Pontiac Grand Prix
Η πρώτη γενιά ενός μοντέλου από τα πλέον αντιπροσωπευτικά στην ιστορία της Pontiac, που έζησε το δικό του αμερικάνικο όνειρο στη διάρκεια της δεκαετίας του '60.
H Grand Prix εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη γκάμα της Pontiac το 1962, αντικαθιστώντας την Ventura, που εκείνη τη χρονιά αποσύρθηκε προσωρινά ως μοντέλο από το portfolio της εταιρείας.
Ήταν κατασκευασμένη στα πρότυπα του Catalina coupe, με ελάχιστη εξωτερική επένδυση χρωμίου και πιο sport εσωτερικό, το οποίο περιλάμβανε bucket καθίσματα και κεντρική κονσόλα. Υπεύθυνος για τα μηχανικά σύνολα του αυτοκινήτου ήταν ο επικεφαλής του τμήματος κινητήρων της Pontiac John De Lorean, που λίγα χρόνια αργότερα υπηρέτησε σε ανώτατες θέσεις στη General Motors και εξελίχθηκε σε ένα από τα σημαντικότερα διοικητικά στελέχη της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η πισωκίνητη πλατφόρμα B-body (που χρησιμοποιήθηκε από μια σειρά convertible, hardtop, coupe, sedan και station wagon μοντέλων της General Motors) ήταν η βάση για το κτίσιμο και αυτού του αυτοκινήτου.
H πρώτη Grand Prix ήταν παρόμοια σε μέγεθος με τις άλλες Pontiac του καιρού της, έχοντας σημαντικές σχεδιαστικές επιρροές και από την προγενέστερη Bonneville. Η τιμή πώλησης της βασικής της έκδοσης δεν ξεπερνούσε τα 3.500 δολάρια. Στο εσωτερικό της δέσποζε η κεντρική κονσόλα, επί της οποίας ήταν τοποθετημένος ο επιλογέας των ταχυτήτων και το στροφόμετρο, ενώ υπήρχε και αποθηκευτικός χώρος. Επίσης, στο κέντρο των πίσω καθισμάτων ξεχώριζε το αναδιπλούμενο υποβραχιόνιο, που συνέβαλε περαιτέρω στην άνεση των επιβατών.
Βασικός κινητήρας αυτής της Pontiac του 1962 ήταν ο V8 των 6.4 λίτρων ή των 389 κυβικών ιντσών, σύμφωνα με τα αμερικανικά πρότυπα. Το ίδιο μηχανικό σύνολο, απόδοσης 303 ίππων, χρησιμοποιούσε και η Bonneville. Από εκεί και πέρα, αν ο πελάτης ήταν πιο απαιτητικός και είχε τον τρόπο του με το οικονομικό, μπορούσε να αποκτήσει την Grand Prix με τον ίδιο πάντα κινητήρα, αλλά με ισχύ 318, 333 ή 348 ίππων. Για τους ακόμη πιο ανήσυχους ήταν διαθέσιμος και ένας αγωνιστικών προδιαγραφών επτάλιτρος (421 κυβικών ιντσών) V8 των 405 ίππων. Το βασικό κιβώτιο ταχυτήτων ήταν χειροκίνητο των τριών σχέσεων, προαιρετικά όμως ήταν σε θέση να τοποθετηθεί και το τεσσάρι T-10 της Borg-Warner, αλλά και το τριών ταχυτήτων Roto Hydra-matic.
Το 1963 έγιναν μερικές αλλαγές στην εξωτερική εμφάνιση του μοντέλου Grand Prix, με σήμα κατατεθέν τη διαιρούμενη μάσκα με τους κάθετους προβολείς και τα στρογγυλά φώτα στάθμευσης. Η χρήση του χρωμίου, αν και εμφανής, παρέμεινε περιορισμένη. Η κονσόλα ήταν πλέον ενσωματωμένη στο ταμπλό, που είχε επένδυση από πραγματικό ξύλο καρυδιάς. Επίσης, υπήρχε μια σειρά από πολυτελή για την εποχή στοιχεία, όπως υδραυλικό τιμόνι που μπορούσε να ρυθμιστεί σε επτά διαφορετικές θέσεις, κλιματισμός, ραδιόφωνο AM/FM και σταθεροποιητή ταχύτητας.
Την επόμενη χρονιά προέκυψαν διακριτικές μόνο αλλαγές, που έφεραν μια μερικώς αναθεωρημένη μάσκα, αλλά και νέο λογότυπο «GP». To 1965 η Pontiac προχώρησε σε ανασχεδιασμό του μοντέλου, στου οποίου τις πλαϊνές επιφάνειες υιοθετήθηκε ένα στιλ που άντλησε την έμπνευσή του από το διάσημο γυάλινο μπουκάλι της Coca-Cola. Επιπλέον, για μεγαλύτερη άνεση, η εταιρεία αύξησε το μεταξόνιο της Grand Prix στα 3.100 χλστ. Ακόμη, το αυτόματο σύστημα κλιματισμού, διαθέσιμο στην Cadillac από την προηγούμενη χρονιά, βρισκόταν ανάμεσα στα προαιρετικά στοιχεία του εξοπλισμού. Το 1966 η Grand Prix γνώρισε μικρές μόνο αναθεωρήσεις, σε σχέση με την εμφάνισή της, που συμπεριλάμβαναν μια νέα και πιο ολοκληρωμένη διαιρούμενη μάσκα και μια νέα επένδυση στο πίσω φανάρι.
Νέα στοιχεία στην προσωπικότητα του αυτοκινήτου προστέθηκαν το 1967, που του έδωσαν περισσότερο δυναμισμό: Τα εμπρός φώτα άλλαξαν θέση και έγιναν χωνευτά, ενώ οι γρίλιες και τα πίσω φανάρια ήταν παρόμοια με εκείνα της Pontiac GTO. Κάτω από το καπό, ο κινητήρας V8 των 389 κυβικών ιντσών αντικαταστάθηκε από έναν νέο V8 των 400 (χωρητικότητα 6.6 λίτρα), ενώ αντίστοιχα ο V8 των 421 κυβικών ιντσών αντικαταστάθηκε από έναν V8 των 428 (χωρητικότητα 7 λίτρα). Αμφότεροι, ήταν βελτιώσεις των V8 389/421, συμπεριλαμβανομένων των μεγαλύτερων βαλβίδων. Την ίδια χρονιά η Grand Prix απέκτησε για πρώτη φορά και έκδοση convertible, που όμως δεν μακροημέρευσε και αρίθμησε λίγες μόλις χιλιάδες μονάδες παραγωγής. Η πρώτη γενιά αυτής της ιδιαίτερης Pontiac έφθανε πλέον στο τέλος της σταδιοδρομίας της και στις αρχές του 1969 έδωσε τη θέση της στη νεότερη Grand Prix, που βασιζόταν σε μια μικρότερη νέα πλατφόρμα (A-body).
ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ
1962
V8 389ci: 230 ; 303 ίπποι
V8 w/Tri-Power 389ci: 318 ίπποι
V8 389ci: 333 ; 348 ίπποι
421 ci: 320 ίπποι
421ci SD: 370 ; 405 ίπποι
1963
V8 389ci: 230 ; 303 ίπποι
V8 w/Tri-Power 389ci: 318 ίπποι
V8 421ci: 353 ίπποι
421 ci HO: 370 ίπποι
421ci SD: 390 ; 405 ίπποι
1964
V8 389ci: 230 ; 303 ίπποι (με το 4άρι της Borg-Warner)
V8 389ci: 306 ίπποι (με το χειροκίνητο και το αυτόματο των 3)
V8 389ci: 330 ίπποι
V8 421ci: 320 ; 350 ίπποι
421ci HO: 370 ίπποι
1965
V8 389ci: 256 ; 333 ίπποι (με το 4άρι της Borg-Warner)
V8 389ci: 325 ίπποι (με το χειροκίνητο και το αυτόματο των 3)
V8 389ci: 338 ίπποι
V8 421ci: 338 ; 353 ίπποι
421ci HO: 376 ίπποι
1966
V8 389ci: 256 ; 333 ίπποι (με το 4άρι της Borg-Warner)
V8 389ci: 325 ίπποι (με το χειροκίνητο και το αυτόματο των 3)
V8 421ci: 338 ; 353 ίπποι
421ci HO: 376 ίπποι
1967
V8 400ci: 265 ; 350 ίπποι
V8 428ci : 360 ίπποι
V8 428ci HO: 376 ίπποι
1968
V8 400ci: 265 ; 350 ίπποι
V8 428ci: 375 ίπποι
V8 428ci HO: 390 ίπποι
MONAΔΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Η Pontiac Grand Prix πρώτης γενιάς στα έξι χρόνια της εμπορικής της σταδιοδρομίας (1962-1968) αρίθμησε συνολικά 336.294 μονάδες παραγωγής, από τις οποίες η συντριπτική πλειοψηφία αφορά στις δίθυρες hardtop εκδόσεις (330.351 μονάδες).
1962
30.111 δίθυρο hardtop
68 421
16 421 SD
1963
72.956 δίθυρο hardtop
3 421 SD
1964
63.810 δίθυρο hardtop
1965
57.881 δίθυρο hardtop
1966
36.757 δίθυρο hardtop
1967
37.125 δίθυρο hardtop
5.856 convertible coupe
1968
31.711 δίθυρο hardtop
PONTIAC GRAND PRIX (1963)
Aμάξωμα: Δίθυρο hardtop Kινητήρας: 389 V8 Tri-Power Κυβισμός: 6.362 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή: 103.1 mm x 95.25 mm Σχέση συμπίεσης: 10.25:1 Ισχύς: 318 ίπποι στις 4.600 σ.α.λ. Ροπή: 59,5 χλγμ. στις 3.200 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο Borg-Warner 4 σχέσεων Μήκος: 5.382 χλστ. Πλάτος: 1.999 χλστ. Ύψος: 1.374 χλστ. Μεταξόνιο: 3.048 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός: 1.588 χλστ. Μετατρόχιο πίσω: 1.626 χλστ. Φρένα εμπρός: 279 χλστ. Φρένα πίσω: 279 χλστ. Ελαστικά εμπρός: 8.00 x 14 Eλαστικά πίσω: 8.00 x 14