Η «διαδρομή» των φονικών Takata και τι συμβαίνει στην Κύπρο

Αβέβαιο είναι το αύριο με τους φονικούς αερόσακους της Takata στην Κύπρο.

H Takata Corporation, ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές συστημάτων ασφαλείας στην αυτοκινητοβιομηχανία, με έδρα το Τόκιο, έχει μακρά ιστορία με προβλήματα που σχετίζονται με τα προϊόντα της, μέχρι και απάτες που βαραίνουν το όνομά της.   

Το όνομα της εταιρείας, που ξεκίνησε να κατασκευάζει αερόσακους το 1988, έχοντας κατακτήσει μέχρι το 2014 το 20% της αγοράς, μπήκε για πρώτη φορά στον κόκκινο κύκλο το 1995, όταν εντοπίστηκαν και αποσύρθηκαν γύρω στα 8.5 εκατομμύρια οχήματα στις ΗΠΑ (κατασκευής 1986-1991, κυρίως ιαπωνικά) τα οποία έφεραν ελαττωματικές ζώνες ασφαλείας.

Οι εντοπισμοί προβλημάτων και οι αποσύρσεις οχημάτων με τους δικούς της αερόσακους έχουν φουντώσει την τελευταία περίπου δεκαετία, ξεκινώντας το 2013, όταν διάφοροι κατασκευαστές αυτοκινήτων έκαναν μαζικές αποσύρσεις οχημάτων τα οποία ήταν εξοπλισμένα με δικούς της αερόσακους.

Το 2015 η Takata στιγματίστηκε με τη μεγαλύτερη απόσυρση αυτοκινήτων στην ιστορία, όταν έγιναν 53 εκατομμύρια αποσύρσεις (από 12 διαφορετικούς κατασκευαστές αυτοκινήτων) που αφορούσαν αερόσακους η οποία έκαναν έκρηξη, στέλνοντας θραύσματα στα πρόσωπα και στο σώμα των οδηγών και των συνεπιβατών.  Η Takata, που ανέλαβε την ευθύνη, πλήρωσε ως αποτέλεσμα πρόστιμο 200 εκ. δολαρίων.

Το σκάνδαλο του 2016-2017, που αφορούσε απάτη η οποία σχετιζόταν με την καλωδίωση των αερόσακων της εταιρείας, ανάγκασε την Takata να πληρώσει πρόστιμο ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων, με την ίδια να παραδέχεται τις κατηγορίες για εξαπάτηση των πελατών της.

Μέχρι και το 2024, περισσότεροι από εκατόν εκατομμύρια αερόσακοι της εταιρείας έχουν αποσυρθεί παγκοσμίως από είκοσι διαφορετικούς κατασκευαστές αυτοκινήτων ανά τον κόσμο, ενώ μέχρι τον Οκτώβριο του 2024 (και τον θάνατο της 19χρονης Κύπριας) υπολογίζεται ότι έχουν σημειωθεί 36 θάνατοι παγκοσμίως οι οποίοι σχετίζονται με τους αερόσακους της Takata.

Τι συμβαίνει στην Κύπρο

Υπολογίζεται ότι στους δρόμους της Κύπρου κυκλοφορούν γύρω στις 12.000 καινούργια αυτοκίνητα με ελαττωματικούς αερόσακους, ενώ ανυπολόγιστος είναι ο αριθμός των μεταχειρισμένων οχημάτων που είναι εξοπλισμένα με αυτούς.

Οι ειδικοί προσπαθούν να εξακριβώσουν αν το πρόσφατο θανατηφόρο ατύχημα της 19χρονης στο δρόμο Αυγόρου-Φρενάρους σχετιζόταν με ελαττωματικό αερόσακο της Takata, ενώ είναι πλέον βέβαιο πως ο Κύπριος που έχασε τη ζωή του το 2023 σχετιζόταν με έναν τέτοιο αερόσακο ο οποίος εκτόξευσε σφαιρίδια και αμμωνία στο θύμα.    

Εφόσον δεν υπάρχει επαρκής εποπτικός μηχανισμός ελέγχου από το κράτος, ώστε να χαρτογραφηθεί η κατάσταση και να ενημερωθούν όσοι ιδιοκτήτες οχημάτων επηρεάζονται, τα πράγματα… σκουραίνουν.

Παρακολουθήστε εδώ - Verstappen: o σχιζοφρενής super ήρωας | SpeedΖone Podcast EP63