
Ευρώπη: «Παράθυρο» τριών ετών για την εκπλήρωση των στόχων εκπομπών CO2

Η Ευρώπη αναμένεται να δώσει στους κατασκευαστές ένα «παράθυρο» τριών ετών ούτως ώστε οι τελευταίοι να αποφύγουν τα πρόστιμα.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen δήλωσε χθες ότι η Ευρώπη θα παραχωρήσει στις αυτοκινητοβιομηχανίες ένα τριετές «παράθυρο» για να επιτύχουν τους στόχους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που είχαν τεθεί αρχικά για φέτος.
Η «στοχευμένη τροποποίηση», όπως επισήμως χαρακτηρίζεται, αναμένεται να δώσει στην αυτοκινητοβιομηχανία αρκετή ευελιξία. Ωστόσο, στην πραγματικότητα, οι αλλαγές που θα έρθουν σημαίνουν ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να χάσουν τον στόχο φέτος, αρκεί να έχουν καλύτερη απόδοση στα επόμενα δύο.
«Αντί για την ετήσια συμμόρφωση, οι εταιρείες θα λάβουν ένα παράθυρο τριών ετών. Οι στόχοι θα παραμείνουν οι ίδιοι», ανέφερε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε συνέντευξη Τύπου.
Αν και η κίνηση αυτή θα προσφέρει μια ανάσα στις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, η VW είχε προειδοποιήσει ότι πρόκειται να επιβαρυνθεί με πρόστιμα ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ εξαιτίας της μη συμόρφωσής της με τους στόχους.
Στον αντίποδα, άλλες εταιρείες, όπως η Volvo, ζήτησαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εμμείνει στους στόχους της επιβραβεύοντας τις εταιρείες που έχουν ήδη επενδύσει πολλά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Θετική αντίδραση από Ιταλία, Τσεχία και Renault
Η Ιταλία και η Τσεχία, που είχαν πιέσει για χαλάρωση των προστίμων, χαιρέτησαν την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο Ιταλός υπουργός Βιομηχανίας Adolfo Urso είπε ότι αυτό σημαίνει ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία μπορεί να σωθεί, αν και ο Τσέχος υπουργός Μεταφορών Martin Kupka είπε ότι η χώρα του θα πιέσει για πενταετή παράταση.
Η Renault, από τη μεριά της, είπε ότι η ευέλικτη προσέγγιση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα επιτρέψει στις αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων και να παραμείνουν ανταγωνιστικές.
Η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια της ένωσης ευρωπαϊκών κατασκευαστών αυτοκινήτων ACEA, είπε ότι η πρόταση ήταν θετική, αλλά η επίτευξη των στόχων παραμένει ακόμα πολύ δύσκολη. Ο Matthias Zink, πρόεδρος της ένωσης ευρωπαϊκών προμηθευτών αυτοκινήτων CLEPA, είπε ότι η πρόταση προσφέρει «περιορισμένη ανακούφιση».
Η Volvo και οι περιβαλλοντολόγοι διαφωνούν
Η Volvo προειδοποιεί ότι η προσαρμογή των κανόνων μπορεί να επιβραδύνει τη μετάβαση στα EV. Τα πρότυπα της ΕΕ, τα οποία ορίστηκαν πριν από χρόνια, έδωσαν στη βιομηχανία άφθονο χρόνο προετοιμασίας και αρκετούς μηχανισμούς για να συμμορφωθεί, δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Volvo, Jim Rowan.
Η Volvo «έκανε τις μεγάλες επενδύσεις που απαιτούνται για να είναι έτοιμη για το 2025», είπε ο Jim Rowan. «Εταιρείες σαν τη δική μας δεν θα πρέπει να μειονεκτούν εξαιτίας αλλαγών της τελευταίας στιγμής στη νομοθεσία».
Από τη μεριά τους, περιβαλλοντικές ομάδες επέκριναν την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, λέγοντας ότι υπάρχει κίνδυνος να υπονομεύσει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών κατά τη διάρκεια της μετάβασης.
Η Transport & Environment περιέγραψε την αλλαγή ως «ένα άνευ προηγουμένου δώρο για την αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης στη μέση ενός έτους συμμόρφωσης».
«Η αποδυνάμωση των κανόνων της ΕΕ για τα καθαρά αυτοκίνητα ανταμείβει όσους έχουν μείνει πίσω και κάνει λίγα για την αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, εκτός από το να την αφήσει πιο πίσω από την Κίνα», δήλωσε ο William Todts, εκτελεστικός διευθυντής της T&E.
Η προτεινόμενη τροποποίηση θα πρέπει να υπογραφεί από τα κράτη-μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Παρακολουθήστε ακόμη εδώ - Hamilton: I have a Dream | SpeedΖone Podcast EP68