Opel Grandland: Το οδηγούμε στη Δανία
Οδηγούμε στη Δανία (TannisTest 2024) το νέο Οpel Grandland, τo πρώτο μοντέλο της Opel που επωφελείται από την πλατφόρμα του Ομίλου Stellantis STLA Medium, η οποία σχεδιάστηκε ειδικά για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Πώς αποδίδει στη βασική έκδοση 1.2 των 136 ίππων;
Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: 4ΤΡΟΧΟΙ
Το νέο Opel Grandland είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής που φέρει πολλά στοιχεία από το Opel Experimental, το οποίο είδαμε με τη μορφή πρωτοτύπου πέρυσι στην Έκθεση IAA Mobility. Αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα του πώς οι σχεδιαστές και οι μηχανικοί της Opel κάνουν πραγματικότητα τα πρωτοποριακά αυτοκινητικά όνειρα, και υπηρετεί το σύνθημα «Forever forward since 1899», που σηματοδοτεί τα 125 χρόνια της Opel στην αυτοκινητοβιομηχανία. Το νέο Grandland, το πιο σύγχρονο μοντέλο παραγωγής που αποτελεί γνήσιο εκφραστή αυτής της φιλοσοφίας, σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε στην έδρα της Opel, το Ρίσελσχαϊμ, ενώ η παραγωγή του θα γίνεται στο εργοστάσιο του Άιζενμπαχ στη Γερμανία.
Opel Grandland: Πάνω σε «ηλεκτρική» πλατφόρμα
Ο λόγος για το πρώτο μοντέλο της Opel, που επωφελείται από την πλατφόρμα του ομίλου Stellantis STLA Medium, η οποία σχεδιάστηκε ειδικά για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Χάρη στη νέα αρχιτεκτονική, στη νέα επίπεδη τοποθέτηση της μπαταρίας, χωρητικότητας 73 ή 82 kWh (η πλατφόρμα έχει δυνατότητα έως 97 kWh), στον ηλεκτροκινητήρα νέας γενιάς και σε άλλα χαρακτηριστικά εξοικονόμησης ενέργειας, όπως είναι η αντλία θερμότητας, το νέο Opel Grandland Electric θα μπορεί να διανύσει στο μέλλον περίπου 700 χλμ. (WLTP1) αμιγώς ηλεκτρικά, χωρίς εκπομπές ρύπων. Κλείνοντας την ηλεκτρική μας παρένθεση και πριν προχωρήσουμε στη θερμική γνωριμία μας, σημειώστε επίσης ότι χρειάζονται λιγότερα από 30 λεπτά σε δημόσιο σταθμό ταχείας φόρτισης για την πλήρωση της μπαταρίας από το 20% στο 80%, ενώ έχει δυνατότητα φόρτισης έως 160 kW.
Στα χαρακτηριστικά της εμφάνισης του νέου Grandland περιλαμβάνονται το 3D Vizor με το φωτιζόμενο λογότυπο του «Κεραυνού», που τοποθετείται περήφανα στο κέντρο της μάσκας, καθώς και τα μόνιμα φωτιζόμενα γράμματα «OPEL» στο πίσω μέρος. Άλλο ενδιαφέρον χαρακτηριστικό αποτελεί το σύστημα φωτισμού Intelli-Lux Pixel HD, με περισσότερα από 50.000 αυτόνομα στοιχεία.
Για την ακρίβεια 51.200, με 25.600 σε κάθε πλευρά για την κατανομή φωτός υψηλής ευκρίνειας. Ανάλογα με τις κυκλοφοριακές συνθήκες, τα διερχόμενα οχήματα ή άλλα αντικείμενα ανιχνεύονται από μία κάμερα και τα φώτα Intelli-Lux Pixel Matrix HD αποκόπτουν αυτά τα οχήματα/αντικείμενα με ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια σε σχέση με τα συμβατικά συστήματα φωτισμού Matrix Light. Το αποτέλεσμα είναι μια πολύ πιο φωτεινή και ομοιογενής δέσμη φωτός, χωρίς να τυφλώνονται οι άλλοι χρήστες του δρόμου. Επιπλέον, τα νέα κινούμενα σχέδια καλωσορίσματος/αποχαιρετισμού με γραφική προβολή μπροστά από το όχημα δίνουν ήδη μια πρόγευση για τις δυνατότητες του συστήματος στο μέλλον.
Η υιοθέτηση της νέας πλατφόρμας προσέφερε στους σχεδιαστές μια νέα ελευθερία, για αυτό και το νέο Grandland εντυπωσιάζει με την πρώτη κιόλας ματιά, με 173 χλστ. επιπλέον μήκος, 19 χλστ. επιπλέον ύψος και 64 χλστ. επιπλέον πλάτος σε σχέση με τον προκάτοχό του. Οι ζάντες αλουμινίου, έως και 20 ιντσών (19άρες το δικό μας), ενισχύουν την τολμηρή του εμφάνιση και το τοποθετούν στην κορυφή της γκάμας των SUV της Opel. Το ανανεωμένο 3D Vizor συνδυάζεται με το φωτιζόμενο λογότυπο «Opel Blitz», το οποίο γίνεται ακόμα πιο ευδιάκριτο χάρη στην τεχνολογία Edge Light Technology. Το μακρύ μεταξόνιο των 2.795 χλστ. εξασφαλίζει αυξημένη ευρυχωρία στην καμπίνα (ειδικά στο πίσω μέρος με επιπλέον 20 χλστ. για τα πόδια) και στο χώρο αποσκευών, ενώ τα πίσω καθίσματα μπορούν να αναδιπλωθούν κατά 40:20:40, δημιουργώντας έτσι ένα χώρο φόρτωσης από 550 έως και 1.645 λίτρα.
Η διάταξη του εσωτερικού ακολουθεί ένα οριζόντιο θέμα, με γραμμές που διατρέχουν τον πίνακα οργάνων μέχρι τις πόρτες, ενισχύοντας την αίσθηση πλάτους και ευρυχωρίας, ενώ η ελαφρώς προσανατολισμένη προς τον οδηγό κεντρική οθόνη των 16 ιντσών (10άρα η βασική) και η ψηλά τοποθετημένη κεντρική κονσόλα δημιουργούν μια σπορ αίσθηση. Πίσω από το τιμόνι, ένας πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων 10 ιντσών παρέχει βασικές πληροφορίες και, σε συνδυασμό με την οθόνη Intelli-HUD head-up display, επιτρέπει στον οδηγό να επικεντρωθεί στην απόλαυση της οδήγησης, χωρίς να χρειάζεται να πάρει τα μάτια του από το δρόμο. Ο οδηγός έχει επίσης τη δυνατότητα να ενεργοποιήσει χειροκίνητα ή αυτόματα τη λειτουργία Pure Mode. Η λειτουργία αυτή μειώνει το περιεχόμενο στην οθόνη πληροφόρησης οδηγού, στη head-up display και στην κεντρική οθόνη, εξασφαλίζοντας ακόμα λιγότερη απόσπαση της προσοχής κατά την οδήγηση τη νύχτα ή στη βροχή. Σύμφωνα με τη φιλοσοφία της Opel, οι πιο συχνά χρησιμοποιούμενες ρυθμίσεις, όπως ο κλιματισμός, μπορούν επίσης να επιλεγούν μέσω φυσικών κουμπιών.
Τα καθίσματα διαθέτουν επίσης λειτουργία εξαερισμού και μασάζ για τον οδηγό. Παράλληλα, οι επιβάτες στο πίσω μέρος απολαμβάνουν 20 χλστ. επιπλέον χώρο για τα πόδια, σε σχέση με το απερχόμενο Grandland, ενώ όλα τα υφάσματα στο εσωτερικό προέρχονται από 100% ανακυκλωμένα υλικά. Συνολικά, το νέο Grandland προσφέρει 36 λίτρα αποθηκευτικών χώρων στο εσωτερικό – από το Pixel Box και τις θήκες τηλεφώνων στις πλάτες των εμπρός καθισμάτων, μέχρι τον μεγάλο αποθηκευτικό χώρο κάτω από την κεντρική κονσόλα.
Opel Grandland: Στην πράξη
Όσοι δεν είναι ακόμη έτοιμοι να «περάσουν» σε αμιγώς ηλεκτροκίνητες προτάσεις, όπως είναι αυτή του Grandland των 213 ίππων (157 kW), των 345 Nm ροπής και των 523 ή 582 χλμ. αυτονομίας (WLTP1), θα έχουν και την επιλογή της Plug-in Hybrid εκδοχής των 195 ίππων (350 Nm ροπής) με ηλεκτρική αυτονομία έως και 87 χλμ. Για τους πιο παραδοσιακούς, υπάρχει το Grandland Hybrid αυτών των σελίδων, με τεχνολογία 48V.
Ουσιαστικά νέος ο 1.200άρης βενζινοκινητήρας των 136 ίππων (100 kW), συνεργάζεται με ένα ηλεκτρικό μοτέρ 21 kW (28 ίππων) και 55 Nm ροπής, που έχει ενσωματωθεί στο επίσης νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη των 6 σχέσεων, με την ηλεκτρική ενέργεια να αποθηκεύεται σε μία μικρή επαναφορτιζόμενη μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 432 Wh, που έχει τοποθετηθεί κάτω από το κάθισμα του οδηγού.
Το ηλεκτρικό μοτέρ επιτρέπει στο νέο SUV της Opel να κινείται και αμιγώς ηλεκτρικά σε συνθήκες χαμηλού φορτίου λειτουργίας με μικρές ταχύτητες, ενώ υποβοηθά τον θερμικό κινητήρα κατά την εκκίνηση ή στο ταξίδι με σταθερή ταχύτητα. Κατά την επιβράδυνση ή το ρολάρισμα σε κατωφέρειες, ανακτά ενέργεια φορτίζοντας την μπαταρία. Μία μίζα ιμάντα, που τροφοδοτείται από το ενσωματωμένο σύστημα 48V, επιτρέπει στο βενζινοκινητήρα να ξεκινά γρήγορα και με άμεση απόκριση. Επιπλέον, χάρη σε έναν μετατροπέα τάσης, μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από το ηλεκτρικό σύστημα 48V μετατρέπεται σε ισχύ 12V για την τροφοδοσία του ενσωματωμένου εξοπλισμού του αυτοκινήτου. Με αυτό τον τρόπο, δύο ξεχωριστά ηλεκτρικά δίκτυα μπορούν να λειτουργούν παράλληλα.
Οι επιδόσεις δεν είναι το σημείο αναφοράς αυτού του συνόλου των 1.600 κιλών, με το «0-100» να επιτυγχάνεται σε 10,2 δλ. αλλά τη μέση κατανάλωση να κυμαίνεται σε ελεγχόμενα επίπεδα, κοντά στα 7,8 λίτρα/100 χλμ., όπως διαπιστώσαμε σε δρόμους γύρω από τα Bindslev και Tversted.
Σαφέστατα θα θέλαμε μια πιο συμμετοχική συμπεριφορά υπό συνθήκες πίεσης, με το ESP όμως να λειτουργεί εξαιρετικά και πολλές φορές να προλαμβάνει καταστάσεις, συνήθως από τις υποστροφικές τάσεις που παρουσιάζονται όταν φλερτάρεις με τα όρια του αυτοκινήτου.
Opel Grandland: Βελτιωμένο
Στο τέλος της ημέρας, η αίσθηση και το συμπέρασμά μας είναι ότι μιλάμε για ένα βελτιωμένο Grandland σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, το οποίο θα βασιστεί στους μεγάλους και φιλόξενους χώρους του και σε μια γεμάτη γκάμα._ Μ. Σαλ.
OPEL GRANDLAND 1.2 48V HEV
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.199 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 136 ίπποι/5.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 230 Nm/1.750 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 21 kW (28 ίπποι) >ΡΟΠΗ (η/κ): 55 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 6 σχέσεων διπλού συμπλέκτη >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.650x1.934x1.665 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.795 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 550-1.645 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.600 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,2 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 202 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ: 7,8 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 124-128 γρ./χλμ.
Διαβάστε ακόμη: Αυτός που έκανε τον «αετό χωρίς φτερά» να πετάξει