Οι top 7 παρανομίες που διαπράττουν οι Κύπριοι οδηγοί
Είναι εμφανέστατο πως από τους δρόμους της Κύπρου απουσιάζει η υπευθυνότητα και ο σεβασμός προς τους νόμους, αλλά και από τον ένα οδηγό προς τον άλλο, με αποτέλεσμα να ταλανίζεται η ασφάλεια όλων μας.
Παρόλο που τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα στον τομέα της οδικής ασφάλειας, συνεχίζουν να παρατηρούνται σοβαρές παραβάσεις από τους Κύπριους οδηγούς, οι οποίες θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή τους αλλά και των άλλων οδηγών. Πιο κάτω θα εξετάσουμε τις κυριότερες παρανομίες που διαπράττουν οι οδηγοί στη χώρα μας.
- Υπερβολική Ταχύτητα
Η υπερβολική ταχύτητα παραμένει η πιο συχνή αιτία ατυχημάτων στην Κύπρο. Παρά τις καμπάνιες ενημέρωσης και τα συστήματα ελέγχου ταχύτητας που έχουν εγκατασταθεί στους δρόμους, πολλοί οδηγοί εξακολουθούν να παραβιάζουν τα όρια ταχύτητας, είτε λόγω απροσεξίας είτε λόγω αμέλειας. Η υπερβολική ταχύτητα καθιστά πιο δύσκολο τον έλεγχο του οχήματος και μειώνει τον χρόνο αντίδρασης σε έκτακτες καταστάσεις, γεγονός που καθιστά τα τροχαία ατυχήματα πιο επικίνδυνα. Είναι, ως εκ τούτου, και ένας από τους κυριότερους λόγους των θανατηφόρων.
- Οδήγηση υπό την επίδραση αλκοόλ ή ναρκωτικών
Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών αποτελεί μία από τις πιο σοβαρές και πιο συχνές παρανομίες στους δρόμους της Κύπρου. Παρά τις συνεχείς εκστρατείες ενημέρωσης και την αυστηρή νομοθεσία, πολλοί οδηγοί εξακολουθούν να οδηγούν μεθυσμένοι ή υπό την επήρεια ναρκωτικών. Η χρήση ουσιών επηρεάζει αρνητικά την ικανότητα αντίληψης και κρίνει τη σωστή λήψη αποφάσεων, αυξάνοντας δραματικά τον κίνδυνο ατυχημάτων. Το αλκοόλ είναι υπεύθυνο για περίπου το 30-40% των τροχαίων ατυχημάτων στην Κύπρο. Ένα μεγάλο ποσοστό των τροχαίων ατυχημάτων που προκαλούνται από τη χρήση αλκοόλ αφορά νέους οδηγούς, με ηλικίες κυρίως από 18 έως 30 ετών. Η χρήση ναρκωτικών έχει επίσης συνδεθεί με μια αυξανόμενη τάση ατυχημάτων, αν και δεν υπάρχουν πάντα διαθέσιμα συγκεκριμένα στατιστικά για το ποσοστό αυτών των ατυχημάτων.
- Αγνοία των σημάτων κυκλοφορίας και ρυθμιστικών σημάτων
Πολλοί Κύπριοι οδηγοί παραβιάζουν τα σήματα κυκλοφορίας. Η παραβίαση του κόκκινου φωτεινού σηματοδότη, η παράνομη στάθμευση σε χώρους που είναι επισημασμένοι για άλλες χρήσεις ή η μη τήρηση του σήματος "STOP" αποτελούν συχνές παραβάσεις οι οποίες καταλήγουν πολύ συχνά σε ατυχήματα. Εφόσον οι άλλοι οδηγοί στηρίζονται στην ορθή εφαρμογή των σημάτων για να κάνουν ασφαλείς κινήσεις, μια τέτοια παρανομία μπορεί να τους αιφνιδιάσει και να έχουμε το χειρότερο.
- Κινητό τηλέφωνο κατά την οδήγηση
Εδώ σκίζουμε. Η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση έχει γίνει συνήθεια για πολλούς οδηγούς στην Κύπρο, παρά τις ρητές απαγορεύσεις και τις συνεχείς εκστρατείες ενημέρωσης. Η αποστολή μηνυμάτων, οι κλήσεις ή η χρήση του κινητού για άλλους σκοπούς κατά τη διάρκεια της οδήγησης αποσπά την προσοχή του οδηγού και αυξάνει τις πιθανότητες για τροχαία ατυχήματα, συχνά σε ουρές στο δρόμο ή στα φανάρια, όπου πολλοί οδηγοί ξεχνιούνται πάνω στο κινητό τους. Το πρόστιμο για τη χρήση κινητού τηλεφώνου χωρίς hands-free είναι συνήθως 150 ευρώ, με τις ποινές να αυξάνονται για επαναλαμβανόμενες παραβάσεις.
- Ανασφάλιστο όχημα
Παρά την αυστηρή νομοθεσία και τους συχνές ελέγχους, εξακολουθούν να κυκλοφορούν στους δρόμους ανασφάλιστα οχήματα στην Κύπρο. Η απουσία ασφαλιστικής κάλυψης καθιστά τον οδηγό υπεύθυνο για τυχόν ζημιές ή τραυματισμούς που προκύπτουν σε περίπτωση ατυχήματος. Επιπλέον, τα ανασφάλιστα οχήματα συνιστούν οικονομικό βάρος για το κράτος και αυξάνουν τις συνέπειες των τροχαίων ατυχημάτων.
- Παράνομη στάθμευση
Και εδώ παραδίδουμε μαθήματα μη συμμόρφωσης μιας και η παράνομη στάθμευση είναι πολύ διαδεδομένη στην Κύπρο, με πολλούς οδηγούς να σταθμεύουν τα οχήματά τους σε περιοχές όπου απαγορεύεται, όπως σε ράμπες αναπήρων ή σε διαβάσεις πεζών. Αυτή η παραβίαση εμποδίζει τη σωστή κυκλοφορία των άλλων οχημάτων και πεζών, δημιουργώντας κινδύνους για την ασφάλεια και προκαλώντας συμφόρηση στους δρόμους. Το πρόστιμο για παράνομη στάθμευση έχει ανέβει από την 1η Οκτωβρίου στα 100 ευρώ.
- Μη χρήση ζώνης ασφαλείας
Η μη χρήση ζώνης ασφαλείας παραμένει μία από τις βασικότερες αιτίες σοβαρών τραυματισμών σε τροχαία ατυχήματα. Παρά το γεγονός ότι η χρήση της είναι υποχρεωτική και καλά γνωστή, πολλοί οδηγοί και επιβάτες εξακολουθούν να την παραβιάζουν. Η ζώνη ασφαλείας αποτελεί τον πιο σημαντικό παράγοντα προστασίας σε περίπτωση ατυχήματος, αφού αρκετά θύματα σε θανατηφόρα δεν φορούσαν. Το πρόστιμο για μη χρήση ζώνης ασφαλείας είναι 150 ευρώ, ενώ με την επανάληψη του αδικήματος εντός τριών ετών είναι 300 ευρώ.
Συμπεράσματα
Η εντύπωση ότι οι έλεγχοι δεν είναι αυστηροί ή ότι οι ποινές δεν επιβάλλονται πάντα αυστηρά, οδηγεί σε αίσθημα ασυδοσίας. Η «κακή» οδηγική συμπεριφορά μπορεί να συνδέεται και με το εθιμικό στοιχείο, όπου η παραβατικότητα γίνεται σχεδόν κοινωνικά αποδεκτή. Για παράδειγμα, το «πάτημα του κόκκινου» ή η στάθμευση σε μη επιτρεπόμενους χώρους μπορεί να θεωρείται κάτι το «φυσιολογικό», ιδίως σε περιπτώσεις που δεν υπάρχει άμεσος κίνδυνος για ατύχημα.
Από την άλλη, οι κακές συνθήκες στους δρόμους, τα στενά δρομάκια, η κυκλοφοριακή συμφόρηση και η απουσία χώρων στάθμευσης οδηγούν πολλούς οδηγούς στην παράνομη στάθμευση ή σε επικίνδυνες παρακάμψεις.
Με τη σειρά τους οι κυκλοφοριακές συμφορήσεις στις πόλεις για παράδειγμα, προκαλούν συχνά άγχη στους οδηγούς, οι οποίοι προκειμένου να εξοικονομήσουν χρόνο, επιλέγουν παράνομες ή επικίνδυνες διαδρομές.
Τέλος, η συνήθεια των οδηγών να οδηγούν πάνω από το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, είτε λόγω του άγχους τους να φτάσουν στον προορισμό τους, είτε από έλλειψη υπομονής και σεβασμού προς τους άλλους χρήστες του δρόμου, συνεισφέρει σε ατυχήματα και επικίνδυνες καταστάσεις.
Να μη ξεχνάμε ένα πράγμα. Μόνο με συλλογική προσπάθεια μπορεί να μειωθεί ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων και να αυξηθεί η ασφάλεια στους δρόμους, προστατεύοντας τη ζωή όλων των χρηστών του οδικού μας δικτύου.
Διαβάστε επίσης: Πως να μάθετε αν το όχημα σας φέρει αερόσακο Takata
Οι μισθοί των πιλότων της Formula 1