Adrian Newey: Ενόψει 2022
O Adrian Newey, επικεφαλής τεχνικό στέλεχος της Red Bull, ανέλυσε διάφορους τομείς των καινούργιων τεχνικών κανονισμών που θα τεθούν σε εφαρμογή το 2022 στη Formula 1 και τους τρόπους με τους οποίους θα επηρεάσουν τα μονοθέσια της επόμενης σεζόν.
Ο 62χρονος Adrian Newey είναι ένας από τους πιο έμπειρους και ταλαντούχους τεχνικούς της Formula 1. O Βρετανός ξεκίνησε την καριέρα του στα μέσα της δεκαετίας του 1980, έχοντας περάσει από ομάδες όπως March/Leyton House, Williams και McLaren, στο παρελθόν, κατακτώντας πολυάριθμα Πρωταθλήματα με τις δύο τελευταίες τη δεκαετία του 1990.
Ήταν επίσης ο «αρχιτέκτονας» της κυριαρχίας της Red Bull μεταξύ 2010 και 2013 που η αυστριακή ομάδα κατέκτησε για τέσσερις συνεχόμενες σεζόν αμφότερα τα Πρωταθλήματα της Formula 1.
Πέρυσι, η ομάδα της Red Bull άργησε να βρει κέρδη στην εξέλιξη της RB16, η οποία έγινε εξαιρετικά ανταγωνιστική στους τελευταίους αγώνες της σεζόν. Ο Newey κλήθηκε να απαντήσει αν αυτή ήταν η ιδανική λύση:
«Η ερώτηση δεν θα απαντηθεί μέχρι το τέλος της σεζόν. Ξεκινήσαμε καλά τη σεζόν, αλλά έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας. Η φιλοσοφία μας ήταν πάντα να εξελίσσουμε το αυτοκίνητο όσο το δυνατόν περισσότερο γιατί μας διδάσκει πράγματα που παραμένουν κρυμμένα εάν δεν το κάνουμε. Οι αλλαγές στους κανονισμούς (του 2022) είναι τεράστιες. Και όμως μπορείς να αποκομίσεις εμπειρία από τη φετινή σεζόν».
Η Red Bull έχει ήδη δοκιμάσει από το 2020 στην πίστα ένα πρωτότυπο του δαπέδου υπό τους κανονισμούς του 2022. «Το κάναμε επειδή θέλαμε να αποφύγουμε τις δυσάρεστες εκπλήξεις που μπορούν να προκύψουν εάν βασίζεσαι μόνο στην αεροδυναμική σήραγγα. Το τεστ μπορεί να μην ήταν απαραίτητο, αλλά επειδή ήταν σχετικά εύκολο να το πραγματοποιήσουμε, το κάναμε. Για να έχουμε μια πρώτη προειδοποίηση εάν υπάρχουν προβλήματα που δεν κατανοούμε πλήρως ακόμα».
Στην ερώτηση αν η Red Bull έχει καταφέρει να επιλύσει τα προβλήματα ανταπόκρισης των δεδομένων που παράγονται στην αεροδυναμική σήραγγα με την πραγματικότητα στην πίστα, ο Newey δήλωσε: «Ποτέ δε μπορείς να το πεις αυτό. Μια αεροδυναμική σήραγγα είναι μια προσομοίωση. Εξ ορισμού μπορεί να περιέχει σφάλματα και έχει περιορισμούς σε ορισμένους τομείς. Δεν θα ήταν έκπληξη αν με τα αυτοκίνητα του 2022, τα οποία είναι εντελώς διαφορετικά, προκύψουν ξανά προβλήματα ανταπόκρισης με την αεροδυναμική σήραγγα».
«Αυτή τη στιγμή κατανοούμε πάνω-κάτω, εντός των προαναφερθέντων περιορισμών, τι συμβαίνει στην αεροδυναμική σήραγγα σε σύγκριση με την πραγματικότητα. Αλλά αυτό ισχύει για ένα σχετικά σταθερό σετ κανονισμών τα τελευταία χρόνια. Η φυσική της ροής αέρα γύρω από το αμάξωμα δεν έχει αλλάξει τόσο πολύ. Δε θα ισχύει όμως αυτό την επόμενη χρονιά. Εισερχόμαστε σε αχαρτογράφητη περιοχή».
Όσον αφορά τους οικονομικούς κανονισμούς περιορισμού εξόδων των ομάδων, ο Newey δήλωσε: «Εάν το ανώτατο όριο προϋπολογισμού μπορεί να παρακολουθείται με ασφάλεια και ισότητα για όλους, τότε δεν έχω κανένα πρόβλημα με αυτό. Αλλά εξακολουθώ να βλέπω κάποιες γκρίζες περιοχές και αυτό με ανησυχεί. Ως μηχανικός, μου αρέσει να είμαι δημιουργικός με τους πόρους που έχω στη διάθεσή μου. Αν είναι λιγότεροι, δεν υπάρχει πρόβλημα. Θα έπρεπε να υπάρχει επίσης μια εναλλακτική λύση πέραν του περιορισμού του προϋπολογισμού. Πιστεύω ότι θα ήταν καλύτερο να περιορίζονταν οι δυνατότητες εξέλιξης του μονοθεσίου. Σήμερα, αυτή καθορίζεται κυρίως από την αεροδυναμική».
«Αν η FIA ήταν ακόμη πιο αυστηρή με τη χρήση εργαλείων όπως η αεροδυναμική σήραγγα και το CFD, θα περιόριζε σοβαρά τις δυνατότητες εξέλιξης και δεν θα χρειαζόταν να χρησιμοποιήσει ορδές αεροδυναμιστών. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα λιγότερη παραγωγή και συνεπώς μικρότερη επιβάρυνση για το γραφείο σχεδιασμού και το τμήμα παραγωγής. Θα μπορούσε τότε να εισαχθεί ένα σύστημα με tokens για να περιοριστεί ο αριθμός των αναβαθμίσεων. Ένα τέτοιο σύστημα θα ήταν πιθανότατα πιο αποτελεσματικό. Αλλά, όπως είπα: μπορώ να ζήσω με το ανώτατο όριο προϋπολογισμού, αρκεί να είναι το ίδιο για όλους».
Όσον αφορά τις αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς του 2022, ο Newey ανέφερε: «Για μένα, είναι η μεγαλύτερη αλλαγή κανονισμών από τότε που απαγορεύτηκαν τα μονοθέσια ground effect και παρουσιάστηκαν τα επίπεδα δάπεδα το 1983. Οι επιπτώσεις είναι τεράστιες. Κάθε τομέας του αυτοκινήτου αλλάζει, με εξαίρεση τη μονάδα ισχύος. Αυτό δεν σημαίνει ότι όλα όσα μάθαμε τα τελευταία χρόνια ή αυτή τη σεζόν δε θα έχουν σχέση, αλλά είναι ένας εντελώς νέος κόσμος».
«Αφότου το grid έχει συμπτυχθεί όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια, βλέπω μεγάλη πιθανότητα να δούμε ξανά μεγαλύτερες διαφορές του χρόνου. Κάποιοι θα ερμηνεύσουν τους κανονισμούς καλύτερα από άλλους. Θα πρέπει να δώσουμε λίγο χρόνο σε αυτή τη φόρμουλα για να την κρίνουμε πραγματικά. Εντούτοις, ενώ καμία αλλαγή κανονισμών δεν έχει προετοιμαστεί τόσο καλά, δεν είμαι σίγουρος ότι θα πετύχει τους στόχους που έχουν τεθεί».
Ο Newey, δήλωσε ότι όταν εξέτασε για πρώτη φορά τους κανονισμούς του 2022, τον κυρίευσε απογοήτευση: «Στην αρχή κυριαρχούσε η απογοήτευση. Μόλις διαβάσεις εις βάθος όμως τους κανονισμούς, γίνονται πιο ενδιαφέροντες. Παρ ‘όλα αυτά, θεωρώ ότι είναι λάθος τρόπος να χωρίζεται το μονοθέσιο σε όλο και περισσότερα κουτιά νομιμότητας και επίσης να υποδεικνύονται οι καμπύλες εντός αυτών των πλαισίων. Είμαι υπέρ του αντίθετου: περισσότερη ελευθερία, αλλά λιγότερες δυνατότητες εξέλιξης».
Οι κανονισμοί του 2022 θα θέσουν τέλος και στην πορεία της σχεδιαστικής φιλοσοφίας μονοθεσίων με υψηλό rake, δηλαδή ανασηκωμένο πίσω μέρος για αεροδυναμικά οφέλη: «Εκ φύσεως, η γωνία κλίσης των μονοθεσίων θα είναι μικρότερη. Μιλάμε για μονοθέσια με τούνελ Venturi στο δάπεδο. Αυτά πρέπει να βρίσκονται όσο το δυνατόν πιο κοντά στο έδαφος για να εκμεταλλευτούν το ground effect. Σίγουρα δεν θα δείτε μονοθέσια να είναι τόσο ανασηκωμένα στο πίσω μέρος όσο είναι σήμερα».
Αν και τα μονοθέσια του 2022 θα εφαρμόζουν τη φιλοσοφία του ground effect, μια από τις μεγαλύτερες διαφορές τους με αυτά της δεκαετίας του 1970 και 1980 θα είναι η απουσία των πλευρικών miniskirts: «Πρώτον, οι πλευρικές ποδιές θα λείπουν. Λόγω των πολλών περιορισμών, δεν θα δούμε τόσες διαφορετικές λύσεις όπως τότε. Θα προτιμούσα να τα συγκρίνω με τα IndyCars που χρησιμοποιούνταν πριν από μερικά χρόνια».
Επίσης, δεδομένων των περιορισμών των τεχνικών κανονισμών της επόμενης σεζόν, τα μονοθέσια του 2022 θα παράγουν μικρότερες τιμές αρνητικής άντωσης από τα φετινά: «Οι κανονισμοί είναι γραμμένοι με τέτοιο τρόπο ώστε οι στροβιλισμοί πίσω από το αυτοκίνητο να είναι όσο το δυνατόν λιγότεροι, ώστε να διευκολυνθούν οι προσπεράσεις. Αυτό περιορίζει τις δυνατότητες χρήσης της ροής αέρα όπως θα θέλαμε».
Ο Newey βρίσκεται στο περιβάλλον της Formula 1 εδώ και 40 χρόνια. Πόσο καιρό ακόμα θα συνεχίσει όμως να αποτελεί μέλος των paddock: «Το ίδιο αναρωτιέμαι και εγώ συνέχεια. Αν με είχατε ρωτήσει πριν από 10 ή 15 χρόνια εάν θα βρισκόμουν ακόμα εδώ σήμερα, θα είχα πει όχι. Κι όμως είμαι ακόμα εδώ. Δεν περνάω τόσες ώρες στο γραφείο όπως παλιά και φροντίζω να μην παραμελώ τη ζωή μου εκτός της Formula 1. Επίσης, διατηρώ τον εαυτό μου απασχολημένο με άλλα εγχειρήματα, όπως η Aston Martin Valkyrie».
«Υπάρχουν μερικά άλλα πράγματα στα σκαριά για τα οποία δεν μπορώ να μιλήσω ακόμα. Μου αρέσει να σχεδιάζω πράγματα και να εργάζομαι επάνω σε ένα μονοθέσιο με τους συναδέλφους μου και τους οδηγούς. Και ήμουν τυχερός στην καριέρα μου που είχα την ευκαιρία να σχεδιάσω μια ευρεία ποικιλία αυτοκινήτων σε πολλές εποχές. Έμεινα πάντα πιστός σε αυτό το πάθος. Ποτέ δεν με ενδιέφερε να γίνω διευθυντής ομάδας ή μάνατζερ. Ναι, είμαι εδώ και πολύ καιρό, αλλά ξέρω επίσης ότι θα βαριόμουν αν καθόμουν σπίτι όλη μέρα και περιποιούμουν τον κήπο μου. Χρειάζομαι κάτι που να με διεγείρει»._Φ.Λ.