Δοκιμάζουμε το Suzuki Vitara 1.4 129 PS 48V Allgrip Αuto
Το Suzuki Vitara είναι ένα απρόσμενα πλουσιοπάροχο, ικανό και συνάμα προσιτό B-SUV, με ένα καταξιωμένο όνομα.
Πολλές φορές, όταν ασχολούμαστε με τα SUV της μικρής κατηγορίας, το μυαλό πηγαίνει κυρίως σε χαμηλού κόστους λύσεις, χωρίς πολλά καλούδια και πολυτέλειες. Η Suzuki όμως κατάφερε να συνδυάσει το παραδοσιακό value–for–money, που συνοδεύει τις κατασκευές της, με τον ικανό χαρακτήρα που συνεπάγεται το όνομα «Vitara», σε ένα μηχανολογικό πακέτο που λίγοι ανταγωνιστές μπορούν να προσφέρουν σε αυτή την κατηγορία τιμής.
Σε ό,τι αφορά την γκάμα των κινητήρων, μπορεί αυτή στο παρελθόν να περιλάμβανε διαφορετικής χωρητικότητας σύνολα βενζίνης και πετρελαίου, σήμερα όμως έχουμε να κάνουμε με μία και μόνο επιλογή, η οποία συνδυάζεται με ένα ήπιο υβριδικό σύστημα.
Το 4κύλινδρο αυτό σύνολο με τούρμπο και άμεσο ψεκασμό αποδίδει 129 ίππους και συνοδεύεται από ένα ήπιο 48V υβριδικό σύστημα, το οποίο απαρτίζεται από μία μικρή μπαταρία ιόντων λιθίου, μία γεννήτρια/δυναμό και έναν μετατροπέα τάσης. Με μεγαλύτερη τάση τροφοδοσίας σε σχέση με ένα υβριδικό σύστημα 12V, αυξάνει τόσο την ανάκτηση ενέργειας από την επιβράδυνση, όσο και την ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιείται για την υποβοήθηση του κινητήρα, προκειμένου να μειωθεί η κατανάλωση καυσίμου και να βελτιωθεί η οδηγική απόδοση.
Το αποτέλεσμα στην καθημερινή χρήση δείχνει αρκετά πιο ζωντανό από αυτό που αφήνει να εννοηθεί η εργοστασιακή επίδοση των 10,2 δλ. για τα 0-100 χλμ./ώρα. Καταλυτική είναι η συνεισφορά των 235 Nm της ροπής, που έχουν και την «ηλεκτρική» υποβοήθηση του ήπιου υβριδικού συστήματος, τη στιγμή που το βάρος βρίσκεται κάτω από τα 1.300 κιλά.
Σε ό,τι αφορά τη μετάδοση, στην προκειμένη περίπτωση, αυτή αποτελείται από ένα αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων και το σύστημα Allgrip, που αναλαμβάνει να μεταφέρει τη ροπή σε όλους τους τροχούς, ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες. Το κιβώτιο είναι προοδευτικό στη λειτουργία του (σαφώς πολύ αποτελεσματικότερο σε σχέση με το CVT συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων που τοποθετείται στο Swift, αλλά και λιγότερο απότομο σε σύγκριση με πολλά κιβώτια διπλού συμπλέκτη του ανταγωνισμού), με ομαλές αλλαγές σχέσεων, και αρκούντως άμεσο στο kickdown. Υπάρχει και δυνατότητα χειροκίνητης επιλογής των σχέσεων, η οποία μπορεί να ενεργοποιηθεί στη θέση «M» του επιλογέα του κιβωτίου, ενώ ο οδηγός μπορεί να έχει άμεση πρόσβαση ανά πάσα στιγμή μέσω των paddles του τιμονιού.
Άσχετα πάντως με τον τύπο του κιβωτίου (μιας και υπάρχει και χειροκίνητη έκδοση), η Suzuki προσφέρει τη δυνατότητα επιλογής του συστήματος τετρακίνησης, μία εναλλακτική που λίγοι ανταγωνιστές στην κατηγορία των B–SUV μπορούν να προσφέρουν στους υποψήφιους αγοραστές. Το σύστημα Allgrip, μάλιστα, δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να επιλέξει το πρόγραμμα λειτουργίας που επιθυμεί ανάλογα με την περίσταση (Auto για τη στάνταρντ καθημερινή χρήση, Sport για αμεσότερη απόκριση, Snow για ολισθηρές επιφάνειες, ενώ για τις πιο δύσκολες εκτός δρόμου καταστάσεις υπάρχει η επιλογή Lock). Επίσης, υπάρχει σύστημα διατήρησης σταθερής ταχύτητας σε απότομες κατωφέρειες.
Στο δρόμο
Μη φανταστείτε ότι το Suzuki Vitara μετατρέπεται έτσι σε αγριοκάτσικο (τα ασφάλτινα ελαστικά θέτουν περιορισμούς, και οπωσδήποτε θεωρούμε ότι στον εξοπλισμό των τετρακίνητων εκδόσεων θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνεται μία ρεζέρβα), αλλά σίγουρα μπορεί να τα βγάλει πέρα με μια ήπιων συνθηκών εκδρομή, ενώ σε κάθε περίπτωση το σύστημα τετρακίνησης συνεισφέρει τα μέγιστα σε επίπεδο πρόσφυσης και ενεργητικής ασφάλειας.
Σε αυτό έρχεται να προστεθεί το Suzuki Safety Support, που βασίζεται στη συνδυασμένη λειτουργία κάμερας και αισθητήρα laser και αξιοποιείται από τα συστήματα πέδησης, αποφυγής αλλαγής λωρίδας, προειδοποίησης εκτροπής, αναγνώρισης τυφλού σημείου, αλλά και του προσαρμοζόμενου cruise control (με δυνατότητα λειτουργίας Stop and Go).
Στην άσφαλτο τον πρώτο λόγο έχει η άνεση, που οφείλεται στις μαλακές ρυθμίσεις, όπου μόνο στις πολύ έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες ο ημιάκαμπτος άξονας θα κάνει αισθητή την παρουσία του, με ορισμένες ξερές αντιδράσεις. Χάρη πάντως και στην τετρακίνηση, και ειδικά στο πρόγραμμα Sport, οι αντιδράσεις ακόμα και στο όριο της πρόσφυσης αποδεικνύονται ιδιαίτερα φιλικές. Το τιμόνι είναι αρκετά ελαφρύ, κάτι που βοηθάει μεν στην καθημερινή χρήση και στο παρκάρισμα, έχει όμως μια αόριστη αίσθηση όσο αυξάνεται η ταχύτητα.
Στο εσωτερικό
Στο εσωτερικό δεσπόζει η γνώριμη εικόνα. Μια ποιοτική νότα δίνει η χρήση μαλακού πλαστικού στο πάνω μέρος του ταμπλό, όταν ακόμα και σε ακριβότερα μοντέλα δε λείπουν εκείνα τα μέτρια σκληρά πλαστικά. Από εκεί και πέρα, διαπιστώνεις πως ο εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας είναι πλούσιος. Στον πίνακα οργάνων η ψηφιακή οθόνη στο κέντρο έχει τη δυνατότητα απεικόνισης μιας μεγάλης γκάμας πληροφοριών, ενώ η οθόνη του συστήματος πολυμέσων βρίσκεται στο πάνω μέρος της κεντρικής κονσόλας, κάνοντας τη ζωή πιο εύκολη και την εικόνα πιο σύγχρονη.
Η εργονομία, με εξαίρεση το χειρισμό του υπολογιστή ταξιδίου αλλά και την έλλειψη περιστροφικού διακόπτη για την ένταση του ήχου, είναι πολύ καλή. Οι χώροι είναι επαρκείς για τέσσερις ενήλικες (με μερικές παραχωρήσεις θα μπορέσει να φιλοξενηθεί και ένας πέμπτος), ενώ ο χώρος αποσκευών, με 375 λίτρα, είναι αρκετά ικανοποιητικός και εύχρηστος, χάρη στο τετραγωνισμένο σχήμα και στο χαμηλό κατώφλι.
Τα οικονομικά δεδομένα
Από πλευράς κατανάλωσης, η αλήθεια είναι ότι ο οδηγός με ένα ήπιο οδηγικό στυλ και εκμεταλλευόμενος το υβριδικό σύστημα μπορεί να διατηρήσει την τιμή κάτω από τα 7 λτ./100 χλμ., ενώ κατά μέσο όρο η τιμή που καταγράψαμε διαμορφώθηκε στα 8,1 λτ./100 χλμ.
Οι τιμές του Vitara ξεκινούν από τα 16.990 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του προγράμματος Hybrid for U και της προωθητικής ενέργειας) για τη δικίνητη έκδοση με χειροκίνητο κιβώτιο, ενώ η κορυφαία τετρακίνητη αυτόματη έκδοση που είχαμε στη διάθεσή μας ξεκινάει από τα 23.780 ευρώ (για την πολύ καλά εξοπλισμένη έκδοση GL+ που περιλαμβάνει ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, προβολείς τεχνολογίας LED, σύστημα πολυμέσων με οθόνη αφής 7 ιντσών και κάμερα οπισθοπορείας, αυτόματο κλιματισμό και θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα). Επιπλέον, το πρόγραμμα Hybrid for U, που προσφέρει η Suzuki στους οδηγούς που την επιλέγουν, ισοδυναμεί με έκπτωση ολόκληρου ή μέρους του Τέλους Ταξινόμησης, κάτι που κάνει την απόκτηση ενός υβριδικού αυτοκινήτου ακόμα πιο εύκολη.
Σίγουρα το Suzuki Vitara δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο σε μια τόσο ανταγωνιστική κατηγορία, όπως αυτή των B–SUV. Στην πολύ καλή φήμη που συνοδεύει το όνομα του κατασκευαστή αλλά και του συγκεκριμένου μοντέλου, έρχονται να προστεθούν τα πλεονεκτήματα που εξασφαλίζει το τρίπτυχο υβριδική τεχνολογία, τετρακίνηση και αυτόματο κιβώτιο, χωρίς να υποβαθμίζεται σε καμία περίπτωση η πρακτικότητα στην καθημερινή χρήση._ Σ.Τ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: βενζίνης, 4κύλινδρος, τούρμπο άμεσου ψεκασμού
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.373 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 129 ίπποι /5.500 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 235 Nm/2.000-3.000 σ.α.λ.
ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς
ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 6 σχέσεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική
ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.175x1.776x1.610 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.500 χλστ.
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 375-1.120 λτ.
ΒΑΡΟΣ: 1.270 κιλά
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,2 δλ.*
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 190 χλμ./ώρα*
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 8,1 λτ./100 χλμ.
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 141 γρ./χλμ.
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Suzuki Vitara 1988-2021
Μια ιστορία επιτυχίας.
Τι είναι η επιτυχία; Τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από ένα ισορροπημένο «πάντρεμα» μεταξύ του αναμενόμενου και του τολμηρού, μια συνταγή που η Suzuki έχει αποδείξει ότι ξέρει πολύ καλά.
KEIMENO: ΣΠΥΡΟΣ ΧΑΤΗΡΑΣ
Το πρώτο τετρακίνητο μοντέλο της Suzuki δημιουργήθηκε το 1970 με την εξής φιλοσοφία: να είναι ένα όχημα που θα μπορεί να σε οδηγήσει σε εκτός δρόμου διαδρομές όπως κανένα άλλο στο παρελθόν. Αυτή ήταν η αρχή της περίφημης τεχνολογίας ALLGRIP της Suzuki.
Πρώτη γενιά – Μια νέα ιδέα γεννιέται
Το 1988 τo ακρωνύμιο SUV (Sport Utility Vehicle) υποδήλωνε μια φράση περίπου άγνωστη, με αποσπασματική παρουσία στην αυτοκίνηση, όσο και ανεξιχνίαστο βαθμό αποδοχής και επιτυχίας. Έως τότε οι τετρακίνητες κατασκευές ήταν σκληροτράχηλες, με μεγάλες δυνατότητες στην εκτός δρόμου κίνηση και ελάχιστες ανέσεις στο «συμβατικό» οδικό δίκτυο.
Τη χρονιά εκείνη όμως παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά του Vitara, που για πολλούς άνοιξε νέους δρόμους στα οχήματα του είδους, δείχνοντας διαφορετικές κατευθύνσεις. Το αυτοκίνητο της Suzuki, χωρίς να απεμπολεί τον τετρακίνητο χαρακτήρα του, διέθετε και στοιχεία οικογενειακού αυτοκινήτου της μεσαίας κατηγορίας. Με φιλικό για τον οδηγό εσωτερικό, υδραυλικό τιμόνι, όπως επίσης νέο πλαίσιο και αναρτήσεις, το 3θυρο μοντέλο της ιαπωνικής εταιρείας διέθετε και μικρότερο μεταξόνιο από τα συνήθη, επιλογή που πρόσφερε ευελιξία άγνωστη μέχρι τότε για τα οχήματα της κατηγορίας.
Στην έκτη χρονιά παρουσίας του Vitara πρώτης γενιάς στην αγορά, εφοδιάστηκε με το σύστημα Drive Select 4x4, που ουσιαστικά έδινε στον χειριστή τη δυνατότητα να επιλέξει δικίνητη λειτουργία ή τετρακίνηση. Ως αποτέλεσμα όλων αυτών, στα δέκα χρόνια που το πρώτο Vitara έμεινε στην παραγωγή, πούλησε περίπου 1,1 εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Δεύτερη γενιά – η έλευση του Grand Vitara
To 1998 τα πράγματα είχαν αλλάξει αρκετά, με τη συμβολή και της Suzuki, καθώς η κατηγορία των SUV οχημάτων ήταν πλέον αναγνωρίσιμη και με διαρκώς αυξανόμενη δημοτικότητα. Τη χρονιά εκείνη παρουσιάστηκε η δεύτερη γενιά του ιαπωνικού μοντέλου, έχοντας πλέον μεγαλύτερες διαστάσεις, όπως και… ονομασία (Grand Vitara). Mε τον τρόπο αυτό, η Suzuki έδινε τη δική της απάντηση στις ανάγκες για ενεργητική και παθητική ασφάλεια. Οι εντός δρόμου επιδόσεις του αυτοκινήτου ήταν πια καλύτερες σε κάθε επίπεδο. Πέραν αυτών, το 2001 απέκτησε και 7θέσια έκδοση (Grand Vitara XL-7).
Συνολικά, το Grand Vitara… μερίμνησε ώστε το αγοραστικό κοινό ανά τον πλανήτη να αποκτήσει μια διαφορετική οπτική γωνία για τη συγκεκριμένη κατηγορία, η οποία έδινε πολλές δυνατότητες για κίνηση σε εκτός και εντός δρόμου διαδρομές, με πλεονέκτημα τις τετρακίνητες καταβολές του.
Τρίτη γενιά – η αναγνώριση
Το 2005 τα μοντέλα της κατηγορίας SUV είχαν πια αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο στην παγκόσμια αγορά, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι κατασκευαστές να έχουν ένα τέτοιο μοντέλο στη «φαρέτρα» τους. Τότε ήταν που η Suzuki, εκμεταλλευόμενη την αποκτηθείσα εμπειρία των προηγούμενων ετών, παρουσίασε την τρίτη γενιά του μοντέλου, επτά χρόνια μετά την πρεμιέρα της δεύτερης. Οι αγοραστές και χρήστες του εντελώς ανασχεδιασμένου αυτοκινήτου σε σύγκριση με το παρελθόν του, είχαν πια στη διάθεσή τους τέσσερις επιλογές τετρακίνησης, ανάλογα με τις συνθήκες της εκάστοτε διαδρομής. Η εταιρεία πρόσφερε ακόμη περισσότερες επιλογές από πλευράς μηχανικών συνόλων, με έναν κινητήρα πετρελαίου και πέντε βενζίνης (1.6, 2.0, 2.4, 2.7 και 3 λίτρων). Η αξιοπιστία του μοντέλου, που ούτως ή άλλως ήταν υψηλή, ενισχύθηκε με ακόμη πιο ισορροπημένες επιδόσεις εντός και εκτός δρόμου. Το ζητούμενο ήταν ασφαλώς οι πωλήσεις, στόχος που επετεύχθη για τους Ιάπωνες, αφού μέχρι το 2014 (χρονιά που αποστρατεύτηκε η τρίτη γενιά) η δεύτερη και η τρίτη γενιά μαζί είχαν ταξινομήσει περισσότερα από 1,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Τέταρτη γενιά – η στρατηγική αλλάζει
Τον Οκτώβριο του 2014 η Suzuki επιφύλασσε μια έκπληξη στο κοινό της αυτοκίνησης, με την παρουσίαση της τέταρτης γενιάς του μοντέλου. Το διακριτικό «Grand» είχε πλέον αποδεσμευτεί από την ονομασία του αυτοκινήτου, καθώς η εταιρεία έκρινε ότι το επιτυχημένο όχημά της έπρεπε να αποκτήσει περισσότερο αστικό χαρακτήρα. Η απόφαση αυτή ξένισε πολλούς, κάνοντάς τους να πιστέψουν ότι η ιστορία κάπου εδώ τελειώνει, όμως ο στίβος των πωλήσεων τους διέψευσε, αφού το Vitara, με στοιχεία οικογενειακού αυτοκινήτου περισσότερο από ποτέ, εξακολουθεί να τα πηγαίνει πολύ καλά.
Αντί επιλόγου
Το Suzuki Vitara μετρά πολλές επιτυχίες, χάρη στην υψηλή αποδοχή του, αφού πάντα συμβάδιζε με τις ανάγκες και τις επιθυμίες της αγοράς, τολμώντας παράλληλα να παρουσιάζει νέα στοιχεία και ιδέες. Δεν είναι πολλοί οι κατασκευαστές που καταφέρνουν κάτι τέτοιο, και μεγαλύτερη απόδειξη από το γεγονός ότι οι τρεις γενιές του Vitara έχουν πουλήσει περισσότερα από 2,87 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε 190 χώρες. _ Σ. Χατ.