Porsche 911 Targa

Παρά τα χρόνια που πέρασαν από την πρώτη της εμφάνιση, η τόσο χαρακτηριστική ανοικτή έκδοση της 911 παραμένει στη γκάμα της Porsche και διαρκώς εξελίσσεται, ακολουθώντας τα μηνύματα των καιρών.

Παρά τα χρόνια που πέρασαν από την πρώτη της εμφάνιση, η τόσο χαρακτηριστική ανοικτή έκδοση της 911 παραμένει στη γκάμα της Porscheκαι διαρκώς εξελίσσεται, ακολουθώντας τα μηνύματα των καιρών.  

Λίγο-πολύ, στις ημέρες μας, όλοι γνωρίζουν πώς ξεκίνησε η θαυμαστή ιστορία της «all time classic» 911: Από το 1959 κιόλας ο Ferdinand «Butzi» Porsche προβληματιζόταν για το ποια μορφή έπρεπε να έχει το αυτοκίνητο που θα αντικαθιστούσε την εξαιρετικά επιτυχημένη «356» με ένα εξίσου καλό, αν όχι καλύτερο, μοντέλο. Το δημιουργικό μυαλό του κατέληξε στο διαχρονικό σχήμα που σήμερα όλοι ξέρουμε και το οποίο παρουσιάστηκε επίσημα στη Φρανκφούρτη το 1963. Ακολούθησε η επίσης γνωστή «αντιπαράθεση» με την Peugeot για την κωδική ονομασία, με αποτέλεσμα η Porsche να αντικαταστήσει τον κωδικό «901» με τον «911», που έμελλε να γίνει ο πιο διάσημος τριψήφιος αριθμός στην ιστορία της Αυτοκίνησης. Τώρα όμως φθάνει πλέον η στιγμή που θα πρέπει να αναρωτηθoύμε «ωραία όλα αυτά, αλλά ο παράλληλος και λιγότερο γνωστός σε εμάς μύθος της Targa, από πού ξεκίνησε και πως δημιουργήθηκε;»

 
Η εποχή της γένεσης

Η αγορά των ΗΠΑ ήταν εκείνη που επηρέασε αποφασιστικά τις εξελίξεις για τη δημιουργία της ανοικτής έκδοσης της 911. Η Porsche έδινε από τότε μεγάλη σημασία στη δημοτικότητα των αυτοκινήτων της στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού: Aς μη ξεχνάμε ότι η εκεί αγορά ήταν από τις πρώτες που υποδέχθηκαν τις «κλειστές» 911, καθώς εκείνες έφθασαν στην Αμερική ήδη από τον Φεβρουάριο του 1965 και η αρχική τιμή πώλησής τους ήταν 6.500 δολάρια. Ακριβώς την περίοδο εκείνη ο ΝΗΤSA, οργανισμός ασφαλείας αντίστοιχος με τον «δικό» μας EuroNCAP των δοκιμών πρόσκρουσης, απαγόρευσε την εισαγωγή στις ΗΠΑ ανοικτών μοντέλων convertibles που δεν παρείχαν καμία προστασία σε οδηγό και επιβάτες σε περίπτωση ανατροπής του οχήματος. Αυτός ήταν και ο λόγος που η Τarga σχεδιάστηκε εξαρχής με το τόσο χαρακτηριστικό roll-bar από ατσάλι. Όσο για την ονομασία της, που σε μια αρκετά ελεύθερη απόδοση από τα ιταλικά σημαίνει «ασπίδα», προέρχεται από το πρώτο συνθετικό του περίφημου αγώνα της Σικελίας Τarga Florio. H Porsche ήθελε με αυτόν τον τρόπο να υπενθυμίσει τις επτά νίκες που μέχρι τότε είχε επιτύχει εκεί, αρχής γενομένης το 1956, με κύριους αντιπάλους τις Ferrari και τις Αlfa Romeo.

 
H πρώτη Targa

H Porsche παρουσίασε την πρώτη της «Targa» στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1965, δύο χρόνια μετά την εμφάνιση εκεί της «κλειστής» αδελφής της. Oι «911 Targa» εφοδιάστηκαν με τον νέο ακόμη τότε επίπεδο 6κύλινδρο κινητήρα των δύο λίτρων, όμως πολλές από αυτές κυκλοφόρησαν ως «912» και με τον μικρότερο 4κύλινδρο 1.6 των 90 ίππων που κινούσε τις παλαιότερες «356». Tο καθεστώς αυτό, με την χρήση και των δύο επιτυχημένων μοτέρ, συνεχίστηκε ως το 1969 με τις «Targa» να παράγονται σε όλες τις εκδοχές των «911» (την ίδια χρονιά είχαμε και την «παρένθεση» της Porsche «914 Targa», που αν και πανέμορφη, δεν μπόρεσε να ορθοποδήσει εμπορικά καθώς το γενικότερο αποτέλεσμα της συνεργασίας με την Volkswagen δεν ήταν το αναμενόμενο). Μέχρι το 1968, το μοντέλο εφοδιαζόταν με πλαστικό πίσω παράθυρο, που εκείνη τη χρονιά αντικαταστάθηκε σε μόνιμη πλέον βάση από κρύσταλλο.

 
Η σχέση της με τη γερμανική αστυνομία
Τον Απρίλιο του 1967, το επίσημο περιοδικό της Porsche «Christophorus» που εκδίδεται ακόμη μέχρι σήμερα, πληροφορούσε τους αναγνώστες του ότι «στις 21 Δεκεμβρίου 1966 το εργοστάσιο γιόρτασε την παραγωγή του αυτοκινήτου με αύξοντα αριθμό 100.000, το οποίο ήταν μια 912 Targa με αντιστρεπτική ράβδο στην ανάρτηση και ζάντες αλουμινίου, που προοριζόταν για τη γερμανική αστυνομία». Η τελευταία έδειξε σαφή προτίμηση στο ανοικτό μοντέλο, από την αρχή κιόλας της εμπορικής σταδιοδρομίας του στην αγορά, επιλέγοντας κυρίως την 912 των 1.6 λίτρων για όσα χρόνια εκείνη παραγόταν. Οι Τarga της γερμανικής αστυνομίας ήταν λευκές, με πορτοκαλί χρώμα στις πόρτες και στην μετωπική επιφάνεια επάνω από τον προφυλακτήρα. Χαρακτηριστικό τους, εκτός από τη γραμμένη με κεφαλαία στοιχεία λέξη «Rukspolitie», ήταν ο προσαρμοσμένος αστυνομικός «φάρος» στην αριστερή πλευρά του roll-bar. Ο «έρωτας» της γερμανικής αστυνομίας με τις 911 Τarga κράτησε πολλά χρόνια, έως τα μέσα της δεκαετίας του ʼ80. Στις ημέρες μας, πολλοί συλλέκτες αυτοκινήτων Porsche εμφανίζονται στις επίσημες εκδηλώσεις με τις Τarga τους διασκευασμένες σε εκείνες ακριβώς τις εκδόσεις.
 
 
Η επιτυχημένη συνέχεια

Το 1970 το μοντέλο αναβαθμίστηκε με τη σειρά του από πλευράς κινητήρων, αποκτώντας το μηχανικό σύνολο των 2.2 λίτρων, με απόδοση που κυμαινόταν κατά περίπτωση από 125 έως 180 ίππους. Αυτή η τακτική συνεχίστηκε και την επόμενη χρονιά, όπου τη σκυτάλη πήραν οι κινητήρες των 2.4 λίτρων, ισχύος από 130 έως 190 ίππους. Tον Aύγουστο του 1973, στην έκδοση «911 SC», οι «Targa» ενισχύθηκαν με τον κινητήρα των 2.7 λίτρων φθάνοντας σε απόδοση τους 180 ίππους. Λίγους μήνες αργότερα «συνόδευσαν» μάλιστα και την παραγωγή της «τρομερής» «911 Turbo», που ξεπερνούσε σε ισχύ τους 300 ίππους. Σε λιγότερο από 5 χρόνια έγιναν 3λιτρες, συμμετέχοντας πιστά σε κάθε μικρή ή ευρείας έκτασης ανανέωση των διαχρονικών «911». Mε την γνωστή φιλοσοφία της «συνεχούς εξέλιξης» της Porsche, οι «Targa» έγιναν ακόμη ισχυρότερες κατά την διάρκεια της δεκαετίας του ʼ80: 3.2 λίτρα από το Σαλόνι της Γενεύης του 1982, που έγιναν 3.6 τον Nοέμβριο του 1988 στις «911 Carrera». Στην γκάμα της εταιρείας υπήρχε ήδη από το 1983 κι η «911 Cabriolet», που ήταν το πρώτο πραγματικό convertible της Porsche από την εποχή των «356».

 
Στη σύγχρονη εποχή
H εμπορική επιτυχία του «Cabriolet» ώθησε τους Γερμανούς να δημιουργήσουν κι άλλα τέτοια αριστουργήματα κατά την διάρκεια της δεκαετίας του ʼ90, παράλληλα με την κυκλοφορία των εκδόσεων «Speedster» και «Boxster». Ωστόσο, οι «Targa» δεν μπορούσαν να λείπουν από την παραγωγή της εξαιρετικής φίρμας. Έτσι, τον Σεπτέμβριο του 1995, η «911 Carrera 4 Targa» προσφέρθηκε στους παλαιούς και νέους φίλους της Porsche εντυπωσιάζοντας και πάλι, για να παραμείνει κοντά τους χωρίς αλλαγές ως τον Mάρτιο του 1998. Αυτή τη φορά όμως χωρίς το τόσο χαρακτηριστικό της roll-bar, που εκσυγχρονίστηκε και ενσωματώθηκε στο ενισχυμένο πλαίσιο του παρμπρίζ. Λίγο περισσότερο από τρία χρόνια χρειάστηκαν από τότε, ως το Σαλόνι της Φρανκφούρτης το 2001, για να δούμε και πάλι μια «Targa» να συνοδεύει τα αυτοκινητιστικά μας όνειρα. Ένα ακόμη νέο μοντέλο παρουσιάστηκε το 2004, ενώ αργότερα τη γκάμα των 911 εμπλούτισαν οι Targa Carrera 4 και 4S, ισχύος 345 και 385 ίππων αντίστοιχα.