες τους πρέπει να αισθάνονται σαν να βρίσκονται σε ένα Peugeot, χωρίς να υπάρχει καμία απολύτως αμφιβολία.
Επιπλέον, ολόκληρο το cockpit του Peugeot 9X8 σχεδιάστηκε για να παρέχει τον υψηλότερο βαθμό εργονομίας για τους οδηγούς.
Η «ρήξη»
Παρατηρητές και ειδικοί είναι ομόφωνοι: το Peugeot 9X8 είναι μια ριζική ρήξη με τις προηγούμενες γενιές αγωνιστικών αυτοκινήτων.
Ανοίγει μια νέα εποχή. «Αυτό το 9X8 είναι ένα πραγματικό ορόσημο στον μηχανοκίνητο αθλητισμό και θα είμαστε τυχεροί που ήμασταν μέρος του», είπαν οι μελλοντικοί οδηγοί όταν το είδαν για πρώτη φορά.
«Στους τοίχους του σχεδιαστικού στούντιο όπου γεννήθηκε το Peugeot 9X8, είχαμε αναρτήσει τρεις λέξεις κλειδιά: εμβληματικό, αποτελεσματικό, συναισθηματικό», λέει ο Matthias Hossann.
«Με αυτόν τον τρόπο, όλη η ομάδα ενστερνίστηκε αυτές τις έννοιες, ανεξάρτητα από τη συμμετοχή του κάθε ατόμου στα διάφορα στάδια ανάπτυξης».
«Είχα βάλει τη λέξη εμβληματικό (iconic) στο μυαλό όλων, γιατί ήθελα ένα αυτοκίνητο που να είναι και άμεσα αναγνωρίσιμο και να σηματοδοτεί μια σημαντική ανακάλυψη, μια θεμελιώδη αλλαγή γενιάς».
Χωρίς φτερό
Το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό αυτού του αγωνιστικού και αυτό που για πολλούς το συνοψίζει, είναι η απουσία πίσω φτερού, που του προσδίδει τη μοναδική του μορφολογία.
Το πίσω φτερό εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε αγώνες αντοχής στο Le Mans το 1967 και έκτοτε έγινε το διαρκές πρότυπο. Από το 1971, λίγο παραπάνω από 50 χρόνια πριν, κανένα αυτοκίνητο δεν έχει κερδίσει χωρίς πίσω φτερό. Αυτό δείχνει το θράσος και την εφευρετικότητα των σχεδιαστών και μηχανικών της Peugeot.
Όταν δημιουργήθηκε το Peugeot 9X8, καταβλήθηκε τεράστια προσπάθεια στο πίσω μέρος του οχήματος. Ακολουθώντας το αρχικό σκίτσο ενός κάπως ‘ρευστού’ αυτοκινήτου, εμφανίστηκε μια ελαφρώς μυτερή καμπίνα, μαζί με το πολύ ιδιαίτερο κάλυμμα που βλέπουμε σήμερα πάνω από τον πίσω τροχό.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Λίγο σεβασμό (παρακαλώ) στο πρόσωπο της ιστορίας της Formula 1
Ηλεκτρικό
Η Peugeot έχει ήδη κερδίσει στο Le Mans με δύο αυτοκίνητα δύο διαφορετικών γενιών: το 905 με κινητήρα βενζίνης V10 το 1992 και το 1993, και το 908 με κινητήρα V12 HDi-FAP το 2009.
Για άλλη μια φορά, η τεχνολογία που χρησιμοποιήθηκε το Peugeot 9X8 σηματοδοτεί την αρχή μιας νέας εποχής. «Οι αγώνες αντοχής βασίζονται σε κανόνες που μας επιτρέπουν να αποδείξουμε την τεχνογνωσία της Peugeot στην ηλεκτροκίνηση», εξηγεί ο Olivier Jansonnie, Τεχνικός Διευθυντής του εγχειρήματος.
Για την τετρακίνητη υβριδική κίνησή του, το Peugeot 9X8 έχει ορισμένες ομοιότητες με αρκετά μοντέλα της γκάμας Peugeot, όπως το Peugeot 3008 ή το Peugeot 508.
Συνδυάζει έναν V6 2,6 λίτρων διπλού υπερτροφοδότη 500 kW (680 ίππων) κινητήρα εσωτερικής καύσης στο πίσω μέρος, με έναν ηλεκτροκινητήρα/γεννήτρια 200 kW (270 ίππων) μπροστά.
«Θέλαμε να σηματοδοτήσουμε αυτήν την τεχνολογική και πολιτιστική αλλαγή με μια νέα χρωματική υπογραφή, την οποία ονομάσαμε Κρυπτονίτη», προσθέτει ο Matthias Hossann.
«Το είχαμε ήδη λανσάρει λίγο πριν το Hybrid Hypercar 9X8, στο νέο μας μοντέλο της σειράς, επίσης υβριδικό: το 508 PSE» (Peugeot Sport Engineering).
«Μοιράζεται πολλά χαρακτηριστικά τεχνολογίας με το Peugeot 9X8, εκτός από το χρώμα του. Με λίγες εβδομάδες διαφορά το ένα από το άλλο, και τα δύο έφεραν τη μάρκα Peugeot στην εποχή των ηλεκτρικών υψηλών επιδόσεων».
Εικονικό
Η ομάδα σχεδιασμού της Peugeot επικαλέστηκε επίσης την τεχνολογία αιχμής. «Αλλά όχι μόνο», εξηγεί ο Matthias Hossann. «Η δουλειά των σχεδιαστών περιλαμβάνει ένα ‘παιχνίδι’ μεταξύ σχεδίων και εργαλείων 3D προκειμένου να συμπεριληφθούν οι φάσεις απεικόνισης εικονικής πραγματικότητας».
Για τη δημιουργία αυτού, οι σχεδιαστές χρησιμοποιούν εργαλεία 3D και CAD (Computer Aided Design). Με αυτήν την τεχνολογία, είναι επίσης εύκολο να μοιράζονται τα αρχεία με τις ομάδες μηχανικών. Μόλις τοποθετήθηκαν όλα τα δεδομένα στοιχεία, μετά ήρθε το στάδιο της εικονικής πραγματικότητας.
«Φτάσαμε σε υψηλό σημείο όταν δείξαμε το πλήρες Peugeot 9X8 στην ομάδα μηχανικών χρησιμοποιώντας μια συσκευή εικονικής πραγματικότητας. Ο Olivier Jansonnie, ο Τεχνικός Διευθυντής, γυρνούσε γύρω από το αυτοκίνητο για αρκετή ώρα με τη συσκευή αυτή φορεμένη στο κεφάλι του. Ο ενθουσιασμός του ήταν καθοριστικός».
Νύχτα
«Η ομάδα σχεδιασμού της Peugeot περιλαμβάνει οπαδούς του αγώνα 24 Hours of Le Mans. Έχοντας βρεθεί εκεί ως θεατές, γνωρίζουν ότι τη νύχτα, στην πίστα, τα αυτοκίνητα έχουν ελάχιστα διακριτικά στοιχεία και χαρακτηριστικά».
«Μερικά αυτοκίνητα μπορούν να αναγνωριστούν από τον ήχο των κινητήρων τους, αλλά σε πολλά σημεία, η οπτική παρουσία των αυτοκινήτων περιορίζεται κυρίως σε φωτεινές γραμμές που εξαφανίζονται μέσα στη νύχτα».
Ως φωτογράφος αυτής της σειράς εικόνων του Peugeot 9X8, η Agnieszka Doroszewicz αναγνώρισε αμέσως τις δυνατότητες των φωτεινών υπογραφών του Peugeot 9X8: «Θέλαμε πολύ να απλώσουμε χρονικά τη λήψη μας σε μια ολόκληρη μέρα και να την επεκτείνουμε μέχρι αργά τη νύχτα».
«Κατάφερα να πετύχω μια τέλεια αναπαράσταση του αγώνα 24 Ωρών του Mans στις φωτογραφίες μου. Το φως της ημέρας, ο τεχνητός φωτισμός και ο έντονος φωτισμός των προβολέων συνδυάζονται με το ισχυρό σχέδιο των φωτεινών νυχιών του αυτοκινήτου».
«Φυσικά, δεν ήμασταν στο Mans, αλλά στη φωτογράφιση υπάρχει όλη η ατμόσφαιρα του Mans».
Agneszka
Με έδρα το Αμβούργο της Γερμανίας, η Agnieszka αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών στο Φωτογραφικό Σχέδιο και είναι ελεύθερη επαγγελματίας από το 2007, συμμετέχοντας τόσο σε φωτογραφίσεις όσο και σε post-production.
«Κάθε φωτογράφιση έχει τις δικές της μικρές ιστορίες. Εδώ, για παράδειγμα, με το Peugeot 9X8 έκανε τρομερό κρύο. Τίποτα όμως δεν μπορούσε να μειώσει το πάθος του Matthias και της ομάδας του να συμμετάσχουν σε όλο το γύρισμα».
«Η παρουσία τους ήταν πολύ συγκινητική, καθώς εκμεταλλευτήκαμε αυτήν την ευκαιρία για να εμπλακούμε σε μια πραγματική συζήτηση».
«Επιπλέον, η όλη φωτογράφιση ήταν απόλυτα εκπληκτική: η αντίθεση μεταξύ της πολύ καθαρής αισθητικής του Peugeot 9X8 και της «σκληρής» αρχιτεκτονικής ήταν εντυπωσιακή, και η τραχιά πατίνα της υφής του μπετό ήταν ιδανικά υποβλητική για τον κόσμο των αγώνων».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Λίγο σεβασμό (παρακαλώ) στο πρόσωπο της ιστορίας της Formula 1