Προεπισκόπηση GP Σαουδικής Αραβίας
Αυτό το Σαββατοκύριακο θα διεξαχθεί το πρώτο GP Σαουδικής Αραβίας στην ιστορία της Formula 1. Αποτελεί τον προτελευταίο αγώνα της φετινής σεζόν, με τη μάχη για τον τίτλο να έχει πάρει φωτιά.
Άλλη μια χώρα της Μέσης Ανατολής εισέρχεται με δικό της Grand Prix στη Formula 1, καθώς η Σαουδική Αραβία θα διοργανώσει τον πρώτο της αγώνα, στη Jeddah. Πρόκειται για τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας (και μια από τις παλαιότερες) με ένα σιρκουί στους δόμους της, που αναμένεται να φιλοξενήσει μόλις δύο αγώνες (φέτος και του χρόνου), πριν κατασκευαστεί μια καινούργια πίστα.
Η κατασκευή των βασικών μερών της πίστας της Jeddah Corniche ολοκληρώθηκε μόλις πριν από μερικές ημέρες (κάποιες μικρότερες εργασίες συνεχίζονται ακόμα), με την κατασκευή να ξεκινάει μόλις τον Απρίλιο. Είναι ίσως η πίστα που έχει κατασκευαστεί στο μικρότερο χρονικό διάστημα από οποιαδήποτε άλλη.
From April to December⏳, this is the story of how the world’s longest and fastest street circuit came to be built in record-breaking fashion🚧🏗.
Now, we are ready to race!🏎🇸🇦#نسابق_المستقبل #OvertakeTheFuture— F1 stc Saudi Arabian GP (@SaudiArabianGP) December 1, 2021
Η Jeddah Corniche είναι η πρώτη πίστα στην οποία χρησιμοποιήθηκαν τα εργαλεία προσομοίωσης που ανέπτυξε για τη μελέτη διευκόλυνσης μαχών και προσπερασμάτων η F1 τα τελευταία χρόνια και το Grand Prix θα είναι νυχτερινό.
Με τη γλώσσα των αριθμών
H Jeddah είναι η 75η πίστα που θα φιλοξενήσει Grand Prix στην ιστορία της Formula 1. Πρόκειται για ημιμόνιμο σιρκουί πόλης και ο σκοπός ήταν να γίνει το ταχύτερο του είδους του, με μέση ωριαία ταχύτητα που ενδέχεται να ξεπερνάει τα 250 χ.α.ώ. και ίσως γίνει η δεύτερη ταχύτερη πίστα μετά την Monza, καθώς οι οδηγοί διανύουν το 79% του γύρου με τέρμα γκάζι.
Εκτείνεται σε ένα αρκετά στενό κομμάτι γης στα παράλια της Ερυθράς Θάλασσας και είναι η 2η μεγαλύτερη σε μήκος του Πρωταθλήματος (6.174 μ.) μετά το Spa, έχοντας το μεγαλύτερο αριθμό στροφών: 27. O αγώνας θα διαρκέσει 50 γύρους.
Το πλάτος της αριστερόστροφης Jeddah Corniche είναι αρκετά μικρό, 10 – 15 μέτρα, και με τους τοίχους να περιβάλλουν ταχύτατες στροφές, δε θα συγχωρεί λάθη. Οι υψηλότερες ταχύτητες που θα φτάνουν τα μονοθέσια προβλέπονται στα 320-330 χ.α.ώ., στην προσέγγιση της τελευταίας στροφής.
Το σχεδιασμό της Jeddah Corniche ανέλαβε ο Carsten Tilke, μαζί με τον πατέρα του, Hermann Tilke. Σε 4-5 σημεία θα υπάρχουν για πρώτη φορά στην F1 μπαριέρες SAFER (πέραν των συνηθισμένων TecPro), οι οποίες χρησιμοποιούνται εδώ και 20 χρόνια στις ΗΠΑ, στο IndyCar, σε οβάλ πίστες, καθώς απορροφούν καλύτερα προσκρούσεις υψηλής ταχύτητας.
Περιμετρικά, έχουν τοποθετηθεί 13 χιλιόμετρα προστατευτικού συρματοπλέγματος, 3.300 μπλοκ τσιμέντου και 3.000 μπαριέρες TecPro. Στρώθηκαν 37.000 τόνοι ασφάλτου και χρησιμοποιήθηκαν 600.000 τόνοι τσιμέντου, 1.400 τόνοι γυαλιού, 30.000 τ.μ. τούβλων.
تلمع مثل الألماس 💎🤩#حلبة_كورنيش_جدة
Shine like a diamond
🤩💎#JeddahCornicheCircut pic.twitter.com/j8Qlwgmyms— خالد بن سلطان العبدالله الفيصل (@KSAF_SAMF) November 29, 2021
Η ένταση του φωτισμού θα ανέρχεται στα 1.500 lux, με 627 κολώνες φωτισμού να έχουν ανεγερθεί, που χρησιμοποιούν 200 χιλιόμετρα ηλεκτρικών καλωδιώσεων. Για τους θεατές, θα υπάρχουν 7 κερκίδες. Λόγω της εγκατάστασης συστήματος διοχέτευσης όμβριων υδάτων από κάτω της, η πίστα έχει ανυψωθεί κατά 1,5 μέτρο.
Για να αντέχει μεγάλες διαφορές θερμοκρασίας, έχει χρησιμοποιηθεί πίσσα με τροποποιημένο πολυμερές για τον ασφαλτοτάπητα. Για να παρέχει υψηλότερες τιμές πρόσφυσης, ο ασφαλτοτάπητας έχει δεχθεί «τεχνητή παλαίωση» με ψεκασμό νερού υψηλής πίεσης για να γίνει πιο τραχύς, καθώς τα χαλίκια αποκαλύφθηκαν περισσότερο από την πίσσα.
Είναι η τέταρτη πίστα που θα παρουσιάζει τρεις ζώνες DRS, μετά το Μπαχρέιν, την Αυστρία και το Μεξικό. Στο μεγαλύτερο μέρος της πίστας, τα δύο «ρεύματα» (δηλαδή πριν και μετά τη φουρκέτα 13) θα βρίσκονται πολύ κοντά μεταξύ τους, δίνοντας στους θεατές την ευκαιρία να παρακολουθούν ταυτόχρονα δύο τμήματα της πίστας αρκετά απομακρυσμένα μεταξύ τους, όσον αφορά τη θέση τους στο γύρο.
Ο γύρος
Η ευθεία εκκίνησης/τερματισμού (που αποτελεί μια από τις ζώνες DRS) ξεπερνάει σε μήκος τα 500 μέτρα. Η προσέγγιση για την πρώτη στροφή είναι ένα από τα πιο φαρδιά σημεία της πίστας και μια από τις πιο ισχυρές ζώνες πέδησης. Ίσως αποτελέσει ένα από τα σημεία όπου θα πραγματοποιηθούν προσπεράσματα.
H στροφή 2 θα είναι πιθανότατα η πιο αργή της πίστας, καθώς τα μονοθέσια προβλέπεται ότι θα διανύουν την κορυφή της με 90 χ.α.ώ. To chicane 1/2 καθώς και η 27, είναι οι μοναδικές αργές στροφές στην πίστα. Όλες οι υπόλοιπες είναι μέσης/υψηλής ταχύτητας.
Μετά το πρώτο chicane, τα μονοθέσια θα εισέρχονται στο τμήμα του σταδίου, που θα περιβάλλεται από κερκίδες θεατών. Η πίστα είναι αρκετά στενή στη στροφή 3. Ελαφρά φρένα για την 4, πριν τα ταχύτατα «S» μέχρι τη στροφή 12, λίγο πριν την ολοκλήρωση του πρώτου τμήματος της Jeddah.
O διευθυντής της Red Bull, Christian Horner, χαρακτήρισε το πρώτο sector ως «Suzuka με τοίχους».
H γωνία κλίσης της γραμμής που ακολουθεί ο οδηγός και η ταχύτητα με την οποία θα μπορεί να εισέλθει στη στροφή 9, θα είναι κρίσιμες για μια από τις πιο «κλειστές» στροφές αυτού του τμήματος, με εκτιμώμενη ταχύτητα 240 χ.α.ώ. στην κορυφή της.
Η φουρκέτα 13 θα έχει κλίση 12% (δηλαδή 6,84 μοιρών), επιτρέποντας στους οδηγούς να πιέσουν περισσότερο, αυξάνοντας παράλληλα και τα πλευρικά φορτία. Έχει ανηφορική έξοδο, και ίσως σε αυτό το σημείο οι οδηγοί να έχουν τη δυνατότητα να υιοθετήσουν διαφορετικές γραμμές.
Στη συνέχεια, υπάρχει άλλη μια ακολουθία γρήγορων «S» (στροφές 14-17), με την 16 να είναι η πιο αργή από αυτές τις στροφές, με προβλεπόμενη ταχύτητα διέλευσης 220 χ.α.ώ.
Για τα σύγχρονα μονοθέσια, οι στροφές 18-21 θα είναι σχεδόν ευθεία, με τους οδηγούς να μη σηκώνουν το πόδι τους από το γκάζι. Από τη στροφή 20 έως τα φρένα για την 22, εκτείνεται άλλη μία ζώνη DRS.
Λίγο πριν τη στροφή 22 ξεκινάει το τρίτο και τελευταίο sector της Jeddah. Πρόκειται για την πιο δύσκολη ίσως στροφή της πίστας, μία από τις πολλές με τυφλή κορυφή.
Λίγο πριν τη στροφή 25 ξεκινάει άλλη μια ζώνη DRS. Στην πολύ ανοιχτή καμπή που διαμορφώνουν οι στροφές 25-26 (η 26 θα είναι η ταχύτερη της πίστας, στα 310 χ.α.ώ.) το φαινόμενο του slipstream αναμένεται να είναι το πιο δυνατό σε όλο το γύρο, πριν από την τελευταία φουρκέτα.
Εκεί, τα μονοθέσια θα περνάνε… μέσα από το νερό, αφού από τη μία πλευρά βρίσκεται η Ερυθρά Θάλασσα και από την άλλη λίμνη.
Στη στροφή 27 το πλάτος της πίστας κατά την είσοδο είναι αρκετά μεγάλο, αλλά έχει στενή έξοδο. Η ζώνη πέδησης για την τελευταία στροφή θα αποτελεί ίσως το καλύτερο σημείο για προσπεράσματα.
Χαρακτηριστικά πίστας
Με πληθώρα ταχύτατων αλλαγών κατεύθυνσης, η Jeddah αναμένεται να είναι ιδιαίτερα απαιτητική για τη φυσική κατάσταση των πιλότων, στους οποίους όμως, αναμένεται να αρέσει η οδηγική πρόκληση που παρουσιάζουν οι περιβαλλόμενες από τοίχους ταχύτατες στροφές.
Ο γύρος έχει πολύ ωραία ροή, με ελάχιστα φρεναρίσματα. Λόγω των ελάχιστων ζωνών ισχυρής πέδησης και κατά συνέπεια ανάκτησης ενέργειας, τα υβριδικά συστήματα θα δοκιμαστούν στα όρια, στις μεγάλες περιόδους με τέρμα γκάζι. Η ισχύς των κινητήριων μονάδων θα παίξει καθοριστικό ρόλο.
Οι αεροδυναμικές ρυθμίσεις των μονοθεσίων αναμένεται να τείνουν προς την παραγωγή χαμηλότερης οπισθέλκουσας και τιμών αρνητικής άντωσης, περίπου στα επίπεδα του Μπακού και του Silverstone. Υπάρχει περίπτωση να δούμε προσπάθειες ενορχήστρωσης slipstream από κάποιες ομάδες στις κατατακτήριες δοκιμές.
Οι ακολουθίες γρήγορων στροφών ίσως προκαλέσουν δυσκολίες στους επικεφαλής να δώσουν γύρο σε πιο αργούς συνδυασμούς κατά τη διάρκεια του αγώνα, καθώς αν τους συναντήσουν σε σημεία όπως μεταξύ των στροφών 4-12, δε θα υπάρχει χώρος για τους ουραγούς να κάνουν στην άκρη. Από την άλλη, αν βρίσκονται λίγο πιο μπροστά, ενδεχομένως να προσφέρουν slipstream.
Λόγω της έλλειψης δεδομένων, η ευστοχία των προσομοιώσεων που έχουν πραγματοποιήσει οι ομάδες θα είναι υψίστης σημασίας. Η έλευση με ένα καλό βασικό στήσιμο μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα.
Την εύρεση του ιδανικού στησίματος δυσχεραίνει το γεγονός ότι οι πρώτες περίοδοι ελεύθερων δοκιμών Παρασκευής και Σαββάτου θα διεξαχθούν υπό το φως της ημέρας και κατά συνέπεια σε συνθήκες που απέχουν πολύ από αυτές που θα επικρατούν σε κατατακτήριες δοκιμές και αγώνα. Το FP2 θα είναι η μοναδική ενδεικτική διαδικασία ελεύθερων δοκιμών.
Δεδομένης της φύσης της πίστας, είναι πολύ πιθανό να δούμε παρέμβαση του αυτοκινήτου ασφαλείας και διότι οι οδηγοί δεν τη γνωρίζουν από πριν. Παρά τους γύρους στον προσομοιωτή, θα είναι πιο δύσκολο για τους πιλότους να μάθουν την πίστα, λόγω των πολυάριθμων στροφών και του μεγάλου μήκους της, που θα περιορίσει τον αριθμό γύρων που θα κάνουν πριν τις κατατακτήριες δοκιμές.
Η καταπόνηση των ελαστικών αναμένεται να κυμανθεί σε χαμηλά επίπεδα, για αυτό και η Pirelli έφερε γόμες μέσης σκληρότητας, διαμορφώνοντας τις ελάχιστες πιέσεις στα 23,5 psi εμπρός (στου 100 βαθμούς Κελσίου) και στα 20,5 psi πίσω (στους 80 βαθμούς Κελσίου).
Επειδή πρόκειται για καινούργια και αχρησιμοποίητη πίστα, η αύξηση των επιπέδων πρόσφυσης και η εξέλιξη του ασφαλτοτάπητα αναμένεται να είναι δραματική κατά τη διάρκεια του τριημέρου. Εκτός αγωνιστικής γραμμής, η πίστα αναμένεται να είναι πολύ ολισθηρή, αφού πέραν της καινούργιας ασφάλτου, θα υπάρχει και αρκετή άμμος.
Μάχη τίτλου
Ο Max Verstappen θα φτάσει στη Σαουδική Αραβία με προβάδισμα 8 βαθμών στο Πρωτάθλημα Οδηγών, συνεπώς έχει τη δυνατότητα να κατακτήσει τον τίτλο, εφόσον σημειώσει 18 βαθμούς περισσότερους από τον Lewis Hamilton. Θα πρέπει δηλαδή να νικήσει και να σημειώσει τον ταχύτερο γύρο, και ο Βρετανός τερματίσει από 6ος και κάτω.
Αν ο Verstappen νικήσει απλά και δεν πάρει τον επιπλέον βαθμό του ταχύτερου γύρου, για να στεφθεί Πρωταθλητής, χρειάζεται τον Hamilton να τερματίσει από 7ος και κάτω. Αν ο Ολλανδός τερματίσει 2ος, με ταχύτερο γύρο, μπορεί να πάρει ο Πρωτάθλημα αν ο Hamilton τερματίσει 10ος.
Αν ο Hamilton δε σημειώσει βαθμούς, ο Verstappen θα εξασφαλίσει μαθηματικά τον τίτλο αν τερματίσει απλά 2ος.
Ωστόσο, δεδομένης της φόρμας της Mercedes στους τελευταίους αγώνες, τα προαναφερθέντα σενάρια δύσκολα θα πραγματοποιηθούν. Η ιπποδύναμη των μονάδων ισχύος θα έχει μεγάλη σημασία στη Jeddah και συνήθως σε αυτού του τύπου τις πίστες η Mercedes υπερισχύει, όπως παραδέχεται και ο Christian Horner.
Για αυτό άλλωστε η Mercedes προτίμησε να χρησιμοποιήσει τον 4ο φετινό κινητήρα του Hamilton στο Κατάρ, διατηρώντας τον 5ο, που έχει κάνει μόνο το GP Βραζιλίας, για τη Jeddah.
Σύμφωνα με τον αγωνιστικό σύμβουλο της Red Bull, Helmut Marko, δεν είναι στα σχέδια της ομάδας να αντικαταστήσει τη μονάδα ισχύος του Verstappen. Σύμφωνα με τον Αυστριακό, το κέρδος της Mercedes ανέρχεται στους 20 ίππους με καινούργιο κινητήρα, ενώ με την Honda, η βελτίωση κυμαίνεται μεταξύ 4-7 ίππων.
Όσον αφορά το στρατόπεδο της Mercedes, δεδομένης της διαφοράς μόλις 5 βαθμών στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, υπέρ της γερμανικής ομάδας, αξίζει να αναφερθεί ότι ο Valtteri Bottas αντιμετώπισε προβλήματα υπερθέρμανσης του κινητήρα του για μεγάλο μέρος του αγώνα στο Κατάρ.
Το γεγονός αυτό έκανε κάποιους να υποθέσουν ότι ο Φινλανδός ενδέχεται να χρησιμοποιήσει 7ο κινητήρα στη Jeddah, αν και σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η Mercedes πιστεύει ότι μπορεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα αντικαθιστώντας απλά την αντλία καυσίμου, η οποία δε συμπεριλαμβάνεται στα εξαρτήματα της μονάδας ισχύος, αλλά στα περιφερειακά της.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, στο Losail, η Red Bull αναγκάστηκε να μειώσει τη γωνία rake (πόσο ανυψωμένο είναι το πίσω μέρος) της RB16B, για να έχει υψηλότερη τελική ταχύτητα στις ευθείες (με την ογκώδη πίσω αεροτομή να «κάθεται» πιο χαμηλά, μειώνοντας τη μετωπική επιφάνεια) και να προστατεύσει την εμπρός αεροτομή από τα επιθετικά kerb.
Ωστόσο, όταν το πίσω μέρος είναι πιο χαμηλά και η εμπρός αεροτομή «κάθεται» πιο ψηλά, χάνεται συνολικά αρνητική άντωση, γεγονός που οδηγεί σε υποστροφή, όπως έχουμε δει με τη Red Bull και σε άλλες περιπτώσεις φετινών αγώνων.
Η Red Bull ευελπιστεί επίσης να έχει επιλύσει τα προβλήματα με το DRS (που δεν ασφαλίζει το επάνω πτερύγιο στην ανοιχτή θέση) στην πίσω αεροτομή παραγωγής μέσων τιμών αρνητικής άντωσης, αν χρειαστεί να τη χρησιμοποιήσει στη Jeddah.
Midfield
Θεωρητικά, η Jeddah θα πρέπει να ευνοεί το μονοθέσιο της McLaren, το οποίο διαθέτει μονάδα ισχύος Mercedes και παράγει χαμηλές τιμές οπισθέλκουσας. Ωστόσο, το καινούργιο υβριδικό σύστημα της Ferrari μπορεί να βοηθήσει τα ιταλικά μονοθέσια.
Ο Lando Norris δήλωσε ότι όταν η μονάδα ισχύος της Mercedes περνάει σε λειτουργία ανάκτησης ενέργειας στις ευθείες, η McLaren χάνει 20 χ.α.ώ., ενώ η Ferrari απλά συνεχίζει να επιταχύνει.
Θα είναι πολύ δύσκολο για τη McLaren να ανακτήσει την 3η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών και αυτό συνέβη διότι έχει σημειώσει μόλις 4 βαθμούς στους τελευταίους 3 αγώνες, δηλαδή όσους και η Alfa Romeo, τη στιγμή που η Ferrari συγκέντρωσε 47, για να βρεθεί με προβάδισμα 39,5 βαθμών.
Ο Carlos Sainz προβλέπει ότι στη Jeddah, όπως και σε άλλες πίστες υψηλής ταχύτητας, η μάχη στο μέσο της κατάταξης θα γίνει ακόμα πιο έντονη. Ο Sebatian Vettel από την πλευρά του, δήλωσε ότι η Aston Martin παράγει υπερβολική οπισθέλκουσα και όχι επαρκή αρνητική άντωση, χαρακτηριστικά που αναμένεται να δυσκολέψουν την ομάδα στη Σαουδική Αραβία.
Η Williams θα φέρει ειδικά αυτοκόλλητα προς τιμήν του Frank Williams, που έφυγε από τη ζωή την Κυριακή. Το πετυχημένο ξεκίνημα της Williams στα τέλη της δεκαετίας του 1970 είχε χρηματοδοτηθεί εν πολλοίς από επιχειρήσεις της Σαουδικής Αραβίας.
Στη Jeddah θα υπάρχουν μερικά από τα πρώτα μονοθέσια της Williams. Μάλιστα, ένα εξ αυτών βρισκόταν στη Μέση Ανατολή όλα αυτά τα χρόνια και μόλις πρόσφατα ανακατασκευάστηκε για να επαναλειτουργήσει. Επίσης, παρών θα είναι και ο πρώτος Πρωταθλητής της Williams, o Αυστραλός Alan Jones._Φ.Λ.
Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 15:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 19:00
Σάββατο 4 Δεκεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 16:00
Κατατακτήριες δοκιμές: 19:00
Κυριακή 5 Δεκεμβρίου
Αγώνας: 19:30
GP Σαουδικής Αραβίας – Jeddah Corniche
21ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2021
Μήκος πίστας: 6.174 μ.
Γύροι: 50
Συνολική απόσταση αγώνα: 308,750 χλμ.
Στροφές: 27 (16 αριστερές, 11 δεξιές)
Διέλευση από το pit lane με περιοριστή 80 χ.α.ώ.: 23 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 220 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 72%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 79%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 42
Ζώνες DRS: 3 (μεταξύ των στροφών 20-22, 25-27, 27-1)