Matthias Hossann, επικεφαλής σχεδιασμού της Peugeot
Εισχωρούμε στα άδυτα του σχεδιαστικού κέντρου της Peugeot, στο Βελιζί, για μια αποκλειστική φωτογράφιση του πρωτοτύπου e-Legend αλλά και για μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση με τον δημιουργό του, Matthias Hossann.
Βρεθήκαμε στο ADN (Automotive Design Network), στο κέντρο σχεδιασμού και έρευνας στα νότια του Παρισιού, το οποίο ξεκίνησε να λειτουργεί από το 1966, αποτελώντας μέχρι πρότινος την πηγή για κάθε νέα δημιουργία της PSA. Σήμερα, φυσικά, ανήκει στο ευρύτερο δίκτυο αντίστοιχων κέντρων της Stellantis.
Ύστερα από τους απαραίτητους ελέγχους ασφαλείας, ανεβήκαμε στον τελευταίο όροφο του κτιρίου, στον θόλο, εκεί όπου το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας αξιολογεί τα νέα μοντέλα της εταιρείας, πολύ πριν δουν το πρώτο φως της δημοσιότητας.
Εκεί και στον παράπλευρο εξωτερικό χώρο μάς δόθηκε η ευκαιρία για μια αποκλειστική φωτογράφιση του πρωτοτύπου e-Legend, όπως επίσης να συνομιλήσουμε με τους συντελεστές του, και κυρίως με τον Matthias Hossann, επικεφαλής σχεδιασμού της Peugeot. Ας δούμε, λοιπόν, τι συμβολίζει το ιδιαίτερο αυτό concept car για το μέλλον της γαλλικής εταιρείας.
Τι ακριβώς θέλατε να επικοινωνήσετε μέσω του e-Legend, με δεδομένο το διαφορετικό του ύφος από την τρέχουσα σχεδιαστική γλώσσα της εταιρείας; > Ένα πρωτότυπο συνήθως αποτελεί ένα κινητό εργαστήριο για να δοκιμαστούν νέες λειτουργίες και χρήσεις, αλλά και καινούργιες σχεδιαστικές φόρμες. Στην περίπτωση του e-Legend, το οποίο παρουσιάστηκε το 2018 με την ευκαιρία της συμπλήρωσης πενήντα ετών από το λανσάρισμα του «504», θεωρήσαμε πως ήταν μια καλή ευκαιρία, πέρα από το να τιμήσουμε την επέτειο, να καταθέσουμε ένα «μανιφέστο» για το πώς θα μπορούσε να ήταν το μέλλον του συγκεκριμένου αυτοκινήτου.
Σήμερα τα περισσότερα πρωτότυπα υιοθετούν πρωτοποριακά συστήματα, όπως την αυτόνομη οδήγηση κτλ., με αποτέλεσμα όλη αυτή η ενσωμάτωση της τεχνολογίας να αποπνέει μια ψυχρή αίσθηση. Θεωρήσαμε, λοιπόν, ότι με την ευκαιρία του επετειακού πρωτοτύπου θα μπορούσαμε να κάνουμε κάποιες γέφυρες με το παρελθόν και να συνδυάσουμε τα δύο αυτά σύμπαντα, ώστε να υπογραμμίσουμε ότι και στο μέλλον η τεχνολογία θα εφαρμόζεται πάνω σε αυτοκίνητα που θα εξακολουθούν να βγάζουν συναίσθημα.
Τι ήταν αυτό που έκανε τα παλιότερα αυτοκίνητα να προκαλούν πιο δυνατά συναισθήματα; > Κατ’ αρχάς οι αναλογίες τους. Το 504 Coupe ήταν αναμφίβολα -κι αυτό το όφειλε στις αναλογίες του- ένα από τα πιο όμορφα Peugeot. Πρόκειται για ένα κομμάτι του σχεδιασμού όπου δίνουμε ιδιαίτερη σημασία κάθε φορά που καταπιανόμαστε με κάποιο καινούργιο μοντέλο.
Εν προκειμένω, δε διατηρήσαμε μόνο τις αναλογίες του πρωτοτύπου, αλλά προσπαθήσαμε να συνδυάσουμε τα βασικά του συστατικά σε ένα φουτουριστικό αμάξωμα, ξεφεύγοντας από το πρώτο επίπεδο της δημιουργίας ενός retro-design. Με δεδομένο ότι η Peugeot έχει μεγάλη ιστορία, θεωρώ πως είναι σωστό να «παίζουμε» με τους σχεδιαστικούς μας κώδικες, ακόμα και στα αυτοκίνητα παραγωγής.
Όμως, με ελάχιστες εξαιρέσεις, οι περισσότερες εταιρείες που διαθέτουν μια πραγματικά μεγάλη ιστορία δε θέλουν να μπαίνουν στον εύκολο πειρασμό αξιοποίησης του παρελθόντος στη σύγχρονη εποχή. > Στην Peugeot εν προκειμένω το ζήτημα ήταν να βρεθεί η σωστή ισορροπία ανάμεσα στα σύγχρονα στοιχεία και εκείνα που δανειζόμαστε από το παρελθόν. Ως σχεδιαστής η αλήθεια είναι πως προσπαθώ, μαζί με την ομάδα μου, να ανοίγουμε καινούργιους δρόμους προς το μέλλον.
Και ένα δύσκολο κομμάτι της δουλειάς μας είναι ότι προσπαθούμε να φανταστούμε εκ των προτέρων ποιες θα είναι οι τάσεις όταν πλέον ένα αυτοκίνητο θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται. Όμως στην περίπτωση της Peugeot προσπαθούμε επίσης να σκεφτόμαστε όταν σχεδιάζουμε ένα νέο μοντέλο, τι είδους δεσμούς πραγματοποιούμε με το DNA της φίρμας. Πάρτε για παράδειγμα τα χαρακτηριστικά πίσω φώτα, τα οποία όμως κάθε φορά προσπαθούμε να τα διαφοροποιούμε, έτσι που να είναι αναγνωρίσιμα ως Peugeot και ταυτόχρονα να εκσυγχρονίζεται το ντιζάιν με το πέρασμα του χρόνου.
Ποια υποδοχή επιφύλαξε το κοινό στο e-Legend; Κάνατε μήπως κάποια έρευνα, κατά πόσο ο κόσμος ήθελε να το δει στην παραγωγή; > Την εποχή εκείνη δεν ήμουν επικεφαλής σχεδιασμού της Peugeot, αλλά υπεύθυνος για το σχεδιασμό των πρωτοτύπων. Είχαμε αφιερώσει πραγματικά πολλή ενέργεια, ωστόσο μας εξέπληξε η ανταπόκριση του κόσμου, ακόμα και των νεώτερων ή εκείνων που δε γνώριζαν τη φίρμα.
Για παράδειγμα στην Κίνα, όπου οι πιο νέοι δεν ήταν σε θέση να κάνουν τη σύνδεση με το 504 Coupe της δεκαετίας του ’70, από τη μία μπορούσαν να αντιληφθούν πως το e-Legend αφορά ένα Peugeot, και ταυτόχρονα το εκλάμβαναν ως κάτι ιδιαίτερα φουτουριστικό. Το αυτοκίνητο, που παρουσιάστηκε στην Έκθεση του Παρισιού, όπως καταλαβαίνετε προκάλεσε μεγάλο ενθουσιασμό. Σε μια διαδικτυακή έρευνα, πάνω από 70.000 ψήφισαν πως επιθυμούσαν να κατασκευαστεί το αυτοκίνητο. Η μεγάλη αυτή συμμετοχή μάς ξάφνιασε όλους ευχάριστα, και αυτό αποδεικνύει πως όταν ένα αυτοκίνητο προκαλεί συναισθήματα, μπορεί να είναι επιτυχημένο.
Πώς εξηγείτε το γεγονός ότι από τη μία είχαμε ένα μεγάλο κοινό που εκδήλωσε το ενδιαφέρον του να αγοράσει ένα αυτοκίνητο κουπέ, και την ίδια στιγμή η Peugeot αποφάσισε να αποτραβηχτεί από συγκεκριμένες κατηγορίες ώστε να εστιαστεί στους πιο mainstream τύπους αμαξωμάτων; > Ως σχεδιαστής θα ήθελα να σχεδιάζω συγκεκριμένους τύπους αμαξωμάτων, όμως από την άλλη πάντα τίθεται το θέμα της κερδοφορίας πριν προγραμματιστεί η παραγωγή κάποιου νέου μοντέλου, γι’ αυτό και κάποια στιγμή περιορίσαμε την γκάμα των αυτοκινήτων που κατασκευάζουμε.
Δυστυχώς, σήμερα δεν μπορεί να βγάλει κέρδος ένα αυτοκίνητο σαν το e-Legend. Τα βάλαμε κάτω και η αλήθεια, όσο κι αν αυτό είναι απογοητευτικό για έναν σχεδιαστή, είναι πως η εξίσωση δεν έβγαινε. Φτιάχνουμε, λοιπόν, τα αυτοκίνητα εκείνα που μπορούν να βγάλουν κέρδος, και ταυτόχρονα να είναι πραγματικά Peugeot και να «μιλάνε» με το συναίσθημα του αγοραστικού κοινού.
Ο σημερινός αγοραστής, όταν επιλέγει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, θέλει η εμφάνισή του να υπογραμμίζει τη συγκεκριμένη ιδιότητα; > Όπως καταλαβαίνετε, κάνουμε διάφορες έρευνες στον συγκεκριμένο τομέα, και κάποιοι καταναλωτές θεωρούν πως ορισμένα ηλεκτρικά είναι υπερβολικά φουτουριστικά για τα γούστα τους. Άρα πρέπει να βρεθεί η σωστή δοσολογία, έτσι ώστε ένα ηλεκτρικό να μη δείχνει πιο μοντέρνο απ’ όσο μπορεί να αντέξει ένας αγοραστής.
Αυτό που έχουμε να κάνουμε είναι να εξηλεκτρίσουμε το δυνατό μας DNA, προσφέροντας ένα επιθυμητό αποτέλεσμα. Έπειτα από λίγα χρόνια δε θα έχει σημασία η τεχνολογία κάτω από το καπό. Όλα τα αυτοκίνητα θα είναι ηλεκτρικά με αντίστοιχες προδιαγραφές απόδοσης, οπότε στο τέλος της ημέρας, το ντιζάιν θα κάνει τη διαφορά.
Matthias Hossann: Πόσο… γαλλική είναι η Peugeot;
Η Peugeot είναι ένας Γάλλος, ή ένας παγκόσμιος κατασκευαστής, που η… «γαλλικότητά» του δεν έχει σημασία στη σημερινή εποχή; > Θεωρώ πως η σωστή προσέγγιση είναι πως είμαστε ένας παγκόσμιος κατασκευαστής με γαλλικό άρωμα, γιατί αυτό αποτελεί μέρος από τις ρίζες μας. Όμως την ίδια στιγμή είμαστε ένας παγκόσμιος παίκτης.
Για να διατηρήσουμε αυτή την ισορροπία, τόσο η Peugeot όσο και οι υπόλοιποι κατασκευαστές του ομίλου έχουμε προσδιορίσει με ακρίβεια ποια είναι τα συστατικά του DNA μας. Δεν είναι κάτι απλό, αλλά περιγράφεται μέσα από μια ολόκληρη σχεδιαστική βίβλο. Και αυτό αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο για να προχωρούμε στο μέλλον και, φυσικά, να μην μπαίνουμε στα χωράφια των άλλων εταιρειών του ομίλου.
Ένα από τα χαρακτηριστικά στοιχεία ενός Peugeot αποτελεί πλέον και το i–Cockpit, με το χαρακτηριστικό μικρό τιμόνι. Πρόκειται αναμφίβολα για κάτι ιδιαίτερα τολμηρό, όταν οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνηθίζουν να ακολουθούν την πεπατημένη. > Πράγματι, και είναι κάτι το οποίο βοήθησε ακόμα περισσότερο την αναγνωρισιμότητα της φίρμας. Πλέον έχουν πουληθεί 8 εκατ. αυτοκίνητα με i–Cockpit, και το feedback που έχουμε είναι απόλυτα θετικό. Επιπλέον, ήταν πολύ ενθαρρυντικό και για εμάς, που στηρίξαμε κάτι καινοτόμο, και θα μας βοηθήσει να είμαστε καινοτόμοι και στο μέλλον._ 4Τ
Ποιος είναι
O Matthias Hossann (Ματιάς Οσάν) ανέλαβε τον Ιούλιο του 2020 επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος της Peugeot, παραλαμβάνοντας τη σκυτάλη από τον Ζιλ Βιντάλ, ο οποίος κατείχε την εν λόγω θέση από το 2010. Ο Matthias Hossann, που γεννήθηκε το 1980, αποφοίτησε από τη Σχολή Σχεδιασμού Strate και εντάχθηκε στο Groupe PSA το 2002.
Από τότε κατείχε διάφορες θέσεις σε διεθνές επίπεδο, μεταξύ των οποίων και εκείνη του τμήματος σχεδιασμού του Γάλλου κατασκευαστή στη Σαγκάη. Από το 2013 και μετά ο 40χρονος σήμερα Matthias Hossann ανέλαβε διάφορα σημαντικά project, συμπεριλαμβανομένου του πρωτοτύπου e-Legend, ενώ παράλληλα έχει συμβάλει στον προκαταρκτικό σχεδιασμό μοντέλων ευρείας παραγωγής της μάρκας, όπως είναι τα νέα «208» και «2008».
Peugeot e-Legend Concept
Πενήντα χρόνια μετά την πρεμιέρα του Peugeot 504 Coupe, η γαλλική εταιρεία αποδεικνύει με το πρωτότυπο e-Legend πως τα αυτοκίνητα του μέλλοντος, εκτός από αυτόνομα και ηλεκτρικά, μπορεί να είναι και συναρπαστικά σε σχεδιασμό. Το εσωτερικό αποτελεί ένα συγκερασμό του φουτουριστικού ντιζάιν και της παράδοσης.
Τα καθίσματα είναι ντυμένα με μπλε βελούδο, επιλογή που παραπέμπει στο 504 Coupe, ενώ οι επιβάτες περιβάλλονται από 16 οθόνες κάθε διάστασης. Στη θέση των παραδοσιακών σκιαδίων συναντάμε οθόνες 12 ιντσών, το ρόλο της επένδυσης των θυρών έχουν αναλάβει οθόνες 29 ιντσών, ενώ στο πλήρως αυτόνομο πρόγραμμα Επιπέδου 4, οπότε και υποχωρεί το τιμόνι, το «παρών» δίνει μια οθόνη 49 ιντσών!
ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ: 462 ίπποι
ΜΕΓΙΣΤΗ ΡΟΠΗ: 800 Nm
ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΠΑΤΑΡΙΑΣ: 100 kWh
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 595 χλμ.
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4,65×1,93×1,37 μ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2,69 μ.
0-100 χλμ./ώρα:
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ