Παρουσίαση: F1 2022

Η Formula 1 παρουσίασε τη δική της ερμηνεία του μονοθεσίου του 2022, υπό τους τεχνικούς κανονισμούς που θα τεθούν σε ισχύ για την επόμενη σεζόν.

Το τεχνικό επιτελείο της F1 εργάζεται από το 2017 στη διαμόρφωση αυτών των κανονισμών, των οποίων ο στόχος είναι να βελτιώσουν τις μάχες στην πίστα. Όχι απαραίτητα να αυξήσουν τον αριθμό προσπερασμάτων, αλλά να επιτρέπουν στους οδηγούς να μάχονται πιο κοντά μεταξύ τους στην πίστα.

Ένας από τους βασικούς τρόπους με τους οποίους θα επιτευχθεί αυτό είναι με τη επαναφορά της σχεδιαστικής φιλοσοφίας του ground effect, η χρήση της οποίας έχει απαγορευθεί στην F1 από το 1982. Με τη χρήση του ground effect (και πιο απλή εμπρός αεροτομή) το μονοθέσιο παράγει μεγαλύτερο ποσοστό της συνολικής αρνητικής άντωσης από το δάπεδο και δεν επηρεάζεται από τον ακάθαρτο αέρα που αφήνει πίσω του το προπορευόμενο αυτοκίνητο.

Επιπλέον, η πίσω αεροτομή είναι σχεδιαμένη έτσι ώστε να διοχετεύει τον αέρα ψηλά, επάνω από το μονοθέσιο που ακολουθεί. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της F1 τα σύγχρονα μονοθέσια χάνουν 46% της παραγόμενης αρνητικής άντωσης όταν πλησιάζουν το προπορευόμενο, ενώ το 2022 το ποσοστό αυτό θα μειωθεί σε 18%.

Ωστόσο, όπως προειδοποίησε ο επικεφαλής μονοθεσίων της FIA, ο δικός μας Ελληνας, Νικόλας Τομπάζης, η βελτίωση της δράσης στους αγώνες «δεν πρόκειται να συμβεί σε μια νύχτα. Προφανώς, θα μελετήσουμε τις λύσεις που θα παράγουν οι ομάδες και θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε επάνω σε αυτό, για να το βελτιώσουμε». Ο Τομπάζης έδωσε περιθώριο 2-3 ετών για να επιτευχθεί ο στόχος.

Για αυτό το λόγο άλλωστε, στα μονοθέσια του 2022 έχει διατηρηθεί και το DRS στην πίσω αεροτομή, ως λύση ασφαλείας, αν και η πρόθεση της F1 είναι να μην χρησιμοποιηθεί.

CFD

Για το σχεδιασμό των καινούργιων κανονισμών, στη μελέτη του μονοθεσίου του 2022 χρησιμοποιήθηκαν 550 εκατομμύρια σημεία δεδομένων στο εικονικό μονοθέσιο, σε ένα σύστημα CFD (υπολογιστική ρευστοδυναμική) υπολογιστικής ισχύος 7.000 πυρήνων. Πρόκειται για υπολογιστική δύναμη πολύ μεγαλύτερη από αυτήν που έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιήσουν οι ομάδες υπό τους περιορισμούς των τεχνικών κανονισμών όσον αφορά την αεροδυναμική προσομοίωση.

Η F1 συνεργάστηκε με την AWS (Amazon Web Services) για να μειώσει τον απαιτούμενο χρόνο για την πραγματοποίηση των προσομοιώσεων. Ενώ στην αρχή μια προσομοίωση ενός σχεδιασμού διαρκούσε έως και 4 ημέρες, το χρονικό διάστημα έχει πλέον μειωθεί σε 7 ώρες, οδηγώντας σε 70% εξοικονόμηση χρόνου. Διεξήχθησαν 7.500 προσομοιώσεις, οι οποίες ισοδυναμούν με 16,5 εκατομμύρια ώρες υπολογιστικής λειτουργίας. Για να ολοκληρώσει ένα τετραπύρηνο laptop τις ίδιες διεργασίες θα χρειαζόταν… 471 χρόνια! Η συνολική παραγωγή δεδομένων έφτασε το 1 petabyte, που ισοδυναμεί με περίπου το ⅓ των 10 δισεκατομμυρίων φωτογραφιών που έχουν αναρτηθεί στο Facebook.

Αεροδυναμικές αλλαγές

Από τη μελέτη αυτή, η Formula 1 αποφάσισε να κάνει πολυάριθμες αλλαγές στο σχεδιασμό των μονοθεσίων για να μειώσει την επιβλαβή αεροδυναμικά επιρροή για το αυτοκίνητο που ακολουθεί. Η εμπρός αεροτομή είναι πολύ πιο απλή, ώστε να μην επηρεάζεται τόσο πολύ η απόδοσή της από τον ακάθαρτο αέρα προπορευόμενου μονοθεσίου και να μην ωθεί τον αέρα προς τα πλαϊνά.

Επιπλέον, έχει απαγορευθεί η χρήση των barge boards, ενώ επάνω από τα εμπρός ελαστικά υπάρχει ένα μικρό πτερύγιο, που μειώνει τους στροβιλισμούς που παράγονται από την περιστροφή του τροχού και εκτείνονται προς τα εξωτερικά του μονοθεσίου. Για τον ίδιο λόγο έχουν προστεθεί επίπεδα καλύμματα (τα οποία δεν περιστρέφονται) στις ζάντες όλων των τροχών.

Τα πίσω άκρα, καθώς και τα πλευρικά τοιχώματα της πίσω αεροτομής είναι διαμορφωμένα έτσι ώστε να μειώνουν την παραγωγή των επιβλαβών στροβιλισμών.

Πέραν των οικονομικών κανονισμών όσον αφορά τα έξοδα των ομάδων, θα υπάρχουν περιορισμοί και στον αριθμό αναβαθμίσεων που θα έχουν το δικαίωμα να παρουσιάσουν κατά τη διάρκεια της σεζόν οι ομάδες, για να μειωθεί ο ρυθμός εξέλιξης.

Ζάντες 18”

Επίσης, πολύ μεγάλη αλλαγή αποτελεί η μεταστροφή σε ελαστικά χαμηλού προφίλ και ζάντες 18 ιντσών. Τα καινούργια ελαστικά θα κάνουν τα μονοθέσια πιο ακριβή στην αλλαγή κατεύθυνσης, σύμφωνα με την Pirelli. Το χαμηλότερο προφίλ σημαίνει ότι τα ελαστικά θα είναι πιο άκαμπτα, επηρεάζοντας λιγότερο την αεροδυναμική απόδοση. Οι καινούργιες γόμες της ιταλικής εταιρείας στοχεύουν στον περιορισμό της υπερθέρμανσης. H διάμετρος των ελαστικών θα αυξηθεί από τα 66 εκατοστά στα 72.

Καύσιμα Ε10

Άλλη μια σημαντική αλλαγή ενόψει 2022 αφορά τα καύσιμα. Τα τελευταία 15 χρόνια, η F1 χρησιμοποιεί καύσιμα που περιέχουν 5,75% συστατικά που προέρχονται από βιομάζα. Ωστόσο, τα συστατικά που χρησιμοποιούν τον τελευταίο καιρό οι ομάδες έχουν ξεφύγει από τις αρχικές προθέσεις του κανονισμού. Συνεπώς, του χρόνου, θα χρησιμοποιείται καύσιμο που θα περιέχει 10% αιθανόλη, εξού και η ονομασία Ε10. Ωστόσο, η αιθανόλη αυτή θα πρέπει να αποτελεί βιοκαύσιμο 2ης γενιάς, με σχεδόν μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα. Το 2025 η F1 στοχεύει να έχει 100% συνθετικά καύσιμα με μηδενικό αποτύπωμα.

Ασφάλεια

Βελτιώσεις και στην ασφάλεια των μονοθεσίων θα επιφέρουν οι αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς του 2022. Τo φορτίο στο οποίο θα υπόκειται και θα πρέπει να απορροφά στα crash test το ρύγχος (καθώς και οι πλευρικές κατασκευές απορρόφησης συγκρούσεων), είναι σχεδόν διπλάσιο από φέτος. Αύξηση 15% προβλέπεται και για το φορτίο που θα πρέπει να απορροφά η «ουρά» των μονοθεσίων, δηλαδή η πίσω κατασκευή απορρόφησης συγκρούσεων. Τροποποιημένα είναι τα προστατευτικά γύρω από το κεφάλι του οδηγού, ενώ το πλαίσιο θα είναι διαμορφωμένο να διαχωρίζεται από τον κινητήρα σε περίπτωση σφοδρού ατυχήματος. Πιο ανθεκτική θα είναι και η κυψέλη καυσίμου, ενώ η καινούργια γενιά μονοθεσίων θα «ρυπαίνει» την πίστα με λιγότερα θραύσματα σε περίπτωση ατυχήματος._Φ.Λ.