Μονάδες ισχύος στο προσκήνιο

Ο πρωτοπόρος στο παιχνίδι ισχύος μεταξύ Mercedes και Honda στη φετινή σεζόν της Formula 1 έχει αλλάξει αρκετές φορές. Αυτή τη φορά οι Γερμανοί προηγούνται και πάλι. Παραθέτουμε τους λόγους για τους οποίους αναφέρουν τα δύο στρατόπεδα ότι συμβαίνει αυτό.

ε μια σεζόν που η παραμικρή λεπτομέρεια μπορεί να κάνει διαφορά, η ισχύς που έχουν τη δυνατότητα να αποδώσουν οι κινητήριες μονάδες των μονοθεσίων είναι πολύ σημαντική. Στους τελευταίους δύο αγώνες, η Mercedes έχει βρεθεί και πάλι μπροστά, ενώ μέχρι το GP Αυστρίας η Honda είχε το προβάδισμα.

H εξέλιξη του αγώνα ισχύος

Η Red Bull-Honda είχε ξεκινήσει τη σεζόν στο Μπαχρέιν, έχοντας τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει πλήρη ισχύ. Συνεπώς, είχε ένα μικρό πλεονέκτημα έναντι της Mercedes. Ωστόσο, στην υπόλοιπη διάρκεια ζωής της πρώτης μονάδας ισχύος.

Ωστόσο, στους επόμενους αγώνες, η Honda είχε επιλέξει να υιοθετήσει πιο συντηρητικές ρυθμίσεις, για να εξασφαλίσει την αξιοπιστία της μονάδας της. Η φετινή μονάδα είναι πλήρως ανασχεδιασμένη και οι Ιάπωνες ήθελαν να είναι προσεκτικοί, επιλέγοντας να μη χρησιμοποιήσουν ξανά ρυθμίσεις πλήρους ισχύος μέχρι το τέλος της διάρκειας ζωής της πρώτης μονάδας. Για αυτό και η Mercedes είχε το πλεονέκτημα στα GP Πορτογαλίας και Ισπανίας.

Η Red Bull αντεπιτέθηκε με ένα καινούργιο λιπαντικό που παρουσίασε η ExxonMobil στο GP Αζερμπαϊτζάν, το οποίο λέγεται ότι επέτρεψε στην Honda να χρησιμοποιήσει έως και 15 περισσότερους ίππους για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.

Το πλεονέκτημα της Honda συνεχίστηκε στο Γαλλικό GP, όπου χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά η δεύτερη ιαπωνική μονάδα ισχύος καθώς και τους δύο αγώνες επί αυστριακού εδάφους, όπου το ιαπωνικό σύστημα τούρμπο υπερείχε της Mercedes.

Μάλιστα, υπάρχουν πληροφορίες ότι η Honda είχε πραγματοποιήσει μερικές τροποποιήσεις στο τούρμπο κατά τη μετάβαση από την πρώτη στη δεύτερη μονάδα ισχύος.

Φέτος, δεν επιτρέπονται εξελίξεις στη μονάδα ισχύος, αλλά ούτε και στα καύσιμα, κατά τη διάρκεια της σεζόν. Οποιεσδήποτε αλλαγές πραγματοποιήσει ένας κατασκευαστής κινητήρων θα πρέπει να αφορούν ζήτημα αξιοπιστίας και θα πρέπει να έχουν εγκριθεί από την FIA, η οποία θα τις έχει κοινοποιήσει και στους υπόλοιπους κατασκευαστές.

Εντούτοις, η Mercedes κυριαρχούσε στις ευθείες στα δύο τελευταία Grand Prix. Άλλωστε, ο Toto Wolff είχε αναφέρει ότι πέραν των αεροδυναμικών αναβαθμίσεων που παρουσιάστηκαν στο Silverstone, η Mercedes θα παρουσίαζε τρόπους να αντλήσει περισσότερη ισχύ από τη μονάδα ισχύος. Ο Adrian Newey, επικεφαλής τεχνικό στέλεχος της Red Bull, δήλωσε στην Ουγγαρία ότι η Mercedes έχει βρει μερικά επιπλέον kW στους δύο τελευταίους αγώνες.

Στο Silverstone, η διαφορά ισχύος στις ευθείες ήταν ακόμα μεγαλύτερη απ’ ότι στην Ουγγαρία, όπου η Red Bull «αφαίρεσε φτερό» από την πίσω αεροτομή για να ανταπεξέλθει, όχι μόνο στην πρόκληση της Mercedes, αλλά και στην υποστροφή που παρουσίαζε η RB16B στις υψηλότατες θερμοκρασίες του ουγγρικού ασφαλτοτάπητα, που ξεπέρασαν τους 60 βαθμούς Κελσίου, τόσο την Παρασκευή, όσο και το Σάββατο.

Εφόσον τα προβλήματα υποστροφής επέμεναν ακόμα και με ρυθμίσεις μέγιστης παραγωγής αρνητικής άντωσης, τότε η Red Bull ήταν αναγκασμένη να μειώσει την παραγωγή αρνητικής άντωσης από την πίσω αεροτομή για να εξισορροπήσει τη συμπεριφορά του μονοθεσίου.

Τεχνική υπόδειξη της FIA προς την Honda;

Η πλευρά της Mercedes ισχυρίζεται ότι η Honda έχει κάνει ένα βήμα πίσω, λόγω τεχνικής υπόδειξης της FIA που περιόρισε τον τρόπο χρήσης της ηλεκτρικής ενέργειας, το οποίο αποτελεί τομέα διαμάχης μεταξύ των διεκδικητών του τίτλου τους τελευταίους τέσσερις μήνες.

Όταν η FIA ρωτήθηκε για το συγκεκριμένο θέμα, η απάντηση ήταν ότι δε γνωρίζει τίποτα. Αυτό όμως δε σημαίνει πολλά, καθώς οι τεχνικές υποδείξεις από την FIA προς τους κατασκευαστές, όσον αφορά τον τρόπο λειτουργίας των μονάδων ισχύος δε δημοσιοποιούνται. Μάλιστα, δεν κοινοποιούνται καν στους υπόλοιπους κατασκευαστές κινητήρων.

To επίμαχο plenum

Από την πλευρά της Red Bull προκύπτουν διαφορετικοί ισχυρισμοί. Φέτος, η Mercedes παρουσίασε ένα καινούργιο, μεγαλύτερων διαστάσεων, plenum, το οποίο είναι η αεροστεγής κατασκευή όπου αποθηκεύεται ο συμπιεσμένος από το σύστημα τούρμπο αέρας πριν τροφοδοτηθεί στο θάλαμο καύσης μαζί με το καύσιμο.

Λόγω των αυξημένων διαστάσεων του plenum, το αμάξωμα του καλύμματος του κινητήρα των μονοθεσίων της Mercedes και της Aston Martin, παρουσιάζουν ένα μικρό εξόγκωμα.

 

To ορατό εξόγκωμα στο κάλυμμα κινητήρα της Aston Martin από τον όγκο του plenum δίπλα από το λογότυπο του σπόνσορα εταιρείας κρυπτονομισμάτων.

Ήδη από την αρχή της σεζόν είχαν διαρρεύσει εικασίες ότι η Mercedes χρησιμοποιεί το μεγαλύτερο plenum για να μειώσει τη θερμοκρασία του συμπιεσμένου αέρα και κατά συνέπεια τον όγκο του. Αυτό αυξάνει την ποσότητα μορίων αέρα που τροφοδοτείται στο θάλαμο καύσης, κάνοντας πιο αποδοτικό το μίγμα και κατά συνέπεια τη διαδικασία ανάφλεξης. Ειδικά αν συνδυαστεί με υψηλότερη ποσότητα καυσίμου.

Φαίνεται ότι η Mercedes (και ως ένα βαθμό και η Ferrari) έχει τη δυνατότητα ψύξης του plenum, για να παράγει περισσότερη ισχύ. Επί παραδείγματος, αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί στις κατατακτήριες δοκιμές ή πριν την εκκίνηση του αγώνα, τοποθετώντας ξηρό πάγο, ο οποίος όμως θα εξατμιστεί αρκετά γρήγορα.

Ωστόσο, θα μπορούσε να εξηγήσει μέρος του λόγου για τον οποίο ο Hamilton κατάφερε να κερδίσει τόσο πολύ έδαφος στο τέλος της ευθείας, πριν τη σύγκρουση της Copse, πέραν του γεγονότος ότι σύμφωνα με τις ενδείξεις του GPS της Red Bull ότι φρέναρε 23 μέτρα πιο αργά από οποιοδήποτε άλλο γύρο του εκείνο το Σαββατοκύριακο.

Βέβαια, και ο Verstappen εισήλθε σε εκείνη τη στροφή 1 χ.α.ώ. ταχύτερα από το γύρο του στις κατατακτήριες δοκιμές, με πλήρες φορτίο καυσίμου και κρύα ελαστικά… Η εξήγηση της Mercedes ήταν ότι σε εκείνο το σημείο της πίστας, το ERS της Honda πάντοτε μετέβαινε σε λειτουργία ανάκτησης ενέργειας νωρίτερα από αυτό της γερμανικής μονάδας.

Σύμφωνα με τα δεδομένα του Βρετανικού αλλά και Ουγγρικού GP όμως, η Mercedes διαθέτει αυτή τη στιγμή ένα προβάδισμα το οποίο ενδέχεται να αποδειχθεί καθοριστικής σημασίας σε πίστες όπως είναι το Spa-Francorchamps (όπου θα διεξαχθεί το επόμενο GP 27-29 Αυγούστου) και η Monza, την οποία η F1 θα επισκεφθεί μεταξύ 10 και 12 Σεπτεμβρίου.

Ζημιές

Ένα ακόμα σημαντικό πρόβλημα που έχουν να αντιμετωπίσουν Red Bull και Honda είναι ότι αναγκάστηκαν να χρησιμοποιήσουν τρίτο κινητήρα (εσωτερικής καύσης, τούρμπο, καθώς και αμφότερους τους ηλεκτροκινητήρες: MGU-K και MGU-H) για το μονοθέσιο του Verstappen στον αγώνα της Ουγγαρίας, από τους τρεις που επιτρέπονται χωρίς ποινή.

Και βρισκόμαστε μόλις λίγο πριν το μέσο της σεζόν. Η Honda θα διερευνήσει αν η ρωγμή που ανιχνεύθηκε στον V6 του Ολλανδού μπορεί να επισκευαστεί. Ο τεχνικός διευθυντής της ιαπωνικής εταιρείας, Toyoharu Tanabe, δήλωσε: «Θα τον στείλουμε πίσω στη Sakura (στις εγκαταστάσεις έρευνας και εξέλιξης της Honda στην Ιαπωνία) για να ελέγξουμε την κατάσταση της ρωγμής και τη θέση της. Έπειτα μπορούμε να κατανοήσουμε τι θα συμβεί στο μέλλον και να αναλογιστούμε εάν μπορεί να επισκευαστεί. Εφόσον δεν είναι εφικτό να αντικαταστήσουμε εξαρτήματα, θα αναλογιστούμε κατά πόσο είναι εφικτό να επισκευαστεί εξωτερικά. Το αποτέλεσμα αυτού, θα καθορίσει εάν μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μέλλον. Δεν ξέρω, αλλά νομίζω ότι είναι αρκετά δύσκολη κατάσταση».

«Μετά τις κατατακτήριες δοκιμές, αφότου το μονοθέσιο επέστρεψε, αφαιρέσαμε το εξωτερικό κάλυμμα του κινητήρα καθώς και το εσωτερικό και βρήκαμε τις ρωγμές καθώς ελέγχαμε την μονάδα ισχύος. Είχαμε ελέγξει το ίδιο πράγμα πριν τις κατατακτήριες δοκιμές και δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα. Ωστόσο, όταν το ελέγξαμε μετά τις κατατακτήριες δοκιμές, υπήρχαν ρωγμές και έσταζε λάδι από αυτές. Δεν υπήρξε αντίκτυπο στα δεδομένα τηλεμετρίας ή την απόδοση, οπότε δεν ήταν ένα εξάρτημα που εμφανίζεται στα δεδομένα» κατέληξε ο Ιάπωνας.

Παράλληλα, και η μονάδα ισχύος του Sergio Perez υπέστη πιθανότατα ανεπανόρθωτες ζημιές από την καραμπόλα της πρώτης στροφής στο Hungaroring. Συνεπώς, αμφότεροι οι οδηγοί της Red Bull αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να δεχθούν ποινές εφόσον είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα αναγκαστούν να χρησιμοποιήσουν και τέταρτη μονάδα ισχύος κατά τη διάρκεια της φετινής σεζόν._Φ.Λ.