O Todt ξανά στη Ferrari;
H ιταλική εφημερίδα Corriere della Sera, ανέφερε σε σημερινό της δημοσίευμα ότι ο απερχόμενος πρόεδρος της FIA, Jean Todt, έχει προβεί σε συνομιλίες με τον πρόεδρο της Ferrari, John Elkann, για πιθανή επιστροφή του -σε συμβουλευτικό ρόλο- στο Maranello.
Έπειτα από το 12 χρόνια στην προεδρία της FIA, στις 17 Δεκεμβρίου ο 75χρονος Γάλλος θα αφήσει το πόστο του. Υποψήφιοι πρόεδροι στις εκλογές που θα διεξάγει η Διεθνής Ομοσπονδία, είναι o Βρετανός Graham Stoker και ο Mohammed Ben Sulayem, πρώην οδηγός ράλλυ από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα της Corriere della Sera, το οποίο υπογράφει ο Giorgio Terruzzi, έγκριτος Ιταλός δημοσιογράφος με δεκαετίες παρουσίας στα paddock, η πρώτη επαφή Todt και Elkann για την πιθανότητα επιστροφής του Γάλλου στο Maranello, έγινε φέτος τον Αύγουστο, στις 24 Ώρες του Mans, όπου ο εγγονός του Gianni Agnelli έδωσε την εκκίνηση στον αγώνα.
Κατά το σενάριο αυτό, η παρουσία του Todt θα έδινε μεγαλύτερο πολιτικό και αγωνιστικό κύρος στη Scuderia, ελαφρώνοντας το έργο του Elkann και υποστηρίζοντας τις προσπάθειες του διευθυντή της ιταλικής ομάδας, Mattia Binotto, με τον οποίο o Γάλλος διατηρεί πολύ καλές σχέσεις.
Συνεπώς, θα πρόκειται για ένα συμβουλευτικό ρόλο, παρόμοιο με αυτόν που είχε στην Mercedes ο Niki Lauda τα προηγούμενα χρόνια, χωρίς εκτελεστικά καθήκοντα. Δεν πρόκειται δηλαδή ο Todt να επιστρέψει στο Maranello ως CEO της Ferrari ή διευθυντής της Scuderia, ρόλους που έχει εκπληρώσει στο παρελθόν (από το 1993 έως το 2009).
O John Elkann έδωσε φέτος την εκκίνηση των 24 Ωρών του Mans.
Αναφέρεται ότι Todt και Elkann έχουν συνομιλήσει αρκετές φορές τους τελευταίους μήνες, έπειτα από την πρώτη τους επαφή στο Mans. Παρότι ο Elkann δεν έχει λάβει την τελική του απόφαση, φαίνεται ότι του αρέσει η ιδέα επιστροφής του Todt στο Maranello.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, πρόκειται για ένα σενάριο που έχει συζητηθεί αρκετά τον τελευταίο καιρό στον κύκλο στενών συνεργατών του Todt στη FIA. Ο Γάλλος, o οποίος αφήνει τη Διεθνή Ομοσπονδία σε ένα τεταμένο κλίμα, δεδομένης της κριτικής που δέχονται άνθρωποί της, όπως ο διευθυντής αγώνων της F1, Michael Masi.
Κατά τη διάρκεια της προεδρίας του στη FIA, ο Todt δεν ενεπλάκη στα ζητήματα της F1 όσο ενεργά το είχε κάνει ο προκάτοχος της θέσης του, Max Mosley. Ασχολήθηκε περισσότερο με πιο «σημαντικά» ζητήματα οδικής ασφάλειας και περιβαλλοντικής αλλαγής και η «απουσία» του από το πολιτικό προσκήνιο της F1 έκανε κάποιους να αναζητούν περισσότερη πυγμή και ενασχόληση της FIA με την κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Το παλιό μοντέλο του άξονα Bernie Ecclestone στη διαχείριση του εμπορικού τομέα, Max Mosley στην προεδρία της FIA και Charlie Whiting στη διεύθυνση αγώνων, αποτελούσε ένα αυστηρό καθεστώς, το οποίο όμως έδειχνε να έχει καλύτερο έλεγχο από αυτόν που κατέχει αυτή τη στιγμή η ιδιοκτήτρια εταιρεία της F1, Liberty Media και η Διεθνής Ομοσπονδία.
Η εικόνα που παρουσιάζεται, είναι ότι η ιδέα επιστροφής στο Maranello είναι ελκυστική για τον Todt, ώστε να ολοκληρώσει την πορεία του, μετά το τέλος της ουσιαστικής του καριέρας πλήρους απασχόλησης, αφού -αν συμβεί- θα είναι σε ρόλο που δεν θα απαιτεί την καθημερινή του παρουσία στο γραφείο.
Παράλληλα, ο γιος του Jean, Nicolas Todt, διατηρεί δεσμούς με την ομάδα της Ferrari, όντας μάνατζερ του Charles Leclerc. Στη συνολική εικόνα δε θα πρέπει να λησμονείται η φιλική σχέση μεταξύ Todt και του νυν CEO της F1, Stefano Domenicali, τον οποίο ο Γάλλος είχε χρίσει ως διάδοχό του στο ρόλο του διευθυντή της Scuderia, αλλά και του διευθύνοντα συμβούλου και τεχνικού διευθυντή της F1, Ross Brawn.
Μέχρι στιγμής, ο Elkann δεν έχει ασχοληθεί με το πολιτικό κομμάτι της Scuderia και ο νέος CEO της Ferrari, Benedetto Vigna, επίσης δεν έχει εμπειρία στην… αρένα του κλαμπ των πιράνχα, όπως έχουν αποκαλέσει στο παρελθόν την F1.
H απουσία πολιτικής πυγμής της Ferrari έγινε προφανής τα προηγούμενα χρόνια, με συνεχείς «πολιτικές» ήττες, ιδίως το 2019. Βέβαια, κάποιοι θα υποστηρίξουν ότι η ιταλική ομάδα έχαιρε ευγενικής μεταχείρισης στο μυστικό συμβιβασμό της με την FIA, όσον αφορά τον παραβατικό τρόπο λειτουργίας της μονάδας ισχύος F1 του 2018 και 2019, που οδήγησε στην πτώση απόδοσης του 2020 και 2021.
Όπως έχει αποκαλύψει ο Binotto, η εξερεύνηση γκρίζων ζωνών στον τομέα της μονάδας ισχύος ήταν παραγγελία του αποθανόντος CEO της Ferrari, Sergio Marchionne.
O Marchionne είχε επιλέξει τον Maurizio Arrivabene λόγω της εμπειρίας του τελευταίου στο παρασκήνιο της F1, δεδομένης της θητείας του στην αντιπροεδρία του τμήματος επικοινωνιών της Philip Morris, η οποία ήταν εξαιρετικά ενεργή όσον αφορά τα πολιτικά δρώμενα της F1.
Η εμπειρία του Todt στο παρασκήνιο της F1 αλλά και στη διαμόρφωση των κανονισμών του σπορ, μπορεί να επαναφέρει στη Ferrari το πολιτικό κύρος που της λείπει αν όχι από την έξοδο του Montezemolo το 2014, τότε σίγουρα από το θάνατο του Marchionne το 2018._Φ.Λ.