Πως η Ferrari επέλυσε τα προβλήματα φθοράς
Η Ferrari αντιμετώπισε σημαντικά προβλήματα φθοράς των εμπρός ελαστικών της στο GP Γαλλίας. Ωστόσο, η επίδοση της Scuderia στα δύο τελευταία Grand Prix (με δύο παρουσίες στο βάθρο), έδειξε ότι η ιταλική ομάδα έχει κάνει μεγάλα βήματα προόδου στο συγκεκριμένο τομέα.
H ανάλυση των προβλημάτων και οι λύσεις που έσπευσε να βρει η Scuderia φαίνεται ότι λειτούργησαν και αυτό είναι ενθαρρυντικό για τον διευθυντή της, Mattia Binotto.
Ο γεννημένος στην Ελβετία, 51 ετών μηχανολόγος έριξε φως στον τρόπο με τον οποίο η Ferrari κατάφερε να εξυγιάνει τα προβλήματα φθοράς ελαστικών του εμπρός άξονα: «Αυτό που συνέβη στη Γαλλία ήταν ότι είχαμε πολύ υψηλή φθορά ελαστικού στον εμπρός αριστερό τροχό. Αρχικά graining και στη συνέχεια εκτεταμένη φθορά».
«Προσπαθήσαμε πίσω στο Maranello να αλλάξουμε την προσέγγισή μας, όσον αφορά την προετοιμασία. Διερωτηθήκαμε ‘έχουμε κάποιο πρόβλημα στο αυτοκίνητό μας, όσον αφορά τη φιλοσοφία σχεδιασμού’, το οποίο, ως συνέπεια, προκαλεί φθορά ελαστικών;»
«Γιατί αν κοιτάξουμε όχι μόνο τη Γαλλία, αλλά και σε όλους τους προηγούμενους αγώνες ακριβώς πριν τη Γαλλία, κατά μέσο όρο, σε σύγκριση με ολόκληρο το grid, ήμασταν αυτοί που φθείραμε περισσότερο τα εμπρός ελαστικά. Δεν ήταν λοιπόν ένα μεμονωμένο ζήτημα στη Γαλλία, αλλά στους περισσότερους αγώνες φθείραμε πολύ τα εμπρός ελαστικά».
«Νομίζω ότι αυτό που ανακαλύψαμε είναι ότι τελικά, είναι πολύ απλό. Αν φθείρεις ελαστικά, είναι επειδή γλιστράς, τόσο απλά. Και αν γλιστράς, υπάρχουν λόγοι για τους οποίους συμβαίνει αυτό, και αυτοί οι λόγοι, μπορεί να είναι απλά το στήσιμο. Μπορεί να τελειοποιήσεις το πίσω μέρος του αυτοκινήτου στο φρενάρισμα, να έχεις καλή σταθερότητα στο πίσω μέρος, αλλά να καταλήξεις με ένα υποστροφικό μονοθέσιο».
«Αλλάξαμε το στήσιμο στους επόμενους αγώνες, προσπαθήσαμε να έχουμε περισσότερη ισορροπία όσον αφορά τη σχέση μεταξύ υποστροφής και υπερστροφής. Προσπαθήσαμε να περιορίσουμε την ολίσθηση στους εμπρός τροχούς και να διαχειριστούμε καλύτερα τα ελαστικά με αυτό τον τρόπο. Νομίζω ότι τα βήματα που κάναμε αποδείχθηκε πως τείνουν προς τη σωστή κατεύθυνση για να αντιμετωπίσουμε τη φθορά των ελαστικών».
«Στην Αυστρία, και σίγουρα στη Μ. Βρετανία, καθώς επίσης και στην κατάσταση της Ουγγαρίας, δείξαμε ότι καταφέραμε, στους τελευταίους αγώνες, να δούμε βελτίωση όσον αφορά τη φθορά των εμπρός ελαστικών και σήμερα δεν φαίνεται να είναι τόσο κρίσιμη όσο ήταν στη Γαλλία».
Ωστόσο, ο Binotto παραδέχτηκε ότι η Ferrari έχει αναγκαστεί να θυσιάσει την απόδοση στις κατατακτήριες δοκιμές για να διασφαλίσει την μακροβιότητα των ελαστικών στον αγώνα: «Νομίζω ότι μπορεί να έχουμε συμβιβαστεί ελαφρώς (όσον αφορά την ταχύτητα στον ένα γύρο), αλλά όχι πολύ».
«Αυτό ισχύει και για τους οδηγούς: προσαρμόζονται σε διαφορετικό τύπο στησίματος. Νομίζω ότι είμαστε εμείς οι ίδιοι που μαθαίνουμε έναν διαφορετικό τύπο ισορροπίας που πρέπει να χρησιμοποιηθεί. Νομίζω όμως ότι είναι και η προετοιμασία για τον αγώνα, η οποία ήταν πολύ σημαντική στο Silverstone».
«Αλλά είναι μια καμπύλη εκμάθησης, και προφανώς αυτό είναι ένα βασικό στοιχείο όταν υπάρχει φθορά στον εμπρός άξονα. Δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να αναθεωρήσεις τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζεις το στήσιμο σε όλες τις πίστες».
Ο Carlos Sainz αποκάλεσε την αντίδραση της Ferrari στα προβλήματα φθοράς των ελαστικών του εμπρός άξονα ως ένα από τα πιο εντυπωσιακά πράγματα που έχει δει στην αγωνιστική του καριέρα: «Δόθηκε μεγάλη έμφαση σε αυτό το ζήτημα. Η πτώση στο Paul Ricard ήταν τόσο δραματική γιατί κατά κάποιον τρόπο, όλοι ήμασταν τόσο έκπληκτοι. Είπαμε ‘πρέπει να το αλλάξουμε αυτό και πρέπει να το αντιμετωπίσουμε όσο πιο επιθετικά και γρήγορα μπορούμε’», δήλωσε ο Ισπανός.
«Τη στιγμή που συνέβη αυτό, όλοι επιστρέψαμε στο Maranello, κάναμε μερικές συναντήσεις, μερικές αναλύσεις και ήταν δύο, σχεδόν τρεις ημέρες έντονης εργασίας στον προσομοιωτή, στις προσομοιώσεις, στην κατανόηση του αυτοκινήτου μας για να δούμε ποιο ήταν το ζήτημα στο αυτοκίνητό μας που προκάλεσε αυτό το τεράστιο πρόβλημα. Ο τρόπος με τον οποίο η ομάδα αντέδρασε σε αυτό, ήταν αρκετά εντυπωσιακός».
«Το να βλέπεις μια τόσο μεγάλη ομάδα, ένα τόσο μεγάλο σκάφος να επικεντρώνεται σε μία κατεύθυνση, με όλους να πιέζουν με τον ίδιο τρόπο προς αυτό το πρόβλημα. Βλέποντας πόσες θεωρίες, πόσα εγχειρήματα προέκυψαν για να προσπαθήσουν να το επιλύσουν ήταν ένα από τα πιο εντυπωσιακά συναισθήματα που έχω αποκομίσει ως οδηγός αγώνων. Απλά να παρακολουθώ έναν τόσο μεγάλο οργανισμό να αντιμετωπίζει ένα συγκεκριμένο ζήτημα».
«Το ευχαριστήθηκα πολύ και ήταν μια καλή διαδικασία. Ως οδηγοί προφανώς δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά περισσότερα από το να δώσουμε ακριβή σχόλια, ακριβείς λεπτομέρειες για το τι νιώθουμε στο αυτοκίνητο, πώς νιώθουμε ότι τα ελαστικά επηρεάζονται από την οδήγησή μας, όσον αφορά την ισορροπία που έχουμε και να αφήσουμε τους μηχανικούς να φροντίσουν τα υπόλοιπα».
Ο Binotto επεσήμανε επίσης και τις βελτιώσεις σε απόδοση που έχει κάνει φέτος η Ferrari, σε σύγκριση με πέρυσι: «Αν κοιτάξουμε το χρόνο στο γύρο, τις καθαρές επιδόσεις του αυτοκινήτου, ας πούμε στις κατατακτήριες δοκιμές πέρυσι, γιατί όλοι εκεί αποδίδουμε στο μέγιστο. Αν πάρουμε το μέσο όρο ολόκληρης της σεζόν, πέρυσι ήμασταν 1,4 δευτερόλεπτα μακριά από την pole position και φέτος είμαστε 0,7 (δευτερόλεπτα)».
«Παραμένει μια μεγάλη διαφορά, δεν είναι αμελητέα, το γνωρίζουμε πολύ καλά αυτό, αλλά παρόλα αυτά, μειώσαμε στο μισό τη διαφορά από την κορυφή. Είναι ενθαρρυντικό, γιατί η κατεύθυνση που ακολουθούμε είναι η σωστή».
Βέβαια, στο παράδειγμα που παραθέτει ο Binotto αξίζει να σημειωθεί ότι αρκετά μεγάλο μέρος της διαφοράς που έχει ανακτήσει φέτος σε σχέση με την κορυφή η Ferrari, οφείλεται στο γεγονός ότι η Mercedes έχει χάσει πάρα πολύ έδαφος με τις φετινές αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς.
Ωστόσο, όπως τόνισε ο Binotto, οι φετινές βελτιώσεις μπορούν να παρατηρηθούν και σε άλλους τομείς: «Πιστεύω ότι δεν αφορά μόνο την καθαρή απόδοση. Στόχος μας είναι να βελτιωθούμε σε όλους τους τομείς το 2021. Μπορούμε να πάρουμε, για παράδειγμα, τα pit stop».
«Πάντα έλεγα ότι ένα καλό pit stop είναι κάτω από 3 δευτερόλεπτα. Ίσως τα 3 δλ. να φαίνονται πολλά, αλλά πάντα έλεγα ότι στη στρατηγική είναι σημαντικό να υπάρχει συνοχή, όχι μόνο ταχύτητα. Γιατί αν το pit stop διαρκέσει 4,5 ή 5 ή 6 δλ., αυτό μας φέρνει σε μια (δύσκολη) θέση».
«Αν κοιτάξουμε πόσες φορές ήμασταν κάτω από 3 δλ. το 2021 μέχρι τώρα: 84%. Πέρυσι; 48(%). Αυτό μας δείχνει ότι όσον αφορά τους μηχανικούς των pit stop, έχουμε σίγουρα βελτιώσει την ποιότητα και το χρόνο των pit stop μας. Υπάρχει μόνο μία ομάδα που τα πάει καλύτερα από εμάς όσον αφορά το ποσοστό κάτω από 3 δλ.».
Η Ferrari ισοβαθμεί αυτή τη στιγμή με την McLaren στην 3η θέση του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών της Formula 1, με 163 βαθμούς._Φ.Λ.