Προεπισκόπηση GP Βελγίου

Έπειτα από ένα διάλειμμα τεσσάρων εβδομάδων, η Formula 1 επιστρέφει με τρεις αγώνες σε τρία διαδοχικά Σαββατοκύριακα, με το πρώτο εξ αυτών να είναι το GP Βελγίου, που θα διεξαχθεί στην πίστα του Spa-Francorchamps.

To πρώτο Grand Prix στα δάση των Αρδεννών έλαβε χώρα το μακρινό 1925. Η αρχική χάραξη, μήκους 14,1 χλμ. χρησιμοποιήθηκε στη Formula 1 μεταξύ 1950 και 1970 και απαρτιζόταν από τους συμβατικούς δρόμους που ενώνουν τα χωριά Francorchamps, Malmedy και Stavelot. Η Formula 1 επέστρεψε στο Spa-Francorchapms το 1983, λίγα χρόνια μετά τη δημιουργία της σύγχρονης χάραξης, που διατηρεί ένα τμήμα της παλιάς, από τη Stavelot (στροφή 15) μέχρι τη Les Combes (5).

H πίστα του Spa μας έχει χαρίσει μερικές μοναδικές στιγμές στην ιστορία του σπορ. Σε αυτή την πίστα o Michael Schumacher, πέραν από το ντεμπούτο του στην F1, σημείωσε την πρώτη νίκη της καριέρας του το 1992. Στην εκκίνηση του αγώνα του 1998 δημιουργήθηκε η μεγαλύτερη καραμπόλα στην ιστορία της F1, με 13 μονοθέσια να εμπλέκονται, ενώ ποιος μπορεί να ξεχάσει το προσπέρασμα του Mika Hakkinen επί του Schumacher (με την BAR του Ricardo Zonta στη μέση) στην προσέγγιση της Les Combes) το 2000.

Mercedes Spa circuit map

Επίσης, αξέχαστη θα μείνει και η μάχη μεταξύ Hamilton και Raikkonen στους τελευταίους γύρους του αγώνα του 2008, που κατέληξε με τη Ferrari του Φινλανδού στον τοίχο και τους αγωνοδίκες να αφαιρούν τη νίκη από τον Βρετανό.

Τα τελευταία χρόνια έχουμε δει αρκετά επεισοδιακές εκκινήσεις όπως αυτή του 2012 με την καραμπόλα που ξεκίνησε ο Romain Grosjean και το 2018 με το αρκετά παρόμοιο ατύχημα που ξεκίνησε με το μπλοκάρισμα φρένων του Nico Hulkenberg στη σύντομη ευθεία μέχρι την πρώτη φουρκέτα (La Source).

Οι ιθύνοντες της πίστας θρηνούν τον πρόσφατο (15/8) χαμό της διευθύντριας του Spa-Francorchamps, Nathalie Maillet Dubois, έπειτα από το έγκλημα πάθους που διέπραξε ο σύζυγός της όταν την ανακάλυψε στην οικία τους με μια άλλη γυναίκα.

Spa-Francorchamps

Το Spa-Francorchamps είναι η μεγαλύτερη πίστα του Πρωταθλήματος της Formula 1, με το μήκος της να ξεπερνάει τα 7 χλμ. και οι γρήγορες στροφές του το κάνουν μια από τις αγαπημένες πίστες των οδηγών, αλλά και των θεατών, καθώς η χάραξη προσφέρεται για προσπεράσματα.

Οι οδηγοί διανύουν με τέρμα γκάζι το τμήμα από την έξοδο της La Source (στροφή 1) μέχρι τη ζώνη φρεναρίσματος για την Les Combes (5), δηλαδή για χρονικό διάστημα 23 δλ. και περίπου 1.875 μέτρα απόσταση. Για το λόγο αυτό, μια καλή έξοδος από τη φουρκέτα La Source είναι υψίστης σημασίας. Στους πρώτους γύρους του αγώνα, το φαινόμενο του slipstream είναι ιδιαίτερα έντονο σε αυτό το τμήμα της πίστας.

Το τμήμα αυτό περιλαμβάνει και την πιο γνωστή -και ταχύτατη- ακολουθία στροφών, αυτή της Eau Rouge και Raidillon. Το αρχικό, ανηφορικό κομμάτι αυτής της ακολουθίας έχει κλίση 17% και οι οδηγοί βιώνουν έντονη συμπίεση (έως και 3G κάθετου φορτίου) στην αρχή της ανηφόρας, κινούμενοι με 310 χ.α.ώ. H υψομετρική διαφορά μεταξύ του υψηλότερου (στροφή 7, έξοδος του chicane της Les Combes) και του χαμηλότερου σημείου (Stavelot, στροφή 15) της πίστας αγγίζει τα 100 μέτρα.

Brembo brake facts Spa

Λόγω του μεγάλου μήκους του Spa, καθώς και του μικροκλίματος της περιοχής, δεν είναι σπάνιο φαινόμενο να βρέχει σε ένα τμήμα της πίστας ενώ σε άλλα ο ασφαλτοτάπητας είναι ακόμα στεγνός. Οι αρχικές μετεωρολογικές προβλέψεις για το φετινό αγώνα κάνουν λόγο για βροχές καθ’ όλη τη διάρκεια του τριημέρου.

Ο συμβιβασμός που πρέπει να γίνει στις αεροδυναμικές ρυθμίσεις είναι μεταξύ της τελικής ταχύτητας στις μεγάλες περιόδους με τέρμα γκάζι του πρώτου και τρίτου τμήματος της πίστας και των πολυάριθμων ταχύτατων στροφών του μεσαίου τμήματος, που απαρτίζει τη μισή σχεδόν πίστα σε μήκος.

Ρυθμίσεις υψηλότερων τιμών παραγωγής αρνητικής άντωσης θα αποφέρουν περισσότερη πρόσφυση στο δεύτερο τμήμα αλλά θα αφήσουν το μονοθέσιο ευάλωτο σε επιθέσεις στις ευθείες. Οι ομάδες συνήθως φέρνουν ειδικά αεροδυναμικά πακέτα για το Spa (και την Monza), με πολύ λεπτές πίσω αεροτομές.

Παρά τις υψηλές πλευρικές φορτίσεις στις οποίες υπόκεινται τα ελαστικά, φτάνοντας τα 5,3G στη στροφή 10 (Pouhon), η Pirelli θα φέρει όπως και πέρυσι τις μέσες γόμες της. Η μαλακή πιθανότατα θα είναι υπερβολικά εύθραυστη για να χρησιμοποιηθεί στον αγώνα και αναμένεται οι κορυφαίοι συνδυασμοί να προσπαθήσουν να αποφύγουν τη χρήση της στο Q2, για να εκκινήσουν με τη μέση γόμα.

Η Pirelli έχει ορίσει τις ελάχιστες πιέσεις των ελαστικών στα 24 psi στον εμπρός άξονα και 22 psi στον πίσω άξονα. Λόγω των πολυάριθμων γρήγορων στροφών και μόλις δύο ουσιαστικών ζωνών επιτάχυνσης από αργές στροφές (19 και 1), συνήθως ο περιοριστικός παράγοντας στο Spa είναι η καταπόνηση των εμπρός ελαστικών.

Pirelli preview Spa

Μάχη τίτλου

Η Mercedes έδειξε πολύ ανταγωνιστική εικόνα στους δύο αγώνες πριν το καλοκαιρινό διάλειμμα, ωστόσο σε αυτό συνέβαλαν οι πολύ υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούσαν στον ασφαλτοτάπητα κυρίως το Σάββατο σε Silverstone και Hungaroring. Οι θερμοκρασίες στο Spa αναμένεται να είναι χαμηλότερες.

Η απόδοση των μονάδων ισχύος βρέθηκε στο επίκεντρο έπειτα από τα GP Μ. Βρετανίας και Ουγγαρίας με την Mercedes να δείχνει ότι έχει βρει κάποια οφέλη σε αυτό τον τομέα, έχοντας πάλι το προβάδισμα. Το Spa θα αποτελέσει ιδανική πίστα για τη σύγκριση απόδοσης των δύο μονάδων και κυρίως των συστημάτων ανάκτησης ενέργειας (ERS) στο τέλος της ευθείας Kemmel.

Κάποιοι προβλέπουν ότι η Mercedes, διαθέτοντας ένα μονοθέσιο που εκ φύσεως παράγει χαμηλότερη τιμή οπισθέλκουσας, θα κατευθυνθεί προς ένα στήσιμο με λεπτή πίσω αεροτομή, για υψηλότερη τελική ταχύτητα στις ευθείες. Μένει να διαπιστωθεί αν η Red Bull μπορεί να κάνει το ίδιο.

Η RB16B, έχοντας μεγάλη γωνία rake, με το πίσω μέρος ανασηκωμένο, έχει τοποθετημένη πιο ψηλά την πίσω αεροτομή, δημιουργώντας μεγαλύτερη μετωπική επιφάνεια και αυξάνοντας την αεροδυναμική αντίσταση.

Πέρυσι, η Red Bull επέλεξε ένα στήσιμο με περισσότερη αρνητική άντωση, για καλύτερη απόδοση στις στροφές και το φρενάρισμα, καθώς την έξοδο από τις στροφές. Παρόλο που αυτή η λύση προστατεύει τα ελαστικά, αφού το μονοθέσιο γλιστράει λιγότερο, μειώνοντας τη φθορά του πέλματος, η Red Bull υπερθέρμαινε τους σκελετούς των ελαστικών στις γρήγορες στροφές, οδηγώντας στη θερμική τους καταπόνηση.

Ο Sergio Perez από την πλευρά του σχολίασε ότι θα πρέπει να βελτιώσει την εξοικείωσή του με το μονοθέσιο και να έχει καλύτερες Παρασκευές. Ο Μεξικανός παραδέχεται ότι μέχρι στιγμής, του παίρνει υπερβολικό χρόνο μέσα στο τριήμερο να αισθανθεί την αυτοπεποίθηση που θέλει εντός της Red Bull και να αντλήσει το μέγιστο, ενώ πέρυσι, με την Racing Point, έπειτα από τόσα χρόνια στην ίδια ομάδα με ένα μονοθέσιο που γνώριζε καλά, το να φτάσει το 100% των δυνατοτήτων του ήταν κάτι που συνέβαινε απλά.

Στο Spa, Honda και Red Bull θα γιορτάσουν το 50ό GP της συνεργασίας τους. Ωστόσο, ο τομέας τον μονάδων ισχύος αναμένεται να απασχολήσει την αυστριακή ομάδα. Ο Verstappen αναγκάστηκε να χρησιμοποιήσει την 3η φετινή μονάδα ισχύος στον αγώνα της Ουγγαρίας, αφότου ανακαλύφθηκε μια ρωγμή στον κινητήρα του το Σάββατο.

Επιπλέον, στο ατύχημα της 1ης στροφής, πιθανότατα ανεπανόρθωτες ζημιές υπέστη και η μονάδα στο μονοθέσιο του Perez. Τα περιστατικά αυτά κάνουν πολύ πιθανό το ενδεχόμενο αμφότεροι οι οδηγοί της Red Bull να χρειαστούν φέτος και 4η μονάδα της Honda. Αυτό συνεπάγεται με ποινή αρκετών θέσεων στη σειρά εκκίνησης του GP στο οποίο θα χρησιμοποιήσει ο κάθε οδηγός την επιπλέον μονάδα ισχύος.

Μάχη για την 3η θέση (Κατασκευαστών)

Η μάχη μεταξύ McLaren και Ferrari για την 3η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών έχει ανάψει για τα καλά, καθώς μετά το GP Ουγγαρίας οι δύο ομάδες ισοβαθμούν στην επίμαχη θέση με 163 βαθμούς, αφού η βρετανική ομάδα δε βαθμολογήθηκε καν στο Hungaroring.

Στο Spa, o Daniel Ricciardo θα γιορτάσει το 200ό του GP στην F1 και θα κάνει ό,τι μπορεί για να είναι το Σαββατοκύριακο αυτό αξιομνημόνευτο. Ο Αυστραλός παραδέχθηκε εάν αντιμετώπιζε νεότερος την κατάσταση που βιώνει τώρα στη McLaren, θα είχε μερικά ξεσπάσματα και ίσως το έχανε στον πνευματικό τομέα.

Σε αυτή τη φάση της καριέρας του όμως, αναγνωρίζει ότι πρέπει να βρει μερικές απαντήσεις, αν και στην Ουγγαρία ήταν χαρούμενος που θα ακολουθούσε το καλοκαιρινό διάλειμμα και θα είχε την ευκαιρία να τα ξεχάσει όλα για λίγο καιρό.

Ωστόσο, στο πρώτο μισό της σεζόν δεν έχει σημειώσει ουσιαστική πρόοδο στον τομέα όπου χάνει περισσότερο χρόνο, την αρχική περιστροφή του μονοθεσίου στην είσοδο αργών στροφών. Εκεί η McLaren απαιτεί πιο απότομο χειρισμό των φρένων με τον οδηγό να αφαιρεί το πόδι του από το αριστερό πεντάλ όσο πιο γρήγορα μπορεί, για να μην προκαλεί υποστροφή.

Ωστόσο, αυτό αντιβαίνει το φυσικό στιλ οδήγησης του Ricciardo και μέχρι στιγμής δεν έχει βρει αποδοτική εναλλακτική λύση. Στο Spa όμως, δεν υπάρχουν πολλές αργές στροφές οπότε ίσως είναι ένα καλύτερο Σαββατοκύριακο για τον ίδιο.

Πάντως, αυτό που τόνισε ο Andrea Stella, αγωνιστικός διευθυντής της McLaren, είναι ότι η ευθυμία του Ricciardo έχει μείνει απαράλλακτη, παρά τα προβλήματα απόδοσης, κάτι που δε συμβαίνει με όλους τους οδηγούς αγώνων σε αντίστοιχες καταστάσεις, κατά την εμπειρία του Ιταλού.

Από την πλευρά του, ο οδηγός που άφησε τη McLaren για τη Ferrari, ο Carlos Sainz, που δείχνει να έχει προσαρμοστεί καλύτερα από όλους τους πιλότους που άλλαξαν ομάδα φέτος, δηλώνει ότι θέλει να έχει περισσότερη συνοχή και να συνθέτει πιο συχνά ένα άψογο Σαββατοκύριακο.

Η Ferrari παραδέχθηκε ότι για να αντιμετωπίσει την υποστροφή που οδήγησε στα προβλήματα φθοράς των εμπρός ελαστικών της στο GP Γαλλίας, αναγκάστηκε να θυσιάσει λίγη από την ταχύτητά της στις κατατακτήριες δοκιμές.

Έπειτα από τις ζημιές που υπέστη το μονοθέσιο του Charles Leclerc στο ατύχημα της πρώτης στροφής στην Ουγγαρία, η Ferrari θα αναγκαστεί να αντικαταστήσει τη μονάδα ισχύος στο μονοθέσιο του Μονεγάσκου. Θα είναι η τρίτη μονάδα ισχύος που θα χρησιμοποιήσει ο Leclerc φέτος και αν αναγκαστεί -όπως είναι το πιθανότερο- να χρησιμοποιήσει κι άλλη μέχρι το τέλος της σεζόν, θα δεχθεί ποινές.

Επιπλέον, η Ferrari ανακοίνωσε ότι θα παρουσιάσει αναβαθμίσεις στη φετινή μονάδα ισχύος, καθώς μερικά τμήματά της είναι περυσινά. Οι αναβαθμίσεις αυτές αναμένεται να παρουσιαστούν στο GP Τουρκίας σύμφωνα με τις πληροφορίες του ιταλικού Τύπου.

Μαζί με τις αναβαθμίσεις θα παρουσιαστούν καινούργια καύσιμα και λιπαντικά από την Shell, τα οποία αναμένεται να επιφέρουν ένα κέρδος της τάξεως των 10 ίππων. Αυτό δε θα είναι αρκετό για να ξεπεράσει σε απόδοση ο ιταλικός V6 τις Mercedes και Honda, αλλά θα αποτελέσει μια πολύτιμη βοήθεια στη μάχη με την McLaren για την 3η θέση του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών.

Ωστόσο, η μονάδα που θα τοποθετηθεί στο μονοθέσιο του Leclerc αυτό το Σαββατοκύριακο είναι πανομοιότυπη με αυτές που έχει χρησιμοποιήσει μέχρι στιγμής φέτος η Ferrari.

Παρότι η Ferrari έφτασε αρκετά κοντά σε νίκη στο Μονακό και η Aston Martin τη διεκδίκησε τουλάχιστον σε Μπακού και Ουγγαρία, η Alpine ήταν αυτή που κατάφερε να ανακηρυχθεί πρώτη φέτος νικήτρια πέραν των Mercedes και Red Bull.

Εντούτοις, η γαλλική ομάδα δεν ελπίζει σε επανάληψη της νίκης στο Hungaroring, καθώς αναγνωρίζει ότι οι περιστάσεις εκεί ήταν ιδιάζουσες. Ωστόσο η επιτυχία αυτή αποτελεί πολύ ισχυρό τονωτικό για το ηθικό της ομάδας.

Από την πλευρά της, η Aston Martin εγκατέλειψε τις προσπάθειες να ανακτήσει τους βαθμούς από τον αποκλεισμό του Sebastian Vettel από τη 2η θέση του GP Ουγγαρίας.

Τριάντα χρόνια αφότου ο Michael Schumacher έκανε το ντεμπούτο του στη Formula 1, στο GP Βελγίου με μια Jordan το 1991, ο γιος του, Mick θα συμμετάσχει για πρώτη φορά στον ίδιο αγώνα, στην πίστα που αποκαλεί την αγαπημένη του.

Έπαθλο προσπερασμάτων

H Formula 1 ανακοίνωσε και την παρουσίαση ενός καινούργιου επάθλου για φέτος, του οποίου σπόνσορας είναι η Crypto.com και θα απονέμεται στον οδηγό που έχει κάνει τα περισσότερα προσπεράσματα κατά τη διάρκεια της σεζόν.

Τα προσπεράσματα υπολογίζονται αυτόματα (με ανθρώπινη επίβλεψη) από τις ενδείξεις των 20 με 25 mini sectors που υπάρχουν σε κάθε πίστα (ανάλογα το μήκος της). Ωστόσο, υπολογίζονται και τα προσπεράσματα που επιτεύχθηκαν με παράτυπο τρόπο.

Επίσης, υπολογίζονται τα προσπεράσματα που έχει κάνει ένας οδηγός κατά τη διάρκεια του αγώνα, ακόμη και αν αυτός έχει αποκλειστεί από τα επίσημα τελικά αποτελέσματα, όπως ο Vettel στην Ουγγαρία. Ο Γερμανός είναι επικεφαλής στον πίνακα αριθμού προσπερασμάτων αυτή τη στιγμή._Φ.Λ.

Πρόγραμμα τριημέρου

Τηλεοπτική μετάδοση: Cosmote Sport 5HD, ΕΡΤ Sports
Παρασκευή 27 Αυγούστου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 12:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 16:00
Σάββατο 28 Αυγούστου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 13:00
Κατατακτήριες δοκιμές: 16:00
Κυριακή 29 Αυγούστου
Αγώνας: 16:00

GP Βελγίου – Spa-Francorchamps

12ος γύρος του Πρωταθλήματος 2021
Μήκος πίστας: 7.004 μ.
Γύροι: 44
Συνολική απόσταση αγώνα: 308,052 χλμ.
Στροφές: 19 (10 αριστερές, 9 δεξιές)
Συνολική διάρκεια pit stop: 22-23 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 150,4 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 72%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 82%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 44
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 4-5 και 19-1)

Mercedes stat sheet Spa