Τι θα σημάνει μια πιθανή συγχώνευση των Honda και Nissan
Η Honda, η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας, και η Nissan, η τρίτη μεγαλύτερη στη χώρα, έχουν ξεκινήσει εκτενείς συνομιλίες για να εμβαθύνουν τους δεσμούς τους με στόχο ακόμα και την πιθανή συγχώνευσή τους. Τι θα σημάνει αυτό για τις δύο εταιρείες και ευρύτερα για το χώρο της παγκόσμιας αυτοκινητικής σκακιέρας;
Κάποιες συμπράξεις γεννιούνται στο σύγχρονο αυτοκινητικό γίγνεσθαι από ανάγκη. Και άλλες, για λόγους… ευκολίας. Στην περίπτωση της Honda και της Nissan, η διαφαινόμενη σύμπραξή τους δεν αποτελεί παρά μια κίνηση άμυνας απέναντι στους Κινέζους που δείχνουν έτοιμοι να «καταλάβουν» τον κλάδο.
Ενώ η πρόκληση από την τεχνογνωσία της Κίνας στα EV φαίνεται μεγάλη για όλες τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, για την Ιαπωνία ειδικότερα αποτελεί μια μεγάλη απειλή για την τεράστια αλυσίδα εφοδιασμού της στον τομέα της κατασκευής οχημάτων που παραδοσιακά αποτελεί την οικονομική ατμομηχανή της χώρας εδώ και χρόνια.
Την ίδια στιγμή, όπως συμβαίνει και με πολλές άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, τόσο η Honda όσο και η Nissan έχουν χάσει σημαντικό έδαφος στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, καθώς η BYD και άλλες εγχώριες μάρκες κερδίζουν τους καταναλωτές με EV και υβριδικά οχήματα που είναι «φορτωμένα» με καινοτόμο λογισμικό.
Έτσι, κάθε άλλο παρά τυχαία είναι η ανακοίνωση της Honda, η οποία ανέφερε πτώση της τάξης του 15% στα τριμηνιαία της κέρδη τον περασμένο μήνα, επηρεασμένη από την μείωση των πωλήσεών της στην Κίνα. Από τη μεριά της, η Nissan σχεδιάζει να περικόψει 9.000 θέσεις εργασίας παγκοσμίως αλλά και την παραγωγική της ικανότητα παγκοσμώς κατά 20% λόγω της πτώσης των πωλήσεων στην Κίνα και τις ΗΠΑ.
Όπως όλα δείχνουν, περιθώρια για καθυστερήσεις δεν υπάρχουν, καθώς επιπλέον μείωση των πωλήσεων και της οικονομικής επιρροής για την αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας θα σημάνει αυτομάτως πρόσθετα προβλήματα για τη χώρα. Ας μην ξεχνάμε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία εν τω συνόλω της είναι ο ισχυρότερος κλάδος της τέταρτης μεγαλύτερης οικονομίας στον κόσμο.
Και για του λόγου το αληθές, σύμφωνα με έρευνα της ερευνητικής εταιρείας Teikoku Databank, το σύνολο της αλυσίδας εφοδιασμού στον τομέα των αυτοκινήτων της Ιαπωνίας ανέρχεται σε περίπου 60.000 εταιρείες, με τις συνολικές επιχειρηματικές συναλλαγές να υπολογίζονται σε όχι λιγότερα από 270 δισεκατομμύρια δολάρια, ποσό που ισοδυναμεί με το 7% του ονομαστικού ΑΕΠ της χώρας για το οικονομικό έτος 2023.
Σε γενικές γραμμές, ο κλάδος απασχολεί πάνω από 5 εκατομμύρια εργαζομένους, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν το 8% του συνολικού εργατικού δυναμικού, σύμφωνα με την Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Ιαπωνίας.
Σε κάθε περίπτωση, ο διαφαινόμενος «γάμος» ανάμεσα στις Honda και Nissan – που ενδεχομένως θα περιλαμβάνει με τις ευλογίες της Renault ένα σχέδιο ένταξης σε αυτόν και της Mitsubishi – θα δημιουργούσε μια εταιρεία με συνολική αξία 54 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η οποία θα παράγει σε όλο τον κόσμο 7,4 εκατομμύρια οχήματα. Γεγονός που θα την καθιστά τον τρίτο μεγαλύτερο όμιλο στον κόσμο σε πωλήσεις οχημάτων μετά τις Toyota και VW Group.