Οι τιμές των μπαταριών ιόντων λιθίου έχουν μειωθεί 90% αλλά όχι αυτές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Οι τιμές των μπαταριών ιόντων λιθίου έχουν μειωθεί κατά 90% από το 2008. Όμως, οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν έχουν συμβαδίσει με αυτή την πτώση.
Οι τιμές των μπαταριών ιόντων λιθίου έχουν μειωθεί κατά 90% από το 2008, όπως προκύπτει από μελέτη του Γραφείου Ενεργειακής Αποδοτικότητας και Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας της αμερικανικής κυβέρνησης. Όπως θα έχετε παρατηρήσει, η τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν έχει συμβαδίσει με αυτή την πτώση.
Σύμφωνα με τη μελέτη, η μέση τιμή ανά kWh χωρητικότητας για μια μπαταρία ιόντων λιθίου έχει μειωθεί από 1.414 δολάρια (1.275 ευρώ) το 2008 σε 139 δολάρια (125 ευρώ) το 2023. Φυσικά, αυτό είναι λίγο σαν να συγκρίνουμε μήλα με πορτοκάλια, επειδή το 2008 δεν υπήρχαν μαζικά παραγόμενα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες, – το Nissan Leaf κυκλοφόρησε μόλις το 2011.
Οι οικονομίες κλίμακας που εξηγούν την τεράστια πτώση των τιμών τα τελευταία 15 χρόνια, τουλάχιστον εν μέρει. Άλλοι σημαντικοί παράγοντες είναι τα γιγαντιαία άλματα προόδου όσον αφορά τη χημική σύνθεση των μπαταριών, την κατασκευή τους και την ίδια την τεχνολογία τους. Οι διακυμάνσεις στις τιμές των ορυκτών παίζουν επίσης ρόλο, ιδίως η παγκόσμια τιμή του λιθίου, η οποία έκανε βουτιά το 2022. Παρά όλα αυτά, παραμένει αξιοσημείωτο το πόσο έχει μειωθεί το κόστος των μπαταριών ως ποσοστό του συνολικού κόστους ενός ηλεκτρικού οχήματος τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2016 η μπαταρία αντιπροσώπευε το 49% του κόστους ενός μέσου ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Το μερίδιο αυτό έχει μειωθεί στο 28% φέτος και προβλέπεται να μειωθεί περαιτέρω στο 19% έως το 2030.
Αυτό το συρρικνούμενο ποσοστό υποδεικνύει μια άλλη αλήθεια σχετικά με την τιμολόγηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων: Η συνολική τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν πέφτει τόσο γρήγορα όσο η τιμή της μπαταρίας. Η συνολική ισοτιμία των τιμών μεταξύ των ηλεκτρικών οχημάτων και των οχημάτων εσωτερικής καύσης, η οποία σύμφωνα με ορισμένες προβλέψεις πριν από μερικά χρόνια θα έπρεπε να είναι ήδη εδώ, συνεχίζει να απομακρύνεται. Σύμφωνα με ορισμένους παρατηρητές, το 2027 είναι το έτος κατά το οποίο θα επιτευχθεί, ενώ άλλοι πιστεύουν ότι θα επιτευχθεί το 2030.
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους η πτώση των τιμών των ηλεκτροκίνητων οχημάτων υστερεί σε σχέση με εκείνη των μπαταριών τους. Πρώτον, επειδή υπάρχει πολύ ακριβή έρευνα και ανάπτυξη πίσω από τις βελτιώσεις στην τεχνολογία, τη σύνθεση και την κατασκευή των μπαταριών την τελευταία μιάμιση δεκαετία. Δεύτερον, υπάρχει σίγουρα ένα στοιχείο αποκόμισης κέρδους από την πλευρά των κατασκευαστών, επίσης ως αντιστάθμισμα έναντι της αστάθειας της αγοράς που θα ακολουθήσει. Και τέλος, η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων είναι σίγουρα πολύ ευμετάβλητη, με δραματικά αποτελέσματα. Οι υπολειμματικές αξίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που αποχαρακτηρίζονται τώρα από τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης είναι 35% έως 40% χαμηλότερες από τις αρχικές προβλέψεις.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι δυνητικοί αγοραστές θεωρούν ότι οι τρέχουσες τιμές των μεταχειρισμένων EV είναι πολύ υψηλές, για δύο λόγους: καθώς η τεχνολογία των EV εξακολουθεί να εξελίσσεται με ταχείς ρυθμούς, τα μοντέλα ηλικίας τριών έως τεσσάρων ετών δεν συγκρίνονται ευνοϊκά με τα νεότερα μοντέλα. Επιπλέον, οι νεοεισερχόμενοι στην αγορά προσφέρουν EV σε πολύ πιο ανταγωνιστικές τιμές, με αποτέλεσμα ορισμένοι καταναλωτές να προτιμούν ένα νέο κινεζικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο από ένα μεταχειρισμένο που παράγεται από έναν παραδοσιακό κατασκευαστή. Η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων Hertz αναγκάστηκε να διαγράψει 150 εκατομμύρια δολάρια επειδή είχε κάνει πολύ υψηλή εκτίμηση για την υπολειμματική αξία 20.000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η ανταγωνίστρια Sixt αναγκάστηκε να διαγράψει 40 εκατομμύρια δολάρια για τον ίδιο λόγο. «Αν μας πιέσουν να ηλεκτροδοτήσουμε ολόκληρο τον στόλο μας, οι μέτοχοί μας δεν θα είναι διατεθειμένοι να αναλάβουν αυτό το ρίσκο και θα πρέπει να βγούμε από την αγορά» σχολίασε διευθύνων σύμβουλος μεγάλης εταιρείας leasing.
Μια λιγότερο δραστική απάντηση στον αυξημένο κίνδυνο υπολειμματικής αξίας για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι οι εταιρείες ενοικίασης και μίσθωσης να αυξήσουν την τιμή τους για τους πελάτες τους. Οι τιμές χρηματοδοτικής μίσθωσης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Γερμανία έχουν σχεδόν διπλασιαστεί από το 2021, ενώ οι τιμές για τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης έχουν παραμείνει σχεδόν οι ίδιες.
Αυτό σημαίνει ότι η διαφορά τιμής μεταξύ των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των μπαταριών τους θα συνεχίσει να διευρύνεται; Όχι απαραίτητα. Τροφοδοτούμενη από την παγκόσμια αύξηση των EVs, η ζήτηση λιθίου εκτοξεύεται στα ύψη: από 720.000 μετρικούς τόνους το 2022 σε 3,1 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, που προβλέπονται για το 2030. Το 2022, η προσφορά λιθίου ξεπέρασε τη ζήτηση. Μέχρι το 2030, πολλοί προβλέπουν ότι θα συμβεί το αντίθετο. Αν είναι έτσι, αυτό θα προκαλέσει την εκ νέου αύξηση των τιμών των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων και τη… μείωση της απόκλισης των τιμών με τα ίδια τα ηλεκτρικά οχήματα.