Ποιο ήταν στ’ αλήθεια το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής;

Η ιστορία της μαζικής παραγωγής αυτοκινήτων συχνά συνοψίζεται με μία εικόνα: τον Henry Ford και το Model T, που άλλαξε για πάντα την αυτοκίνηση με την κινητή γραμμή συναρμολόγησης. Όμως, η αλήθεια είναι πιο σύνθετη και ενδιαφέρουσα.

 

Πριν το Model T, υπήρχε το Oldsmobile Curved Dash — το «μοντέλο R» όπως το έλεγαν επίσημα — που κατασκευαζόταν μεταξύ 1901 και 1907 με ένα σύστημα ανταλλακτικών που επέτρεπε την εύκολη συναρμολόγηση και επιδιόρθωση. Αν και δεν είχε την αυτοματοποιημένη γραμμή παραγωγής που θα εφάρμοζε η Ford δεκαετίες αργότερα, το Curved Dash ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευαζόταν σε σημαντικές ποσότητες με τυποποιημένα μέρη, κάτι που του δίνει ισχυρή θέση στην ιστορία της μαζικής παραγωγής.

Ακόμα πιο μπροστά, όμως, η Daimler ισχυρίζεται πως το Benz Velo, με περισσότερα από 1.200 κομμάτια μεταξύ 1894 και 1902, ήταν το πρώτο «μεγάλης κλίμακας» αυτοκίνητο που βγήκε από γραμμή παραγωγής. Σε μια εποχή όπου η κατασκευή οχημάτων ήταν σχεδόν χειροποίητη, αυτή η ποσότητα αποτελεί άθλο.

Αυτό που διαφοροποιεί την Ford, όμως, ήταν η πραγματική επανάσταση στην παραγωγική διαδικασία: η κινητή γραμμή που μετέτρεψε την κατασκευή από τέχνη σε βιομηχανία, καθιστώντας το αυτοκίνητο προσιτό στον πολύ κόσμο. Το Model T έγινε σύμβολο για τη μαζική παραγωγή, αλλά δεν ήταν το πρώτο.

Συνεπώς, το ερώτημα «ποιο ήταν το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής» δεν έχει μονοσήμαντη απάντηση. Η ιστορία δεν είναι ποτέ τόσο απλή όσο φαντάζονται οι μύθοι — και ο σεβασμός στην πολυπλοκότητα αυτής της ιστορίας μας φέρνει πιο κοντά στην αλήθεια.