Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Αυξημένες κατά 28% οι τιμές στην Ευρώπη την τελευταία 10ετία
Ενώ στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παίρνουν την ανιούσα τα τελευταία 10 χρόνια, στην Κίνα το κόστος αγοράς τους έχει μειωθεί στο μισό. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Όπως αναδεικνύει πρόσφατη έρευνα της Jatο, oι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων στις δυτικές αγορές έχουν διαφοροποιηθεί δραματικά από αυτές της Κίνας την τελευταία δεκαετία.
Πιο συγκεκριμένα, από το 2011 μέχρι και σήμερα, η μέση τιμή ενός νέου ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Κίνα μειώθηκε από 41.800 σε 22.100 ευρώ, καταγράφοντας έτσι πτώση της τάξης του 47%. Στην Ευρώπη, ωστόσο, ο μέσος όρος τιμής ενός EV αυξήθηκε από 33.292 ευρώ το 2012 σε 42.568 ευρώ το 2021, «επίδοση» που αντιστοιχεί σε αύξηση 28%.
Την ίδια στιγμή, οι μέσες τιμές των EVs αυξήθηκαν ακόμη περισσότερο στις ΗΠΑ την τελευταία δεκαετία σε σχέση με εκείνες στην Ευρώπη (+38%).
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά οχήματα είναι κατά 52% πιο ακριβά από τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στο Ην. Βασίλειο, ενώ στην Ολλανδία το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 54%. Η Νορβηγία είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που πηγαίνει… κόντρα στο εν λόγω ρεύμα, καθώς η μέση τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι σήμερα μικρότερη κατά 8.500 ευρώ από εκείνη ενός βενζινοκίνητου ή πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου.
Διαβάστε επίσης: Το ηλεκτρικό «θαύμα» της Νορβηγίας
Σύμφωνα με την Jato, η πρόοδος της Κίνας την τελευταία δεκαετία στον τομέα του κόστους των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποτελεί αποτέλεσμα «μιας ενιαίας προσπάθειας να καθιερωθεί ως ηγέτης στον κλάδο μετά από μεγάλες κυβερνητικές επενδύσεις το 2009». Αποτέλεσμα της πολιτικής αυτής είναι να έχει ήδη αρχίσει να καταργεί σταδιακά τα κίνητρα για την αγορά ενός EV, την ώρα που οι κατασκευαστές στην Ευρώπη εξακολουθούν να εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από προγράμματα επιδοτήσεων για να καταστήσουν τα ηλεκτρικά τους οχήματα πιο προσιτά.
Η Κίνα έχει επίσης επικεντρωθεί στο «προσιτό σκέλος» της αγοράς, με το 40% των πωλήσεών της να προέρχεται από την κατηγορία αυτοκινήτων πόλης, στην οποία η μέση τιμή ανέρχεται στα μόλις 6.700 ευρώ. Και για τους λόγου το αληθές, το φθηνότερο EV μπορεί να αγοραστεί αυτή την στιγμή στην Κίνα κοστίζει μόλις 3.700 ευρώ, σε αντίθεση με το ελάχιστο ποσό των 15.470 ευρώ που απαιτείται για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Ευρώπη – στις ΗΠΑ το πιο προσιτό σε κόστος EV κοστίζει 24.800 ευρώ.
«Οι κυβερνήσεις και οι κατασκευαστές έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο την τελευταία δεκαετία στην επέκταση της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, η βιομηχανία παραμένει υπό πίεση καθώς συνεχίζει να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις των στόχων βιωσιμότητας», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Jato Dynamics, David Krajicek.
Και προσέθεσε: «Η παροχή κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων υποστήριξε τους δυτικούς κατασκευαστές καθώς η ζήτηση των καταναλωτών εξελίσσεται. Ωστόσο, οι βασικοί παίκτες της βιομηχανίας πρέπει να αρχίσουν να αντιμετωπίζουν το χάσμα τιμών μεταξύ των οχημάτων EV και των ICE, προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικοί σε σχέση με εκείνους στην Κίνα».