Το πρωταπριλιάτικο των 4Τροχών που έγινε viral στην Ευρώπη!
Πώς οι μυστικές δοκιμές του νέου Citroen 2CV στα... Σπάτα της Αττικής κέντρισαν το ενδιαφέρον των ευρωπαϊκών περιοδικών αυτοκινήτου;
Τι κοινό μπορεί να έχει το νέο 2CV της Citroen με τη δολοφονία του Μπιλ Γκέιτς, τους ιπτάμενους πιγκουίνους και τα… μακαρονόδεντρα; Και οι τέσσερις περιπτώσεις αφορούν ειδήσεις που βγήκαν στη δημοσιότητα με αφορμή το έθιμο της Πρωταπριλιάς.
Το θέμα για το «νέο 2CV» δημοσιεύτηκε το 2010 στο τεύχος Απριλίου των 4Τ με «αποκλειστικές» φωτογραφίες από τις υποτιθέμενες μυστικές δοκιμές της Citroen στην Ελλάδα.
Το έθιμο της Πρωταπριλιάς τηρείται στις περισσότερες χώρες του κόσμου, και βέβαια τα σχετικά ψέματα παίρνουν άλλη διάσταση όταν αποκτούν δημοσιότητα. Έτσι, είχε γίνει χαμός στο παρελθόν όταν μια γνωστή αμερικανική εταιρεία φαστ φουντ διαφήμισε τη συγκεκριμένη ημέρα μπέργκερ για… αριστερόχειρες, το οποίο όχι μόνο έγινε ανάρπαστο, αλλά δεν ήταν και λίγοι εκείνοι που ζήτησαν επίμονα το παλιό, καλό… δεξιόχειρο μπιφτέκι. Το 1976 ένας Βρετανός αστρονόμος ανέφερε στο BBC ότι η σύζευξη δύο πλανητών θα είχε επίδραση στη βαρύτητα μια συγκεκριμένη ώρα της ημέρας, κάτι που θα μπορούσε να γίνει αντιληπτό σε όσους πηδούσαν στον αέρα. Πολυάριθμα τηλέφωνα είχαν κατακλύσει στη συνέχεια το σταθμό για να επιβεβαιώσουν την εμπειρία τους!
Το βρετανικό κανάλι έχει γενικότερα μια έφεση στις πρωταπριλιάτικες φάρσες, με πιο χαρακτηριστικές την τηλεοπτική εκπομπή του 1957 που έδειχνε τους Ιταλούς να μαζεύουν σπαγγέτι από… μακαρονόδεντρα.
Αντίστοιχα η φάρσα του 1980 που αναφερόταν στην αντικατάσταση του ρολογιού του Big Ben με ψηφιακό (!), ένα άλλο ρεπορτάζ για μια αποικία ιπτάμενων πιγκουίνων που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, τους οποίους μαζί με τον Τέρι Τζόουνς των Μόντι Πάιθον ακολούθησαν στην πτήση τους από την Ανταρκτική έως τα τροπικά δάση του Αμαζονίου, ενώ στη συνέχεια μετέδωσε ένα αφιέρωμα στην κλωνοποίηση μονόκερων…
Πώς κατασκευάστηκε το καμουφλαρισμένο 2CV;
Πίσω στο δικό μας πρωταπριλιάτικο, που δεν ήταν και το πρώτο στην ιστορία του περιοδικού, για τη δημιουργία του καμουφλαρισμένου πρωτοτύπου επιστρατεύσαμε ένα μαύρο C3, μιας και η κουρμπαριστή οροφή του θα μπορούσε να παραπέμψει σε 2CV, και αγοράσαμε μπόλικες σακούλες σκουπιδιών και αυτοκόλλητα για… ράφια ντουλαπιών που να παραπέμπουν στην ψυχεδελική διακόσμηση την οποία χρησιμοποιούν πολλοί κατασκευαστές για να καλύψουν τα αυτοκίνητα των δοκιμών τους.
Τέλος, φύλλα από φελιζόλ και χαρτόνι αποτέλεσαν τη βάση για τις απαραίτητες προσθήκες στα φτερά (εκείνο του πίσω τροχού καλύφθηκε τελείως, όπως στο παλιό 2CV), στις πόρτες, στο μαρσπιέ, στην ουρά και στο καπό. Η διαδικασία της μεταμόρφωσης κράτησε τρεις με τέσσερις ώρες και, προκειμένου να κερδίσουμε χρόνο, έγινε μόνο από τη μία (την αριστερή) πλευρά του αυτοκινήτου.
Οι τελευταίες πινελιές μπήκαν στο εσωτερικό με κάποια καλώδια και υποτιθέμενα όργανα μέτρησης. Στη συνέχεια το αυτοκίνητο βγήκε στη γύρω περιοχή, με το Θάνο Ηλιόπουλο να υιοθετεί τεχνικές… κακής φωτογραφίας (λάθος κάδρο και εστίαση, άσχημο φόντο, μεγάλος κόκκος), προκειμένου το «ενσταντανέ» να μοιάζει πιο αυθεντικό.
Στην τελική επεξεργασία καλύψαμε με pixel το πρόσωπο του έξαλλου Γάλλου δοκιμαστή (και προσφάτως θανόντος) Νίκου Γενεράλη, σκουρύναμε τις ζάντες και αφαιρέσαμε τις μικρές κολόνες από το εμπρός τριγωνικό παραθυράκι – όχι σε όλες τις περιπτώσεις, αφήνοντας έτσι μια υποψία για τους πιο ψυλλιασμένους αναγνώστες.
Το θέμα δεν ξάφνιασε μόνο, έκανε τη διαδρομή του στο forum του περιοδικού, αλλά και το γύρο του κόσμου (!), αφού ο τότε συνεργάτης μας Αντρέας Κόνραντ (Automedia) το βρήκε ενδιαφέρον και το προώθησε σε τα Μέσα που δημοσιεύουν τις κατασκοπευτικές του φωτογραφίες και κάπως έτσι η δοκιμή του νέου 2CV στα Σπάτα έγινε viral.
Το πρωταπριλιάτικο άρθρο για το Citroen 2CV
Να τι γράψαμε πριν από ακριβώς 14 χρόνια:
Η πληροφορία ξεπήδησε αρχικά από το Forum του περιοδικού και σύμφωνα με αυτήν ένα καμουφλαρισμένο αυτοκίνητο εθεάθη να κινείται στην περιοχή των Μεσογείων! Μάλιστα, η συγκεκριμένη αναφορά συνοδευόταν και από μια φωτογραφία που επιβεβαίωνε το γεγονός. Και, βέβαια, πίσω από ένα καμουφλαρισμένο αυτοκίνητο βρίσκεται πάντα κάποιο μελλοντικό μοντέλο στη φάση των δοκιμών εξέλιξής του.
Η διακριτική ή, τις περισσότερες φορές, πιο έντονη παραλλαγή του αμαξώματος αποσκοπεί στο να μην είναι αναγνωρίσιμες οι γραμμές του πριν από τη στιγμή της επίσημης παρουσίασης. Η έλλειψη διακριτικών αποτελεί και αυτή μέρος της τακτικής απόκρυψης-παραπλάνησης των «κατασκόπων», που καραδοκούν εκεί όπου οι κατασκευαστές συνηθίζουν να πραγματοποιούν τις δοκιμές τους (δηλαδή, κατά βάση στον Αρκτικό Κύκλο το χειμώνα, και στην Κοιλάδα του θανάτου το καλοκαίρι).
Δυσκολευτήκαμε, λοιπόν, να φανταστούμε γιατί θα μπορούσε ένα πρωτότυπο να δοκιμάζεται στη χώρα μας, πέρα από αυτό που μεταξύ σοβαρού και αστείου λέμε κατά καιρούς, ότι οι ελληνικοί δρόμοι αποτελούν την… απόλυτη πίστα δοκιμών, αναδεικνύοντας τις όποιες ατέλειες ενός πλαισίου.
Την τυχαία συνάντηση του αναγνώστη μας με το συγκεκριμένο πρωτότυπο ακολούθησε εκείνη των συνεργατών του περιοδικού, που, επιστρέφοντας από μια φωτογράφιση, κυριολεκτικά διασταυρώθηκαν με το δοκιμαζόμενο αυτοκίνητο, μόλις λίγα χιλιόμετρα από τα γραφεία μας! Δεν υπήρχε αμφιβολία ότι επρόκειτο για ένα μελλοντικό μοντέλο έντονα καμουφλαρισμένο, το οποίο φυσικά ακολουθήσαμε στην πορεία του.
Ο οδηγός του έκανε μια μικρή στάση σε ένα… φούρνο, όπου μας δόθηκε η ευκαιρία να φωτογραφίσουμε και το φορτωμένο με όργανα μέτρησης εσωτερικό του. Η διαδικασία της παρακολούθησης έληξε μερικές εκατοντάδες μέτρα πιο μακριά, όταν το αυτοκίνητο μπήκε σε μια αποθήκη στην περιοχή των Μεσογείων (όπως είχε επισημάνει και ο αναγνώστης μας), οπότε και η παρουσία μας έγινε αντιληπτή.
O καλυμμένος πίσω τροχός, τα φουσκωμένα φτερά και το καμπυλωτό καπό δεν αφήνουν περιθώρια αμφιβολίας για το τι αντιπροσωπεύει το πρωτότυπο που πετύχαμε να κινείται στους δρόμους των Μεσογείων.
Από την εξωτερική εμφάνιση είναι αρχικά δύσκολο να αντιληφθεί κανείς την προέλευση του αυτοκινήτου, εντούτοις το εσωτερικό, παρ’ ότι σκεπασμένο σε ένα μεγάλο μέρος του, είναι προφανώς δανεισμένο από το Citroen C3. Μελετώντας τα δημοσιεύματα του γαλλικού Τύπου, εντοπίσαμε την είδηση για την αναβίωση του θρυλικού 2CV, κάτι που μας ξάφνιασε, αφού σε κάθε ευκαιρία τα στελέχη της εταιρείας σπεύδουν να διαχωρίσουν το μέλλον της Citroen από το ξεχωριστό παρελθόν της.
Ήδη το 2001, ο επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος, δήλωνε στους4Τ: «Δεν πρόκειται να πάρω στοιχεία από το παρελθόν (το οποίο όμως δεν απαρνούμαι), προκειμένου να δημιουργήσω το μέλλον. θέλω να φτιάξω το μέλλον με στοιχεία από το σήμερα και το αύριο, ενώ από το παρελθόν κρατάω την αξία της μάρκας…».
Η αναβίωση του 2CV, σύμφωνα με το γαλλικό Τύπο, παρά τις… «αντιρετρό» διακηρύξεις της Citroen, αποτελεί γεγονός, κάτι που προδίδει έντονα και η σιλουέτα του πρωτοτύπου REVOLTe, το οποίο παρουσίασε η εταιρεία στην πρόσφατη Έκθεση της Φρανκφούρτης.
Ανάλογες υποψίες αφήνουν οι καλυμμένοι τροχοί στο αυτοκίνητο που φωτογραφίσαμε. Όσο για την παρουσία του στην Ελλάδα, οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι η εταιρεία, προκειμένου να συνεχιστούν οι δοκιμές εξέλιξης, οι οποίες πραγματοποιούνταν στη Ν. Γαλλία και διακόπηκαν λόγω της κακοκαιρίας που επικράτησε εκεί για ένα μεγάλο διάστημα, αναζήτησε εναλλακτικές λύσεις.
Η χώρα μας προφανώς, πληρούσε με το παραπάνω τις προδιαγραφές των τεχνικών, ενώ ταυτόχρονα θεώρησαν πως εδώ θα απέφευγαν και τα όποια ενοχλητικά βλέμματα…
Αυτά γράφαμε το 2010. Είμαστε σίγουροι πως αν ο Ντε Μέο αντί της διευθυντικής θέσης στη Renault βρισκόταν στο τιμόνι της Citroen, το πρώτο πράγμα που θα έκανε θα ήταν να αναβιώσει εμβληματικά μοντέλα της γαλλικής φίρμας, όπως ο «βάτραχος» και βέβαια το εμβληματικό 2CV, δικαιώνοντας έτσι και το πρωταπριλιάτικο άρθρο μας.
Δείτε εδώ το νέο Speedzone podcast (EP48)