GP Κατάρ: Κυριάρχη pole του Hamilton σε επεισοδιακή διαδικασία
O Lewis Hamilton κυριάρχησε στις κατατακτήριες δοκιμές του GP Κατάρ, έχοντας μεγάλη διαφορά (0,45 δλ.) από τον Max Verstappen, ο οποίος θα παρουσιαστεί ενώπιον των αγωνοδικών αύριο (όπως και οι Bottas και Sainz), επειδή δεν επιβράδυνε σε κίτρινες σημαίες.
Επρόκειτο για μια επεισοδιακή διαδικασία κατατακτήριων δοκιμών. Στο τέλος του Q3, ο Pierre Gasly άνοιξε υπερβολικά τη γραμμή του στην προτελευταία στροφή (15), τραυματίζοντας την εμπρός αεροτομή του, η οποία πέρασε κάτω από το εμπρός δεξιό ελαστικό του, με αποτέλεσμα αυτό να αστοχήσει.
Συνεπώς, είχαν βγει κίτρινες σημαίες στο τελευταίο τμήμα της πίστας, καθώς πλησίαζαν αρκετοί οδηγοί για να ολοκληρώσουν τη γρήγορη προσπάθειά τους. O Hamilton είχε περάσει το σημείο αυτό, καθώς είχε βγει πρώτος στην πίστα για την τελική του προσπάθεια στο Q3.
Εντούτοις, απ’ όσο φαίνεται από τα πρώτα δεδομένα τηλεμετρίας που έχουν δημοσιοποιηθεί, μόνο ο Fernando Alonso και o Sebastian Vettel σήκωσαν το πόδι τους από το γκάζι. Ο Verstappen σίγουρα δεν το έκανε, καθώς υπάρχει onboard βίντεο από το μονοθέσιο του Ολλανδού και ακούγεται ότι δεν επιβραδύνει για τις διπλές κίτρινες σημαίες.
Όταν ο Valtteri Bottas πέρασε από το σημείο που βρισκόταν ο Gasly, δεν ήταν αναμμένοι οι κίτρινοι σηματοδότες της πίστας, αλλά οι άνθρωποι της πίστας κυμάτιζαν τις κίτρινες σημαίες. Ο Bottas δε σήκωσε το πόδι του από το γκάζι. Το ίδιο συνέβη και με τους Verstappen και Carlos Sainz.
Για τα περιστατικά αυτό, οι Verstappen και Sainz κλήθηκαν να παρουσιαστούν ενώπιον των αγωνοδικών αύριο, 4 μερικές ώρες πριν την εκκίνηση του αγώνα (για τον Ολλανδό, τρεισήμισι για τον Sainz), επειδή δεν επιβράδυναν σε διπλές κίτρινες σημαίες. Στους αγωνοδίκες κλήθηκε και ο Bottas, επειδή δεν επιβράδυνε σε μονή κίτρινη σημαία (στις 13:45, 3 ώρες και 15 λεπτά πριν την εκκίνηση).
Συνεπώς, αν επιβληθούν ποινές, πιθανότατα ο Bottas να δεθχεί πιο ελαφριά, διότι το δικό του παράπτωμα είναι μικρότερο από αυτό των Verstappen και Sainz.
Σε προηγούμενες περιπτώσεις παράβασης μονής κίτρινης σημαίας, όπως με τον Verstappen στο Μεξικό το 2019 ή με τον Hamilton στην Αυστρία το 2020, η ποινή που επέβαλαν οι αγωνοδίκες ήταν τρεις θέσεις στη σειρά εκκίνησης.
Πέραν αυτού όμως, η FIA παρουσίασε πιο αυστηρά τεστ ακαμψίας όσον αφορά την πίσω αεροτομή, τα οποία εφαρμόστηκαν στον τεχνικό έλεγχο μετά τις κατατακτήριες δοκιμές κατατακτήριων δοκιμών.
Πάντως, όσα μονοθέσια δεν περνούσαν τον έλεγχο, δε θα αποκλείονταν από τα αποτελέσματα της διαδικασίας, καθώς αυτό το πιο αυστηρό στατικό τεστ δεν αποτελεί μέρος του επίσημου τεχνικού ελέγχου και πραγματοποιήθηκε δοκιμαστικά, για μελλοντικές αλλαγές στη διαδικασία.
Η κίνηση αυτή της Διεθνούς Ομοσπονδίας, ήρθε έπειτα από τα παράπονα της Red Bull για τη λειτουργία της πίσω αεροτομής της Mercedes, καθώς και τα σημάδια που υπήρχαν στους τελευταίους αγώνες, στο εσωτερικό μέρος των κάθετων πλευρικών τοιχωμάτων της πίσω αεροτομής, τα οποία σύμφωνα με τον Horner, προέρχονται από την κίνηση του εύκαμπτου κάτω πτερυγίου.
Σύμφωνα με τον Horner, το συνολικό επιπλέον φορτία στα στατικά τεστ της FIA, φτάνει έως και τα 70 με 80 κιλά στο συνολικό πλάτος του πτερυγίου, το οποίο εφαρμόζεται σταδιακά, για να παρατηρείται ο βαθμός υποχώρησης της αεροτομής.
Ο Horner ήταν ικανοποιημένος από την εξέλιξη των πραγμάτων μετά τις κατατακτήριες δοκιμές, καθώς ανέφερε ότι η τελική ταχύτητα της Mercedes κυμάνθηκε σε πιο φυσιολογικά επίπεδα στις κατατακτήριες δοκιμές.
Ωστόσο, o Hamilton ήταν πιο γρήγορος στις «αργές» στροφές 6 και 7. Ακόμα και με μεγάλη πίσω αεροτομή, η Mercedes είχε το πλεονέκτημα και σε τελική ταχύτητα στις ευθείες, πιθανότατα και λόγω της φιλοσοφίας σχεδιασμού με χαμηλό rake.
O Horner παραδέχθηκε ότι ο Hamilton έκανε πάρα πολύ καλή τελική προσπάθεια στο Q3 και ο ίδιος ο Βρετανός δήλωσε ότι ο γύρος του ήταν πολύ καθαρός.
Ο Hamilton δεν ήταν ικανοποιημένος από το στήσιμο της Mercedes την Παρασκευή, και τόνισε ότι η W12 είναι από τα πιο δύσκολα μονοθέσια που έχει οδηγήσει, όσον αφορά την εύρεση των ιδανικών ρυθμίσεων.
H επιλογή να βγει ο Hamilton πρώτος στην πίστα στο τέλος του Q3 ήταν εύστοχη, καθώς είχε καθαρό δρόμο μπροστά του και απέφυγε επίσης τις κίτρινες σημαίες που προκάλεσε ο Gasly. Ο Hamilton ανέφερε επίσης ότι είχε μερικές στομαχικές διαταραχές από την Τετάρτη, αλλά είχαν παρέλθει μέχρι το Σάββατο.
Ωστόσο, η διαφορά 0,45 δλ. από τον Verstappen ήταν πέραν των προσδοκιών της Mercedes καθώς, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο Βρετανός χρησιμοποιούσε τον 4ο κινητήρα του (αυτόν που τοποθέτησε στην Τουρκία) και όχι τον 5ο, που παρουσιάστηκε στη Βραζιλία.
Αναφέρεται ότι η Mercedes θέλει να διατηρήσει τον 5ο κινητήρα του Hamilton για το GP Σαουδικής Αραβίας, όπου η ισχύς των μονάδων μπορεί να κάνει τη διαφορά.
O Verstappen δήλωσε ότι τα έδωσε όλα, αλλά πιστεύει ότι η Red Bull δεν είχε το ρυθμό να ανταγωνιστεί τη Mercedes του Hamilton. O Ολλανδός παρουσίασε ως επιχείρημα το γεγονός ότι ο Sergio Perez δεν κατάφερε να προαχθεί στο Q3, για τον ισχυρισμό ότι οι Red Bull δεν ήταν ανταγωνιστικές στο Losail.
Η Red Bull άλλαξε τις πίσω αεροτομές και των δύο μονοθεσίων της πριν τις κατατακτήριες δοκιμές, επιστρέφοντας στην έκδοση που χρησιμοποιούσε στο FP1, η οποία παράγει υψηλότερες τιμές αρνητικής άντωσης.
Όπως έχουμε δει σε πίστες όπου ο περιοριστικός παράγοντας είναι η καταπόνηση των εμπρός ελαστικών, όπως το Losail (και το Istanbul Park), η Red Bull τείνει να δυσκολεύεται.
Ο Valtteri Bottas ένιωθε πολύ δυνατός στις ελεύθερες δοκιμές Παρασκευής, αλλά ήδη από το FP3 είχε αρχίσει να αντιμετωπίζει δυσκολίες με το στήσιμο της Mercedes. O Φινλανδός ανέφερε ότι η αλλαγή κατεύθυνσης της πνοής του αέρα τον επηρέασε αρνητικά.
Επίσης, ο Bottas δήλωσε ότι σε αντίθεση με εχθές, είχε δυσκολίες να προετοιμάσει κατάλληλα τα ελαστικά του ώστε να βρίσκονται στις ιδανικές θερμοκρασίες στην πρώτη στροφή. Ο Φινλανδός δεν ήξερε γιατί παρουσιάστηκαν αυτές οι δυσκολίες.
Παρότι ήταν ταχύτερος στο FP3, είχε αναγκαστεί να πιέσει πολύ για να σημειώσει τον πρώτο χρόνο και ήξερε ότι δε θα μπορούσε να βρει πολλά παραπάνω στις κατατακτήριες δοκιμές.
Παρά το ατύχημα στην προτελευταία στροφή του τελικού του γύρου, ο Pierre Gasly ήταν περιχαρής για την απόδοσή του στις κατατακτήριες δοκιμές. Για 15η φορά φέτος θα εκκινήσει από τις πρώτες 6 θέσεις.
Ο Γάλλος ήταν και πάλι ο ταχύτερος από τους «υπόλοιπους» οδηγούς (πέραν αυτών των δύο κορυφαίων ομάδων δηλαδή) και ο πρώτος εξ αυτών που θα εκκινήσουν με τη μαλακή γόμα, καθώς οι τρεις πρώτοι (όπως και ο Carlos Sainz) χρησιμοποίησαν τη μέση γόμα για να σημειώσουν τους ταχύτερους γύρους τους στο Q2.
Ο Gasly ήξερε από το βράδυ της Παρασκευής ότι ήθελε να χρησιμοποιήσει τη μαλακή γόμα για το Q2, καθώς μπορούν να δώσουν μεγάλο πλεονέκτημα στα 370 μέτρα από τη γραμμή εκκίνησης μέχρι τα φρένα για την πρώτη στροφή.
Στην πρώτη δεκάδα εισήλθε και ο Yuki Tsunoda (8ος) χρησιμοποιώντας και αυτός τη μαλακή γόμα στο Q2.
Ο Fernando Alonso έκανε πολύ καλή εμφάνιση με την εξαιρετικά ανταγωνιστική στο Losail Alpine. Ο Ισπανός δήλωσε ότι είναι μια από τις πίστες που ευνοούν το γαλλικό μονοθέσιο, λόγω των παρατεταμένων στροφών που διαθέτει, όπως στην Τουρκία και τη Ρωσία που ήταν και πάλι ανταγωνιστικός.
Ο Alonso ήταν ο μοναδικός οδηγός μαζί με τον Sebastian Vettel, που σήκωσε το πόδι του από το γκάζι για τις κίτρινες σημαίες του τελικού τμήματος της πίστας, παρότι δε φαίνονται καθώς περνάει ο Ισπανός.
O Esteban Ocon αντιμετώπιζε προβλήματα με τα καινούργια του φρένα στην αρχή της διαδικασίας, με το μονοθέσιο να «τραβάει» προς τα δεξιά στη διαδικασία πέδησης και να προκαλεί έντονους κραδασμούς.
Μερικές φορές, σε καινούργια φρένα ανθρακονημάτων, αναπτύσσεται ένα φιλμ επάνω στο δίσκο (glazing) αν δεν θερμανθούν και δε χρησιμοποιηθούν σωστά και αυτό φαίνεται ότι συνέβη στον Ocon, καθώς το πρόβλημα υποχώρησε κατά τη διάρκεια της διαδικασίας.
Εντέλει, ο Γαλλος κατετάγη στην 9η θέση και όταν πέρασε από τo σημείο όπου βρισκόταν ο Gasly με πληγωμένο μονοθέσιο, οι κίτρινες σημαίες δεν είχαν βγει ακόμα.
Ο Lando Norris κατετάγη στην 6η θέση και δήλωσε ότι δεν περίμενε να βρίσκεται τόσο ψηλά. Όπως δήλωσε ο Daniel Ricciardo (14ος), οι άνθρωποι της McLaren πίστευαν ότι η MCL35M δε θα ήταν ανταγωνιστική στις γρήγορες παρατεταμένες στροφές του Losail.
O Norris παραδέχθηκε ότι αποτελεί μειονέκτημα για τον ίδιο το γεγονός ότι θα εκκινήσει με τη μαλακή γόμα τον αγώνα, αλλά δήλωσε ότι η McLaren δεν ήταν αρκετά ανταγωνιστική για να περάσει στο Q3 με τη μέση γόμα.
Καθώς ο Norris πλησίαζε το σημείο του ατυχήματος του Gasly, φαίνεται ότι έσβησαν οι κίτρινοι φωτεινοί σηματοδότες λίγο πριν φτάσει στη στροφή 15 και οι άνθρωποι της πίστας δεν είχαν προλάβει να κυματίσουν κίτρινες σημαίες.
Πίσω από τον Norris θα εκκινήσει ο Carlos Sainz, αλλά με τη μέση γόμα, καθώς ο Ισπανός κατάφερε να περάσει στο Q3 -για 1 μόλις δέκατο του δλ.- χρησιμοποιώντας τα συγκεκριμένα ελαστικά.
Ο Ισπανός δήλωσε ότι η Ferrari προσπάθησε να προστατεύσει τον εαυτό της με αυτή την επιλογή, διότι οι SF21 παρουσιάζουν υψηλότερη φθορά στα ελαστικά τους από τους ανταγωνιστές τους.
Ο Charles Leclerc προσπάθησε επίσης να περάσει στο Q3 χρησιμοποιώντας τη μέση γόμα στην πρώτη του προσπάθεια στο δεύτερο σκέλος της διαδικασίας, αλλά δεν τα κατάφερε.
Ο Μονεγάσκος δεν είχε εξήγηση για την απώλεια χρόνου (0,9 δλ. διαφορά από τον Sainz) και δεν κατάφερε να περάσει στο Q3 ούτε με τη μαλακή γόμα, με την οποία βγήκε στην πίστα για την τελική του προσπάθεια στο Q2.
H Ferrari διαπίστωσε μετά το πέρας των κατατακτήριων δοκιμών ότι υπήρχε μια ρωγμή στο πλαίσιο του Leclerc. H ομάδα θα το αντικαταστήσει πριν τον αγώνα και θα κάνει τα πάντα για να εκκινήσει ο Leclerc από την 13η θέση στην οποία έχει καταταγεί και όχι από το pit lane, αντικαθιστώντας τα εξαρτήματα που έχουν υποστεί βλάβη με πανομοιότυπα.
Στη 10η θέση βρέθηκε ο Sebastian Vettel με την Aston Martin. Ο Γερμανός κατηγόρησε τον Gasly ότι «πάρκαρε» το μονοθέσιό του στο εσωτερικό της ευθείας εκκίνησης/τερματισμού για να καταστρέψει το γύρο των οδηγών που ακολουθούσαν… Δήλωσε επίσης ότι οι κίτρινες σημαίες αποσύρθηκαν όταν πέρασε ο ίδιος, «ίσως επειδή ερχόταν ο Max» (Verstappen).
O Γερμανός δε μάσησε τα λόγια του, αλλά ούτε ο ίδιος απόλυτος τζέντλεμαν, προσπερνώντας τον Gasly στην έξοδο του pit lane στο Q1 και τον Leclerc στην είσοδο του pit lane. To μποτιλιάρισμα που επικρατούσε στις τελευταίες στροφές στο Q1, έκανε κάποιους οδηγούς (όπως ο Alonso και ο Leclerc) να προσπεράσουν συναδέλφους τους, παραβαίνοντας τη συμφωνία που υπάρχει μεταξύ τους ότι αυτό απαγορεύεται.
Αρνητική έκπληξη αποτέλεσε η επίδοση του Sergio Perez, ο οποίος δεν προκρίθηκε στο Q3, παρότι πραγματοποίησε την τελευταία του προσπάθεια στο δεύτερο σκέλος με τη μαλακή γόμα.
Ο Μεξικανός ανέφερε ότι τροποποίησε τη διαδικασία προετοιμασίας των ελαστικών, ωστόσο δε βρήκε ελεύθερη πίστα στους γύρους εξόδου από τα pits. To μποτιλιάρισμα που συνάντησε πριν ξεκινήσει τους γρήγορους γύρους του, έριξε τις θερμοκρασίες των ελαστικών του, κάτι που επηρέασε αρνητικά την απόδοσή τους στο πρώτο τμήμα της πίστας.
Στην συνέχεια, τα ελαστικά υπερθερμαίνονταν στο τελικό κομμάτι της πίστας. Ο Perez παραδέχθηκε ότι η Red Bull ήταν αρκετά ανταγωνιστική για να του επιτρέψει να κάνει κάτι καλύτερο._Φ.Λ.