Πρώτες εντυπώσεις από τη ζώνη περιορισμένης κυκλοφορίας στο Παρίσι

Το Παρίσι περιόρισε την κυκλοφορία οχημάτων στο κέντρο της πόλης, προκειμένου να καταπολεμηθεί η ρύπανση και η συμφόρηση. Ας δούμε ποιες είναι οι πρώτες εντυπώσεις από το μέτρο αυτό…

Από τις 5 Νοεμβρίου 2024 τα τέσσερα πρώτα διαμερίσματα του Παρισιού, που αποτελούν το κέντρο της γαλλικής πρωτεύουσας, έγιναν Zone à Trafic Limité (ZTL), στα αγγλικά: «ζώνη περιορισμένης κυκλοφορίας». Έχουν τοποθετηθεί δεκάδες πινακίδες που δείχνουν στους οδηγούς πού αρχίζει η ZTL. Τα αυτοκίνητα απαγορεύονται στην περιοχή αυτή, η οποία καλύπτει περίπου 5,5 τετραγωνικά χιλιόμετρα του κέντρου της πόλης, συμπεριλαμβανομένου φυσικά και του περίφημου Μουσείου του Λούβρου.

Υπάρχουν, βέβαια, εξαιρέσεις, κυρίως για κάτοικους και εργαζόμενους της περιοχής, δημόσιες συγκοινωνίες και ταξί, οχήματα έκτακτης ανάγκης, άτομα με μειωμένη κινητικότητα. Άτομα με προορισμό εντός της ζώνης περιορισμένης κυκλοφορίας (γιατρός, ψώνια, φαγητό, θέατρο). Λόγω του μεγάλου αριθμού εξαιρέσεων, δεν θα είναι δυνατή η διάκριση μεταξύ νόμιμων και παράνομων επισκεπτών της ζώνης περιορισμένης κυκλοφορίας. Η σήμανση, η επικοινωνία μέσω του Τύπου, καθώς και οι τυχαίοι έλεγχοι (μετά από μια «χαριστική περίοδο» έξι μηνών, στους παραβάτες θα επιβάλλεται πρόστιμο μέχρι 135 ευρώ) θα πρέπει να κάνουν τη δουλειά αυτή.

Paris Center

Πριν από τους περιορισμούς αυτούς, 350.000 ως 500.000 οχήματα εισέρχονταν καθημερινά στην τωρινή ζώνη περιορισμένης κυκλοφορίας. Η ιδέα είναι ότι οι άνθρωποι θα φτάνουν στην περιοχή χρησιμοποιώντας αντί των οχημάτων τους τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τα ενοικιαζόμενα ποδήλατα. Η ZTL ήταν μια υπόσχεση της Anne Hidalgo στην προεκλογική εκστρατεία που την ανέδειξε δήμαρχο του Παρισιού. Υποστήριξε ότι θα απελευθέρωνε τον δημόσιο χώρο και θα μείωνε τη ρύπανση. Άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις έχουν ακολουθήσει παρόμοια στρατηγική για τον περιορισμό της κυκλοφορίας στην κεντρική τους περιοχή είναι η Ρώμη, η Μαδρίτη και οι Βρυξέλλες.

Οι ίδιοι οι Παριζιάνοι δεν είναι άμαθοι στα μέτρα μείωσης της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων. Το 2017 απαγορεύτηκε η κυκλοφορία παλαιότερων και πιο ρυπογόνων οχημάτων στην πόλη. Από τότε διάφοροι δρόμοι και λεωφόροι έχουν πεζοδρομηθεί ή και μετατραπεί σε ποδηλατόδρομους. Από τότε που ανακοινώθηκαν για πρώτη φορά το 2021, τα όρια της ZTL έχουν αποτελέσει αντικείμενο έντονης συζήτησης και έχουν αλλάξει πολύ. Περιοχές που δεν περιλαμβάνονται πλέον σε αυτήν είναι, μεταξύ άλλων, η Île de la Cité και η Île Saint-Louis.

Μια μελέτη που εκπονήθηκε από την πόλη του Παρισιού εκτιμά ότι μόνο το 30% των ανθρώπων που προηγουμένως διέσχιζαν τη ZTL χρειάζονταν πραγματικά το αυτοκίνητό τους για να φτάσουν στον προορισμό τους, ενώ το υπόλοιπο 70% χρησιμοποιούσε το αυτοκίνητο «κγια λόγους άνεσης». Η πόλη αναμένει ότι το μέτρο θα μειώσει σημαντικά τον όγκο της κυκλοφορίας στην περιορισμένη ζώνη και στις γύρω περιοχές, γεγονός που αναμένεται να επιφέρει μείωση της συμφόρησης και της ρύπανσης, τόσο του θορύβου όσο και της ποιότητας του αέρα. Το επίπεδο ατμοσφαιρικής ρύπανσης του Παρισιού (10,5 μg/m3) θα πρέπει να μειωθεί περισσότερο από το μισό, για να πέσει κάτω από το μέγιστο επίπεδο που συνιστά ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας.

Δεν είναι όλοι ευχαριστημένοι με το ZTL. Ορισμένες από τις 11.000 επιχειρήσεις που βρίσκονται στη ζώνη λένε ότι θα μειώσει την επισκεψιμότητα. Άλλοι απλά φοβούνται ότι η κίνηση θα μετακινηθεί απλώς στις γύρω περιοχές. Μένει να περάσει μια σημαντική σε διάρκεια χρονική περίοδος, ώστε να δούμε ποια είναι η αποτελεσματικότητα και ποια πλευρά έχει το δίκιο.

Παρακολουθήστε εδώ: 95 χρόνια Scuderia Ferrari και Max πρωταθλητής | SpeedΖone Podcast EP64