Περιπλανήσεις στο παρελθόν της Mercedes
Τα πρώτα μοντέλα παραγωγής της Μercedes με τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω είναι μια παλιά ιστορία, από τη μακρινή δεκαετία του '30...
Στις αρχές της δεκαετίας του ’30 στη Mercedes-Benz έπνεε ένας άνεμος αλλαγών, πολλές από τις οποίες προέρχονταν από τον Ferdinand Porsche. Ο καθηγητής που με το ανανεωτικό του πνεύμα επηρέασε βαθιά την εταιρεία, είχε μόλις αποχωρήσει απο το σχεδιαστικό της τμήμα, αφήνοντας πίσω του πλούσια παρακαταθήκη σε έργο και ιδέες. Mία από τις πιο τολμηρές ήταν το πρωτότυπο W25D, που ολοκληρώθηκε το 1931. Εφοδιασμένο με τρικύλινδρο πετρελαιοκινητήρα των 30 ίππων, οδήγησε τρία χρόνια αργότερα την εταιρεία στην παρουσίαση του πρώτου αυτοκινήτου παραγωγής με μοτέρ diesel. Δική του ιδέα ήταν και η τοποθέτηση ανεξάρτητης ανάρτησης στην 170, τη Mercedes μέσω της οποίας η γερμανική εταιρεία έκανε μια μικρή στροφή προς την κατασκευή και οικονομικής κλάσης αυτοκινήτων, την πρώτη που κατασκευάστηκε με ανάρτηση τέτοιας μορφής.
Η 170 είχε εξακύλινδρο κινητήρα χωρητικότητας 1.7 λίτρων, όμως ο Porsche είχε ασχοληθεί επισταμένα και με τη σχεδίαση μικρότερων μηχανικών συνόλων. Το 1927 είχε προσπαθήσει να πείσει το διοικητικό συμβούλιο να προχωρήσει στην παραγωγή ενός μικρού μοντέλου. Χωρίς επιτυχία όμως, αφού λόγω της πρόσφατης ένωσης της Benz με την Daimler (1926) επικρατούσαν στα ανώτατα κλιμάκια πολλές διαφορετικές απόψεις. Το αυτοκίνητο εκείνο θα εξοπλιζόταν με αερόψυκτο τετρακύλινδρο επίπεδο κινητήρα χωρητικότητας ενός λίτρου, τοποθετημένο πίσω. Την επόμενη άνοιξη τριάντα τέτοια πρωτότυπα ήταν έτοιμα, όμως τα πράγματα δεν προχώρησαν παραπέρα.
Στη Mercedes-Benz δεν άφησαν εκείνο τον κινητήρα να πάει χαμένος. Οι μηχανικοί του γερμανικού αστεριού αύξησαν τον κυβισμό του στα 1.2 λίτρα και το 1931 τον τοποθέτησαν στην W17, που αποτέλεσε τον προάγγελο της σειράς 130Η-170Η. H παράξενη στην εμφάνιση 130Η παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό του αυτοκινήτου τον Φεβρουάριο του 1934, στο Διεθνές Σαλόνι του Βερολίνου. Η χωρητικότητα του κινητήρα της είχε ανέβει στα 1.308 κ.εκ., φθάνοντας σε απόδοση τους 26 ίππους. Τον επόμενο χρόνο ήρθε και η ώρα της 150Η, της οποίας οι πωλήσεις ξεκίνησαν στις αρχές του 1936, με τιμή που καθορίστηκε στα 6.600 μάρκα. Εκτός της ανοιχτής έκδοσης (Sport Roadster), η 150Η κυκλοφόρησε και σε 12 μόλις μονάδες με coupe αμάξωμα (Sport Limousine). Τον Φεβρουάριο της ίδιας χρονιάς η σειρά ολοκληρώθηκε με την έκδοση 170Η.
Οι καιροί όμως είχαν γίνει πια επικίνδυνοι. Ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος που ξέσπασε τον Σεπτέμβριο του 1939 και για αρκετά χρόνια άφησε τον κόσμο έξω από κάθε ειρηνική δραστηριότητα, σήμανε και το τέλος της παραγωγής αυτών των ιδιαίτερων Mercedes. Συνολικά πρόλαβαν να κατασκευαστούν 5.805 αυτοκίνητα της συγκεκριμένης σειράς. Λίγα χρόνια νωρίτερα ο Porsche επέλεξε να τοποθετήσει πίσω από τον οδηγό τον κινητήρα V16 των Auto Union, που κέρδισαν το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Grand Prix το 1936. Αμέσως μετά έφτιαξε το περίφημο «σκαθάρι» του, με τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω. Μετά τον πόλεμο οι «σιδεράδες» Cooper στην Αγγλία εγκατέστησαν στην ίδια θέση τα μηχανικά σύνολα των μικρών τους αγωνιστικών μονοθεσίων, ξεκινώντας τη νικηφόρα τους επανάσταση ως την κορυφή της Formula 1, λίγα χρόνια αργότερα…
MERCEDES-BENZ 130H TOURENWAGEN (W23) Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά τοποθετημένος πίσω Κυβισμός: 1.308 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή: 70 mm x 85 mm Σχέση συμπίεσης: 6:1 Καρμπιρατέρ: Solex 26 BFRV ή Solex 26 FVS Ισχύς: 26 ίπποι στις 3.400 σ.α.λ. Ροπή: 75 Nm στις 1.800 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα: 94 χλμ./ώρα 0-70 χλμ./ώρα: 22 δλ. Μήκος: 4.050 χλστ. Πλάτος: 1.520 χλστ. Ύψος: 1.510 χλστ. Μεταξόνιο: 2.500 χλστ. Mετατρόχιο εμπρός: 1.270 χλστ. Μετατρόχιο πίσω: 1.270 χλστ. Βάρος: 980 κιλά