Νορβηγία: η πρώτη χώρα που θα εξαλείψει τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες και πετρελαιοκινητήρες
Το 88,9% των νέων αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν το 2024 στη σκανδιναβική χώρα με τα τεράστια έσοδα από την πώληση ορυκτών καυσίμων ήταν ηλεκτρικά.
Σχεδόν εννέα στα δέκα νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στη Νορβηγία το 2024 τροφοδοτούνταν αποκλειστικά από ηλεκτρική ενέργεια ανοίγοντας έτσι το δρόμο για «καθολικές πωλήσεις EV» ενδεχομένως και μέσα στο 2025.
Συγκεκριμένα, τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσώπευαν το 88,9% των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στη χώρα το 2024, έναντι 82,4% το 2023, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Norwegian Road Federation.
Η κορυφαία μάρκα σε πωλήσεις ήταν η Tesla, ακολουθούμενη από τις VW και Toyota. Το best-seller μοντέλο ήταν το Model Y, ακολουθούμενο από το Model 3, το Volvo EX30, VW ID.4 και Toyota bZ4X.
Τα κινεζικά δε ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσώπευαν στη Νορβηγία σχεδόν το 10% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων.
«Η Νορβηγία θα είναι η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει [από τις πωλήσεις νέων οχημάτων] τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες και πετρελαιοκινητήρες», δήλωσε η Christina Bu, επικεφαλής του νορβηγικού συνδέσμου EV.
Εδώ και πολλά χρόνια, η πετρελαιοπαραγωγός Νορβηγία «τιμωρεί» τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ με υψηλούς φόρους, ενώ την ίδια στιγμή έχει την πολυτέλεια να απαλλάσσει τα EV από εισαγωγικούς δασμούς καθώς και από άλλες επιβαρύνσεις, όπως ο ΦΠΑ, προκειμένου να καταστήσει τα οχήματα μηδενικών εκπομπών όσο το δυνατόν ελκυστικά.
Αν μη τι άλλο, η πολιτική αυτή απεδείχθη κάτι παραπάνω από επιτυχής, με τις κυβερνήσεις από διαφορετικά πολιτικά στρατόπεδα να την υιοθετούν στο πέρασμα των ετών με χαρακτηριστική συνέπεια.
«Πολύ συχνά βλέπουμε σε άλλες χώρες να εισάγονται φορολογικά κίνητρα ή απαλλαγές και μετά να αποσύρονται», ανέφερε χαρακτηριστικά η Christina Bu, προσθέτοντας: «Η ύπαρξη κινήτρων, αντί απαγορεύσεων όσον αφορά τα αυτοκίνητα που κινούνται από ορυκτά καύσιμα, λειτούργησε θετικά. Κάτι τέτοιο θα εξόργισε τους ανθρώπους, στους οποίους δεν αρέσει να τους λένε τι να κάνουν».
Αυτή τη στιγμή, το 28,6% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους της Νορβηγίας είναι αμιγώς ηλεκτρικά. Από τα υπόλοιπα, το 12,3% είναι υβριδικά, το 23% βενζινοκίνητα και το 36,1% πετρελαιοκίνητα.
Πλέον, μόλις το 11,1% των πωλήσεων νέων οχημάτων αποτελείται από αυτοκίνητα που κινούνται από ορυκτά καύσιμα.
Οι κύριοι αγοραστές των αυτοκινήτων αυτών είναι οι εταιρείες ενοικίασης. Και αυτό γιατί «πολλοί τουρίστες δεν είναι εξοικειωμένοι με τα ηλεκτρικά οχήματα».
Την ίδια στιγμή το ολοένα και αυξανόμενο μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στους νορβηγικούς δρόμους απαιτεί την προσαρμογή και των σχετικών υποδομών. Έτσι, στα πρατήρια υγρών καυσίμων, όλο και περισσότερες αντλίες αντικαθίστανται με γρήγορους φορτιστές.
«Μέσα στα επόμενα τρία χρόνια θα έχουμε τουλάχιστον τόσους φορτιστές όσες και αντλίες για υγρά καύσιμα», δήλωσε ο Anders Kleve Svela, διευθυντής της Circle K, η οποία αποτελεί την μεγαλύτερη εταιρεία λιανικής πώλησης υγρών καυσίμων στη Νορβηγία.
Οι χώρες στην Ευρώπη με το υψηλότερο μερίδιο EV το 2024
Με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να κυμαίνεται στο 13,4%, η Νορβηγία είναι ο αδιαφιλονίκητος πρωταγωνιστής, καθώς σε αυτή τα νέα EV κατέλαβαν το 2024 μερίδιο 88,9% επί των συνολικών πωλήσεων.
Στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Δανία, με μερίδιο 50,4%, ενώ το τρίτο σκαλί του άτυπου αυτού βάθρου καταλαμβάνει η Σουηδία, με μερίδιο 34,4%.
Η Ολλανδία βρίσκεται στην τέταρτη θέση με 33,2%, πέμπτη είναι η Φινλανδία με 28,8%, ενώ στην έκτη θέση συναντάμε την Μάλτα με 28,6%.
Στο Βέλγιο, το Λουξεμβούργο και την Ισλανδία τα EV είχαν το 2024 μερίδιο 28,3%, 27,3% και 25,1% αντίστοιχα, ενώ υψηλά ποσοστά κατεγράφησαν στην Πορτογαλία (19,3%), την Ελβετία (18,9%), την Αυστρία (17,4%), την Γαλλία (17%), την Ιρλανδία (14,2%) και την Γερμανία (13,4%).
Για λόγους σύγκρισης αξίζει να σημειωθεί ότι το 2024 τα EV κατέλαβαν σε Κίνα και ΗΠΑ μερίδιο επί των συνολικών πωλήσεων νέων οχημάτων που ανήλθε αντίστοιχα σε 27,4% και 8,9%.