Προεπισκόπηση GP Ρωσίας

Αν και ο Bernie Ecclestone είχε προσπαθήσει πολλές φορές στο παρελθόν, μόλις το 2014 κατάφερε να φέρει τη Formula 1 στη Ρωσία, που θα φιλοξενήσει το 15ο GP της φετινής σεζόν.

O στόχος του Ecclestone επετεύχθη με την κατασκευή πίστας στις εγκαταστάσεις που φιλοξένησαν τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς αγώνες του 2014, στο Sochi.

Ο φετινός αγώνας θα αποτελέσει τον προτελευταίο που θα φιλοξενήσει το Sochi, καθώς από το 2023, το GP Ρωσίας θα μεταφερθεί στην πίστα του Igora Drive στα προάστεια της Αγίας Πετρούπολης.

Σημαντικότερα σημεία του Sochi

Η απόσταση από την pole position μέχρι την πρώτη ζώνη φρεναρίσματος στο Sochi είναι 890 μέτρα, η μεγαλύτερη από οποιαδήποτε άλλη πίστα της Formula 1. Λόγω του χαρακτηριστικού αυτού, τα προπορευόμενα μονοθέσια δημιουργούν slipstream για αυτά που ακολουθούν, κάνοντας τα πρώτα εύκολο στόχο προσπέρασης, ιδίως στον 1ο γύρο.

Πολύ μεγάλη είναι και η απώλεια χρόνου στο pit lane, με το όριο ταχύτητας να είναι στα 60 χ.α.ώ. Ο συνολικός χρόνος του pit stop μπορεί να φτάσει και τα 30 δλ. και η απώλεια χρόνου, σε σύγκριση με μονοθέσιο που παραμένει στην πίστα, είναι περίπου 25 δλ.

Η στροφή 3 είναι μια από τις μεγαλύτερες στο πρόγραμμα της F1, με συνολικό μήκος 750 μέτρων. Από την είσοδο μέχρι την έξοδό της, οι οδηγοί παραμένουν για 10 δλ. περίπου με πλευρικό φορτίο που φτάνει τα 4G και τη διανύουν με τέρμα γκάζι, εκτός και αν προσπαθούν να προστατεύσουν τα ελαστικά τους.

Επίσης, στη στροφή 3 υπάρχουν πολλά marbles (κομμάτια ελαστικού) εκτός αγωνιστικής γραμμής, τα οποία παρέχουν μηδενική πρόσφυση και μπορούν να αιφνιδιάσουν τους οδηγούς, με κατάληξη το ατύχημα.

Μια μικρή ανομοιομορφία στον ασφαλτοτάπητα της ζώνης φρεναρίσματος για τη στροφή 5 κάνει προκλητική την προσέγγιση αυτής της κατά τα άλλα απλής στροφής. Η έξοδος από τη στροφή 10 είναι κρίσιμης σημασίας, διότι ακολουθεί μια από τις μεγαλύτερες ευθείες της πίστας.

Πολύ δύσκολη για τους οδηγούς είναι η στροφή 13, την οποία οι οδηγοί προσεγγίζουν με τους τροχούς στριμμένους από την έξοδο της 12, με αποτέλεσμα να είναι αρκετά εύκολο να μπλοκάρουν τα εξωτερικά ελαστικά.

Στοιχεία για κάθε φρενάρισμα του Sochi.

Lance Stroll: «Είναι μια αρκετά μοναδική πίστα: φαρδιά, γρήγορη και αρκετά τεχνική, οπότε πρέπει να βρεις το ρυθμό σου. Το Sochi πραγματικά δοκιμάζει την ισορροπία του αυτοκινήτου σου, οπότε είναι σημαντικό να νιώθεις άνετα εξαρχής, ώστε να χτίσεις επάνω σε αυτή τη φόρα καθ’ όλη τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου».

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Παρά τις πολυάριθμες αργές στροφές, ιδίως στο τρίτο τμήμα της πίστας, οι ομάδες τείνουν να στήνουν τα μονοθέσια με χαμηλότερες τιμές παραγωγής αρνητικής άντωσης, για να έχουν υψηλότερες τελικές ταχύτητες στις ευθείες και να μην αποτελούν εύκολο στόχο σε προσπεράσεις.

Η κατανάλωση καυσίμου κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα στο Sochi, λόγω των πολυάριθμων σύντομων στροφών 90 μοιρών, όπου ο οδηγός είναι στο γκάζι πολύ νωρίτερα στην έξοδό τους, απ’ ότι σε μια πίστα με chicane ή φουρκέτες, καθώς και των μεγάλων ευθειών που παρουσιάζει η χάραξη της πίστας.

Αν ο αγώνας δεν έχει παρέμβαση από αυτοκίνητο ασφαλείας, τότε οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να εξοικονομήσουν καύσιμα, σηκώνοντας το πόδι τους από το γκάζι νωρίτερα στο τέλος των ευθειών, πριν τα φρεναρίσματα.

Ωστόσο, το αυτοκίνητο ασφαλείας έχει παρέμβει 4 φορές στα τελευταία 5 GP Ρωσίας, βοηθώντας στην ελαχιστοποίηση της ανάγκης εξοικονόμησης καυσίμου. Τις περισσότερες φορές, το αυτοκίνητο ασφαλείας καλείται να παρέμβει στους αρχικούς γύρους του αγώνα.

Ο λείος ασφαλτοτάπητας του Sochi είναι ευγενικός προς τα ελαστικά, για αυτό και η Pirelli έχει φέρει τις πιο μαλακές γόμες για το GP Ρωσίας. Οι ελάχιστες πιέσεις ελαστικών είναι 22 psi εμπρός και 20 psi στον πίσω άξονα.

H θερμική καταπόνηση των πίσω ελαστικών αποτελεί τον περιοριστικό παράγοντα στο Sochi (ακόμη και στον ένα γρήγορο γύρο), λόγω των πολλαπλών επιταχύνσεων από αργές στροφές 90 μοιρών και ανάποδης κλίσης -σε αρκετές περιπτώσεις-, που κάνει τα μονοθέσια να ολισθαίνουν ακόμη περισσότερο.

Παραδοσιακά στο GP Ρωσίας, οι πρωτοπόροι συνήθως ακολουθούν στρατηγική ενός pit stop, αλλά τα χαμηλά επίπεδα φθοράς ανοίγουν το ενδεχόμενο σε πολλές στρατηγικές, καθώς λειτουργούν τόσο το undercut όσο και το overcut. Παρά τις μεγάλες ευθείες, τα προσπεράσματα δεν είναι τόσο εύκολα.

Η νέα μπαταρία της Honda

Ο Max Verstappen, λόγω της ποινής που δέχθηκε έπειτα από τη σύγκρουση της Monza, θα εκκινήσει τρεις θέσεις πίσω από εκεί που θα καταταχθεί το Σάββατο. Η Red Bull θα αποφασίσει μετά τις κατατακτήριες δοκιμές αν θα παρουσιάσει την 4η μονάδα ισχύος στο μονοθέσιο του Ολλανδού, γεγονός που θα τον στείλει στην ουρά της σειράς εκκίνησης.

H Honda αποκάλυψε ότι από το Spa τοποθετήθηκε στο μονοθέσιο του Verstappen (και στου Perez στην Ολλανδία) μια καινούργια, ελαφρύτερη μπαταρία, χαμηλότερης αντίστασης, υψηλότερης απόδοσης και ισχύος. Πέραν από τα κέρδη στην απόδοση της μονάδας ισχύος, το μικρότερο βάρος της μπαταρίας επιτρέπει στη Red Bull να βελτιώσει την κατανομή βαρών.

Πρόκειται για ένα εγχείρημα το οποίο η Honda προετοίμαζε επί σειρά ετών, με τη βοήθεια του τμήματος έρευνας και εξέλιξης καθώς και τη βοήθεια του τμήματος μπαταριών της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Το αρχικό σχέδιο ήταν η καινούργια μπαταρία να παρουσιαστεί το 2022, αλλά αφότου αποφασίστηκε η αποχώρηση από την F1, επισπεύσθηκε η παρουσίασή της.

Η κατασκευή μιας μπαταρίας καινούργιων προδιαγραφών είναι μια εξαιρετικά χρονοβόρα διαδικασία (η μεγαλύτερη σε διάρκεια όσον αφορά τα στοιχεία της μονάδας ισχύος), καθώς χρειάζεται εξειδικευμένα εργαλεία για να εξελιχθεί και απαιτεί ειδικές εγκρίσεις για να μεταφερθεί.

Τόσο η Red Bull όσο και η Mercedes πιστεύουν ότι τα χαρακτηριστικά της πίστας του Sochi θα ευνοήσουν το γερμανικό μονοθέσιο. Το πιθανότερο είναι ότι αυτό θα συμβαίνει στις ευθείες. Πάντως υπάρχουν αρκετές στροφές στις οποίες η Red Bull θα μπορούσε θεωρητικά να κερδίζει χρόνο έναντι της Mercedes.

Mercedes

Στόχος της γερμανικής ομάδας είναι να εκτελέσει άψογα ολόκληρο το Σαββατοκύριακο, κάτι που δεν έχει καταφέρει να κάνει στους τελευταίους αγώνες. Ο Lewis Hamilton έχει να νικήσει από το GP Μ. Βρετανίας, στα μέσα Ιουλίου.

Πρόκειται για μια πίστα στην οποία ανέκαθεν ο Valtteri Bottas ήταν πολύ δυνατός, αφού ο λείος ασφαλτοτάπητας ταιριάζει στο οδηγικό του στιλ. Στο Sochi ο Φινλανδός έχει κατακτήσει την πρώτη (2017) και την τελευταία του (9η) νίκη (2020). Ο Bottas προέρχεται από μια πολύ καλή εμφάνιση στην Monza.

McLaren ; Ferrari

O Daniel Ricciardo έγινε στη Monza ο 50ός οδηγός στην ιστορία της F1 που έχει κατακτήσει νίκες με δύο ομάδες και η McLaren η πρώτη ομάδα που σημειώνει «1-2» φέτος. Ο Αυστραλός είχε δυσκολίες να κοιμηθεί μέρες μετά τον αγώνα, λόγω της έντασης του συναισθήματος και επιβεβαίωσε με πράξεις τους ισχυρισμούς του ότι το διάλειμμα του καλοκαιριού τον βοήθησε να βελτιωθεί στην πίστα.

Οι ευθείες του Sochi αναμένεται να ευνοήσουν την McLaren, οι στροφές του όμως όχι απαραίτητα. Ωστόσο, έρχεται στη Ρωσία με προβάδισμα 13,5 βαθμών επί της Ferrari, η οποία πιθανότατα θα δυσκολευτεί στις ευθείες του Sochi. Ωστόσο, η Ferrari έχει δείξει καλά σημάδια στις πίστες όπου ο περιοριστικός παράγοντας είναι η θερμική καταπόνηση των πίσω ελαστικών.

Οι επιλογές της Alpine

H Alpine πιστεύει ότι θα είναι πιο ανταγωνιστική στο GP Ρωσίας, απ’ όσο ήταν στη Monza. Ο CEO της γαλλικής εταιρείας, Laurent Rossi, πιστεύει ότι η διαφορά της Alpine με την κορυφή οφείλεται κατά τα 2/3 στο πλαίσιο και κατά 1/3 στη μονάδα ισχύος. Σύμφωνα με τον Rossi, η ομάδα δε μπορεί να ελπίζει ρεαλιστικά σε κάτι παραπάνω από την 5η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, η οποία αποτελεί τον ελάχιστος φετινό στόχο.

Επίσης, ο Rossi επέκρινε την προηγούμενη διοίκηση της Renault, όπου ολόκληρο το ΔΣ του ομίλου ασχολούνταν με το ζήτημα της F1. Υπό την παρούσα διοίκηση, το θέμα της F1 αφορά μονάχα τον πρόεδρο, Luca De Meo και τον Rossi. Οι δυο τους έχουν αποφασίσει ότι η Alpine θα παραμείνει στην F1 για τα επόμενα 5-10 χρόνια. Η νίκη στην Ουγγαρία δεν επηρέασε αυτό το σχέδιο.

Ο Rossi επέκρινε και τις επιλογές της προηγούμενης διοίκησης της Renault, δηλώνοντας ότι «θα ήταν καλύτερο να έχουμε αναβαθμίσει τον κινητήρα φέτος, αυτό θα μας είχε δώσει καλύτερη βάση για τον κινητήρα του 2022. Τώρα πρέπει να κάνουμε ένα σημαντικό βήμα προόδου, το οποίο να είναι δύο βήματα μπροστά από τους άλλους».

Laurent Rossi

Laurent Rossi

Η απουσία πελατειακών ομάδων, κατά τον Rossi «είναι ένα δείγμα. Προφανώς δεν έχουμε καμία αξιοπιστία στο περιβάλλον. Πρέπει να το δεις νηφάλια. Ο κινητήρας μας δεν είναι πλέον ελκυστικός στους πελάτες». Ίσως για αυτό και ο διευθυντής του τμήματος κινητήρων, Remi Taffin είδε την πόρτα της εξόδου στις αρχές Ιουλίου και τα καθήκοντά του έχουν αναλάβει τέσσερις διευθυντές, οι οποίοι αναφέρονται απευθείας στον Rossi.

O Γάλλος κατέληξε ότι η Renault επωφελείται από το γεγονός ότι επικεντρώνεται στον εαυτό της. Όταν η Renault επιλύσει τα εσωτερικά της ζητήματα θα είναι «ενδιαφέρον να έχουμε ένα ή δύο πελάτες ξανά», σύμφωνα με τον Rossi.

Aston Martin

H Aston Martin έρχεται στον αγώνα έπειτα από μια πληθώρα ανακοινώσεων, από τη διατήρηση του ίδιου οδηγικού διδύμου, την εγκαινίαση των εργασιών για τις καινούργιες εγκαταστάσεις της ομάδας, μέχρι την πρόσληψη του Martin Whitmarsh, ανθρώπου-κλειδί στη γιγάντωση της McLaren τις δεκαετίες του 1990 και 2000.

Ο Whitmarsh θα αποτελεί το δεξί χέρι του Stroll και θα επιβλέπει την ομάδα, χωρίς να ασχολείται με την καθημερινή λειτουργία της. Ρόλος του Βρετανού θα είναι επίσης να διαθέσει στην αγορά την τεχνογνωσία της αυτοκινητοβιομηχανίας Aston Martin, όπως κάνει εδώ και τρεις δεκαετίες η McLaren Applied Technologies.

Alfa Romeo ; Haas

O Kimi Raikkonen θα επιστρέψει κανονικά στο cockpit της Alfa Romeo, έπειτα από απουσία δύο αγώνων. Όσον αφορά τα μεταγραφικά, οι φήμες λένε ότι ο 22χρονος Κινέζος Guanyu Zhou (2ος στη βαθμολογία του Πρωταθλήματος Formula 2) είναι το φαβορί για το δεύτερο cockpit το 2022 στην ιταλική ομάδα.

Στα πλαίσια του GP Ρωσίας αναμένεται να ανακοινώσει και η Haas ότι θα διατηρήσει το ίδιο οδηγικό δίδυμο και για το 2022, εξυπηρετώντας και τα συμφέροντα του βασικού σπόνσορα της ομάδας, της ρωσικής Uralkali, που ανήκει στον πατέρα του Nikita Mazepin, Dmitry._Φ.Λ.

Πρόγραμμα τριημέρου


Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 11:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 15:00
Σάββατο 25 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 12:00
Κατατακτήριες δοκιμές: 15:00
Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου
Αγώνας: 15:00

GP Ρωσίας – Sochi

15ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2021
Μήκος πίστας: 5.848 μ.
Γύροι: 53
Συνολική απόσταση αγώνα: 309,745 χλμ.
Στροφές: 18 (6 αριστερές, 12 δεξιές)
Μέσος συνολικός χρόνος pit stop: 30 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 890 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 68%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 77%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 60
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 1-2 και 11-13)