Gasly: Ένας «εγκλωβισμένος» πρωταγωνιστής
Ο Pierre Gasly ήταν ένας από τους καλύτερους οδηγούς της σεζόν του 2021, ωστόσο, ο Γάλλος έχει εγκλωβιστεί στην AlphaTauri λόγω του πολυετούς συμβολαίου του με τη Red Bull. O ίδιος αναφέρθηκε σε αυτό και τις βλέψεις του για το 2022.
To 2021 ήταν, πιθανότατα, η καλύτερη σεζόν του Pierre Gasly στη Formula 1. Παρότι δεν κατάφερε να ανέβει στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου, όπως στη Monza το 2022. Ωστόσο, είναι η πρώτη φορά στην πορεία του Γάλλου οδηγού που έχει καταφέρει να συγκεντρώσει τριψήφιο αριθμό βαθμών.
Ο Gasly, που θα γιορτάσει τα 26α γενέθλιά του το Φεβρουάριο, ήταν ο αδιαφιλονίκητος ηγέτης της AlphaTauri, καθώς ο πρωτοεμφανιζόμενος Yuki Tsunoda δε μπορούσε να του προβάλει μεγάλη αντίσταση. Μόλις στον τελευταίο αγώνα της σεζόν κατάφερε ο Ιάπωνας να παραταχθεί εμπρός από τον ομόσταυλό του στη σειρά εκκίνησης ενός Grand Prix.
Η AlphaTauri ήταν αρκετές φορές το τρίτο ταχύτερο μονοθέσιο στις κατατακτήριες δοκιμές, ωστόσο ο ρυθμός που είχε τη δυνατότητα να ακολουθήσει στον αγώνα δεν ήταν αντίστοιχος, καθώς καταπονούσε υπερβολικά τα ελαστικά της σε μερικές πίστες.
Ο Gasly φάνηκε να αντλεί το μέγιστο από το ιταλικό μονοθέσιο στους περισσότερους αγώνες της σεζόν και σημείωσε το 71% των βαθμών της AlphaTauri. Παρά τη συνοχή του όμως, θα παραμείνει στην ομάδα της Faenza, η οποία έχει περιορισμένες δυνατότητες.
Είναι η κακή πλευρά του να είναι δεσμευμένος με πολυετές συμβόλαιο ένας οδηγός στο πρόγραμμα της Red Bull. Από τη μία, αποτελεί μεγάλη ευκαιρία, καθώς το 35% του grid του 2022 αποτελείται από οδηγούς που έχει φέρει η Red Bull στην F1 (Vettel, Ricciardo, Verstappen, Sainz, Gasly, Albon και Tsunoda).
Η Red Bull έδωσε… μισή ευκαιρία στον Gasly το 2019, όταν τον κάλεσε στη Red Bull να αντικαταστήσει τον Daniel Ricciardo, που είχε αναχωρήσει για τη Renault.
Ωστόσο, το μονοθέσιο εκείνης της χρονιάς ήταν ιδιαίτερα νευρικό, με ασταθές πίσω μέρος, απόρροια των περιορισμών στους τεχνικούς κανονισμούς όσον αφορά το σχεδιασμό της εμπρός αεροτομής, που η Red Bull διαπίστωσε στη συνέχεια, ότι επηρέασε αρνητικά την αεροδυναμική απόδοση του συνόλου.
Ωστόσο, ο Gasly δεν κατάφερε ποτέ να βρει τα πατήματά του στην ομάδα. Ζητούσε συνεχείς αλλαγές στο στήσιμο, οι οποίες πολλές φορές κατέληγαν σε αδιέξοδο. Αλλά και η ίδια η Red Bull δε φαίνεται να τον υποστήριξε ιδιαίτερα στη δεύτερη, μόλις, πλήρη σεζόν της καριέρας του στην F1.
Στο Drive to Survive για εκείνη τη σεζόν, είχαν προβληθεί συνομιλίες μεταξύ του Christian Horner και του Helmut Marko οι οποίες έδιναν την εντύπωση ότι οι δύο ιθύνοντες της Red Bull δεν πίστευαν στις ικανότητες του Γάλλου.
Έπειτα από μόλις 12 αγώνες, ο Gasly αντικαταστάθηκε από τον Alex Albon, στο μέσο της πρώτης του σεζόν στην F1, που έχει το πλεονέκτημα της Ταϊλανδικής καταγωγής, δεδομένου οι ιδιοκτήτες του 51% της Red Bull είναι Ταϊλανδοί.
Ωστόσο, ούτε ο Albon τα κατάφερε απέναντι στον Verstappen, με ένα δύστροπο μονοθέσιο και την πίεση μιας κορυφαίας ομάδας, παρά τις προσπάθειες της Red Bull να βελτιώσει την κατάσταση, με αλλαγή του αρχιμηχανικού του.
Τον Albon αντικατέστησε ο πολύ πιο έμπειρος Sergio Perez πέρυσι, και οι δυσκολίες που αντιμετώπισε και αυτός ήταν ενδεικτικές της πρόκλησης που παρουσιάστηκε στους προκατόχους οι προκάτοχοι της θέσης του, αν και ο Μεξικανός είχε το μειονέκτημα περιορισμένου αριθμού χιλιομέτρων χειμερινών δοκιμών πριν τη σεζόν του 2021.
Από την επιστροφή του στην AlphaTauri, ο Gasly έχει επιδείξει έναν ανανεωμένο εαυτό, κατακτώντας μία νίκη και ανεβαίνοντας στο βάθρο άλλες δύο φορές και δικαίως ίσως, νιώθει ότι δεν είχε σωστή ευκαιρία να αποδείξει τις ικανότητές του στη Red Bull.
Δεν παραλείπει να εκφράζει -συγκρατημένα- τη δυσαρέσκειά του για αυτό, όπως π.χ. στο GP Βελγίου, όπου ο Perez είχε ατύχημα στους αναγνωριστικούς γύρους, πριν τα μονοθέσια παραταχθούν στη σειρά εκκίνησης. Δεν ήταν η μοναδική φορά που τα πήγε καλύτερα από τον Perez κατά τη διάρκεια ενός αγωνιστικού τριημέρου το 2021.
Σε συνέντευξη που έδωσε στο Auto Motor und Sport, ο Gasly δήλωσε για την περασμένη χρονιά: «Είμαι εξαιρετικά ευχαριστημένος με την πρόοδο που κάναμε. Είχαμε ήδη μια σπουδαία σεζόν το 2020 και δείξαμε ακόμα περισσότερα το 2021. Στα απόλυτα αποτελέσματα των αγώνων, βέβαια, λείπει η νίκη. Αλλά έχουμε σημειώσει πρόοδο όσον αφορά τη σταθερότητα».
«Ήμασταν στις πρώτες 6 θέσεις 16 φορές στις κατατακτήριες. Νομίζω ότι είμαι ο τρίτος καλύτερος μετά τον Max και τον Lewis. Πραγματικά πήραμε το μέγιστο από το μονοθέσιό μας. Είχαμε μερικούς πολύ καλούς αγώνες τις Κυριακές».
«Για μένα υπάρχουν πολλά θετικά πράγματα που μπορώ να πάρω μαζί μου. Πέρυσι σχηματίσαμε μια ισχυρή ομάδα. Οι αυτοματισμοί ήταν ακόμα λίγο καινούργιοι. Φέτος φέραμε ένα καλό προϊόν στην πίστα και στις περισσότερες περιπτώσεις αντλήσαμε την απόδοση από το αυτοκίνητο».
«Είναι δύσκολο να πω ποια ήταν τα προτερήματα και οι τομείς που ήταν πιο αδύναμο το περυσινό μονοθέσιο, επειδή εξαρτάται και από την πίστα και τις συνθήκες. Θα έλεγα ότι μας λείπει κάτι ακόμα όσον αφορά τη συνολική αρνητική άντωση σε σύγκριση με τους αντιπάλους γύρω μας».
«Η Ferrari και η McLaren έχουν μεγαλύτερο προϋπολογισμό. Κάτι μας λείπει. Η πρόσφυση στην έξοδο των στροφών είναι ένας τομέας στον οποίο συνήθως δυσκολευόμαστε. Στο σύνολό του, όμως, το μονοθέσιο λειτουργεί καλά. Βλέπω πόσο σκληρά εργάζεται η ομάδα για την επιτυχία, τι κάνουμε με τον προϋπολογισμό μας. Η αποδοτικότητά μας είναι αρκετά εντυπωσιακή».
Όσον αφορά τις προσωπικές του επιδόσεις, ο Gasly αναφέρει: «Υπάρχουν παντού μικρά περιθώρια βελτίωσης. Ως οδηγός, το βλέπω κάπως έτσι: μπορούμε να συγκρίνουμε τους εαυτούς μας με μια κανονική επιχείρηση».
«Υπάρχουν διαφορετικά τμήματα. Το μάρκετινγκ, η επικοινωνία, η διοίκηση, η παραγωγή. Μπορείς πάντα να βγάλεις περισσότερα από όλους αυτούς τους τομείς. Είτε πρόκειται για την προετοιμασία, την ξεκούραση, τη διατροφή, τον προγραμματισμό, τη μεγιστοποίηση της ενέργειάς σου κατά τη διάρκεια των αγωνιστικών Σαββατοκύριακων».
«Ο τρόπος που συνεργάζεσαι με τους μηχανικούς. Η σταθερότητα. Να μην κάνεις λάθη. Να παίρνεις τις σωστές αποφάσεις σε κάθε εκκίνηση. Η διαχείριση των ελαστικών. Είμαι πολύ ικανοποιημένος με τη συνολική μου απόδοση».
Όσον αφορά τις προοπτικές του για το 2022, ο Γάλλος δήλωσε: «Θα δείτε τον καλύτερο Pierre Gasly που υπήρξε ποτέ στη Formula 1. Νιώθω επίσης ότι με περισσότερη εμπειρία, καταλαβαίνω καλύτερα όλα όσα συμβαίνουν γύρω μου».
«Έχω πολύ περισσότερο έλεγχο των πραγμάτων. Ξέρω ακριβώς τι θέλω από το μονοθέσιο και από την ομάδα. Πιστεύω ότι χρόνο με το χρόνο, αυτό θα γίνεται ολοένα και καλύτερο».
«Η επιθυμία μου, η θέλησή μου να αγωνιστώ για Παγκόσμια Πρωταθλήματα είναι πολύ ισχυρή. Είμαι στη Formula 1 για να αγωνιστώ στην κορυφή. Αυτό με παρακινεί να συνεχίσω να βελτιώνομαι. Δεν θα πω ψέματα. Είναι δύσκολο να κάνω μια σεζόν σαν κι αυτή του 2021».
«Όταν στη συνέχεια συγκρίνω τον εαυτό μου με εκείνους που είχαν την ευκαιρία να πάρουν θέση στη Red Bull, αυτό είναι απογοητευτικό. Με βάση τους αριθμούς και τα αποτελέσματα, είχα καλύτερη απόδοση από οποιονδήποτε άλλον σε αυτή την ομάδα».
«Στο τέλος της ημέρας, όμως, δεν παίρνω την αναγνώριση και την ανταμοιβή γι’ αυτό. Είναι δύσκολο να το καταπιώ. Αυτό, φυσικά, με απογοητεύει. Ξέρω τι θέλω να πετύχω σε αυτό το σπορ. Θέλω να αγωνίζομαι στην κορυφή. Αυτό δεν έχει αλλάξει. Δεν θα είναι τόσο μακριά του χρόνου».
«Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δε θα συμβεί το 2023. Συνεχίζω να τα δίνω όλα και να πιστεύω στον εαυτό μου. Ελπίζω ότι η AlphaTauri θα είναι εξίσου καλή με τη φετινή σεζόν παρά την αλλαγή στους κανονισμούς».
«Η μεταγραφική αγορά θα αλλάξει. Τα συμβόλαια πολλών οδηγών θα λήξουν το 2023. Θα υπάρξουν ευκαιρίες. Όλα συμβαίνουν πολύ γρήγορα στη Formula 1. Δεν ανησυχώ πολύ. Υπάρχουν ευκαιρίες. Το ξέρω αυτό. Θα δούμε πότε θα έρθει η κατάλληλη στιγμή».
«Το συμβόλαιό μου διαρκεί έως το 2023. Προς το παρόν, το σχέδιο προβλέπει ένα cockpit για το 2024. Θα δούμε. Όπως είπα, η κατάσταση στη Formula 1 αλλάζει ραγδαία. Δεν ξέρω τι θα κάνει η Red Bull μαζί μου. Αν θέλει να συνεχίσει ή να με αποδεσμεύσει εκ νωρίτερα. Θα το συζητήσουμε αυτό αργότερα μέσα στη χρονιά».
«Αυτή τη στιγμή επικεντρώνομαι σε κάθε αγωνιστικό Σαββατοκύριακο, στην απόδοσή μου. Δίνω τον καλύτερό μου εαυτό. Το καλύτερο που μπορώ να κάνω είναι να επαναλάβω αποτελέσματα όπως στο Μεξικό».
«Να βρεθώ δηλαδή 5ος στις κατατακτήριες δοκιμές, πίσω από τις Mercedes και τις Red Bull με ένα μονοθέσιο μέσων δυνατοτήτων. Σίγουρα θα τα πήγαινα καλύτερα με ένα πιο γρήγορο μονοθέσιο. Αυτό είναι το μόνο πράγμα που έχει σημασία».
Όσον αφορά τις δυνατότητες της AlphaTauri για το 2022, ο Gasly σχολίασε: «Σε έναν τέλειο κόσμο, το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να τερματίσουμε δεύτεροι. Η Red Bull θα είναι πάντα μπροστά μας».
«Αλλά μόνο αν όλοι τα θαλασσώσουν με το νέο μονοθέσιο. Αυτό συμβαίνει στα πιο τρελά μου όνειρα, αλλά δεν είναι ρεαλιστικό. Το βλέπουμε σαν μια ευκαιρία. Όλοι ξεκινούν από λευκή κόλλα χαρτί. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείς να βρεις κάτι που οι άλλοι δεν έχουν κάνει ακόμα».
«Αυτό μπορεί, ενδεχομένως, να κάνει όλη τη διαφορά. Από την άλλη, μπορείς επίσης να ακολουθήσεις λάθος κατεύθυνση με τον σχεδιασμό. Αυτό θα ήταν μια δυσάρεστη έκπληξη. Επομένως, προετοιμάζομαι για όλα τα πιθανά σενάρια».
«Ίσως τα πράγματα να πάνε καλύτερα από τη φετινή σεζόν και να βρισκόμαστε εκεί που βρίσκεται η McLaren αυτή τη στιγμή. Ίσως παραμείνουμε εκεί που είμαστε. Αλλά μπορεί να δυσκολευόμαστε να μπούμε στην πρώτη δεκάδα. Ή ακόμα χειρότερα».
«Πρέπει να είστε ρεαλιστές. Η επόμενη χρονιά μπορεί να είναι δύσκολη. Προερχόμαστε από μια χρονιά κατά την οποία ήμασταν τακτικά στην πρώτη εξάδα ή στην πρώτη δεκάδα. Πρέπει να έχεις στο μυαλό σου ότι τα πράγματα μπορούν να πάνε χειρότερα. Αλλά θέλουμε να σκεφτόμαστε θετικά».
Όταν ρωτήθηκε αν ο οδηγός θα μπορεί να κάνει μεγαλύτερη διαφορά το 2022, ο Gasly απάντησε: «Νομίζω ότι η σχέση απόδοσης οδηγού/μονοθεσίου θα παραμείνει η ίδια. Εκτός κι αν υπάρχουν μικρότερες αποστάσεις μεταξύ των ομάδων».
«Θα το θέλαμε αυτό. Αν υπάρχει ίσως διαφορά μισού δευτερολέπτου μεταξύ του πρώτου και του πιο αργού αυτοκινήτου. Τότε ο οδηγός θα παίξει μεγαλύτερο ρόλο. Αυτή τη στιγμή, Mercedes και Red Bull είναι μερικές φορές ένα δευτερόλεπτο ταχύτερες».
«Αφήνουν ένα γύρο πίσω τους περισσότερους. Ακόμα και τον 6ο ή τον 5ο στον αγώνα. Δεν έχει σημασία ποιος βρίσκεται στο μονοθέσιο. Βρίσκεσαι απλά πολύ μακριά. Ας ελπίσουμε ότι οι νέοι κανονισμοί θα μας φέρουν κοντά».
«Στον προσομοιωτή εργάζεσαι με υποθέσεις. Πως πιστεύουν οι μηχανολόγοι ότι θα είναι το αυτοκίνητο και πως θα συμπεριφέρεται. Στη συνέχεια, εναπόκειται στον οδηγό να δώσει σαφή σχόλια».
«Πού είναι οι μεγαλύτεροι περιορισμοί; Πού θα μπορούσε να βρεθεί ο περισσότερος χρόνος στο γύρο; Αυτό δίνει στους μηχανικούς μια κατεύθυνση προς την οποία πρέπει να κινηθούν. Αλλά πρέπει να περιμένουμε μέχρι το αυτοκίνητο να κατέβει στην πίστα».
«Μέχρι τότε είναι δύσκολο να εκτιμήσουμε. Αρκετά διαφορετικό από τα τελευταία χρόνια. Το πόσο γρήγορα θα κινηθείς από τις πρώτες δοκιμές θα είναι ένας μεγάλος παράγοντας. Πόσο γρήγορα μαθαίνεις και βελτιώνεσαι».
«Είμαι ενθουσιασμένος γιατί είναι μια ευκαιρία. Για την ομάδα και για εμένα. Ταυτόχρονα, θα ήταν αφελές να πούμε ότι είναι μόνο μια ευκαιρία για εμάς. Ο καθένας μπορεί να κάνει ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός. Το γνωρίζω αυτό».
«Ξέρω ότι όλα μπορούν να συμβούν. Προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο. Αυτό που έχω δει από το αυτοκίνητο μέχρι στιγμής με κάνει να αισθάνομαι θετικά. Ανυπομονώ για τις δοκιμές στη Βαρκελώνη. Ελπίζω να κάνουμε μια έκπληξη όπως συνέβη τότε (το 2009) με την Brawn»._Φ.Λ.