Πώς η Blade Battery της BYD «τεμαχίζει» τους χρόνους φόρτισης των ηλεκτρικών

Με νέο σχεδιασμό, αρχιτεκτονική 1000V και ταχύτητες-ρεκόρ, η BYD φέρνει την επανάσταση στις μπαταρίες LFP.

Η εξέλιξη των ηλεκτρικών κινητήρων – και κυρίως των μπαταριών – προχωρά με ρυθμούς που αφήνουν τον κλασικό κινητήρα εσωτερικής καύσης στη... σκόνη. Η αυτονομία αυξάνεται, αλλά το μεγάλο στοίχημα είναι άλλο: οι χρόνοι φόρτισης να πλησιάσουν την ταχύτητα ανεφοδιασμού ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου.

Η BYD, ένας από τους μεγάλους παίχτες της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, μόλις ανακοίνωσε τη νέα πλατφόρμα Super e-Platform και την επόμενη γενιά της Blade Battery – σε έκδοση «flash-charge», δηλαδή υπερταχείας φόρτισης. Στόχος της; Να φορτίζει πλήρως σε... έξι λεπτά.

Φόρτιση 1000kW – όχι, δεν είναι τυπογραφικό λάθος

Η νέα πλατφόρμα υποστηρίζει φόρτιση έως και 1000kW (!), όταν πριν λίγα χρόνια οι περισσότεροι φορτιστές μετά βίας έπιαναν τα 50kW. Για να το πετύχει αυτό, η BYD επανασχεδίασε τα πάντα – όχι μόνο την μπαταρία αλλά και το σύστημα κίνησης, την παροχή ρεύματος και ακόμα και τον κλιματισμό – όλα λειτουργούν στα 1000 Volt.

Το σχήμα «Blade» δεν είναι διαφημιστικό κόλπο – οι κυψέλες της μπαταρίας είναι κυριολεκτικά λεπτές και μακριές, σχεδόν ένα μέτρο η καθεμία. Δεν πρόκειται για τυπικές κυλινδρικές ή pouch cells, αλλά για μια ενιαία και πολύ διαφορετική προσέγγιση στον σχεδιασμό μπαταριών.

Χημεία LFP: Οικονομία, ασφάλεια και... τώρα και ταχύτητα

Η χημική σύσταση της Blade είναι LFP (λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού άλατος) – όχι καινοτόμα από μόνη της, αλλά πολύ αποδοτική. Οι LFP είναι φθηνότερες (δεν περιέχουν κοβάλτιο ή νικέλιο), πιο ασφαλείς (δεν παίρνουν φωτιά εύκολα) και ιδανικές για χρήση ακόμα και σε οικιακά φωτοβολταϊκά συστήματα.

Η BYD απέδειξε πως οι Blade κυψέλες περνούν με επιτυχία το τεστ διάτρησης με καρφί χωρίς φωτιά ή καπνό – ενώ οι αντίστοιχες NMC (με νικέλιο και κοβάλτιο) αντιδρούν εκρηκτικά.

Αυτό όμως που εντυπωσιάζει είναι ο ρυθμός φόρτισης της Blade: 10C, δηλαδή δέκα φορές τη χωρητικότητά της ανά ώρα. Για να το πούμε απλά, αν μια μπαταρία φορτίζει στο 1C σε μία ώρα, στο 10C θα φορτίσει σε έξι λεπτά. Όμως αυτό εξαρτάται όχι μόνο από την ίδια την μπαταρία, αλλά και από τον φορτιστή, το θερμικό σύστημα ψύξης και την ακριβή αρχιτεκτονική.

Το μυστικό βρίσκεται στους «ιοντικούς διαδρόμους»

Σύμφωνα με την BYD, η Blade επιτυγχάνει αυτές τις ταχύτητες επειδή δημιούργησαν «υπερταχείς διαύλους ιόντων» μέσα στην κυψέλη, μειώνοντας την εσωτερική αντίσταση κατά 50%. Πώς ακριβώς; Δεν λένε. Το πιο πιθανό είναι να αφορά το ηλεκτρολύτη – δηλαδή το υλικό που επιτρέπει στα ιόντα λιθίου να κινούνται ανάμεσα στις ηλεκτρικές επαφές (άνωδο και κάθοδο), καθώς και το υλικό που τα διαχωρίζει.

Η τεχνολογία παραμένει εν μέρει μυστική, αλλά το αποτέλεσμα είναι χειροπιαστό: μια LFP μπαταρία που φορτίζει γρηγορότερα από οτιδήποτε άλλο έχουμε δει μέχρι τώρα.

Και τώρα τι;

Στην Κίνα ήδη σχεδιάζονται 4.000 φορτιστές των 1MW για να υποστηρίξουν τα επερχόμενα EV της BYD. Αν αυτό το μοντέλο υποδομής υιοθετηθεί και σε άλλες αγορές, τότε μιλάμε για ένα άλμα στην πρακτικότητα των EV – όχι απλώς τεχνολογικό θαύμα.

Η Blade μπορεί να μην κόβει βόλτες, αλλά κόβει κυριολεκτικά... στα έξι λεπτά τον χρόνο που χρειάζεσαι για φόρτιση. Και αυτό αλλάζει τα δεδομένα.

Ο Kubica τους ρήμαξε με το κίτρινο «πειρατικό» της Ferrari | SpeedΖone Podcast EP77