Τα ευρήματα της Pirelli για τις αστοχίες του Μπακού
Η Pirelli εξέδωσε ανακοίνωση για τις αστοχίες ελαστικών στο GP Αζερμπαϊτζάν. H ιταλική εταιρεία υποδεικνύει ως πιθανό αίτιο τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσαν τα ελαστικά οι ομάδες. Συνεπώς, η FIA εξέδωσε μια ενημερωμένη τεχνική ντιρεκτίβα κάνοντας πιο αυστηρή την παρακολούθηση του τρόπου χρήσης των ελαστικών.
Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει αξιόπιστος τρόπος μέτρησης των πιέσεων των ελαστικών ενόσω το μονοθέσιο βρίσκεται στην πίστα. Οι μηχανικοί της Pirelli μπορούν να μετρήσουν τις πιέσεις των ελαστικών τρία λεπτά πριν την εκκίνηση του αγώνα ή λίγο πριν ένα μονοθέσιο αναχωρήσει από το γκαράζ της ομάδας. Επιπλέον, είναι δύσκολος ο έλεγχος πιέσεων ελαστικών που θα τοποθετηθούν σε ένα pit stop, αφού οι ομάδες προσπαθούν για στρατηγικά οφέλη να αφήνουν την προετοιμασία μιας αλλαγής ελαστικών για την τελευταία στιγμή.
Ωστόσο οι ομάδες ξέρουν αρκετά κόλπα για να ρίχνουν της πιέσεις μετά τη στιγμή μέτρησης. Ακόμη και ο χρόνος που επιλέγουν να έχουν τα ελαστικά εκτός θερμαντικών κουβερτών μπορεί να ρίξει την πίεση των ελαστικών κάτω από τα επίπεδα που υποδεικνύει η Pirelli. Στην ουσία αυτό είναι το ζητούμενο. Να είναι πάνω από το κατώτατο όριο πιέσεων τη στιγμή μέτρησης και κάτω από αυτό στην πίστα, με το μονοθέσιο εν κινήσει.
Ένα ελαστικό με χαμηλότερη πίεση, έχει περισσότερη ελαστικότητα και προσφέρει υψηλότερες τιμές πρόσφυσης. Ωστόσο, υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος αστοχίας λόγω της αυξημένης παραμόρφωσης στην οποία υπόκειται ο σκελετός. Ο συνδυασμός πολύ υψηλών τιμών παραγωγής αρνητικής άντωσης, υπέρβαρων μονοθεσίων και πολύ χαμηλών πιέσεων ελαστικών μπορεί να αποδειχθεί καταστροφικός.
Στο Μπακού, η Pirelli είχε αυξήσει την ελάχιστη πίεση των πίσω ελαστικών από 19 σε 20 psi από το Σάββατο και έπειτα. Όπως ανακοίνωσε η ιταλική εταιρεία, η FIA θα παρακολουθεί πιο στενά τον τρόπο λειτουργίας των ελαστικών από την πλευρά των ομάδων. Αμφότερες Pirelli και FIA θέλουν να αποφύγουν επανάληψη συμβάντων όπως αυτά του Μπακού, ή του περυσινού Βρετανικού GP.
H ανακοίνωση της Pirelli
Στην ανακοίνωση που εξέδωσε η Pirelli, ανέφερε τα εξής: «H Pirelli, σε συνεργασία με τη FIA, ολοκλήρωσε την ανάλυση των πίσω αριστερών ελαστικών που ενεπλάκησαν στα ατυχήματα τα οποία επηρέασαν τους Lance Stroll και Max Verstappen κατά τη διάρκεια του πρόσφατου GP Αζερμπαϊτζάν».
«Αυτή η ανάλυση περιλάμβανε και ελαστικά που χρησιμοποιήθηκαν από άλλα μονοθέσια κατά τη διάρκεια του αγώνα, που είχαν κάνει τον ίδιο ή μεγαλύτερο αριθμό γύρων, σε σύγκριση με αυτά που αστόχησαν. Η διαδικασία καθιέρωσε ότι δεν υπήρχε ελάττωμα παραγωγής ή ποιότητας σε κανένα από τα ελαστικά. Ούτε υπήρχε δείγμα καταπόνησης ή απώλειας πίεσης. Τα αίτια των δύο αστοχιών πίσω αριστερών ελαστικών στην Aston Martin και τη Red Bull έχουν ταυτοποιηθεί ξεκάθαρα. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις, η αστοχία προκλήθηκε από ένα περιφερειακό άνοιγμα στο εσωτερικό πλευρικό τοίχωμα, το οποίο ενδέχεται να συσχετίζεται με τις συνθήκες υπό τις οποίες λειτουργεί το ελαστικό, παρ’ ότι είχαν ακολουθηθεί οι καθορισμένες παράμετροι εκκίνησης (ελάχιστη πίεση και μέγιστη θερμοκρασία ηλεκτρικών κουβερτών)».
«Ως αποτέλεσμα αυτής της ανάλυσης, η Pirelli έχει καταθέσει την αναφορά της στη FIA και τις ομάδες. Η FIA και η Pirelli συμφώνησαν να εφαρμόσουν ένα νέο σετ από πρωτόκολλα, συμπεριλαμβανομένης μιας ενημερωμένης τεχνικής ντιρεκτίβας που διαμοιράστηκε ήδη, για την παρακολούθηση των λειτουργικών συνθηκών και θα εξετάσουν αν χρειαστούν και άλλες κινήσεις».
Η απάντηση της Red Bull
H Red Bull απάντησε άμεσα, εκδίδοντας την ακόλουθη ανακοίνωση: «Συνεργαστήκαμε στενά με την Pirelli και την FIA κατά τη διάρκεια της έρευνάς τους για την αστοχία ελαστικού του Max στον 47ο γύρο του GP Αζερμπαϊτζάν και μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι δεν υπήρχε κάποιο πρόβλημα με το αυτοκίνητο. Υπακούσαμε στις παραμέτρους ελαστικών της Pirelli σε κάθε περίσταση και θα συνεχίσουμε να ακολουθούμε τις υποδείξεις της. Είμαστε ευγνώμονες που μετά από τα ατυχήματα υψηλής ταχύτητας του σαββατοκύριακου κανένας οδηγός δεν τραυματίστηκε».
H Aston Martin επίσης αρνήθηκε ότι λειτουργούσε τα ελαστικά της Pirelli εκτός των υποδείξεων της ιταλικής εταιρείας, όταν είχε κληθεί να απαντήσει σε δημοσιεύματα της ιταλικής εφημερίδας Gazzetta dello Sport που έκαναν λόγο για χαμηλές πιέσεις.
Τα μέτρα της FIA από το Γαλλικό GP
Παρ’ ότι οι ομάδες έχουν αισθητήρες που δείχνουν την πίεση των ελαστικών, οι ενδείξεις αυτών δε θεωρούνται αρκετά ακριβείς ώστε να βασιστεί επάνω τους μια κατηγορία παράβασης των κανονισμών. Συνεπώς, υπό τους όρους της 12σέλιδης (!) τεχνικής ντιρεκτίβας TD003 που θα τεθεί σε ισχύ από το GP Γαλλίας, η FΙΑ θα διενεργεί ελέγχους πιέσεων των ελαστικών αφότου αυτά αφαιρεθούν από το μονοθέσιο και είναι κρύα.
Τυχαία σετ ελαστικών θα επιλέγονται για έλεγχο στις ελεύθερες δοκιμές, ενώ στις κατατακτήριες θα ελέγχονται τα σετ με τα οποία οι οδηγοί σημείωσαν τον ταχύτερο χρόνο στο τελευταίο σκέλος στο οποίο προάχθηκαν. Όλα τα σετ που χρησιμοποιούνται στον αγώνα θα ελέγχονται από τη FIA εφεξής. Σφραγίδες θα εφαρμόζονται στα ελαστικά που ελέγχονται για να αποτρέψουν το ενδεχόμενο οι ομάδες να επέμβουν στις πιέσεις. Η προσθήκη αέρα στο ελαστικά μετά τον αγώνα απαγορεύεται.
Οι ομάδες προειδοποιήθηκαν ότι οποιαδήποτε καθυστέρηση αναχώρησης του μονοθεσίου από τα pits που θα διαρκεί περισσότερο από 30 δλ. αφότου έχουν αφαιρεθεί οι θερμαντικές κουβέρτες θα θεωρείται προσπάθεια μείωσης των θερμοκρασιών των ελαστικών και θα πρέπει να αιτιολογείται από την ομάδα. Ο Lewis Hamilton είχε αναφέρει πως στο Μονακό η Red Bull αφαιρούσε τις θερμαντικές κουβέρτες πολύ πριν το μονοθέσιο βγει από τα pits στις κατατακτήριες δοκιμές του Μονακό. Το ίδιο συνέβη και στην Ισπανία.
Η FIA καθόρισε ότι οι πιέσεις των ελαστικών θα πρέπει να συμβαδίζουν με τις τιμές που πιστεύει η Pirelli ότι θα πρέπει να έχουν σε ένα ευρύ φάσμα θερμοκρασιών. Εάν διαπιστωθεί ότι μια βαλβίδα δε λειτουργεί σωστά ή κάποιο άλλο πρόβλημα, θα επιτρέπεται ένα έλεγχος αναθέρμανσης. Όποια ομάδα διαπιστωθεί ότι λειτουργούσε τα ελαστικά σε χαμηλότερες πιέσεις από αυτές που υποδεικνύει η Pirelli, θα αναφέρεται στους αγωνοδίκες. Οι τιμές των πιέσεων θα λαμβάνονται με αισθητήρες καλιμπραρισμένους από την Pirelli, που έχουν σφραγιστεί από τη FIA.
Μέχρι τις 12 Ιουλίου οι ομάδες θα πρέπει να παρέχουν τις σφραγίδες για τις βαλβίδες. Έπειτα από τις 12 Ιουλίου τις σφραγίδες αυτές θα παρέχει η FIA και η μέγιστη απόκλιση που θα επιτρέπεται από την ελάχιστη τιμή πριν η ομάδα κληθεί να αναφερθεί στους αγωνοδίκες θα είναι μόλις 0,1 psi. Οι ομάδες ενημερώθηκαν επίσης ότι δεν έχουν το δικαίωμα να τροποποιήσουν τη σύσταση του αέρα εντός των ελαστικών, συμπεριλαμβανομένου του ποσοστού υγρασίας, σε μια προσπάθεια να πετύχουν χαμηλότερες πιέσεις ενώ το μονοθέσιο βρίσκεται στην πίστα.
Η FIA θα μετράει τις πιέσεις των ελαστικών και στα γκαράζ των ομάδων κατά τη διάρκεια των κατατακτήριων δοκιμών και του αγώνα όσο πιο κοντά χρονικά στη στιγμή που θα τοποθετηθούν στο μονοθέσιο, εφόσον δεν εμποδίζεται η διεξαγωγή απρόοπτων pit stop όπως π.χ. σε περίπτωση αυτοκινήτου ασφαλείας.
Επιπρόσθετοι έλεγχοι θερμοκρασίας με υπέρυθρες κάμερες θα παρουσιαστούν από την FIA για να διασφαλίζεται ότι οι ομάδες δεν υπερθερμαίνουν τα ελαστικά στις ηλεκτρικές κουβέρτες. Στο παρελθόν, οι ομάδες χρησιμοποιούσαν τις θερμαντικές κουβέρτες για να αναπτύξουν υπερβολική θερμοκρασία στα ελαστικά, αυξάνοντας την πίεση κατά τη στιγμή μέτρησης. Όταν κρύωνε το θερμό άζωτο εντός του ελαστικού, η πίεση έπεφτε κατακόρυφα.
Για την αντιμετώπιση αυτής της τακτικής, η FIA όρισε τις ανώτατες θερμοκρασίες στις οποίες επιτρέπεται οι ομάδες να θερμάνουν τα ελαστικά τους με ηλεκτρικές κουβέρτες: 100 βαθμοί Κελσίου για τα εμπρός ελαστικά (και μέγιστη διάρκεια δύο ωρών σε αυτή τη θερμοκρασία) και 80 βαθμοί Κελσίου για τα πίσω (για 5 ώρες).
Όποια ελαστικά βρεθούν πέραν του θερμοκρασιακού ορίου, θα πρέπει είτε να ρυθμιστεί η θερμοκρασία της ηλεκτρικής κουβέρτας ή να αντικατασταθούν. Η FIA θα αναφέρει επίσης στους αγωνοδίκες τις ομάδες που θερμαίνουν κατ’ επανάληψη ελαστικά κατά τη διάρκεια των διαδικασιών, χωρίς να τα χρησιμοποιούν.
Για το 2022, η FIA θα κάνει υποχρεωτική τη χρήση αισθητήρων μέτρησης της πίεσης και της θερμοκρασίας των ελαστικών σε πραγματικό χρόνο, οι οποίοι θα είναι τοποθετημένοι στις ζάντες και θα κατασκευάζονται από ανεξάρτητο προμηθευτή τον οποίο θα ορίσει η Διεθνής Ομοσπονδία._Φ.Λ.