Οδηγούμε τα VW Golf R και VW Golf GTI Clubsport στο Lausitzring
Καλύτερος τρόπος για να γιορτάσουμε τα 50 χρόνια VW Golf δεν υπάρχει. Οδηγούμε στην πίστα του Lausitzring(!) τις κορυφαίες εκδόσεις του εμβληματικού μοντέλου, Golf R και Golf GTI Clubsport.
Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: VW (Martin Meiners Photography, Ingo Barenschee), Μ. Σαλ.
Αποστολή στη Γερμανία, και συγκεκριμένα στο Βερολίνο, για μια πρώτη επαφή με τo VW Golf R, την ισχυρότερη (333 ίππων) και τετρακίνητη έκδοση του μικρομεσαίου μοντέλου του γερμανικού εργοστασίου, αλλά και με το κορυφαίο της σειράς των GTI, με την κωδική ονομασία «Clubsport», το οποίο παράλληλα αποτελεί το πιο ισχυρό (300 ίππων) Golf με κίνηση στους εμπρός τροχούς.
Κερασάκι στην τούρτα αποτελεί το γεγονός ότι το πρόγραμμα περιλάμβανε και την πίστα DEKRA Lausitzring. Θυμίζουμε ότι εκεί ο Alex Zanardi είχε το σοβαρό ατύχημα το 2001, το οποίο τον οδήγησε σε διπλό ακρωτηριασμό των κάτω άκρων του ενώ στην ίδια πίστα, την ίδια χρονιά, έχασε τη ζωή του και ο Michele Alboreto σε ηλικία 44 ετών· στην περίπτωσή μας, όμως, βρισκόμαστε εκεί για πολύ καλό λόγο. Ας επιβιβαστούμε στα Golf R και GTI Clubsport!
VW: VW Golf R
Το νέο VW Golf R είναι διαθέσιμο σε 5θυρo αλλά και σε Variant αμάξωμα και βασίζεται στην όγδοη κατά σειρά γενιά του δημοφιλούς μοντέλου, που φέτος γιορτάζει τα 50 χρόνια του. Θυμίζουμε εδώ ότι το πρώτο VW Golf R παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2002 ως… R32. Από τότε μέχρι και σήμερα περισσότερα από 250.000 αντίτυπα του VW Golf με το μαγικό γράμμα «R» έχουν διατεθεί στις κατά τόπους αγορές ανά τον κόσμο.
Ο διαφορετικός χαρακτήρας σε σχέση με τις ταπεινότερες εκδόσεις της γκάμας Golf αντανακλάται στο ανασχεδιασμένο εμπρός μέρος, που χαρακτηρίζεται από τους προβολείς LED Plus, το «φωτεινό» σήμα VW και τις αεροκουρτίνες στον προφυλακτήρα. Ελαφρώς «φρεσκαρισμένα» είναι και τα πίσω φώτα LED. Επίσης, οι νέες σφυρήλατες ζάντες Warmenau των 19 ιντσών είναι προαιρετικά διαθέσιμες, εξοικονομώντας σε κάθε άκρο του Golf R περί τα 8 κιλά, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην πιο αποτελεσματική ψύξη των φρένων.
Στο εσωτερικό, τόσο το hardware όσο και το software του συστήματος infotainment έχουν επίσης ανανεωθεί, διαθέτοντας τη μεγαλύτερη οθόνη που διαθέτει η VW (12,9 ίντσες / 32,8 εκ.). Η λειτουργία της έχει επίσης βελτιωθεί σημαντικά, χάρη στα νέα γραφικά και την επίσης νέα δομή μενού. Επίσης, ο έλεγχος της μπάρας αφής -που πλέον φωτίζεται- για τον έλεγχο του συστήματος κλιματισμού και της έντασης του ήχου, καθώς και ο φωνητικός βοηθός IDA, ο οποίος έχει πρόσβαση στο λογισμικό που βασίζεται στο γνωστό ChatGPT, έχουν επίσης αναπτυχθεί πρόσφατα.
Το νέο VW Golf R είναι εξοπλισμένο επίσης με το βελτιωμένο Digital Cockpit Pro (10,2 ίντσες / 26 εκ.). Εκτός από τις κλασικές προβολές που διατίθενται σε άλλα μοντέλα της γκάμας Golf, το Digital Cockpit Pro στο Golf R προσφέρει μερικές ακόμα, όπως είναι η Sport Skin, με το στρογγυλό στροφόμετρο, με σχεδίαση ειδική για μοντέλα «R» να δεσπόζει στο κέντρο, καθώς και η R–View, με οριζόντια διατεταγμένη απεικόνιση για το στροφόμετρο.
Διαβάστε ακόμη: Ιταλική «ποίηση» στην εξοχή της Κύπρου
VW: Οδηγώντας το VW Golf R
Το νέο VW Golf R τροφοδοτείται από τον γνωστό πλέον 2λιτρο κινητήρα (1.984 κ.εκ.) της VW, ο οποίος αποδίδει για την περίσταση 333 ίππους (245 kW) στις 5.600-6.500 σ.α.λ. Ο πιο ισχυρός υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας 2,0 λίτρων της γερμανικής εταιρείας συνεργάζεται στο Golf R με 7τάχυτο κιβώτιο DSG και τετρακίνηση 4Motion με R–Performance Torque Vectoring. Το τελευταίο βελτιώνει την οδηγική ευστάθεια και ευελιξία κατανέμοντας την κινητήρια δύναμη ξεχωριστά στους πίσω τροχούς. Η ροπή του κινητήρα ορίζεται στα 420 Nm, ενώ, όσον αφορά τις επιδόσεις, η τελική ταχύτητα των 250 χλμ./ώρα μπορεί να αυξηθεί κατά επιπλέον 20 χλμ./ώρα, φτάνοντας στα 270 χλμ./ώρα, με το προαιρετικό πακέτο R–Performance.
Εκτός από την υψηλότερη τελική ταχύτητα, το πακέτο R–Performance προσφέρει δύο επιπλέον λειτουργίες (5+2 συνολικά τα προγράμματα οδήγησης): τις Special και Drift. Η λειτουργία Special έχει προσαρμοστεί ειδικά για γρήγορους γύρους στο Nürburgring Nordschleife. Ταυτόχρονα, το «πακέτο» προσφέρει μια μεγαλύτερη αεροτομή οροφής, δυνατότητα χρονομέτρησης για οδήγηση στην πίστα μέσω GPS και μετρητή για τις δυνάμεις g που αναπτύσσονται κατά τον εγκάρσιο και τον διαμήκη άξονα.
Με την πρεμιέρα του Golf R η VW διαθέτει την ειδική έκδοση Black Edition με πιο σκούρα σήματα VW και λογότυπα «R», μαύρες δαγκάνες φρένων R με σκούρο λογότυπο «R», μαύρες ζάντες Estoril 19 ιντσών και μαύρες επενδύσεις απολήξεων εξάτμισης. Οι σκουρόχρωμοι προβολείς IQ.Light LED περιλαμβάνονται επίσης στάνταρντ στο νέο Golf R Black Edition. Σημειώστε ως διάσταση 225/40 R18 για τα στάνταρντ ελαστικά και προαιρετικά τα διάστασης 235/35 R19.
Ξεκινάμε! Βολευόμαστε ιδανικά στο χαμηλά τοποθετημένο κάθισμα και βρίσκουμε μεμιάς την ιδανική θέση οδήγησης αν και όπως θα καταλάβουμε αργότερα, την ώρα της «μάχης», θα το θέλαμε ακόμη πιο μπάκετ, με ακόμη καλύτερη στήριξη αλλά αυτό γιατί ήμασταν μέσα σε μία τόσο απαιτητική πίστα. Όπως σε κάθε μοντέλο του γκρουπ, με τα Eco και Comfort προγράμματα νιώθεις ότι είσαι μέσα στο απλό, καθημερινό σου αυτοκίνητο, το οποίο σου κάνει άνετη τη ζωή, με την ανάρτηση να είναι σφιχτή αλλά τόσο όσο για να απορροφά ιδανικά τις όποιες κακοτεχνίες, και το τιμόνι να είναι σχετικά ελαφρύ.
Όλα αυτά όμως –o ήχος του κινητήρα, η απόκριση στο γκάζι, το βάρος του τιμονιού και η απόσβεση της ανάρτησης- αλλάζουν μονομιάς στα «καλά» προγράμματα, όπως το Sport, και ειδικά το Race, για παράδειγμα. Ο 2λιτρος κινητήρας εκτοξεύει το αμάξωμα, με την επιτάχυνση να είναι καταιγιστική και επιπέδου 4,6 δλ. για το περίφημο «0-100» (4,8 δλ. η έκδοση Variant). Γεμάτο σύνολο, χωρίς κενά σε όλο το φάσμα των στροφών, και ειδικά από τις 2.100 έως τις 5.500 σ.α.λ., διάστημα όπου αποδίδει τη μέγιστη ροπή των 420 Nm.
Το… γλυκό βέβαια δένει ιδανικά και με το 7άρι DSG με τη σφιχτή κλιμάκωση, το οποίο και σε αυτές τις συνθήκες αναδεικνύει ακόμα περισσότερο τις αρετές του κινητήρα. Το σύστημα διεύθυνσης είναι γρήγορο και άμεσο, αν και οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι δεν ενθουσιάζει από πλευράς αίσθησης, αφού μπορεί να υπακούει στις εντολές, αλλά δεν έχει την πληροφόρηση που περιμένεις από μια κατασκευή του είδους, όσο και αν καταλαβαίνουμε ότι τώρα γινόμαστε… παράξενοι, με αυτό μας το σχόλιο.
Εκεί όμως όπου το «R» σε αφήνει με το στόμα ανοιχτό είναι στα όρια πρόσφυσης, σε κάθε είδους διαδρομή, όσο σφιχτή ή πατημένη και αν είναι. Εκμεταλλεύεσαι τον κινητήρα-διαμάντι, το εξαιρετικό σύστημα πέδησης, που σου επιτρέπει να φρενάρεις σχεδόν μέσα στη στροφή, ενώ ακόμα και στο όριο, όπου ίσως και να φλερτάρεις με την υποστροφή, έστω και στιγμιαία το μεγαλύτερο μέρος της ροπής περνά στους πίσω τροχούς, με αποτέλεσμα να κλείνει η τροχιά του εμπρός μέρους και να γλιστρά περισσότερο το πίσω. Χωρίς υπερβολή, ό,τι πιο φιλικό υπάρχει στην εποχή μας στα «καυτά» χάτσμπακ, σε σημείο μάλιστα που πολλές φορές θα ήθελες να νιώθεις μεγαλύτερο ρίσκο μαζί του…
VW: VW Golf GTI Clubsport
Αυτό είναι το κορυφαίο GTΙ της γκάμας και παράλληλα το πιο ισχυρό Golf με κίνηση στους εμπρός τροχούς. Η ανασχεδιασμένη μάσκα ξεχωρίζει, μαζί με τα φωτιστικά σώματα LED Plus, τη φωτεινή μπάρα που διατρέχει τη μετόπη, αλλά και το νέο φωτιζόμενο σήμα της μάρκας. Εξελιγμένη είναι η αεροδυναμική, με βοηθήματα που συναντάμε στον εμπρός προφυλακτήρα και αντλούν έμπνευση από τους αγώνες. Επιπλέον, προαιρετικά είναι διαθέσιμοι προβολείς LED Matrix, οι οποίοι σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία προσφέρουν 15% καλύτερη φωτεινότητα.
Στο πλάι τα μαρσπιέ δίνουν έναν πιο σπορ τόνο στην ειδική έκδοση του Golf. Μένοντας στο προφίλ, ξεχωρίζουν οι νέοι τροχοί «Richmond» ειδικά για το Clubsport, των 18 ιντσών. Προαιρετικά υπάρχουν και μεγαλύτεροι 19 ιντσών. Επιπλέον, υπάρχουν ζάντες αλουμινίου με πιο νοσταλγική σχεδίαση, με πέντε οβάλ ημικύκλια, που θυμίζει παλαιότερα GTI, και πιο συγκεκριμένα εκείνο της πέμπτης γενιάς. Σημειώστε επίσης ότι ως GTI και GTI Clubsport απέχει 15 χλστ. λιγότερο από το έδαφος σε σχέση με τις «απλές» εκδόσεις του Golf και 20 χλστ. ως R και R Variant.
Με έμφαση στην αποδοτικότητα και στα καλύτερα δυναμικά χαρακτηριστικά έχουν σχεδιαστεί οι τροχοί «Warmenau» χαμηλού βάρους, που ζυγίζουν μόλις 8 κιλά η κάθε ζάντα. Αυτό μεταφράζεται σε μείωση 20% του βάρους της μη αναρτώμενης μάζας, κάτι που συμβάλλει στη βελτίωση των δυναμικών χαρακτηριστικών του αυτοκινήτου.
Στο εσωτερικό η σπορ εικόνα είναι συμβατή με αυτήν του εξωτερικού. Τα καθίσματα κυριαρχούν, ενώ σημαντική βελτίωση έχει δεχθεί το σύστημα πολυμέσων, καθώς υιοθετεί την τέταρτη εξέλιξη, που το καθιστά πιο εύκολο στο χειρισμό.
Η οθόνη είναι 12,9 ιντσών (32,8 εκ.) και παρέχει τη δυνατότητα διαμόρφωσης, ενώ και οι ψηφιακές μπάρες για τον έλεγχο της φωνής και του κλιματισμού είναι φωτιζόμενες. Επιπλέον, υπάρχει δυνατότητα φωνητικού ελέγχου, όπως επίσης προαιρετικά και ηχοσύστημα υψηλής πιστότητας της Harman Kardon 480 Watt. Ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός 10,2 ιντσών (26 εκ.) και επιτρέπει στον οδηγό να τον διαμορφώσει ανάλογα με τις επιθυμίες του σε μία από τις παρακάτω τρεις επιλογές: Classic, Progressive και GTI.
Διαβάστε επίσης: Η ιστορία του VW Golf GTI
VW: Οδηγώντας το VW Golf GTI Clubsport
Αν και είμαστε μέσα και έξω από το Lausitzring, το Nurburgring αποτέλεσε το πεδίο εξέλιξης του VW Golf GTi Clubsport. Το πανίσχυρο Golf προσαρμόστηκε στην απαιτητική πίστα και εξελίχθηκε ανάλογα, για να διαθέτει τα δυναμικά χαρακτηριστικά που του επιτρέπουν να κινηθεί με αξιώσεις και αποτελεσματικότητα στην «πράσινη κόλαση».
Ο κινητήρας του Golf GTI Clubsport είναι υπερτροφοδοτούμενος 2,0 λίτρων με απόδοση 300 ίππων και 400 Nm ροπής (θυμίζουμε ότι το «απλό» GTI αποδίδει 265 ίππους). Επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα σε 5,6 δευτερόλεπτα (5,9 δλ. το GTI), με τη μέγιστη ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ./ώρα, ενώ με το πακέτο Race αυτή ανεβαίνει στα 267 χλμ./ώρα.
Η ανάρτηση και το τιμόνι με τις σπορ ρυθμίσεις προσφέρουν βελτιωμένη απόκριση σε όλες τις συνθήκες, και ειδικά στις πιο απαιτητικές. Η δύναμη περνάει στους εμπρός τροχούς μέσω ενός διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης, ενώ προαιρετικά είναι διαθέσιμη και με το DCC adaptive chassis control, το οποίο προσαρμόζεται κάθε στιγμή στο οδόστρωμα και στην κατάσταση οδήγησης και επιτρέπει στον οδηγό να ρυθμίζει την ακαμψία του πλαισίου σχεδόν συνεχώς.
Με την εκκίνηση του 2λιτρου υπερτροφοδοτούμενου μοτέρ αντιλαμβάνεσαι ακόμα πιο πολύ και σε αυτήν την περίπτωση ότι το γκρουπ δεν έχει την πρόθεση να θυσιάσει τη φιλικότητα της κατασκευής στην καθημερινή χρήση, ούτε βέβαια να τρομάξει, ακόμα και τον οδηγό που θα πιάσει το πηδάλιο ενός Clubsport για πρώτη φορά.
Ο ήχος του κινητήρα δεν κρύβει τις προθέσεις της κατασκευής, όπως και η λειτουργία της ενεργής ανάρτησης ενώ αντίστοιχη φιλοσοφία συναντάμε και στον τομέα της μετάδοσης, όπου η έκδοση Clubsport προσφέρεται αποκλειστικά με 7άρι διπλού συμπλέκτη.
Το τιμόνι είναι άμεσο και ακριβές, ενώ εδώ, σε σχέση με το πιο μάχιμο «R», δέχεσαι πιο καλά το γεγονός ότι δεν έχει την κορυφαία πληροφόρηση που θα ήθελες. Ο ηλεκτρονικός έλεγχος της δυναμικής συμπεριφοράς του αυτοκινήτου παρεμβαίνει τόσο στην ενεργή ανάρτηση όσο και στο ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό, με αποτέλεσμα στις στροφές να βάζει τη μούρη μέσα, εκμηδενίζοντας τις όποιες υποστροφικές τάσεις και χωρίς το συνολικό ζύγισμα να οδηγεί σε σπασμωδικές κινήσεις του πίσω μέρους.
Ένα όμορφο διήμερο στο Βερολίνο παρέα με τις κορυφαίες προτάσεις του μοντέλου-θεσμού που λέγεται «Golf», τα «R» και GTI Clubsport, το οποίο μας κάνει για πολλοστή φορά να αναρωτιόμαστε πώς καταφέρνουν ένα φαινομενικά ίδιο αυτοκίνητο, τα τελευταία χρόνια, να είναι πάντα update και σωστά βελτιωμένο σε κάθε νέα του γενιά, στις «απλές» ή τις κορυφαίες εκδόσεις του. Χρόνια πολλά, Golf!_ Μ. Σαλ.
VW GOLF R
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ άμεσου ψεκασμού με τούρμπο (EA888 LK3) >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.984 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 333 ίπποι (245 kW) >ΡΟΠΗ: 420 Nm/2.100 – 5.500 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Ημιαυτόματο DSG 7 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.296×1.789×1.454 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.629 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 341 – 1.197 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.548 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,6 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 270 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 8,1-8,5 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 184-193 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: Από 54.945 ευρώ (Γερμανία)
VW GOLF GTI CLUBSPORT
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ άμεσου ψεκασμού με τούρμπο (EA888 LK2) >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.984 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 300 ίπποι (221 kW) >ΡΟΠΗ: 400 Nm/2.000 – 5.200 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Ημιαυτόματο DSG 7 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.296×1.789×1.456 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.628 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 374 – 1.230 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.459 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 5,6 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 267 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 7,5 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 171 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: 49.225 ευρώ (Γερμανία)