Τα «φάουλ» της F1 ενόψει 2022

Το 2022 αναμένεται να δούμε 23 Grand Prix εντός 8 μηνών στη Formula 1, με το 1/3 εξ αυτών να έχουν πιθανότατα κατατακτήριο σπριντ. Τι ωθεί το σπορ προς εκεί όπου οδεύει;

Μέχρι τις 15 Οκτωβρίου αναμένεται να δημοσιοποιηθεί το πρόγραμμα της σεζόν του 2022, με 23 αγώνες εντός 8 μηνών, γεγονός το οποίο θα επιβαρύνει αρκετά το προσωπικό των ομάδων. Βέβαια, με την πανδημία να εξακολουθεί να κάνει τα πράγματα «ρευστά», είναι δικαιολογημένη η πρόθεση της F1 να προγραμματίσει όσους περισσότερους αγώνες μπορεί.

Κανείς δε γνωρίζει αυτή τη στιγμή αν θα πραγματοποιηθούν και τα 23 Grand Prix που έχει προγραμματίσει η F1 για το 2022. Φέτος, θα καταφέρει να διεξάγει, όπως όλα δείχνουν, 22 από τους 23 αγώνες, με αρκετές αλλαγές, αντικαταστάσεις και ένα διπλό GP στην Αυστρία.

Η αξία των σπριντ

Η πιο σημαντική αλλαγή από την επόμενη σεζόν είναι ότι σύμφωνα με τον CEO της F1, Stefano Domenicali, 7-8 Grand Prix θα διαθέτουν τη μορφή που περιλαμβάνει κατατακτήριο σπριντ το Σάββατο.

Οι ιθύνοντες της Formula 1 δείχνουν να αγνοούν τα αρνητικά σχόλια όσον αφορά τη μορφή των αγωνιστικών τριημέρων με το κατατακτήριο σπριντ το Σάββατο. Από το πείραμα που διεξήχθη σε δύο φετινούς αγώνες, είναι προφανές ότι η ανταπόκριση των παραγόντων της Formula 1 δεν είναι ομόφωνα θετική.

Αρκετοί οδηγοί έχουν επικρίνει το κατατακτήριο σπριντ. Ο Sergio Perez π.χ. δήλωσε μετά τη Monza ότι το σπριντ ήταν «απλά πολύ βαρετό. Δε συμβαίνει τίποτα. Δε βλέπω το όφελος του σπριντ. Μπορώ να φανταστώ ότι είναι επίσης βαρετό για τους οπαδούς και τους οδηγούς. Δε φέρνει τίποτα, για να είμαι ειλικρινής». Ίσως τα μονοθέσια του 2022 να αλλάξουν αυτή την κατάσταση. Ίσως.

Ωστόσο, οι εργαζόμενοι στον οργανισμό της Formula 1 παρουσιάζουν συνεχώς ότι η απήχηση είναι εξαιρετική και υπάρχουν σχεδόν μόνο θετικά σχόλια για το σπριντ. Αυτό που έχει γίνει εμφανές από το φετινό πείραμα, είναι θα πρέπει τουλάχιστον να υπάρξουν μερικές τροποποιήσεις στην εφαρμογή του.

Θα πρέπει κάτι να γίνει με τις ελεύθερες δοκιμές Σαββάτου καθώς και το γεγονός ότι ο νικητής του σπριντ ανακηρύσσεται poleman του Grand Prix. Η F1 πιέζει για διάφορους λόγους την εφαρμογή του σπριντ.

Με αυτή τη μορφή, και οι τρεις ημέρες έχουν κάτι σημαντικό να παρουσιάσουν και οι Παρασκευές έχουν περισσότερο ενδιαφέρον, αντί να είναι απλά ημέρες ελεύθερων δοκιμών.

O Domenicali δήλωσε σχετικά με το σπριντ: «Η συντριπτική πλειονότητα των σχολίων που δεχθήκαμε ήταν εξαιρετικά θετικά. Οι διοργανωτές είναι εξαιρετικά χαρούμενοι διότι υπάρχει κάτι καινούργιο και σημαντικό την Παρασκευή, το Σάββατο και την Κυριακή».

«Δεχόμαστε αυτή τη θετική ανταπόκριση, την οποία χρειαζόμαστε για να ξέρουμε ότι έχουμε ένα πολύ καλό σχέδιο για του χρόνου, όπου θα εξετάσουμε επίσης τα σημεία που επεσήμαναν οι άνθρωποι που δεν τους άρεσε αυτή η μορφή. Γενικά μιλώντας, είχε απίστευτη επιτυχία».

 
Stefano Domenicali

Stefano Domenicali

«Μπορώ να πω ότι δεν πρόκειται να πάμε παντού με τη μορφή του κατατακτήριου σπριντ. Είναι κάτι που θέλουμε να διατηρήσουμε για το 1/3 των αγώνων πάνω-κάτω και να συνδεθούμε με έναν διαφορετικό τρόπο απόδοσης ανταμοιβής και βαθμών και να συνδεθούμε με συγκεκριμένες πίστες, που, όπως γνωρίζετε, κάνουν τη διαφορά».

«Οπότε, υπάρχει πολλή τροφή για σκέψη. Θα συμπεριλάβουμε όλους τους παράγοντες: τηλεοπτικά δίκτυα, οδηγούς, ομάδες, διοργανωτές και οπαδούς. Δε θα ξεχάσουμε ότι ο ρόλος μας είναι να λάβουμε τη σωστή απόφαση και να αναλογιστούμε όλα τα σημεία και την οπτική γωνία όλων».

Αν και οι Παρασκευές με κατατακτήριες δοκιμές είναι πιο ενδιαφέρουσες, το Σάββατο παρέχει ένα σαφώς κατώτερο προϊόν, καθώς οι ελεύθερες δοκιμές με μόνο προσομοιώσεις αγώνα είναι εντελώς αδιάφορες και το σπριντ έχει τη μισή διάρκεια από τις κατατακτήριες δοκιμές.

Η F1 ισχυρίζεται ότι προσπαθεί με το σπριντ να προσεγγίσει ένα κοινό μικρότερης ηλικίας, το οποίο -κατά την άποψή της- έχει τη δυνατότητα να παραμείνει συγκεντρωμένο σε κάτι για μικρότερη χρονική διάρκεια.

Ωστόσο, πολλοί πιστεύουν ότι δεν είναι αυτός ο καλύτερος τρόπος προσέλκυσης νεότερου κοινού, αψηφώντας 70 έτη ιστορίας, κατά τα οποία ο poleman ενός αγώνα προέκυπτε πάντα από μια διαδικασία που αναδείκνυε τον ταχύτερο συνδυασμό οδηγού/μονοθεσίου στον ένα γύρο.

Φυσικά, ένας από τους πιο σημαντικούς λόγους για τους οποίους η F1 θέλει να προωθήσει τη μορφή αγωνιστικού τριημέρου σπριντ είναι οικονομικός, καθώς έχει κλείσει συμφωνία με σπόνσορα την εταιρεία κρυπτονομίσματος Crypto.com, ειδικά για τα σπριντ. Η συνολική αξία αυτής της πενταετούς, όπως αναφέρεται, συμφωνίας ξεπερνάει τα 100 εκατομμύρια δολάρια.

Υπάρχουν αρκετοί τρόποι τους οποίους η F1 εξετάζει, για να κάνει το σπριντ πιο δελεαστικό, τουλάχιστον στους οδηγούς. Υπάρχει περίπτωση να μοιράζονται περισσότεροι βαθμοί και ο Domenicali έχει αναφέρει το ενδεχόμενο να υπάρχει μια ξεχωριστή βαθμολογία, μόνο για τα σπριντ, ώστε να μην επηρεάζουν το κανονικό Πρωτάθλημα. Προς το παρόν τίποτα δεν είναι σίγουρο.

Τριάδες διαδοχικών αγώνων

Όπως δήλωσε ο Domenicali, η σεζόν του 2022 θα ξεκινήσει στα μέσα (20) Μαρτίου και θα ολοκληρωθεί στα μέσα (20) Νοεμβρίου. Η Formula 1 θέλει να αποφύγει τη διεξαγωγή αγώνων που θα συμπίπτουν με τις ημερομηνίες διεξαγωγής των ματς του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου στο Κατάρ: 21 Νοεμβρίου με 18 Δεκεμβρίου 2022. Για αυτό και μείωσε τη διάρκεια του Πρωταθλήματος σε 36 εβδομάδες.

Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, η διάταξη την οποία έχει επιλέξει η Formula 1 για το ξεκίνημα της σεζόν του 2022, είναι δύο Grand Prix σε διαδοχικά Σαββατοκύριακα, ένα σ/κ κενό και ξανά δύο απανωτά GP.

Ωστόσο, πριν το παραδοσιακό καλοκαιρινό διάλειμμα του Αυγούστου και μετά από αυτό υπάρχουν αρκετές τριάδες αγώνων σε διαδοχικά Σαββατοκύριακα, με πιο απαιτητική απ’ όλες αυτή των GP Ρωσίας, Σιγκαπούρης και Ιαπωνίας.

F1 μονοθέσιο 2022

Δε θα γινόταν αλλιώς να χωρέσουν 23 αγώνες σε 36 εβδομάδες. Το 2018, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τριάδα αγώνων σε διαδοχικά Σαββατοκύριακα και είχε επικριθεί από πολλούς διευθυντές ομάδων ως υπερβολικά απαιτητική.

Για αυτό και δεν υπήρξε επανάληψη του φαινομένου στο πρόγραμμα της σεζόν του 2019. Με την έλευση της πανδημίας πέρυσι, που το Πρωτάθλημα ξεκίνησε τον Ιούλιο, με 17 αγώνες σε 24 εβδομάδες, ήταν κοινώς αποδεκτό ότι θα έπρεπε να υπάρχουν τριάδες αγώνων σε διαδοχικά Σαββατοκύριακα.

Ωστόσο, φέτος, αυτό θα συμβεί τρεις φορές φέτος και είναι προγραμματισμένο να συμβεί άλλες τρεις το 2022. To μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι μηχανικοί των ομάδων, που εργάζονται 12 και 14 ώρες την ημέρα κατά τη διάρκεια των αγώνων, με το τριήμερο να είναι το αποκορύφωμα διότι στις περισσότερες περιπτώσεις βρίσκονται στην πίστα και δουλεύουν τουλάχιστον από την Τρίτη πριν το GP.

Με συνεχόμενους αγώνες και τις ενδιάμεσες πτήσεις, γίνεται κατανοητό ότι οι τριάδες διαδοχικών Σαββατοκύριακων είναι εξουθενωτικές για το προσωπικό των ομάδων που ταξιδεύει στους αγώνες. O λόγος διοργάνωσης ολοένα και περισσότερων αγώνων, είναι προφανής: περισσότερα έσοδα για το σπορ.

Ο διευθυντής της McLaren, Andreas Seidl έχει προτείνει μια εναλλακτική λύση, όπου 15 αγώνες θα είναι σταθεροί και άλλοι πέντε θα εναλλάσσονται μεταξύ διαφορετικών τοποθεσιών. Ωστόσο, είναι εμφανής η πρόθεση της F1 να προσθέσει περισσότερους αγώνες σε κάθε χρονιά.

Αμφιλεγόμενοι προορισμοί

H τάση αυτή ξεκίνησε την εποχή του Bernie Ecclestone, ο οποίος ήταν πρόθυμος να «πουλήσει» το δικαίωμα διεξαγωγής ενός Grand Prix σε οποιαδήποτε χώρα ήταν διατεθειμένη να καταβάλλει τα υπέρογκα ποσά που ζητούσε.

Αποτέλεσμα αυτού ήταν να προκύψουν διάφοροι αγώνες σε σημεία του πλανήτη που δεν είχαν ποτέ αγωνιστική ιστορία, αλλά πληρώνουν καλά χρήματα για τη διαφήμιση. Αυτό οδήγησε και στη διεξαγωγή αγώνων σε κράτη που έχουν αμφιλεγόμενη πολιτική όσον αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Μερικά παραδείγματα είναι το Μπαχρέιν, η Ρωσία, η Σαουδική Αραβία και το Κατάρ. Δυστυχώς, ούτε αυτό αποτελεί κάτι καινούργιο για το σπορ, καθώς η F1 επισκεπτόταν τη Νότια Αφρική επί απαρτχάιντ (ενώ άλλοι διεθνείς αθλητικοί φορείς όπως η FIFA την είχε αποκλείσει από τις διοργανώσεις της) μέχρι το 1985.

H F1 έχει κατηγορηθεί πολλές φορές ότι επιτρέπει σε χώρες να «ξεπλύνουν» τη φήμη τους όσον αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα μέσω του σπορ. Πρόσφατα ανακοινώθηκε και η συμφωνία με το Κατάρ για τη διεξαγωγή τέταρτου αγώνα στη Μέση Ανατολή.

Η συμφωνία αυτή αναμένεται να συμβάλει αρκετές (4-5) δεκάδες εκατομμύρια δολάρια στο ετήσιο εισόδημα της F1, η οποία πέρυσι, είδε πτώση της τάξεως του 43% (877 εκατομμύρια δολάρια) στα έσοδά της, λόγω πανδημίας.

Οι απαντήσεις του Domenicali για το ζήτημα αυτό, κυμάνθηκαν σε τόνο… δημοσίων σχέσεων: «Μιλάμε για σπορ, μια πλατφόρμα που έχει ως στόχο την ψυχαγωγία και να ενώνει κόσμο. Το σπορ θα βοηθήσει την αύξηση θετικότητας και τις σωστές αξίες σε κάθε χώρα που επισκεπτόμαστε. Διότι τα φώτα της δημοσιότητας της F1 είναι τόσο μεγάλα που δε μπορείς να κρυφτείς».

Πιστεύω ότι είναι δείγμα ότι θα διασφαλιστεί πως τα πράγματα που οι άνθρωποι σε αυτό το επίπεδο υπόσχονται θα πραγματοποιηθούν, διότι σε αυτό, γνωρίζουμε ότι δε μπορούμε να κρύψουμε τίποτα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θα πρέπει να εκλάβουμε σαν ένα πολύ θετικό βήμα προς ένα καλύτερο κόσμο».

«Διότι η Formula 1, σε αυτή τη συγκεκριμένη περίπτωση, θα βοηθήσει να διασφαλίσει αυτή τη μετάβαση προς ένα καλύτερο κόσμο να συμβεί πιο σύντομα». Ίδωμεν…_Φ.Λ.

Tags: