BMW: το carbon έχει σοβαρό αντίπαλο – και φύεται στα χωράφια

Η BMW «κόβει» το carbon: Τα M μοντέλα του μέλλοντος θα χτίζονται από... φυτά.

Η BMW αλλάζει σελίδα στην κατασκευή ελαφρών αμαξωμάτων, αντικαθιστώντας το πολυδιαφημισμένο carbon fibre με ένα καινοτόμο φυτικό υλικό. Αν και ακούγεται απίστευτο, η νέα αυτή τεχνολογία υπόσχεται την ίδια αντοχή και ελαφρότητα, αλλά με πολύ μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Το carbon έχει αντίπαλο

Σε συνεργασία με την ελβετική clean-tech εταιρεία Bcomp, η BMW ανέπτυξε ένα νέο σύνθετο υλικό που βασίζεται σε ίνες λινάρι (flax) – ένα φυτό που καλλιεργείται και συλλέγεται στην Ευρώπη. Οι φυσικές αυτές ίνες, όταν μεταποιούνται σε σύνθετα υλικά, επιτυγχάνουν παρόμοια μηχανικά χαρακτηριστικά με το carbon fibre, αλλά με 40% λιγότερες εκπομπές CO₂e κατά την παραγωγή τους.

Το νέο υλικό, πέρα από οικολογικό, είναι και πλήρως ανακυκλώσιμο, σε αντίθεση με τα παραδοσιακά ανθρακονήματα που καταλήγουν συχνά ως μη επεξεργάσιμα απορρίμματα.

Ίδιο look, νέα φύση

Αισθητικά, οι ίνες λινάρι έχουν παρόμοια υφή και εμφάνιση με το carbon – ένα χαρακτηριστικό «υφαντό» μοτίβο που θυμίζει νεύρα φύλλου και σκούρα απόχρωση. Ίσως μάλιστα να έχεις ήδη δει το νέο υλικό σε χρήση: η BMW το έχει δοκιμάσει ήδη σε αγωνιστικά μοντέλα όπως το M4 GT4 και τα αυτοκίνητα του DTM.

Ηλεκτρικό M3 με φυσικά υλικά

Το πρώτο μοντέλο παραγωγής που αναμένεται να επωφεληθεί από τη νέα τεχνολογία είναι το επερχόμενο ηλεκτρικό BMW M3. Η BMW δηλώνει ότι το νέο φυσικό υλικό όχι μόνο μειώνει τις εκπομπές κατά την παραγωγή, αλλά μπορεί να περιορίσει και τη χρήση πλαστικών στο εσωτερικό έως και 70%.

Ο επικεφαλής της BMW M, Franciscus van Meel, χαρακτήρισε την εξέλιξη ως «ζωτικής σημασίας για το μέλλον της βιώσιμης ελαφριάς κατασκευής» και επιβεβαίωσε πως θα τη δούμε στα επόμενα μοντέλα της σειράς M.

Η Ευρώπη βάζει «στοπ» στο carbon

Η νέα προσέγγιση της BMW έρχεται τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει τη χαρακτηρισμό του carbon fibre ως “επικίνδυνη ουσία”, στο πλαίσιο της οδηγίας για τα οχήματα στο τέλος ζωής τους (ELV Directive). Οι λόγοι αφορούν την εκπομπή μικροσωματιδίων κατά την καταστροφή του υλικού, τα οποία είναι δυνητικά βλαβερά για το δέρμα και τους πνεύμονες – και επικίνδυνα για τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό λόγω της αγωγιμότητάς τους.

Παρότι η οδηγία είναι ακόμα σε προσχέδιο και έχουν υπάρξει αντιδράσεις από Audi, Mercedes-AMG και BMW, η τάση δείχνει ξεκάθαρη: η εποχή του carbon ίσως φτάνει στο τέλος της.

Το μέλλον χτίζεται από το... χώμα

Με το λινάρι να αντικαθιστά τις ίνες άνθρακα και τη βιωσιμότητα να γίνεται βασική παράμετρος του σχεδιασμού, η BMW δείχνει τον δρόμο για ένα νέο κεφάλαιο στην αυτοκίνηση: εκεί όπου η τεχνολογία και η φύση συνεργάζονται, χωρίς συμβιβασμούς στην απόδοση.