GP Σάο Πάολο: Επεισόδιο τεχνικής σαπουνόπερας
Ούτε σεναριογράφος του Hollywood δε θα μπορούσε να σκαρφιστεί όσα συνέβησαν μετά το πέρας των κατατακτήριων δοκιμών την Παρασκευή στο Interlagos, στα πλαίσια του GP Σάο Πάολο.
O Lewis Hamilton κινδυνεύει να χάσει την 1η θέση στην εκκίνηση του σπριντ του Σαββάτου λόγω τεχνικής παρατυπίας με το DRS της Mercedes του, το οποίο όμως άγγιξε ο Max Verstappen στο parc ferme.
Με αυτό τον τρόπο, ο Ολλανδός παρέβη τις υποδείξεις του Διεθνούς Αγωνιστικού Κώδικα της FIA και για αυτό θα πρέπει να παρουσιαστεί ενώπιον των αγωνοδικών το πρωί του Σαββάτου.
Αυτά που θα έχει να πει ο Verstappen, θεωρούνται προς το παρόν στοιχεία τα οποία χρειάζονται οι αγωνοδίκες για να βγάλουν την απόφασή τους όσον αφορά την τεχνική παρατυπία στην πίσω αεροτομή του Hamilton.
Στον καθιερωμένο τεχνικό έλεγχο της FIA μετά τις κατατακτήριες δοκιμές του GP Σάο Πάολο, η FIA διαπίστωσε ότι όταν το DRS στο μονοθέσιο του Hamilton ήταν ανοιχτό, δηλαδή με το επάνω πτερύγιο στην ανασηκωμένη θέση, το κενό μεταξύ των δύο πτερυγίων της πίσω αεροτομής υπερέβαινε τα 85 χιλιοστά, που ορίζουν οι κανονισμοί ως το μέγιστο όριο στο άρθρο 3.6.3 των τεχνικών κανονισμών της Formula 1.
Υπάρχει μάλιστα και βίντεο με την Mercedes να πραγματοποιεί τον τεχνικό έλεγχο υπό την επίβλεψη της FIA.
Το στατικό τεστ υπό την επίβλεψη της FIA στο DRS της Mercedes. #F1 https://t.co/M7IoYf42fK
— Fabrizio Lazakis (@FabrizioLazakis) November 13, 2021
Στο ακόλουθο βίντεο (μετά το 6:38), μηχανικός της Aston Martin δείχνει το εργαλείο που χρησιμοποιούν οι ομάδες για να ελέγξουν τη νομιμότητα της πίσω αεροτομής με το DRS ανοιχτό.
Ο δίσκος του εργαλείου που χρησιμοποιεί ο μηχανικός έχει διάμετρο 85 χλστ. και δεν πρέπει να περνάει ανάμεσα στα δύο πτερύγια σε κανένα σημείο κατά πλάτος τους.
Ωστόσο, στον τεχνικό έλεγχο της Mercedes του Hamilton στο Interlagos, το συγκεκριμένο εργαλείο μπορούσε να περάσει ανάμεσα στα δύο πτερύγια όταν το DRS ήταν ανοικτό.
Εκπρόσωποι της Mercedes κλήθηκαν να παρουσιαστούν ενώπιον των αγωνοδικών, οι οποίοι έπειτα από μερικές ώρες ανακοίνωσαν ότι δε θα ληφθεί καμία απόφαση μέχρι το πρωί του Σαββάτου στη Βραζιλία, διότι δε θα είναι διαθέσιμα μέχρι τότε καινούργια στοιχεία.
Μέχρι τότε, η πίσω αεροτομή της Mercedes αφαιρέθηκε από το μονοθέσιο και εφαρμόστηκε σφραγίδα της FIA επάνω της, για να αποτραπεί οποιαδήποτε τροποποίησή της.
Όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια, καθώς ανακοινώθηκε ότι ο Max Verstappen κλήθηκε να παρουσιαστεί στους αγωνοδίκες στις 9:30 το πρωί του Σαββάτου, τα καινούργια στοιχεία έχουν να κάνουν με ένα περιστατικό που συνέβη στο parc ferme.
Κατά τη διάρκεια του τελευταίου γύρου του Max Verstappen στο Q3, το επάνω πτερύγιο της πίσω αεροτομής παρουσίαζε αφύσικη κίνηση, με ανοιχτό το DRS. Αυτό συνέβαινε διότι δεν ήταν ακινητοποιημένο στην ανοιχτή θέση και παρουσίαζε ταλάντωση, λόγω της ροής αέρα. Δεν είναι η πρώτη φορά που παρατηρείται κάτι τέτοιο φέτος στη Red Bull.
Ενώ περιμένουμε την απόφαση για το DRS του Hamilton, αξίζει να αναφερθεί ότι και το DRS της Red Bull του Verstappen είχε παράξενη συμπεριφορά, με το πτερύγιο να κινείται στην ευθεία αφύσικα, σα να παρασύρεται από τον αέρα και να μην υπάρχει σταθεροποίηση στην ανοιχτή θέση. #F1 https://t.co/MPnjg1grkt
— Fabrizio Lazakis (@FabrizioLazakis) November 12, 2021
Πιθανότατα λόγω αυτού, ο Verstappen έλεγξε την πίσω αεροτομή του στο parc ferme μετά το τέλος των κατατακτήριων δοκιμών. Στη συνέχεια όμως, έκανε το ίδιο και με την πίσω αεροτομή του Hamilton, την οποία ακούμπησε.
Αυτό παραβαίνει το άρθρο 2.5.1 του Διεθνούς Αγωνιστικού Κώδικα της FIA, όπου αναφέρεται ότι μόνο οι επίσημοι της Διεθνούς Ομοσπονδίας, ή άτομα εγκεκριμένα από αυτούς μπορούν να αγγίξουν τα μονοθέσια στο parc ferme.
Βίντεο με τον Verstappen να ελέγχει στο parc ferme, μετά τις κατατακτήριες δοκιμές, την πίσω αεροτομή τόσο του δικού του μονοθεσίου, όσο και της Mercedes. #F1 https://t.co/J5JVFBXRyg
— Fabrizio Lazakis (@FabrizioLazakis) November 12, 2021
Φυσικά, με τον τρόπο με τον οποίο αγγίζει την πίσω αεροτομή του μονοθεσίου της Mercedes του Hamilton, ο Verstappen δε θα μπορούσε να επηρεάσει τη λειτουργία ενός συστήματος που είναι σχεδιασμένο να αντέχει τα αεροδυναμικά φορτία που αναπτύσσει ένα μονοθέσιο της Formula 1 κινούμενο με 300 χ.α.ώ.
Άλλωστε, δεν είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε οδηγούς να αγγίζουν μονοθέσια αντιπάλων. Ο Sebastian Vettel δεν κέρδισε χωρίς λόγο το προσωνύμιο Inspector Seb (Επιθεωρητής Seb). Ωστόσο, τα μονοθέσια που είχε αγγίξει ο Vettel δε βρέθηκαν με παρατυπίες στον τεχνικό έλεγχο, ώστε να ισχυριστούν ότι οι αντίπαλες ομάδες ότι επηρεάστηκε κάτι.
Όταν υποστηρίζαμε ότι ο φετινός τίτλος θα κριθεί στις λεπτομέρειες, σίγουρα δε μπορούσαμε να φανταστούμε ότι θα επρόκειτο για το αν ο Verstappen άγγιξε -με το χέρι του- το μονοθέσιο του Hamilton! Άλλου είδους επαφή είχαν όλοι στο μυαλό τους.
Εντούτοις, η Mercedes ίσως βρήκε πάτημα στο γεγονός αυτό για να υπερασπίσει τη θέση της, η οποία σίγουρα δεν είναι καθόλου καλή. Για τεχνικές παραβάσεις, συνήθως το μονοθέσιο αποκλείεται από το αποτέλεσμα.
Αν συμβεί κάτι τέτοιο, τότε ο Hamilton θα αναγκαστεί να εκκινήσει το σπριντ του Σαββάτου από την τελευταία θέση, και στη σειρά εκκίνησης του αγώνα της Κυριακής θα λάβει άλλες πέντε θέσεις ποινής, λόγω χρήσης 5ου φετινού κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Να επισημανθεί εδώ ότι εκπρόσωποι της Red Bull (o Adrian Newey, επικεφαλής τεχνικό στέλεχος και ο Paul Monaghan, επικεφαλής μηχανολογίας αυτοκινήτου), επισκέφθηκαν τη FIA μία ώρα πριν την έναρξη των κατατακτήριων δοκιμών.
Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις τους, το κάτω πτερύγιο της πίσω αεροτομής της Mercedes υποχωρούσε υπερβολικά υπό το αεροδυναμικό φορτίο με τη χρήση DRS, αυξάνοντας το διάκενο μεταξύ των δύο πτερυγίων, με αποτέλεσμα να μειώνεται η οπισθέλκουσα και να αυξάνεται η τελική ταχύτητα στην ευθεία.
Κατά πόσο συνδέονται τα παράπονα της Red Bull με την αποτυχία του μονοθεσίου της Mercedes να περάσει τον τεχνικό έλεγχο, μένει να διαπιστωθεί, αν και δεν είναι σίγουρο ότι θα συμβεί κι αυτό.
Αξίζει να αναφερθεί επίσης ότι στο σώμα των τεσσάρων αγωνοδικών αυτό το τριήμερο, δύο (αντί ενός, που είναι συνήθως) είναι πρώην οδηγοί της Formula 1: οι Vitantonio Liuzzi (Ιταλός) και Roberto Moreno (Βραζιλιάνος).
Μαζί τους είναι επίσης oi Matteo Perini (Ιταλός) και Tim Mayer (Αμερικανός), γιος του συνιδρυτή της McLaren, Teddy Mayer, ο οποίος την ανέλαβε μετά το θάνατο του Bruce McLaren το 1970 και την πούλησε το 1980 στον Ron Dennis._Φ.Λ.