Το ηλεκτρικό «θαύμα» της Νορβηγίας

Η Νορβηγία είναι η χώρα στην Ευρώπη στην οποία τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εμφανίζουν τη μεγαλύτερη διείσδυση σε επίπεδο πωλήσεων με ποσοστό που ξεπερνά και φέτος το 50%. Που οφείλεται η αγάπη των Νορβηγών στα EV και εν γένει στα ηλεκτροκίνητα οχήματα;

Η «ροπή» της Νορβηγίας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ξεκινά από παλιά. Ήδη από την δεκαετία του ‘70, η Strømmens Verksted άρχισε να πειραματίζεται με ηλεκτρικά οχήματα, ενώ αργότερα η εταιρεία ABB Battery Drives ξεκίνησε να εξελίσει έναν κινητήρα που χρησιμοποιήθηκε δοκιμαστικά στο VW Golf Citystromer, το 1989.

Οι δοκιμές λύσεων και τεχνολογιών με επίκεντρο τους ηλεκτρικούς κινητήρες ξεκίνησε στη χώρα με μια σειρά δοκιμών σε δημόσιους δρόμους από το 1990 έως το 1999, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που είχαν στο επίκεντρό τους το καινοτόμο Ford Think. Την ίδια εποχή, η περιβαλλοντική ομάδα του Ιδρύματος Bellona και οι ποπ σταρ του συγκροτήματος Α-ha ξεκίνησαν μια πρωτοβουλία για την κατάργηση των τελών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η οποία έλαβε την υποστήριξη της πλειοψηφίας το 1990. Από τότε, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα άρχισαν να γίνονται όλο και πιο συχνό… θέαμα στους δρόμους της Νορβηγίας.

Αυτή τη στιγμή, στη χώρα υπάρχουν σχεδόν 19.000 σταθμοί φόρτισης, με τουλάχιστον δύο σταθμούς ταχείας φόρτισης κάθε 50 χιλιόμετρα σε όλους σχεδόν τους βασικούς δρόμους της Νορβηγίας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι αυτοί την στιγμή στη χώρα υπάρχουν περισσότεροι από 350 σταθμοί φόρτισης ανά 100.000 κατοίκους, επίδοση που «τοποθετεί» την Νορβηγία στη δεύτερη θέση στην Ευρώπη πίσω από την Ολλανδία, η οποία έχει 386 σταθμούς φόρτισης ανά 100.000 κατοίκους. Και για να έχει κανείς ένα μέτρο σύγκρισης, αξίζει να αναφέρουμε ότι η Γερμανία διαθέτει σήμερα όχι περισσότερους από 54 σταθμούς φόρτισης ανά 100.000 κατοίκους.

Οι οδηγοί που επιλέγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Νορβηγία επωφελούνται επίσης από κυβερνητικά κίνητρα, με τον φόρο προστιθέμενης αξίας ύψους 25% να αφαιρείται κατά την αγορά ενός EV – και όπως είναι επόμενο να μην επιβάλλονται στα οχήματα αυτά επιπλέον φόροι με βάση τις εκπομπές ρύπων και το βάρος, όπως συμβαίνει με τα συμβατικά οχήματα. Την ίδια στιγμή, τα EVs μπορούν επίσης να σταθμεύσουν δωρεάν σε πολλά σημεία της χώρας και επιτρέπεται να χρησιμοποιούν τις λωρίδες κίνησης των αστικών λεωφορείων.

Εκτός από τα οφέλη που προσφέρουν οι ανεπτυγμένες υποδομές φόρτισης της Νορβηγίας, το μεγαλύτερο μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας προέρχεται από υδροηλεκτρικούς σταθμούς, καθιστώντας το κόστος φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μικρότερο σε σχέση με ένα όχημα που κινείται καταναλώνοντας ορυκτά καύσιμα.

Norway

Δεν είναι περίεργο λοιπόν ότι η πλειοψηφία των Νορβηγών επιλέγει ήδη ηλεκτρικά οχήματα, με σχεδόν 77.000 EVs να έχουν ταξινομηθεί εκεί το 2020, αντιπροσωπεύοντας το 54% όλων των νέων οχημάτων που πωλήθηκαν στη χώρα τη χρονιά που πέρασε. Αυτός ο αριθμός δεν περιλαμβάνει τα plug-in υβριδικά, τα οποία ανεβάζουν το μερίδιο των ηλεκτροκίνητων πωλήσεων κοντά στο 75%. Η τάση για το 2021 είναι αντίστοιχη, καθώς τον Μάρτιο, για παράδειγμα, οι μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα επί των συνολικών πωλήσεων άγγιξε το 56%. Ακόμη και σε απόλυτα νούμερα (σ.σ.: ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για μια χώρα με πληθυσμό μόλις 5,4 εκατομμυρίων κατοίκων), η Νορβηγία είναι αυτή τη στιγμή η 4η χώρα στον κόσμο όσον αφορά τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων.

Χάρη στην υψηλή ζήτηση, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να φτάσουν τις 400.000 έως το τέλος του 2021. Και όλα αυτά ενώ η χώρα έχει ήδη ανακοινώσει ότι από το 2025 και μετά θα μπει οριτικό τέλος στις πωλήσεις νέων οχημάτων που κινούνται με συμβατικούς κινητήρες.

«Η Νορβηγία είναι περίπου πέντε χρόνια μπροστά από πολλές χώρες και η ηλεκτρική κινητικότητα είναι εκεί κάτι το συνηθισμένο. Οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων επωφελούνται από άλλα πλεονεκτήματα εκτός από την κρατική υποστήριξη, όπως ένα γκαράζ στάθμευσης μόνο για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο Όσλο. Η αυτονομία δεν αποτελεί πλέον πρόβλημα, καθώς σχεδόν 1.000 νέοι σταθμοί ταχείας φόρτισης εγκαταστάθηκαν στο χώρο μόνο κατά το 2020. Μόνο έτσι μπορεί κανείς να καταστήσει ελκυστική την ηλεκτρική κινητικότητα. Αυτό είναι που κάνει τη διαφορά», σχολιάζει χαρακτηριστικά ο Thomas May, επικεφαλής της Porsche Β. Ευρώπης.