Έρευνα της FIA για το GP Αμπού Ντάμπι
Η FIA θα διερευνήσει τα γεγονότα γύρω από την αμφιλεγόμενη επανεκκίνηση του αγώνα έπειτα από καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας στο GP Άμπου Ντάμπι, εν μέσω ανησυχιών ότι η εικόνα της Formula 1 έχει αμαυρωθεί τις τελευταίες ημέρες.
Η απόφαση του διευθυντή αγώνων της F1, Michael Masi, να επιτρέψει μόνο σε επιλεγμένους οδηγούς που βρίσκονταν ένα γύρο πίσω, να προσπεράσουν τους πρωτοπόρους υπό το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας στον προτελευταίο γύρο του GP Αμπού Ντάμπι, και στη συνέχεια να πραγματοποιηθεί επανεκκίνηση του αγώνα έναν γύρο νωρίτερα απ’ ό,τι ορίζει το άρθρο 48.12 των αγωνιστικών κανονισμών, προκάλεσε τεράστια αντίδραση από τους οπαδούς και τα μέσα ενημέρωσης.
Ενώ οι αγωνοδίκες της FIA απέρριψαν τη διαμαρτυρία της Mercedes, που υποστήριζε ότι υπήρξε παράβαση των αγωνιστικών κανονισμών, κατά την αιτιολόγησή τους ανέφεραν άρθρο (48.13) το οποίο δεν αναφέρει ότι οι επιτρέπεται στη διεύθυνση αγώνα να τους παρακάμψει.
Αναφέρουν επίσης το άρθρο (15.3 e) που βρίσκεται στους αγωνιστικούς κανονισμούς από το 1994. Σε αυτό αναφέρεται ότι η διεύθυνση αγώνα έχει την ισχύ να παρακάμψει τον αλυτάρχη, σε περίπτωση αυτοκινήτου ασφαλείας.
Ενώ στις προηγούμενες παραγράφους του (15.3 a, b, c) αναφέρεται ότι αυτό θα πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τους αγωνιστικούς κανονισμούς, στην παράγραφο 15.3 e για το αυτοκίνητο ασφαλείας, αυτό δεν αναφέρεται.
Αυτό δε θα έπρεπε να σημαίνει ότι δίνεται αυτομάτως η ελευθερία στη διεύθυνση αγώνα να παρακάμψει τους κανονισμούς. Το άρθρο αυτό, όπως προδίδει και ο τίτλος του «Επίσημοι» (ή «Αξιωματούχοι»), είναι γραμμένο για να καθορίσει τις αρμοδιότητες των υπευθύνων του αγώνα και όχι τις επιλογές τους.
Ίσως το συγκεκριμένο άρθρο είχε συμπεριληφθεί διότι στους κανονισμούς του 1994, όπου επανήλθε η χρήση του αυτοκινήτου ασφαλείας, δεν είχαν προβλεφθεί όλες οι πιθανές περιπτώσεις. Π.χ. δεν υπήρχε πρόβλεψη για εκκίνηση ενός αγώνα πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας (άρθρο 42.1 c στους ισχύοντες κανονισμούς).
Ενδεχομένως έτσι έδινε την ελευθερία στη διεύθυνση αγώνα να αποφασίσει τι θα συμβεί σε αντίστοιχες περιπτώσεις.
Ο ίδιος ο Michael Masi αλλωστε, σε δηλώσεις του μετά το GP Άιφελ στο Nurburgring πέρυσι, είχε αναφέρει ότι οι αγωνιστικοί κανονισμοί απαιτούν όλα τα μονοθέσια που βρίσκονται γύρο πίσω να προσπεράσουν τον πρωτοπόρο και ότι στον επόμενο γύρο ο αγώνας επιστρέφει σε κανονικές αγωνιστικές συνθήκες.
Στην αιτιολόγησή τους όμως, οι αγωνοδίκες του GP Αμπού Ντάμπι, ανέφεραν ότι η λέξη «any» (οποιοδήποτε) δεν ισοδυναμεί με τη λέξη «all» (όλα τα μονοθέσια).
Οι αγωνοδίκες επέλεξαν να χρησιμοποιήσουν αυτή τη γκρίζα ζώνη, ότι εντέλει, η διεύθυνση αγώνα μπορεί να κάνει ό,τι θέλει με το αυτοκίνητο ασφαλείας. Ακόμα και να παραβλέψει άλλα άρθρα των κανονισμών που υποδεικνύουν πως πρέπει να διεκπεραιώνονται αντίστοιχες διαδικασίες, με διατύπωση που, μέχρι πέρυσι τουλάχιστον, είχε διαφορετική σημασία από αυτήν που είχε στο Αμπού Ντάμπι, πέραν του ισχυρισμού ότι ήταν υποχρεωτική η εφαρμογή τους, κατά τα -τότε- λεγόμενα του Masi.
Το ερώτημα είναι αν πρέπει να υπάρχουν τόσο ελεύθερες -και διαφορετικές μεταξύ τους- ερμηνείες των κανονισμών, ανάλογα με αυτό που βολεύει τη διεύθυνση αγώνα, για να δικαιολογήσει τις επιλογές της.
Η FIA επέλεξε να απαντήσει σε ένα αυξανόμενο κύμα κριτικής προς το σπορ. Μετά από συζητήσεις στη συνεδρίαση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της FIA στο Παρίσι την Τετάρτη, ανακοινώθηκε ότι θα πραγματοποιηθεί μια λεπτομερής ανάλυση για να εξεταστεί τι ακριβώς συνέβη και να διαπιστωθεί ποια μαθήματα μπορούν να εφαρμοστούν ενόψει 2022.
Σε ανακοίνωσή της, η FIA κατηγόρησε μια «παρεξήγηση» από τους οπαδούς και τις ομάδες σχετικά με τους κανόνες για την έκταση των επιπτώσεων μετά, αλλά παραδέχθηκε τουλάχιστον ότι η κατάσταση έβλαψε την F1.
Στην ανακοίνωση αναφέρεται: «Οι περιστάσεις γύρω από τη χρήση του αυτοκινήτου ασφαλείας μετά το ατύχημα του οδηγού Nicholas Latifi και οι σχετικές επικοινωνίες μεταξύ της διεύθυνσης αγώνων της FIA και των ομάδων της Formula 1, έχουν προκαλέσει σημαντικές παρεξηγήσεις και αντιδράσεις από τις ομάδες της Formula 1, τους οδηγούς και τους οπαδούς».
(Πρόκειται για) «μια διαφωνία που αμαυρώνει αυτή τη στιγμή την εικόνα του Πρωταθλήματος και τον οφειλόμενο εορτασμό του πρώτου τίτλου στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών που κατέκτησε ο Max Verstappen και του όγδοου συνεχόμενου τίτλου στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών που κατέκτησε η Mercedes».
Με τον διευθυντή αγώνων της F1, Michael Masi, να έχει καταθέσει την καθιερωμένη αναφορά του στη FIA για το Grand Prix, κάτι που κάνει μετά από κάθε αγώνα, η διοργανώτρια αρχή θα προβεί σε μια ενδελεχή ανάλυση των γεγονότων και θα προσπαθήσει να ξεκαθαρίσει τα πράγματα στο μέλλον.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση: «Το θέμα αυτό θα συζητηθεί και θα αντιμετωπιστεί με όλες τις ομάδες και τους οδηγούς, ώστε να αντληθούν τυχόν διδάγματα από αυτή την κατάσταση και να δοθεί σαφήνεια στους συμμετέχοντες, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τους οπαδούς σχετικά με τους ισχύοντες κανονισμούς, ώστε να διατηρηθεί ο ανταγωνιστικός χαρακτήρας του σπορ μας, διασφαλίζοντας παράλληλα την ασφάλεια των οδηγών και των αξιωματούχων».
«Δεν είναι μόνο η Formula 1 που μπορεί να επωφεληθεί από αυτή την ανάλυση, αλλά και γενικότερα όλα τα άλλα Πρωταθλήματα πίστας της FIA».
Η FIA πρόσθεσε ότι θα συμπεριλάβει τις ομάδες τους αγωνιστικούς διευθυντές τους, για να διασφαλίσει ότι τα πράγματα θα βελτιωθούν ενόψει της σεζόν του 2022, προσθέτοντας:
«Η FIA θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να κινηθεί αυτό στο πλαίσιο της διακυβέρνησης της Formula 1 και θα προτείνει στην Επιτροπή της F1 να δώσει σαφή εντολή για μελέτη και πρόταση στην Αγωνιστική Συμβουλευτική Επιτροπή, με την υποστήριξη των οδηγών της Formula 1, ώστε να υπάρξει οποιαδήποτε εντοπισμένος ουσιαστικός σχολιασμός και συμπεράσματα πριν από την έναρξη της σεζόν 2022».
Η ανακοίνωση της FIA περί έρευνας για το περιστατικό με το αυτοκίνητο ασφαλείας στο GP Αμπού Ντάμπι συνέβη ενώ η Mercedes δεν έχει δημοσιοποιήσει ακόμα αν προσφύγει ή όχι στο Διεθνές Εφετείο της FIA για το ζήτημα.
Η γερμανική ομάδα έχει περιθώριο μέχρι το βράδυ της Πέμπτης να αποφασίσει αν επιθυμεί να προχωρήσει ή όχι, με τη FIA να διοργανώνει επίσης το ίδιο βράδυ, το επίσημο γκαλά απονομής των Πρωταθλητών της στο Παρίσι.
Αξίζει να αναφερθεί ότι οι αγωνιστικοί κανονισμοί είχαν ανασυνταχθεί για το 2022. Αν και το περιεχόμενο παρέμενε σχεδόν το ίδιο η διάρθρωσή τους είχε τροποποιηθεί.
FIA και F1 αποφάσισαν συνεπώς να μην προβούν στις τροποποιήσεις και απλά να προσθέσουν τα άρθρα που αφορούν τις αλλαγές ενόψει του 2022, λόγω και των καινούργιων μονοθεσίων, χάριν οικειότητας, καθώς τόσο η Διεθνής Ομοσπονδία όσο και οι άνθρωποι των ομάδων έχουν συνηθίσει αυτή τη διάταξη άρθρων._Φ.Λ.