Σκληρά λόγια από τον Zak Brown
O CEO της McLaren, Zak Brown, εκφράστηκε με σκληρά λόγια για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Formula 1 αυτή τη στιγμή, κυρίως σε πολιτικό επίπεδο.
Ο 50χρονος Αμερικανός επικεφαλής της McLaren, αναφέρθηκε στα κύρια προβλήματα που εντοπίζει ο ίδιος ότι αντιμετωπίζει η Formula 1 αυτή τη στιγμή. Από την έκκληση των τριών πιο πλούσιων ομάδων να αυξηθεί το όριο προϋπολογισμού με τα -έξι φέτος- σπριντ του Σαββάτου και τις θυγατρικές ομάδες, έως τη διακυβέρνηση του σπορ.
Ο Brown πιστεύει ότι απαιτείται πιο σθεναρή ηγεσία από τη FIA και την F1, καθώς κατά την άποψή του, συγκεκριμένες ομάδες έχουν υπερβολική ισχύ στην πολιτική αρένα του σπορ. Εκεί πιστεύει ότι βρίσκονται τα αίτια που οδήγησαν στα γεγονότα του GP Αμπού Ντάμπι πέρυσι.
Ο Brown έκανε ανοιχτή έκκληση προς τον νέο πρόεδρο της FIA, Mohammed Ben Sulayem και τον CEO της F1, Stefano Domenicali για διοίκηση με περισσότερη πυγμή, που θα κατευθύνει το σπορ προς την καλύτερη κατεύθυνση, και όχι εκεί που θέλουν να το οδηγήσουν ορισμένες ομάδες, λόγω των συμφερόντων τους.
Όπως έχει αναφερθεί, τρεις ομάδες (Mercedes, Red Bull και Ferrari) πιέζουν για την αύξηση του ανώτατου ορίου εξόδων των ομάδων για τη σεζόν του 2022, με πρόφαση το φόβο ζημιών στα 6 σπριντ που θα διοργανωθούν κατά τη διάρκεια της σεζόν.
Το όριο εξόδων των 140 εκατομμυρίων δολαρίων ισχύει για 21 αγώνες εντός της σεζόν. Επειδή είναι προγραμματισμένο να διεξαχθούν 23 Grand Prix το 2022, το όριο θα αυξηθεί κατά 2,4 εκατ. $, δηλαδή 1,2 εκατ. $ για κάθε επιπλέον αγώνα.
Πέραν αυτού όμως, οι τρεις κορυφαίες ομάδες ζητάνε περαιτέρω αύξηση του budget cap κατά 2,65 εκατ. $, επειδή θα διεξαχθούν 6 σπριντ κατά τη διάρκεια της σεζόν.
Πέρυσι, που είχαν διεξαχθεί τρία σπριντ, το όριο του budget cap ανέβηκε κατά 450.000 $ (150.000 $ για κάθε σπριντ), με πρόβλεψη 100.000 $ επιπλέον, σε περίπτωση ατυχήματος.
Η διαμάχη για την αύξηση ορίου εξόδων
Ο Zak Brown δήλωσε σχετικά: «Η ευκαιρία μας να είμαστε ανταγωνιστικοί ενισχύθηκε με την εισαγωγή του ανώτατου ορίου προϋπολογισμού στην F1».
«Με το όριο εξόδων να μειώνεται στα 140 εκατ. δολάρια φέτος και στα 135 εκατ. δολάρια το επόμενο έτος, οι νέοι οικονομικοί κανονισμοί μας παρουσιάζουν ένα πιο δίκαιο πλαίσιο ανταγωνισμού, μειώνοντας το αναπόφευκτο πλεονέκτημα των ομάδων με μεγαλύτερες δαπάνες και καλύτερα μέσα».
«Ωστόσο, πρέπει να συνεχίσουμε να προωθούμε την οικονομική βιωσιμότητα σε όλο το σπορ. Ορισμένες ομάδες εξακολουθούν να αναζητούν δικαιολογίες, για να αυξήσουν το ανώτατο όριο κόστους και να κατακτήσουν Παγκόσμια Πρωταθλήματα με επιταγές».
«Η συνεχιζόμενη άσκηση πίεσης από ορισμένες ομάδες για την αύξηση του ανώτατου ορίου κόστους για ζημιές σε αγώνες σπριντ είναι ένα συνεχόμενο παράδειγμα. Η πρωτοβουλία της Formula 1 για τους αγώνες σπριντ του Σαββάτου έχει προσθέσει νέους θεατές και έχει αυξήσει το προφίλ του σπορ για να διευρύνει την παγκόσμια βάση των οπαδών του».
«Ωστόσο, αυτές οι ομάδες συνεχίζουν να ζητούν αύξηση του ανώτατου ορίου κόστους κατά ένα υπερβολικό ποσό, παρά τις σαφείς αποδείξεις ότι πέρυσι προκλήθηκαν ελάχιστες ζημιές κατά τη διάρκεια αυτών των αγώνων, σε μια ελάχιστα συγκαλυμμένη προσπάθεια να προστατευτούν από τη διάβρωση του ανταγωνιστικού τους πλεονεκτήματος».
«Η τρέχουσα δομή διακυβέρνησης του αθλήματος επιτρέπει μια κατάσταση όπου ορισμένες ομάδες, για να προστατεύσουν το δικό τους ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ουσιαστικά κρατούν το σπορ όμηρο από αυτό που είναι καλύτερο για τους οπαδούς και, συνεπώς, για το άθλημα στο σύνολό του».
«Αυτές οι ομάδες φαίνεται ότι δε μπορούν να δεχτούν ότι ένα ανώτατο όριο προϋπολογισμού είναι προς το συμφέρον του σπορ και δεν μπορούν να απαλλαγούν από τη συνήθειά τους να ξοδεύουν χρήματα για να φτάσουν στην κορυφή».
Θυγατρικές ομάδες
Ο Zak Brown επεσήμανε όμως και το πρόβλημα που δημιουργείται με θυγατρικές ομάδες με εμφανές παράδειγμα την AlphaTauri, η οποία σε πολλούς αγώνες του 2021 είχε τη δυνατότητα να ανταγωνιστεί -και να κερδίσει- την McLaren: «Επιπλέον, η απειλή των ομάδων Α και Β δεν έχει εξαφανιστεί και είναι ζωτικής σημασίας να ενισχυθεί η διακυβέρνηση του σπορ, για να αποφευχθεί αυτό».
«Οι κανονισμοί, όπως ισχύουν σήμερα, είναι σε μεγάλο βαθμό προκατειλημμένοι προς τις Β/πελατειακές ομάδες, γεγονός που δεν συνάδει με την αρχή της F1 για μια ομάδα γνήσιων κατασκευαστών που ανταγωνίζονται μεταξύ τους επί ίσοις όροις. Μειώνει αυτό που σημαίνει να είσαι “ομάδα” της F1 και τη φύση του σπορ».
«Η F1 πρέπει να είναι 10 πραγματικοί κατασκευαστές, όπου κάθε ομάδα, εκτός από το να μοιράζεται τη μονάδα ισχύος και ενδεχομένως τα εσωτερικά του κιβωτίου ταχυτήτων, πρέπει να σχεδιάζει και να παράγει όλα τα εξαρτήματα που έχουν σχέση με την απόδοση».
«Αυτή τη στιγμή, υπάρχει μεγάλη ποικιλία στα επιχειρηματικά μοντέλα μεταξύ των ομάδων. Η προσπάθεια εφαρμογής του ίδιου συνόλου πολύπλοκων κανονισμών σε κάθε ομάδα, και στη συνέχεια η αποτελεσματική αστυνόμευσή τους, είναι άσκοπα περίπλοκη και το αποτέλεσμα είναι συμβιβασμένο».
«Αυτό το περιβάλλον με ανώτατο όριο κόστους θα πρέπει να επιτρέψει στις ομάδες να γίνουν πιο αναγνωρίσιμες οντότητες από μόνες τους εντός ενός ρεαλιστικού προϋπολογισμού, χωρίς την ανησυχία σημαντικών διαφορών στην απόδοση με βάση το πόσα μπορεί να δαπανήσει κάθε ομάδα».
«Με λίγα λόγια, η τρέχουσα κατάσταση επιτρέπει στις ομάδες Β να είναι πιο ανταγωνιστικές σε σχέση με τους κατασκευαστές και στις ομάδες Α να είναι πιο ανταγωνιστικές έχοντας το πλεονέκτημα μιας ομάδας Β. Χωρίς διόρθωση, η κατάσταση που επικρατεί, σημαίνει ότι κάθε ομάδα που φιλοδοξεί να κατακτήσει το Πρωτάθλημα, πρέπει να έχει μια ομάδα Β και αυτό απλά δεν είναι Formula 1».
«Επιπλέον, η πίεση ψήφου που ασκούν οι ομάδες Α στις ομάδες Β δεν συνάδει με την προώθηση ενός ισότιμου σπορ που βασίζεται στην αξία της κάθε ομάδας. Όπως έχω ξαναπεί, αν και οι ομάδες αυτές δεν το παραδέχονται, υπάρχουν φορές που κάποιες μικρότερες ομάδες ψηφίζουν ενάντια στα δικά τους συμφέροντα για να ικανοποιήσουν την ατζέντα της ομάδας Α».
Συστημικά ζητήματα
«Η εκλογή του Mohammed Ben Sulayem τον περασμένο Δεκέμβριο ως νέου προέδρου της FIA παρέχει την ευκαιρία για συλλογική μεταρρύθμιση του τρόπου λειτουργίας της Formula 1».
«Είναι προφανές να εστιάζουμε στα γεγονότα του Αμπού Ντάμπι στο τέλος της περασμένης σεζόν, τα οποία αποτελούν αντικείμενο έρευνας της FIA, αλλά αυτό ήταν, κατά την άποψή μου, πιο πολύ σύμπτωμα παρά αίτιο».
«Υπήρχαν συστημικά ζητήματα όσον αφορά την ευθυγράμμιση και τη σαφήνεια, σχετικά με το ποιος θέτει τους κανόνες -η FIA ή οι ομάδες- τα οποία εκδηλώθηκαν τα τελευταία δύο χρόνια, μερικές φορές με αντίκτυπο υψηλού προφίλ».
«Τα σημάδια των οργανωτικών δυσκολιών φάνηκαν στο Grand Prix Αυστραλίας το 2020 και στο περυσινό GP Βελγίου, τα οποία χαρακτηρίστηκαν από έλλειψη προετοιμασίας και προσωρινή αδράνεια στις λύσεις, κατά τα φαινόμενα, όσον αφορά τα γεγονότα που εκτυλίχθηκαν».
«Η μεγαλύτερη σαφήνεια σχετικά με τους ρόλους της FIA και της F1, και η ανάγκη για αυξημένη ηγεσία επί του αθλήματος θα είναι αναμφίβολα στην ατζέντα των Mohammed Ben Sulayem και Stefano Domenicali καθώς και των αντίστοιχων ομάδων τους».
«Οι προηγούμενες διοικήσεις ακολούθησαν ένα κυρίως αυταρχικό στιλ διακυβέρνησης, οπότε για να δείξουν στο σπορ τη σωστή κατεύθυνση, ήταν απαραίτητο να ακολουθηθεί μια πιο συμβουλευτική προσέγγιση με τις ομάδες και τα ενδιαφερόμενα μέρη».
«Αλλά τώρα που το άθλημα έχει επαναπροσδιοριστεί με επιτυχία, προχωρώντας προς τα εμπρός, υπάρχει ανάγκη να επιστρέψουμε σε ισχυρότερη, πιο κατευθυντήρια ηγεσία και διακυβέρνηση στην κορυφή του αθλήματος».
Υπερβολική ισχύς ομάδων
«Είναι σαφές ότι ορισμένοι από τους κανονισμούς και η διακυβέρνησή τους δεν είναι αποδεκτοί, έτσι όπως έχουν τα πράγματα. Κανείς δεν είναι ευχαριστημένος με την ασυνέπεια στην αστυνόμευση των κανονισμών, την οποία όμως οι ομάδες συνήθως εκμεταλλεύονται για ανταγωνιστικό πλεονέκτημα».
«Έχω ξαναπεί ότι οι ομάδες έχουν υπερβολική δύναμη και πρέπει να μειωθεί. Έχουμε σημαντικό ρόλο στη σύνταξη των κανονισμών και στη διακυβέρνηση της Formula 1 και αυτή η επιρροή δεν καθοδηγείται πάντα από αυτό που είναι συνολικά καλύτερο για το άθλημα».
«Ναι, θα πρέπει να ζητείται η γνώμη των ομάδων και να λαμβάνονται υπόψη οι τεκμηριωμένες απόψεις τους, ιδίως σε μακροπρόθεσμα στρατηγικά ζητήματα. Αλλά κατά καιρούς έχει φανεί ότι το σπορ κυβερνάται από ορισμένες ομάδες».
«Ας μην ξεχνάμε ότι εμείς, οι ομάδες, έχουμε συμβάλει στις ασυνέπειες στην αστυνόμευση των κανονισμών όσο κανείς άλλος. Οι ομάδες είναι αυτές που άσκησαν πίεση να αποφεύγεται πάση θυσία ο τερματισμός των αγώνων με αυτοκίνητο ασφαλείας».
«Οι ομάδες είναι αυτές που ψήφισαν πολλούς από τους κανονισμούς για τους οποίους διαμαρτύρονται».
«Οι ομάδες είναι αυτές που χρησιμοποίησαν τη μετάδοση μηνυμάτων ασυρμάτου προς τον διευθυντή αγώνα για να προσπαθήσουν να επηρεάσουν τις ποινές και τα αποτελέσματα των αγώνων, σε σημείο όπου ένας υπερβολικά ενθουσιώδης διευθυντής ομάδας παίζει με τις κερκίδες και πιέζει τους αγωνοδίκες».
«Αυτό δεν ήταν εποικοδομητικό για την F1. Μερικές φορές έμοιαζε με χαζομάρες παντομίμας και όχι με την κορύφωση ενός παγκόσμιου σπορ».
«Είμαι βέβαιος ότι θα δούμε αυξημένη ηγεσία από τη FIA και την F1 και ότι συλλογικά, ως φύλακες του σπορ, θα επικεντρωθούμε στην εξέλιξη του αθλήματος και δε θα αποφεύγουμε την ευθύνη όταν πρόκειται για δύσκολες αποφάσεις»._Φ.Λ.