Typ 303 – η πρώτη 6κύλινδρη BMW
Το πρώτο 6κύλινδρο μοντέλο της BMW, αλλά ταυτόχρονα και εκείνο που με τον σχεδιασμό του εγκαινίασε τη διαχρονική μάσκα, η οποία έγινε σήμα κατατεθέν του γερμανικού εργοστασίου.
Tην 1η Οκτωβρίου 1928 η BMW αγόρασε από τον όμιλο βαριάς βιομηχανίας Gothaer Waggonfabrik, που παρήγαγε τότε από τραίνα μέχρι πολεμικά αεροπλάνα, ένα μικρό εργοστάσιο κατασκευής επιβατικών αυτοκινήτων με την επωνυμία Dixi Automobil Werke AG και με έδρα το Eisenach. Την περίοδο της εξαγοράς της η εταιρεία συναρμολογούσε στις δικές της εγκαταστάσεις το δημοφιλές βρετανικό μοντέλο Seven, για ένα περίπου χρόνο, έχοντας πάρει την σχετική άδεια από την Austin. Το γερμανικό 7 έφερε την ονομασία 3/15 PS, η οποία διατηρήθηκε μετά την απορρόφηση της Dixi Werke από την BMW. Έτσι, το πνευματικό τέκνο ενός από τους μεγαλύτερους τότε κατασκευαστές του Μεγάλου Νησιού, έγινε το πρώτο αυτοκίνητο της πρωτοεμφανιζόμενης στον χώρο των τεσσάρων τροχών βαυαρικής εταιρείας. Στις 22 Μαρτίου 1929 η πρώτη BMW 3/15 PS έφυγε από τη γραμμή συναρμολόγησης του κτιρίου παραγωγής, που έχει ενοικιαστεί από τον κατασκευαστή αμαξωμάτων Ambi-Budd, στο παλιό αεροδρόμιο Berlin-Johannisthal. Το αυτοκίνητο έδειξε σύντομα την αξία του και στους αγώνες, καθώς ένα μήνα μετά την πρώτη κυκλοφορία του νίκησε στο International Alpine Rally, καλύπτοντας 2.650 χλμ. από το Μόναχο μέχρι το Κόμο. Την 1η Μαρτίου 1932 η συμφωνία με την Austin έφτασε στο τέλος της και σύντομα η BMW παρουσίασε το πρώτο αυτοκίνητο που δημιουργήθηκε στους κόλπους της, την 3/20 PS, με νέο 4κύλινδρο κινητήρα και δίθυρο ατσάλινο αμάξωμα. Η συμβολή του μηχανικού Josef Ganz, που είχε προσληφθεί τον Ιούλιο του 1931, ήταν ιδιαίτερα σημαντική. Ωστόσο, οι υπεύθυνοι του εργοστασίου αποφάσισαν ο χαρακτήρας του μοντέλου να κινηθεί περισσότερο προς την κατεύθυνση του απερχόμενου Dixi.
Στις 11 Φεβρουαρίου 1933, η εταιρεία από το Μόναχο παρουσίασε στην καθιερωμένη ετήσια διεθνή έκθεση αυτοκινήτου στο Βερολίνο, την 303. Όπως αποδείχτηκε στο πέρασμα του χρόνου επρόκειτο για ένα ιστορικό μοντέλο, αφού ήταν το πρώτο της 6κύλινδρο, αλλά και το πρώτο με τη χαρακτηριστική μάσκα που από τότε αποτελεί σήμα κατατεθέν της BMW. Το προφίλ της, τη διαφοροποιούσε σημαντικά από τον ανταγωνισμό: ήταν η χαρακτηριστική καμπύλη του καλύμματος του ψυγείου, που σήμερα παραμένει αναγνωρίσιμη, σε σχήμα νεφρών. Το κυριότερο; Tο αυτοκίνητο ήταν επίσης ελαφρύ, λόγω σωληνωτού πλαισίου με διπλούς κάτω σωλήνες διαφορετικών διατομών. Ήταν η πρώτη εφαρμογή αυτής της μεθόδου σε αυτοκίνητο. Έτσι, οι μηχανικοί σχεδίασης ανέτρεψαν την επικρατούσα άποψη, ότι μόνο ένα βαρύ όχημα μπορεί να έχει σταθερή οδική συμπεριφορά. Η 303 ήταν ελαφριά, επιτάχυνε γρήγορα, επιβράδυνε άνετα και έστριβε με ευελιξία και ασφάλεια.
Η BMW πατεντάρισε το σωληνωτό πλαίσιο και συνέχισε να υιοθετεί τη φιλοσοφία μείωσης βάρους στα οχήματά της. Η βελτιστοποίησή του έγινε βασική αρχή για την εξέλιξη των αυτοκινήτων της. Μέχρι σήμερα, η ευφυής δομή ελαφρού βάρους και χαρακτηριστικά όπως η μάσκα, ο 6κύλινδρος σε σειρά κινητήρας και το μακρύ καπό με το φαρδύ μετατρόχιο αποτελούν στοιχεία ταυτότητας της εταιρείας. Η ΒMW 303 κυκλοφόρησε στους δρόμους της Γερμανίας μέχρι τα τέλη του 1934 με sedan/saloon, cabriolet και convertible αμάξωμα. Η συνολική της παραγωγή αρίθμησε μόλις 2.222 μονάδες (sedan/saloon 1.653, 4θέσιο convertible 542, διθέσιο cabriolet 27). Όμως, το μικρό της εύρος δεν εμπόδισε το μοντέλο να δημιουργήσει μια κληρονομιά που διήρκεσε για το υπόλοιπο του 20ου αιώνα και ακόμη παραπέρα, εμπνέοντας αρχικά τη φιλοσοφία των άμεσων διαδόχων της (315, 319, 329), οι οποίοι είχαν την ίδια μάσκα και φυσικά κάτω από το εμπρός καπό τους φιλοξενούσαν τον νέο 6κύλινδρο κινητήρα.
Στο Βερολίνο, πρεμιέρα μαζί με το βάρους 820 κιλών μοντέλο έκανε και ο 6κύλινδρος σε σειρά κινητήρας του, σχεδιασμένος από τον αρχιμηχανικό Fritz Fiedler, ο πρώτος στην ιστορία της BMW. Mε χωρητικότητα 1.182 κ.εκ., απέδιδε 30 ίππους, που ήταν αρκετοί να δώσουν στο αυτοκίνητο ταχύτητα 90 χιλιομέτρων την ώρα. Ο εργατικός Αυστριακός συνέχισε να τον βελτιώνει και το 1935 οι 319 που πήγαν να αγωνιστούν στο Νurburgring, έφθασαν να αποδίδουν 45 ίππους στις 3.750 σαλ. Λίγους μήνες αργότερα το μοτέρ μεγάλωσε κι άλλο με την συμβολή του Σλάιχερ, ώσπου έφθασε τα δύο λίτρα και εφοδίασε ένα αυτοκίνητο που έμελλε να χαρακτηριστεί ως ένα από τα καλύτερα του αιώνα, την BMW 328. Ο πόλεμος διέκοψε τις δραστηριότητές του, όμως η λήξη του έδωσε την ευκαιρία στον κινητήρα να «αποβιβαστεί» σε άλλες χώρες και να διαπρέψει.
Το 1946 ταξίδεψε στην Αγγλία ως πολεμική αποζημίωση, όπου με τη βοήθεια του Fiedler χρησιμοποιήθηκε σε κάθε είδους αγώνα από τους Βρετανούς κατασκευαστές: Bristol, Frazer–Nash, AC, Lister αλλά και τα μονοθέσια Cooper της F2 σημείωσαν με αυτόν διακεκριμένες νίκες σε όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του ’50. Επίσης, πήγε και στην Αμερική, στο πλαίσιο των 340 διθέσιων roadsters που σχεδίασε ο Bertone για τον Γουόκι Άρνολτ από το Σικάγο. Tα θετικά του αποτελέσματα βοήθησαν σημαντικά εκείνα τα χρόνια, στην επέκταση του καλού ονόματος της εταιρείας και έξω από τα σύνορα της Γερμανίας. «Aποστρατεύτηκε» οριστικά το 1962, ύστερα από 30 χρόνια επιτυχημένης σταδιοδρομίας, όταν η Βristol τον αντικατέστησε στα μοντέλα παραγωγής της με τον V8 της Cadillac. Χωρίς αμφιβολία, ο πρώτος 6κύλινδρος κινητήρας της BMW, υπήρξε ένα αριστούργημα της μηχανολογίας.
BMW 303 Αμάξωμα: δίθυρο sedan/saloon Kινητήρας: 6κύλινδρος Κυβισμός: 1.182 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή: 56 mm x 80 mm Σχέση συμπίεσης: 5.6:1 Καρμπιρατέρ: 2 Solex 26 BFLV Ισχύς: 30 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα: 90 χλμ/ώρα Μήκος: 3.900 χλστ. Πλάτος: 1.440 χλστ. Ύψος: 1.550 χλστ. Μεταξόνιο: 2.400 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός: 1.153 χλστ. Μετατρόχιο πίσω: 1.220 χλστ. Βάρος: 820 κιλά Περίοδος παραγωγής: 1933-1934 Μονάδες παραγωγής: 1.653