Απάτη! «Γυρισμένα» χιλιόμετρα για 1 στα 20 μεταχειρισμένα
Σχεδόν ένα στα είκοσι μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πουλήθηκαν στην Ευρώπη το 2024 είχαν «γυρισμένα χιλιόμετρα». Ο συνολικός «τζίρος» αυτής της απάτης ανέρχεται στα εννέα δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο.
Σχεδόν ένα στα είκοσι αυτοκίνητα που πουλήθηκαν ως μεταχειρισμένα στην ευρωπαϊκή ήπειρο το 2024 είχαν παραποιημένο χιλιομετρητή, ενώ το συνολικό ποσοστό τους έφτασε το 4,9%, όπως αναφέρουν τα στοιχεία που ανακοίνωσε η carVertical.com. Ένα σχετικά καλό νέο είναι πως το ποσοστό αυτό είναι ελαφρά μειωμένο σε σύγκριση με το 2023, που ήταν 5,3%. Το κακό είναι πως εξακολουθεί να υφίσταται μια απάτη, που κοστίζει δισεκατομμύρια στους Ευρωπαίους αυτοκινητιστές κάθε χρόνο. Η απάτη της παραποίησης του χιλιομετρητή, γνωστή και ως «clocking», ήταν ένα ευρέως διαδεδομένο φαινόμενο κατά τις δεκαετίες του ‘80 και του ‘90. Στη συνέχεια υποχώρησε στις δεκαετίες που μεσολάβησαν, αλλά φαίνεται να επιστρέφει όπως αναφέρει η carVertical.com, ειδικός πάροχος δεδομένων ιστορικού οχημάτων.
Τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που διακινούνται διασυνοριακά είναι ιδιαίτερα επιρρεπή στην παραποίηση των χιλιομέτρων. Προκειμένου να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους, οι έμποροι που αποφασίζουν να φερθούν ανέντιμα συχνά χειραγωγούν τις ενδείξεις των χιλιομέτρων και αποκρύπτουν τις ζημιές των οχημάτων που εισάγουν. Αλλά η παραποίηση των χιλιομέτρων δεν περιορίζεται μόνο στους εμπόρους. Με την επέκταση της ποικιλίας και της εμβέλειας των συμφωνιών χρηματοδοτικής μίσθωσης, περιλαμβανομένων των ιδιωτικών μισθώσεων που επιβάλλουν ποινή για την παραβίαση των ετησίων ορίων χιλιομέτρων που αναφέρονται στο συμβόλαιο που έχουν υπογράψει, ένας αυξανόμενος αριθμός οδηγών μπαίνει στον πειρασμό να χρησιμοποιεί «υπηρεσίες διόρθωσης χιλιομέτρων», πριν από προγραμματισμένες εργασίες συντήρησης και άλλους ελέγχους όπου θα καταγράφονται τα χιλιόμετρα.
Σε έρευνα που δημοσιεύθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο πέρυσι, διαπιστώθηκε ότι το 2,6% των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων που έλεγξε είχαν παραποιηθεί τα χιλιόμετρά τους. Τα μεταχειρισμένα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα είχαν 14% λιγότερες πιθανότητες να έχουν υποστεί απάτη με τα χιλιόμετρα. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν σύγχρονη τεχνολογία που μπορεί στην πραγματικότητα να τα κάνει ευκολότερο στόχο για τους απατεώνες. Η ψηφιακή τεχνολογία που χρησιμοποιείται από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για τη μέτρηση των διανυόμενων αποστάσεων θα μπορούσε να είναι πιο εύκολο να χειραγωγηθεί από τα μηχανικά συστήματα των παλαιότερων αυτοκινήτων, αναφέρουν με έμφαση οι εμπειρογνώμονες.
Οι αγοραστές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα, για αυτοκίνητα που έχουν λιγότερα χιλιόμετρα. Η παραποίηση των χιλιομέτρων όμως έχει ως αποτέλεσμα να πληρώνουν πολλά χωρίς να πρέπει, επειδή το αυτοκίνητο που αγοράζουν έχει περισσότερα χιλιόμετρα από όσα δείχνει πως έχει διανύσει. Σύμφωνα με τους ερευνητές, η «τακτική» αυτή οδηγεί σε μια μέση υπερδιόγκωση της πραγματικής αξίας ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου κατά 29%. Στην Πολωνία (όπου καταλήγει ένας μεγάλος αριθμός μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που προέρχονται από τη Δυτική Ευρώπη), οι αγοραστές πληρώνουν τουλάχιστον 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ παραπάνω κάθε χρόνο για οχήματα με παραποιημένες ενδείξεις χιλιομέτρων. Στη Γαλλία, το ποσό αυτό ανέρχεται σε 800 εκατομμύρια ευρώ. Στην Ιταλία, η απάτη με τα χιλιόμετρα ανέρχεται σε απώλεια 720 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Το 2024 μόνο το 2,1% των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο είχαν «γυρισμένα» χιλιόμετρα. Αυτό κόστισε στους εκεί αγοραστές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων περίπου 910 εκατομμύρια ευρώ.
Πώς μπορούν οι υποψήφιοι αγοραστές να προστατευτούν από τον κίνδυνο απάτης με τα χιλιόμετρα όταν σκέφτονται να αγοράσουν ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο;
Ο καλύτερος τρόπος είναι να αποκτήσουν επαληθευμένες πληροφορίες από το ιστορικό του οχήματος, που μπορούν να επιβεβαιώσουν τη γνησιότητα της ένδειξης χιλιομέτρων του χιλιομετρητή. Το 2006 το Βέλγιο εισήγαγε το Car-Pass, ένα σύστημα που υποχρεώνει κάθε εταιρεία που εκτελεί εργασίες σε ένα όχημα να αναφέρει την ένδειξη του χιλιομετρητή του σε μια κεντρική βάση δεδομένων. Υποχρεώνει επίσης οποιονδήποτε πουλάει ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο ή ένα ελαφρύ επαγγελματικό όχημα (LCV) να παρέχει στον αγοραστή το ιστορικό των χιλιομέτρων που αντλείται από αυτή τη βάση δεδομένων. Το σύστημα αυτό σε διάστημα σχεδόν δύο δεκαετιών συνέλεξε περισσότερες από 310 εκατομμυρίων ενδείξεις χιλιομέτρων από περίπου 27 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Με τη διαδικασία αυτή εξαλείφθηκε ουσιαστικά η απάτη με τα χιλιόμετρα στο Βέλγιο. Κατά την τελευταία μέτρηση, υπήρχαν μόνο περίπου 1.500 περιπτώσεις που αναφέρονταν ετησίως.
Ενώ ορισμένες χώρες έχουν θεσπίσει παρόμοια συστήματα, το προφανές επόμενο βήμα για το Car-Pass, η αναβάθμισή του σε ένα σύστημα που θα ισχύει σε ολόκληρη την ΕΕ, δεν έχει ακόμη πραγματοποιηθεί. Σε ένα άρθρο για τον εορτασμό της 20ής επετείου του νόμου που κατέστησε δυνατή την εφαρμογή του Car-Pass, ο οργανισμός που διαχειρίζεται το σύστημα στο Βέλγιο δήλωσε: «Το χαμηλό ποσοστό απάτης στο Βέλγιο έρχεται σε σαφή αντίθεση με την κατάσταση σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μελέτη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το 2018 υπολόγισε ότι η εν λόγω απάτη κοστίζει στους πολίτες 8,9 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Εξ ου και η έκκληση προς τους νεοεκλεγέντες ευρωβουλευτές μας να επαναφέρουν γρήγορα το θέμα αυτό στην προσοχή της Επιτροπής».
Δείτε εδώ τον πλήρη κατάλογο με τις ανακλήσεις Takata στην Κύπρο
Ιδού η λίστα με τα 82.000 οχήματα που πρέπει να αλλάξουν αερόσακους
SOS: Αυτά είναι τα 138 οχήματα που ακινητοποιούνται λόγω Takata
Ωρολογιακές βόμβες Takata στην Κύπρο (δείτε εδώ το podcast)
Διαβάστε ακόμη: Από τα δάκρυα της απόγνωσης στα δάκρυα της νίκης
Δείτε ακόμη: Αυτά που δεν έδειξε η σειρά Senna | SpeedΖone Podcast EP66
Παρακολουθήστε στο βίντεο - Hamilton: ένα ολόκληρο έθνος περιμένει
Κρυμμένα βαν: Πρόστιμα παντού, ασφάλεια πουθενά