Lancia Delta Integrale Group A – Ιστορία χωρίς αμαρτίες

Οι άνθρωποι κάνουν τη διαφορά στον μαγικό κόσμο των ράλλυ, ό,τι πιστοποιείται και από το συνδυασμό Lancia Delta Integrale-Ράλλυ Ακρόπολις, με τους «Τζίγγερ»-Στεφανή να σφραγίζουν την ελληνική παρουσία της...

Lancia Delta Integrale: Η απόδειξη για το πώς ένα αρχικά αδιάφορο και στη συνέχεια αμφιλεγόμενο αυτοκίνητο παραγωγής, με σημείο αναφοράς την υποστροφή της τετρακίνησης (συμπεριφορά-εχθρός του petrolhead), εξελίχθηκε σε θρύλο. Σε παγκόσμιο αλλά και σε εθνικό επίπεδο, και δεν ψηφίστηκε τυχαία από το ελληνικό κοινό ως η κορυφαία «μηχανή» στο Ράλλυ Ακρόπολις, όπου κατέκτησε νίκες με τους Μάρκου Άλεν, Μίκι Μπιαζιόν (δύο φορές), Γιούχα Κάνκουνεν και Ντιντιέ Οριόλ. Στην ελληνική κατάταξη επικράτησε στα χέρια των «Τζίγγερ» (τέσσερις), Κώστα Αποστόλου, ενώ οι Άρης Βωβός-Κώστας Στεφανής κέρδισαν με άρμα τους μια τέτοια τον αγώνα του 1995. Παλμαρέ-χρυσάφι στον εθνικό μας αγώνα, στο πανελλήνιο πρωτάθλημα και βέβαια σε WRC και ERC.

Lancia Delta

Με κοινό παρονομαστή
Ανθρώπων έργο γενικώς, με τους Ιταλούς να πιστοποιούν ότι μόνο αυτοί μπορούν εξελίσσοντας με τον τρόπο τους και στη σωστή ώρα να κερδίσουν αυτοκίνητα που θεωρητικά στη βάση τους, στην έκδοση παραγωγής, υπήρξαν ανώτερα. Οι Ιταλοί πήραν ως βάση τη Lancia Delta 4WD, ένα περίπου χάτσμπακ με αμφιλεγόμενη συμπεριφορά, δούλεψαν και την εξέλιξαν προοδευτικά, συνδυάζοντας την ταχύτητα με την αξιοπιστία σε άσφαλτο και χώμα, όπως και δυνατότητα συντήρησης υπό πίεση χρόνου – όπως συμβαίνει στους αγώνες. Κάπως έτσι προέκυψε η περιβόητη Integrale, υποχρεώνοντας το συναγωνισμό να τρέχει και να ακολουθεί, πληρώνοντας χρυσάφι ώστε να καλύψει τις διαφορές. Απίστευτο κυνηγητό, αφόρητη πίεση, που ξεπερνούσε τις ειδικές διαδρομές.

Lancia Delta

Σκληρή δουλειά, συνδεδεμένη με δοκιμές εξέλιξης και προσαρμογές στο δελτίο αναγνώρισης, ώστε οι Ιταλοί της Abarth να εκπλήσσουν και να μην εκπλήσσονται. Πολεμική μηχανή παντός εδάφους, με τις ιδιαιτερότητες στην κατασκευή της να εξελίσσονται σε πλεονέκτημα. Αυτοκίνητο νικητής στα χέρια όλων. Ακόμα και όταν έφυγαν από τη Lancia Martini θρύλοι, όπως ο Άλεν και ο Μπιαζιόν, συνέχισε νικήτρια-πρωταθλήτρια με τους Κάνκουνεν και Οριόλ, οι οποίοι το 1992 οδήγησαν τις HF στο «1-2» σε Ελλάδα και Φινλανδία. H HF, η γνωστή Deltona, η πλέον εξελιγμένη Delta Integrale, αποτέλεσε και την έκδοση που σφράγισε τη διαχρονική αξία της ιταλικής μηχανής, όντας και τέρας αξιοπιστίας.

Lancia Delta

Made in Greece
Δε θα μπορούσε να λείψει η Integrale από τα ελληνικά αγωνιστικά πεπραγμένα. Το παλμαρέ περίπου γνωστό, όπως και το πλήρωμα, με τις περισσότερες νίκες και τίτλους. Από τους «Τζίγγερ-Στεφανή» ένα τρελό σερί, που προδίδει και ποιότητα: από το νταμπλ το 1987 μέχρι και το Πρωτάθλημα του 1992, με κοινό παρονομαστή ένα συνδυασμό μηχανής και ανθρώπων που δικαιούνται το Όσκαρ συλλογικής προσπάθειας.
Η απόλυτη ισορροπία, με στρατιωτική πειθαρχία αλλά και με ιδιαίτερα σεμνή προσέγγιση, ώστε όλοι, σοφά συντονισμένοι από τον «Γερμανό» Νίκο Πάνο, να εργάζονται για όλους, με στόχο το αποτέλεσμα. Ο ορισμός της σωστής αγωνιστικής προσέγγισης, ευθύνη του πληρώματος, σε συνδυασμό με τις δυνατότητες της «μηχανής».

Lancia Delta

Από το Quattro στη 4WD
Για τον «Τζίγγερ» όχημα προπαίδευσης ήταν το Escort, και της σκληρής εκπαίδευσης το Audi Quattro A1, με τον αείμνηστο Γιώργο Ραπτόπουλο. Οι «πυροβολισμοί» ήρθαν με A1 και Α2, παράλληλα με την αναθεώρηση της προσέγγισης, με οργάνωση της ομάδας σε επίπεδο WRC από τον Κώστα Στεφανή. Τα αποτελέσματα με Lancia Delta. Η αδύναμη Audio Visual 4WD, με βαρύ ελληνικό παλμαρέ, έδωσε τη θέση της στις ΗΒ-Integrale. Το σημείο αναφοράς! Ξεχωριστή στιγμή το 1989, με την προσαρμογή και την αξιοποίηση του συστήματος της Valeο με τον ηλεκτρικό συμπλέκτη. Το αυτοκίνητο που σφραγίζει την καθιέρωση του χαρισματικού πληρώματος και σε διεθνές επίπεδο. «Τζίγγερ»-Στεφανής, σήμερα με διαφορετικούς ρόλους, ιδιαίτερης μάλιστα ευθύνης, κοσμούν το Service Park του Πανελλήνιου Πρωταθλήματος. Ο Κωστής, ως και συνοδηγός του γιου του, Μάνου, «μεθαύριο» στο ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις με το Shell-Fiesta Rally3 της ομάδας των Πρωταθλητών.

Lancia Delta

Κεράνης-Lancia Delta Integrale 16V
Η εμβληματική του «Γιάννη». Σε λευκό-μπλε, με δύο «νίκες» στο ΡΑ. Αστοχία το 1990, αλλά με κορυφαίες επιδόσεις -ως συνήθεια- στη Χαλκιδική και με σερί τίτλων. Αυτοκίνητο που οδήγησε ο Ανδρέας Τσουλόφτας στην Κύπρο και ο εξαιρετικός στην άσφαλτο Θανάσης Δασκαλόπουλος, με τον αείμνηστο Κώστα Φερτάκη, το 1992 στη Λαμία.
Η Κεράνης-Integrale 16V ανακατασκευάστηκε κυριολεκτικά σε χώρο Ferrari. Την… ιεροτελεστία επιμελήθηκε ο Νίκος Πάνου με την ομάδα του. Οι τύποι με τα μπλε της Genesis, με δραστηριότητες υψηλού επιπέδου, όπως είναι η υποστήριξη των σύγχρονων (και όχι μόνο) Ferrari, με ιδιοκτήτες και εκτός συνόρων. Οι ίδιοι είχαν μετατρέψει την BIC-Lancia Stratos του «Σιρόκο» σε κόκκινη (όπως το αυτοκίνητο παραγωγής) και αργότερα εξέλιξαν ξανά τη Stratos σε αγωνιστική. Σεβασμός στην ιστορία, και το αυτοκίνητο δεσπόζει στα χρώματα της BIC και προκαλεί ανατριχίλα.

Lancia Delta

Ιaveris Park: IN
Το «κρυφό σχολειό» για την οδική ασφάλεια -και όχι μόνο- έχει πλέον έδρα. Γεγονός είναι πως με τον δικό μας, τον «περιφερειάρχη» της αυτοκίνησης και της καρδιάς, τον Κωνσταντίνο Α. Μαρκουίζο ή… αγωνιστικά τον «Ιαβέρη Jr», επικοινωνείς σε δέκατα και συνεννοείσαι σε δευτερόλεπτα. Ανάλογοι οι χρόνοι και με τον Mr Traction, τον Κώστα Στεφανή. Χαρισματικό πλήρωμα, άλλωστε, όντας πρωταθλητές και μαζί(!), και δεν οργανώθηκε τυχαία η συνάντηση εκεί, Σάββατο πρωί, στον γνωστό πλέον χώρο στη Μαλακάσα.
Το αυτοκίνητο, όπως ακριβώς τότε, πριν από 35 χρόνια, έτοιμο για τη μάχη. Το ίδιο και οι άνθρωποι, με τον Νίκο Πάνο παρόντα να συντονίζει όπως άλλοτε. Σεμνά, ταπεινά και αποτελεσματικά. Ό,τι ταιριάζει στον «Τζίγγερ» και στη φιλοσοφία που εκφράζει αυτή η Ιταλίδα στον πλανήτη «αυτοκίνηση».
Lancia Delta Integrale, η πολεμική μηχανή που αναστάτωσε τη νεότερη ιστορία του WRC από το 1987 που άλλαξαν τα δεδομένα με τις κατηγορίες Α και Ν. Η συγκεκριμένη, απλώς σημαία των ελληνικών αγώνων, σοβαρό κομμάτι της ιστορίας τους, με αντίστοιχο αυτοκίνητο στα χέρια και των «Ιαβέρη», Άρη Βωβού, οπότε για την εποχή 1987-1995… ποιος και τι να συγκριθεί μαζί τους;

Lancia Delta

Ιεροτελεστία
Να μείνουμε ψύχραιμοι και να είμαστε ακριβείς. Δεν πρόκειται για συντήρηση και απλή ανακατασκευή, όταν πρόκειται για αγωνιστικό αυτοκίνητο με ιστορία και βαρύ παλμαρέ. Απαιτείται μέθοδος, σκληρή δουλειά και προσοχή στις λεπτομέρειες. Διαθέτεις εξαρτήματα, βρίσκεις αυτά που λείπουν, δεν ξεπερνάς τον κανονισμό, δεν τοποθετείς fake καλούδια, ούτε ανταλλακτικά από την επόμενη ή την προηγούμενη Integrale και δε βιάζεσαι. Το οφείλεις στην ιστορία της Genesis, στη διαδρομή του πληρώματος και βέβαια στο κύρος της μηχανής.
Πολλές οι σελίδες για την Integrale, με τη διαφορά να την κάνουν οι άνθρωποι που συνδέονται μαζί της, δίνοντας την υπεραξία. Άλλωστε, οι ήχοι του κινητήρα και άλλα ακούσματα παραμένουν καλά αποθηκευμένα στη μνήμη όλων όσοι τα έζησαν. H μέγιστη προσοχή κατ’ αρχάς δίνεται στο σασί και στα ηλεκτρικά της, η συνέχεια στην ανάρτηση και στη μετάδοση και τέλος στον κινητήρα με τον 16βάλβιδο με ροπή σε μεγάλο φάσμα στροφών, αλλά και δύναμη ψηλά να εγγυάται και αξιοπιστία. Για «επίλογο» αφήνεται το εσωτερικό φινίρισμα, με τα χρόνια να έχουν αφήσει το αποτύπωμά τους. Ουδείς τολμάει σύγχρονες παρεμβάσεις-παραβίαση της ιστορίας, που οφείλεις να επικοινωνείς χωρίς παρεμβολές στην αισθητική, η οποία άλλωστε αποτέλεσε σημείο αναφοράς και στην εξελιγμένη αγωνιστική εκδοχή της Ιταλίδας.

Lancia Delta

Τύχη βουνό
Στο παρελθόν υπήρξε τιμητική η επιλογή να δοκιμάσουν οι 4ΤΡΟΧΟΙ τις Lancia Martini. Με πρωτοβουλία του αείμνηστου Χρήστου Δαμάσκου της ΛΑΜΔΑ, ενός petrolhead που λάτρευε τον Κ.Κ. και το έργο του. Διαχρονικά, αποτέλεσμα εμπιστοσύνης η δοκιμή των αντίστοιχων Lancia Delta της Genesis. Με τη ΗΒ στη Φυλή, όπως αργότερα με την τότε μπλε HF με τα σήματα της Cyclon. H ex-Κάνκουνεν-Martini «έγραψε» ακόμα μία δοκιμή μας, με συνοδηγό τον κ. Νίκο Πάνο και συντονιστή τον Κωστή Στεφανή, με τον οποίο εκείνα τα χρόνια ήμασταν μαζί στο Mega. Απλώς δεν ξεχνάς, ενώ είναι υποχρέωσή μας να υπενθυμίζουμε την ιστορία, δημιουργώντας και όραμα στους νεότερους, μέσα από διαδρομή που αντέχει στο χρόνο._ Στρατισίνο

O Piastri σανιδώνει το γκάζι | Speedzone Podcast EP60