2022: Διαφορές, κινητήρες και pit stop
Στόχος της Formula 1 είναι να μειωθεί στο μισό η διαφορά μεταξύ των επικεφαλής με τους ουραγούς. Παράλληλα, η Pirelli προβλέπει αγώνες ενός pit stop το 2022.
Καθώς η σεζόν του 2022 πλησιάζει ολοένα και περισσότερο, πιο πολλές λεπτομέρειες γίνονται γνωστές για τους στόχους της Formula 1, όσον αφορά την καινούργια εποχή που ξεκινά φέτος, με τους νέους τεχνικούς κανονισμούς.
Θα είναι δύσκολο για την F1 να παράγει κάτι πιο συναρπαστικό από το θρίλερ της περυσινής σεζόν, όπως παραδέχθηκε και ο επικεφαλής ζητημάτων μονοθεσίων της FIA και συμπατριώτης μας, Νικόλας Τομπάζης: «Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι μπορούμε να ξεπεράσουμε τη φετινή σεζόν, στην πρώτη χρονιά των νέων κανονισμών».
«Αλλά είναι σημαντικό να πετύχουμε τους δύο στόχους που έχουμε θέσει στους εαυτούς μας. Το grid θα πρέπει να έρθει πιο κοντά και θα πρέπει να είναι πιο εύκολο να ακολουθήσεις ένα άλλο μονοθέσιο».
«Αυτή τη στιγμή περίπου τρία δευτερόλεπτα χωρίζουν τον πρώτο από τον τελευταίο. Ελπίζουμε ότι μέχρι το τέλος του 2022 θα είναι μόνο ενάμισι δευτερόλεπτο».
Συνήθως βέβαια, όταν υπάρχει μεγάλη αλλαγή τεχνικών κανονισμών, παρατηρείται το αντίθετο φαινόμενο, η διεύρυνση δηλαδή της απόστασης μεταξύ των κορυφαίων και των μικρότερων ομάδων, «αλλά τα μονοθέσια θα προσαρμοστούν γρήγορα, όταν γίνει σαφές τι λειτουργεί και τι όχι», υποστηρίζει ο Τομπάζης.
Για να πετύχουν το σκοπό αυτό, οι νέοι τεχνικοί κανονισμοί προσφέρουν λιγότερη ελευθερία στα τεχνικά τμήματα των ομάδων. Άλλωστε, οι αλλαγές του 2009, που επίσης στόχευαν στην αύξηση των προσπερασμάτων, δε λειτούργησαν, λόγω των εξελίξεων που πραγματοποίησαν στα μονοθέσιά τους οι ομάδες.
Ο Τομπάζης σχολίασε: «Οι στόχοι ήταν σωστοί. Τα βασικά μέτρα επίσης. Το λάθος ήταν ότι δόθηκε μεγάλη ελευθερία στις ομάδες. Γι’ αυτό και οι στόχοι χάθηκαν στο τέλος». Για αυτό και η FIA θα είναι έτοιμη να επέμβει φέτος, όπως δήλωσε ο συμπατριώτης μας: «Περιμένω προσαρμογές κατά τη διάρκεια της σεζόν, αν τα πράγματα δε λειτουργήσουν σύμφωνα με τις προθέσεις μας».
Κατά πόσο όμως θα διαφέρουν τα καινούργια μονοθέσια μεταξύ τους; Ο Τομπάζης ανέφερε: «Εξαρτάται από το πόσο προσεκτικά κοιτάς. Θα διαφέρουν στις λεπτομέρειες. Στην αρχή περισσότερο απ’ ό,τι αργότερα, όταν οι ομάδες θα έχουν αναγνωρίσει ποιος είναι ο σωστός δρόμος».
«Αν είμαστε ειλικρινείς, τα σημερινά (του 2021) αυτοκίνητα μοιάζουν επίσης λίγο-πολύ τα ίδια. Το 2019, κάναμε μια έρευνα με τους διευθυντές των ομάδων, με λευκά μονοθέσια. Ακόμη και αυτοί δεν αναγνώριζαν όλα τα αυτοκίνητα».
Ο Τομπάζης όμως δε θέλησε να κάνει προβλέψεις όσον αφορά πόσο γρήγορα θα είναι τα καινούργια μονοθέσια σε σχέση με τα περυσινά: «Είμαι επιφυλακτικός, επειδή δε γνωρίζουμε ακόμα τι επίδραση θα έχουν τα ελαστικά με ζάντες 18 ιντσών, η μετατροπή των καυσίμων σε E10 και η οδηγική συμπεριφορά, λόγω των διαφορετικών αεροδυναμικών χαρακτηριστικών».
Δυσκολία οδήγησης
Όσον αφορά τη δυσκολία οδήγησης των καινούργιων μονοθεσίων, ο Τομπάζης δήλωσε: «Υπάρχουν αρκετές προκλήσεις όσον αφορά την ‘οδηγησιμότητα’ στις μέρες μας. Οι ομάδες είχαν εξελίξει την απόδοση στις στροφές από άποψη οδηγησιμότητας και σταθερότητας και έκαναν πολλή δουλειά στον προσομοιωτή».
«Έκαναν επίσης πολλή δουλειά στην αεροδυναμική για να διασφαλίσουν ότι το μονοθέσιο δεν είχε γρήγορες αλλαγές χαρακτηριστικών μέσα στη στροφή, που θα αναστάτωναν τον οδηγό».
«Μέχρι πρότινος, αυτό είχε επιτευχθεί με την εμπρός αεροτομή και τα barge boards, παίζοντας πολύ προσεκτικά με τους διάφορους στροβίλους και τον τρόπο με τον οποίο ταξιδεύουν στον αέρα. Τώρα, αυτό είναι πιο περιορισμένο, όσον αφορά τι είναι εφικτό”.
«Απ’ ό,τι καταλαβαίνω, οι νέοι κανονισμοί το καθιστούν αυτό λίγο πιο δύσκολο. Επομένως, τα μονοθέσια νομίζω ότι θα είναι λίγο πιο δύσκολα στην οδήγηση: κάτι που πιστεύω ότι είναι καλό».
«Είναι καλό, για τις ικανότητες των οδηγών, το γεγονός ότι το αυτοκίνητο δεν είναι τόσο προβλέψιμο. Νομίζω ότι θα είναι δυνητικά πιο δύσκολο να το οδηγήσουν, επειδή μπορεί να μην είναι τόσο εκλεπτυσμένα κάποια από τα χαρακτηριστικά του».
Ωστόσο, τι θα συμβεί αν διαπιστωθεί ότι ένας από τους κατασκευαστές μονάδων ισχύος βρεθεί σε μειονεκτική θέση φέτος σε σχέση με τους αντιπάλους του, δεδομένου ότι θα επέλθει πάγωμα στην εξέλιξη των υβριδικών V6;
«Δεν έχουμε ακόμη καταλήξει σε συμφωνία μεταξύ των κατασκευαστών σχετικά με το πώς θα πρέπει να αντιδράσουμε εάν ένας κινητήρας βρίσκεται πολύ πιο πίσω από τους άλλους» δήλωσε ο Τομπάζης.
Μονάδες ισχύος
Όσον αφορά τον τομέα των μονάδων ισχύος, η μετάβαση από 5,75% βιοκαύσιμα σε 10% αιθανόλη (Ε10) μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα, προβλέπεται ότι θα οδηγήσει σε απώλεια ισχύος 20 ίππων. Ωστόσο, σύμφωνα με αναφορές στον ιταλικό Τύπο, η Shell, προμηθευτής καυσίμων της Ferrari, έχει ήδη καταφέρει να ανακτήσει την απώλεια.
Όσον αφορά τον τομέα των μονάδων ισχύος, δεδομένου του παγώματος εξέλιξης, η Formula 1 αναμένεται να ζητήσει περισσότερη διαφάνεια από τις ομάδες, για να έχει τη δυνατότητα να προωθήσει καλύτερα το γεγονός ότι διαθέτει τους πιο προηγμένους κινητήρες στον κόσμο, με θερμική απόδοση που ξεπερνάει το 50%.
Από τη φετινή σεζόν, το πρωί της Παρασκευής ενός αγωνιστικού τριημέρου, τα 10 μονοθέσια θα παρουσιάζονται στο pit lane και οι ομάδες θα παρέχουν έναν κατάλογο αεροδυναμικών αναβαθμίσεων που έχουν πραγματοποιήσει, συμπεριλαμβανομένων εξαρτημάτων που προορίζονται μόνο για τις ελεύθερες δοκιμές.
Μετά τις κατατακτήριες δοκιμές, η F1 θα επιλέγει πέντε μονοθέσια, τα οποία θα επιδεικνύει στην τελική τους διαμόρφωση. Σε αυτή την επίδειξη, υπάρχει η πιθανότητα να αποκαλύπτονται και οι μονάδες ισχύος, από τις οποίες υπάρχουν ελάχιστες φωτογραφίες μέχρι στιγμής.
Δεδομένου ότι θα παγώσει η εξέλιξη των μονάδων ισχύος μέχρι το τέλος του 2025, οι κατασκευαστές τους δεν έχουν πλέον λόγους να κρατάνε μυστικά μεταξύ τους.
Ο CEO της F1, Stefano Domenicali, δήλωσε: «Μέχρι στιγμής δεν έχουμε κάνει καμία προώθηση που να έχει νόημα για το προϊόν μας. Δεν έχουμε ξεκαθαρίσει ποιοι είμαστε και τι πρεσβεύουμε. Αυτό πρέπει να σταματήσει».
«Είμαστε μηχανοκίνητος αθλητισμός και όχι απλώς ένα εργαστήριο τεχνολογίας και έρευνας. Πρέπει να δώσουμε κάτι στον κόσμο. Διαφορετικά δεν θα ήμασταν εδώ. Ήρθε η ώρα να βγούμε από τη σκιά και να βεβαιωθούμε ότι όλοι καταλαβαίνουν ποιοι είμαστε».
Pit stop
Τέλος, όσον αφορά τη μορφή που θα έχουν οι φετινοί αγώνες, η Pirelli προβλέπει ότι οι ομάδες θα ολοκληρώνουν τα περισσότερα Grand Prix με στρατηγική ενός pit stop.
O αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Mario Isola, δήλωσε: «Περιμένουμε απόδοση που θα είναι στα ίδια επίπεδα με τα περυσινά ελαστικά, αλλά το μονοθέσιο είναι διαφορετικό, η αρνητική άντωση είναι διαφορετική, και ίσως έχουμε μια μικρή διαφορά στην απόδοση».
«Πιστεύω ότι οι περισσότεροι αγώνες θα είναι με ένα pit stop, απλά επειδή αν έχεις λιγότερη καταπόνηση, δεν υπάρχει λόγος να κάνεις περισσότερα από ένα. Αν έχουμε πολύ ανταγωνιστικούς αγώνες και δράση στην πίστα, ποιος νοιάζεται για τα pit stop;»_Φ.Λ.