Oι Porsche 917 του Roger Penske στο Can Am

Όταν ο κανονισμοί της FIA άλλαξαν το 1971, αναγκάζοντας την 917 να αποσυρθεί από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής, η Porsche αποφάσισε να συμμετάσχει με αυτήν στο Canadian American Challenge Cup (Can-Am).

Τον Ιούνιο του 1972, η ιδιωτική αγωνιστική ομάδα Penske χρησιμοποίησε για πρώτη φορά την 917/10 Spyder με τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα.

Με ισχύ που έφτανε τους 1.000 ίππους, η Spyder κυριάρχησε στη σειρά των αγώνων και εξασφάλισε το πρωτάθλημα Can-Am με νίκες στο Road Atlanta, το Mid Ohio, το Elkhart Lake, το Laguna Seca και το Riverside.

Τον επόμενο χρόνο, η 917/30 Spyder των 1.200 ίππων πραγματοποίησε την πρεμιέρα της στους αγώνες. Η ανωτερότητα του θηριώδους αυτού αυτοκινήτου που οδηγούσε ο Mark Donohue ήταν τόσο προφανής που τελικά χρειάστηκε να αλλάξουν οι κανονισμοί του Can-Am, έτσι ώστε η 917/30 να εξαιρεθεί από περαιτέρω συμμετοχές στη σεζόν του 1974.

Η γερμανική εταιρεία ξεκίνησε το «Project 917» τον Ιούνιο του 1968, όταν η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA) ανακοίνωσε μια κατηγορία sport αυτοκινήτων, με κυβισμό έως πέντε λίτρα και ελάχιστο βάρος 800 κιλά. Υπό την επίβλεψη του Ferdinand Piech, η παραγωγή των προβλεπόμενων 26 μονάδων του νέου αγωνιστικού μοντέλου ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 1969, έτσι ώστε η 917 να μπορέσει να ξεκινήσει την αγωνιστική της καριέρα τον ίδιο χρόνο.

Αφού εγκατέλειψε τους πρώτους τρεις αγώνες λόγω προβλημάτων νεότητας, η 917 ξεκίνησε την επιτυχημένη πορεία της τον Αύγουστο του 1969 με συμμετοχή στον αγώνα 1.000 χιλιομέτρων του Οsterreichring, αποσπώντας τη νίκη με τους Jo Siffert και Kurt Ahrens. Η διαμόρφωση του κινητήρα της 917 ήταν ασυνήθιστη, όσο και οι διαφορετικές εκδόσεις του αμαξώματός της. Το αυτοκίνητο με το κοντό πίσω μέρος σχεδιάστηκε για δρόμους με έντονες στροφές, όπου υπήρχε ανάγκη για μεγάλη πίεση επαφής, ώστε οι οδηγοί να μπορούν να στρίβουν με μεγάλες ταχύτητες.

Το αγωνιστικό με το μακρύ πίσω μέρος σχεδιάστηκε για γρήγορες πίστες, όπου η οδήγηση απαιτεί υψηλές τελικές ταχύτητες. Στη συνέχεια δημιουργήθηκε η ανοικτή 917 Spyder, η οποία χρησιμοποιήθηκε στους αγώνες Can-Am και Interseries.

Η φήμη της 917 έχει μέχρι και σήμερα θρυλικές διαστάσεις. Αυτός είναι και ο λόγος που 50 ειδικοί των διεθνών αγώνων αυτοκινήτου από το Βρετανικό περιοδικό αυτοκινήτου Motor Sport πρότειναν την 917 ως το σημαντικότερο αγωνιστικό αυτοκίνητο στην ιστορία. Η Porsche κατασκεύασε συνολικά 65 μονάδες της 917.

Από αυτά, τα 44 ήταν κουπέ με κοντό και μακρύ πίσω μέρος, δύο ήταν PA Spyder και 19 ήταν Can-Am και Interseries Spyder με κινητήρες τούρμπο έως 1.400 ίππων. Επτά από τα σημαντικότερα μοντέλα της 917, ανάμεσα σε αυτά και τα αυτοκίνητα που νίκησαν στο Le Mans το 1970 και το 1971, καθώς και η 917/30 Spyder εκτίθενται σήμερα στο νέο μουσείο της Porsche, στο Zuffenhausen της Στουτγάρδης.

Roger Penske
Ως οδηγός αγώνων, ο Roger Penske είχε πάρει μέρος σε δύο Aμερικανικά GP, την περίοδο 1961-1962, στην πίστα του Watkins Glen. Eίχε τερματίσει και στα δύο χωρίς να πάρει βαθμούς, οδηγώντας την πρώτη φορά ένα Cooper T53 και τη δεύτερη μία Lotus 24. Tέσσερα χρόνια αργότερα, ο άνθρωπος που ως τότε είχε διακριθεί ως οδηγός αγώνων και ως επιτυχημένος πωλητής σπορ αυτοκινήτων ίδρυσε τη δική του αγωνιστική ομάδα. Eυτύχησε να έχει κοντά του ως πιλότο τον ταχύτατο και πολλά υποσχόμενο Mark Donohue. O νεαρός γρήγορα δικαίωσε τις προσδοκίες του, νικώντας με τα αυτοκίνητα του Roger σχεδόν παντού: στο US Road Racing με τις Lola-Chevrolet του Group 7 το 1967 και το 1968, στο Trans-Am με τις Camaro Z-28 το 1969 και στις κούρσες της κατηγορίας Can-Am με τα πρωτότυπα της Lola.

Ως το 1974 η ομάδα, που με τα μονοθέσιά της κατέκτησε και τις οβάλ πίστες, είχε καθιερωθεί πια ανάμεσα στις ισχυρές δυνάμεις των αγώνων του Nέου Kόσμου και ο Donohue ήταν ένας από τους καλύτερους οδηγούς σε ολόκληρη την Aμερική. Tότε ο Penske, έχοντας εξασφαλίσει την οικονομική στήριξη της First National City Bank, αποφάσισε να εμπλακεί στη F1. Στο τέλος του 1976 αποσύρθηκε από την κορωνίδα των μηχανοκίνητων sports, ύστερα από 30 συμμετοχές και μία νίκη. O Roger Penske αφοσιώθηκε από τότε στις κούρσες της Aμερικής, κτίζοντας, με τις νίκες των αυτοκινήτων του στην Iνδιανάπολη και σχεδόν παντού αλλού, το λαμπρότερο αγωνιστικό όνομα στο Nέο Kόσμο.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
PORSCHE 917/30
Kινητήρας: 180º V12
Κυβισμός: 5.374 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 90 mm x 70.4 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.5:1
Turbο: Twin Eberspacher
Ισχύς: 1.100 ίπποι στις 7.800 σ.α.λ.
Ροπή: 113,3 χλγμ. στις 6.400 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων (Type 920)
Ανώτατη ταχύτητα: 386 χλμ/ώρα
0-160 χλμ./ώρα: 3,9 δλ.
Μήκος: 4.560 χλστ.
Πλάτος: 2.100 χλστ.
Ύψος: 1.080 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.500 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.668 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.564 χλστ.
Βάρος: 849 κιλά