
Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για τα αυτοκίνητα υδρογόνου

Είναι πράγματι βιώσιμα τα αυτοκίνητα υδρογόνου; Δες αναλυτικά τα πλεονεκτήματα, τα μειονεκτήματα και το μέλλον αυτής της εναλλακτικής μορφής κίνησης.
Πριν από μερικά χρόνια, τα αυτοκίνητα υδρογόνου θεωρούνταν το επόμενο μεγάλο βήμα στις μεταφορές. Ωστόσο, η ευρεία υιοθέτησή τους παραμένει περιορισμένη. Παρ' όλα αυτά, υπάρχουν ακόμη σημαντικές επενδύσεις από εταιρείες όπως η Toyota, η BMW και η Hyundai, που κρατούν ζωντανή την ελπίδα για επανεκκίνηση της τεχνολογίας.
Τι είναι τα αυτοκίνητα με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου;
Τα αυτοκίνητα υδρογόνου, γνωστά και ως FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles), λειτουργούν με υγρό υδρογόνο το οποίο αποθηκεύεται σε δεξαμενές υψηλής πίεσης (700 bar). Το υδρογόνο αντιδρά με οξυγόνο για να παραχθεί ηλεκτρική ενέργεια, η οποία αποθηκεύεται σε μία μικρή μπαταρία και τροφοδοτεί έναν ηλεκτροκινητήρα. Το αποτέλεσμα είναι παρόμοιο με αυτό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων: ήσυχη λειτουργία και μηδενικές εκπομπές ρύπων από την εξάτμιση – μόνο νερό.
Η τεχνολογία δεν είναι νέα: ήδη από το 1998, η Mercedes-Benz παρουσίασε το πρώτο νόμιμο για κυκλοφορία FCEV βασισμένο στην A-Class.
Πώς λειτουργούν;
Η ενέργεια παράγεται μέσω μιας κυψέλης καυσίμου όπου το υδρογόνο και το οξυγόνο ενώνονται, δημιουργώντας ηλεκτρισμό. Ο κινητήρας κινείται όπως ακριβώς και σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα. Δεν υπάρχουν καυσαέρια – μόνο νερό.
Πώς γίνεται ο ανεφοδιασμός;
Ο ανεφοδιασμός με υδρογόνο γίνεται όπως σε ένα συμβατικό βενζινάδικο: ανοίγεις το καπάκι, τοποθετείς το ακροφύσιο και μέσα σε περίπου πέντε λεπτά έχεις γεμίσει. Το μεγάλο πρόβλημα δεν είναι η διαδικασία, αλλά η διαθεσιμότητα σταθμών υδρογόνου, οι οποίοι είναι εξαιρετικά περιορισμένοι και σε πολλές χώρες ελάχιστοι ή ανύπαρκτοι.
Η σημερινή κατάσταση
Η πρόοδος στα υδρογονοκίνητα οχήματα έχει επιβραδυνθεί. Πολλές υποδομές υδρογόνου που είχαν σχεδιαστεί, είτε δεν υλοποιήθηκαν ποτέ, είτε έχουν ήδη κλείσει. Παρ’ όλα αυτά, ορισμένες εταιρείες συνεχίζουν να επενδύουν.
-
BMW σχεδιάζει να παρουσιάσει νέο υδρογονοκίνητο μοντέλο βασισμένο στο X5 το 2028. Η τεχνολογία έχει αναπτυχθεί σε συνεργασία με την Toyota.
-
Hyundai ετοιμάζει τη νέα γενιά του Nexo μέσω του πρωτοτύπου Initium, με ισχύ 201 ίππων και αυτονομία περίπου 650 χλμ.
-
Toyota συνεχίζει να υποστηρίζει τη σειρά Mirai, παρά τις χαμηλές πωλήσεις.
Διαθέσιμα μοντέλα υδρογόνου
Παρότι δεν είναι ευρέως διαθέσιμα, υπάρχουν μερικά υδρογονοκίνητα μοντέλα που ξεχωρίζουν:
Toyota Mirai
Η πρώτη γενιά κυκλοφόρησε το 2015 και η δεύτερη το 2021. Η αυτονομία φτάνει τα 640 χλμ. και η ισχύς τους 180 ίππους. Είναι άνετο και καθαρό, αλλά ακριβό – με τιμή κοντά στα €65.000.
Hyundai Nexo
Το πρώτο υδρογονοκίνητο SUV της Hyundai με 161 ίππους και αυτονομία περίπου 610 χλμ. Είναι επίσης ακριβό, με κόστος παρόμοιο με του Mirai.
BMW iX5 Hydrogen
Με απόδοση 396 ίππων και αυτονομία 500 χλμ., προσφέρει κορυφαίες επιδόσεις για τα δεδομένα της κατηγορίας και αναμένεται να λανσαριστεί ευρύτερα μέχρι το 2030.
Πλεονεκτήματα
-
Μηδενικές εκπομπές: Από την εξάτμιση βγαίνει μόνο νερό.
-
Γρήγορος ανεφοδιασμός: Γεμίζουν σε 3-5 λεπτά.
-
Μεγάλη αυτονομία: Κάποια μοντέλα φτάνουν άνετα τα 600+ χλμ.
-
Δεν επηρεάζονται από τη θερμοκρασία: Σε αντίθεση με τις μπαταρίες, το υδρογόνο αποδίδει το ίδιο σε όλες τις συνθήκες.
Μειονεκτήματα
-
Υψηλό κόστος αγοράς: Είναι ακριβότερα από τα αντίστοιχα ηλεκτρικά ή βενζινοκίνητα.
-
Έλλειψη υποδομών: Οι σταθμοί ανεφοδιασμού είναι ελάχιστοι.
-
Περιβαλλοντικό αποτύπωμα παραγωγής: Η βιομηχανική παραγωγή υδρογόνου βασίζεται κυρίως σε ορυκτά καύσιμα, με αποτέλεσμα 10 κιλά CO₂ ανά κιλό παραγόμενου υδρογόνου.
-
Ακριβή "πράσινη" παραγωγή: Η χρήση ΑΠΕ (όπως αιολική ή γεωθερμική ενέργεια) για την παραγωγή καθαρού υδρογόνου είναι ακόμα περιορισμένη και ακριβή.
Το μέλλον των οχημάτων υδρογόνου
Προς το παρόν, τα υδρογονοκίνητα αυτοκίνητα δεν θεωρούνται πρακτική λύση για το ευρύ κοινό λόγω έλλειψης υποδομών και υψηλού κόστους παραγωγής του υδρογόνου. Παρ' όλα αυτά, η αυξανόμενη κρατική και ιδιωτική επένδυση μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Εταιρείες όπως η WAE αναπτύσσουν πλατφόρμες για H2 οχήματα υψηλών επιδόσεων με ισχύ έως και 576 ίππους. Παράλληλα, η Alpine εξετάζει την παραγωγή του εντυπωσιακού concept Alpenglow, ενός υπερ-αυτοκινήτου που χρησιμοποιεί υδρογόνο σε κινητήρα εσωτερικής καύσης για μείωση των ρύπων.
Για την ώρα, πάντως, η ηλεκτροκίνηση εξακολουθεί να αποτελεί τη βασική κατεύθυνση της αυτοκινητοβιομηχανίας – τουλάχιστον μέχρι να γίνει το υδρογόνο πιο προσιτό και βιώσιμο.
Πέταξε ο Max, αψηφώντας τους νόμους της φυσικής | Speedzone Podcast EP71
Αντίο Κώστα Καββαθά – Έφυγε ένας θρύλος της ελληνικής δημοσιογραφίας