Κατά πολλούς υπήρξε ο ταχύτερος οδηγός της γενιάς του, όντας παράλληλα ιδιαίτερα θεαματικός και εξαιρετικά δημοφιλής, ειδικά στην Ελλάδα. Ο Ari Vatanen (Άρι Βάτανεν), Παγκόσμιος Πρωταθλητής Ράλλυ το 1981, 4 φορές νικητής στο Dakar και μετέπειτα Ευρωβουλευτής, αποτελεί μια ξεχωριστή προσωπικότητα στην ιστορία του WRC.
Who is who
Ο Ari Vatanen γεννήθηκε το 1947 στην Tuupovaara της ανατολικής Φινλανδίας. Έκανε την πρώτη του εμφάνιση στα ράλλυ το 1970, ενώ πήρε το βάπτισμα πυρός στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα το 1974, συμμετέχοντας στο Ράλλυ 1000 Λιμνών. Η ταχύτητά του έγινε γρήγορα αντιληπτή και το 1976, έγινε επαγγελματίας οδηγός της Ford στο Βρετανικό Πρωτάθλημα Ράλλυ. Έναν θεσμό, στον οποίο ο Vatanen έλαμψε, κατακτώντας 2 φορές (1976, 1980) τον τίτλο.
Στην εκκίνηση του Ράλλυ Ακρόπολις 1989, μαζί με τον συμπατριώτη του, Juha Kankkunen (δεξιά)
Κύρια χαρακτηριστικά του πίσω από το τιμόνι, ήταν η ταχύτητα αλλά και τα μεγάλα ρίσκα στις ειδικές διαδρομές, συνδυασμός που έφερε νίκες, αλλά και αρκετές εξόδους. Παράλληλα, αν και Φινλανδός, ο Ari Vatanen είναι ένας ιδιαίτερα προσιτός άνθρωπος, γεγονός που τον κατέστησε ιδιαίτερα δημοφιλή ανάμεσα στους φίλους του σπορ παγκοσμίως.
Το Ράλλυ Ακρόπολις έχει ιδιαίτερη θέση στην καρδιά του, καθώς εδώ σημείωσε τις δύο πρώτες νίκες της καριέρας του (1980, 1981), μοιραζόμενος ένα πισωκίνητο Ford Escort 1800 MK II με τον David Richards. Μάλιστα, η νίκη του στον αγώνα του 1981, άνοιξε το δρόμο για την κατάκτηση του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Οδηγών, στο τέλος της σεζόν. Μια κατάκτηση που γράφτηκε στην ιστορία, καθώς με τη Ford να έχει αποχωρήσει από το θεσμό, ο Φινλανδός δεν ήταν μέλος κάποιας εργοστασιακής ομάδας, αλλά της ημιεργοστασιακής Rothmans Rally Team, με επικεφαλής τον Βρετανό David Sutton.
Για την περίσταση, ξεφεύγουμε από το WRC, καθώς ο Ari Vatanen είναι απόλυτα συνδεδεμένος με το περίφημο “Climb Dance”, από την Ανάβαση Pikes Peak του 1988, όπου οδήγησε ένα Peugeot 405 T16.
Το 1984, ο Vatanen υπέγραψε στην Peugeot, για να οδηγήσει το 205 T16 του Group B. Το 1985 ξεκίνησε με συνοδηγό τον Terry Harryman, ως φαβορί για τον τίτλο, ωστόσο είχε ένα τρομακτικό ατύχημα στο Ράλλυ Αργεντινής, που παραλίγο να του στοιχίσει τη ζωή, αφού του προκάλεσε εσωτερική αιμορραγία. Η ανάρρωσή του είχε διάρκεια 18 μηνών, αφού πέραν των σωματικών τραυμάτων, ο Vatanen έπεσε σε κατάθλιψη.
Το 1987 επέστρεψε στους αγώνες με την Peugeot, κατακτώντας 4 νίκες στο περίφημο Παρίσι-Ντακάρ, οδηγώντας για τις Peugeot (1987, 1989, 1990) και Citroen (1991). Στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και στις αρχές της δεκαετίας του ’90 έλαβε μέρος και σε ράλλυ ως εργοστασιακός οδηγός των Mitsubishi, Subaru ή Ford, χωρίς πάντως να φτάσει στα επίπεδα του παρελθόντος.
Με τον Sebastien Ogier, κατά τη διάρκεια του Rally Legend 2017, που ήταν αφιερωμένο στον Colin McRae
Αφού εγκατέλειψε την αγωνιστική δράση, ασχολήθηκε με την πολιτική, καθώς εξελέγη Ευρωβουλευτής με φινλανδικό κόμμα από το 1999 έως το 2004 και με γαλλικό κόμμα -ζει μόνιμα στη Γαλλία, από το 2004 έως το 2009.
Ένα ακόμη ενδιαφέρον video, εκτός WRC, όταν στο Ράλλυ Manx οδηγεί όπως συνήθιζε στο όριο ένα Opel Manta, αποφεύγοντας μαεστρικά μια πόρτα και προκαλώντας μια αυθόρμητη επίκληση στα Θεία, από τον συνοδηγό του, Terry Harryman
Info
Ari Vatanen
Ημ. Γέννησης: 27/4/1952
Εθνικότητα: Φινλανδός
Συμμετοχές στο WRC: 101
Νίκες: 10
Τερματισμοί στο βάθρο: 27
Ταχύτεροι χρόνοι σε ε.δ.: 590
Βαθμοί: 518
Παγκόσμια Πρωταθλήματα: 1 (1981)
Αυτοκίνητο: Ford Escort RS 1800 MK II
Συνοδηγός: David Richards
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ 4Τ, PEUGEOT
Διαβάστε επίσης: Αφιέρωμα – Παγκόσμιοι Πρωταθλητές Ράλλυ: #1 Bjorn Waldegard
Διαβάστε επίσης: Αφιέρωμα – Παγκόσμιοι Πρωταθλητές Ράλλυ: #2 Walter Rohrl (video)
Video για τον Ari Vatanen από το WRC