Αποκάλυψη! Αυτή είναι η νέα ηλεκτρική Porsche Macan
Η νέα, αμιγώς ηλεκτρική Porsche Macan αποκαλύφθηκε και επίσημα σήμερα διαθέτοντας ό,τι καλύτερο έχει πάνω του το τεχνολογικό ράφι του Γερμανού κατασκευαστή στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Αλλά και ένα high-tech εσωτερικό με τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας.
Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ FERRARI (διαβάστε εδώ το άρθρο του Δημήτρη Γιόκκα)
Κάθε μέρα που περνά η Porsche «ανεβάζει ταχύτητα» στην ηλεκτροκίνηση διαθέτοντας έναν καθορισμένο, εδώ και αρκετό καιρό, «οδικό χάρτη» στον ταχέως αναπτυσσσόμενο αυτό κλάδο. Σύμφωνα με αυτόν, έως το 2025, περισσότερα από τα μισά από τα νέα αυτοκίνητα που θα πουλά θα είναι ηλεκτροκίνητα (σ.σ.: είτε πλήρως ηλεκτρικά, είτε plug-in υβριδικά), ενώ μέχρι το 2030 στόχος του κατασκευαστή σπορ αυτοκινήτων από τη Στουτγάρδη είναι πάνω από το 80% των παραδόσεων νέων οχημάτων να είναι πλήρως ηλεκτρικά.
Έχοντας ήδη στις τάξεις της εδώ και χρόνια την Taycan – η οποία μέσα στο τρέχον έτος θα ανανεωθεί – η Porsche περνά από σήμερα στο επόμενο κεφάλαιο στο ταξίδι της στην ηλεκτροκίνηση. Και αυτό δεν είναι άλλο από την επίσημη πρεμιέρα της νέας, αμιγώς ηλεκτρικής Porsche Macan.
Προκειμένου να επιτύχει τους… ηλεκτρικούς της στόχους, ως μάρκα, αλλά και ως μοντέλο, ειδικότερα, η πλατφόρμα Premium Platform Electric (PPE) που εξελίχθηκε από κοινού με την ομογάλακτη Audi είναι ένα μόλις από τα «εργαλεία» που αξιοποιεί στο ακέραιο ήμερα η γερμανική εταιρεία με τη νέα Macan EV προκειμένου να εκπληρώσει τις φιλοδοξίες της.
Σύμφωνα με τους εμπνευστές και δημιουργούς της, αυτή η αρχιτεκτονική εξασφαλίζει τα πλεονεκτήματα μιας αμιγώς ηλεκτρικής πλατφόρμας με ποικίλους τρόπους όσον αφορά το packaging και την ευρυχωρία. Ταυτόχρονα, η PPE προσφέρει μεγάλα περιθώρια διαφοροποιήσεων όσον αφορά το μήκος του μεταξονίου, το πλάτος των μετατροχίων και την απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος. Η PPE δίνει, επίσης, τη δυνατότητα δημιουργίας μιας μεγάλης γκάμας εκδόσεων με κίνηση στους πίσω ή σε όλους τους τροχούς, σε συνδυασμό με διάφορα επίπεδα απόδοσης.
Porsche Macan EV: Ηλεκτρικά και άλλα
Η τεχνολογία των 800V αποτελεί ένα ακόμα αναπόσπαστο στοιχείο της ηλεκτρικής Macan, η οποία είναι και η πρώτη Porsche που βασίζεται στο δάπεδο PPE. Εξασφαλίζει δε, σύμφωνα με την ίδια την Porsche, σταθερή υψηλή απόδοση, μειώνοντας σημαντικά τον χρόνο φόρτισης και το βάρος των καλωδίων υψηλής τάσης, καθώς και τον απαιτούμενο χώρο για αυτά.
Από εκεί και πέρα, η νέα Macan EV εξοπλίζεται με μόνιμα διεγερμένους σύγχρονους ηλεκτρικούς κινητήρες (PSM) με περιέλιξη τύπου φουρκέτας. Σε αυτό το «σχέδιο», ο ρότορας του κινητήρα AC είναι εφοδιασμένος με μόνιμα διεγερμένους μαγνήτες που δημιουργούν ένα μόνιμο μαγνητικό πεδίο στον κινητήρα. Σε σύγκριση με τους ασύγχρονους κινητήρες (ASM), οι PSM προσφέρουν υψηλότερη πυκνότητα ισχύος και ροπής, σε συνδυασμό με μεγαλύτερη απόδοση.
Στην πλήρως ηλεκτρική Porsche Macan χρησιμοποιείται ο PSM ηλεκτροκινητήρας τελευταίας γενιάς της εταιρείας. Εν προκειμένω, για να μεγιστοποιηθεί η πυκνότητα ισχύος, η ψύξη νερού βελτιστοποιήθηκε σε σύγκριση με τον PSM ηλεκτροκινητήρα της Taycan, ενώ διαφορετική είναι και η διάταξη των μαγνητών μέσα στους ρότορες. Η περαιτέρω εξέλιξη των ηλεκτρονικών ισχύος αποτελεί ένα ακόμα βήμα προς τα εμπρός για την Porsche και τη νέα Macan EV. Για τη βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας, χρησιμοποιείται καρβίδιο του πυριτίου (SiC), αντί για πυρίτιο, ως υλικό για την κατασκευή των ημιαγωγών στον παλμικό μετατροπέα (PWR) στον πίσω άξονα – κάτι που μειώνει σημαντικά τις απώλειες μεταγωγής επιτρέποντας την επίτευξη υψηλότερων συχνοτήτων.
Η νέα ηλεκτρική Macan είναι διαθέσιμη αρχικά σε δύο εκδόσεις με τις διακριτικές ονομασίες «Macan 4» και «Macan Turbo». Η δεύτερη εμφανίζεται με τους δύο ηλεκτροκινητήρες να αποδίδουν συνδυαστικά 470 kW, ήτοι 639 ίππους, και ροπή 1.135 Nm, τιμές που εξασφαλίζουν στο νέο e-SUV επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 0-100 χλμ./ώρα σε χρόνο 3,3 δλ., ενώ την ίδια ώρα η τελική ταχύτητα φτάνει τα 260 χλμ./ώρα. Με τη σειρά της η έκδοση με τον κωδικό 4 αποδίδει 300 KW, δηλαδή 408 ίππους, και ροπή 650 Nm, προσφέροντας επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 5,2 δλ. και τελική ταχύτητα φτάνει τα 220 χλμ./ώρα.
Όλες οι εκδόσεις της ηλεκτρικής Macan διαθέτουν μπαταρία ιόντων λιθίου μικτής χωρητικότητας 100 kWh (η ωφέλιμη φτάνει τις 95 kWh). Ο συσσωρευτής ενέργειας αποτελείται από 12 modules με πρισματικές κυψέλες. Σε αυτές, η αναλογία νικελίου, κοβαλτίου και μαγγανίου είναι 8:1:1, με τον συσσωρευτή να επιτυγχάνει συνολικά υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα. Χάρη στην τεχνολογία των 800V, η μέγιστη ισχύς φόρτισης φτάνει τα 270 kW, τιμή που αποτελεί την με΄γιστη που μπορεί να επιτύχει σήμερα η Taycan. Σύμφωνα με την Porsche, σε σταθμό ταχείας φόρτισης, το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας της νέας Macan EV μπορεί να αυξηθεί από 5 σε 80% σε λιγότερο από 21 λεπτά. Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η αυτονομία της έκδοσης Turbo με μια πλήρη φόρτιση της μπαταρίας είναι έως και 591 χλμ., με εκείνη της Macan 4 ανέρχεται αντίστοιχα έως και τα 613 χλμ.
Εάν ο σταθμός χρησιμοποιεί τεχνολογία 400V, η πλήρως ηλεκτρική Macan είναι σε θέση να αξιοποιήσει για πρώτη φορά την λειτουργία «bank charging», όπου οι αντίστοιχοι διακόπτες υψηλής τάσης (πύλες) ενεργοποιούνται αυτόματα στην μπαταρία πριν ξεκινήσει η πραγματική διαδικασία φόρτισης. Αυτό χωρίζει την μπαταρία των 800V σε δύο κομμάτια, με ονομαστική τάση 400V το καθένα, που μπορούν να φορτιστούν παράλληλα σε έναν σταθμό φόρτισης 400V, χωρίς πρόσθετο ανορθωτή. Εάν είναι απαραίτητο, η φόρτιση των δύο «μισών μπαταριών» φτάνει πρώτα στο ίδιο επίπεδο πριν ξεκινήσουν να φορτιστούν μαζί.
Το packaging των ηλεκτρονικών εξαρτημάτων είναι επίσης καινοτόμο, με την Porsche να έχει ήδη υποβάλει αίτηση για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για το Integrated Power Box, το οποίο, εκτός από καλώδια και βάρος, έχει επίσης μειώσει το κόστος κατασκευής. Το Integrated Power Box της Macan EV εξοικονομεί επίσης χώρο, συνδυάζοντας τον ενσωματωμένο φορτιστή AC, τον θερμαντήρα υψηλής τάσης και τον μετατροπέα DC/DC.
Ανάλογα με το μοντέλο, η Porsche προσφέρει στην ηλεκτρική Macan αυτό που η ίδια αποκαλεί ως «Performance Rear Axle». Εδώ, ο ηλεκτροκινητήρας είναι τοποθετημένος πιο πίσω, με αποτέλεσμα η κατανομή βάρους εμπρός και πίσω να ακολουθεί την αναλογία 48/52. Σε συνδυασμό με τη δυναμική κατανομή της ροπής ανάμεσα στους δύο άξονες, αλλά και την παρουσία συστήματος τετραδιεύθυνσης (σ.σ.: έως τα 80 χλμ./ώρα, οι πίσω τροχοί στρέφονται προς την αντίθετη φορά σε σχέση με τους εμπρός με γωνία έως 5 μοίρες), ο ηλεκτροκινητήρας στον πίσω άξονα θα εξασφαλίζει στην ηλεκτρική Macan μέγιστη ευελιξία κατά την επιτάχυνση στις εξόδους των στροφών.
Από εκεί και πέρα, η νέα Macan EV διαθέτει μια ανασχεδιασμένη εμπρός ανάρτηση με διπλά ψαλίδια με βελτιωμένη κινηματική και ελαστοκινητική. Από τη μεριά του, ο άξονας πολλαπλών συνδέσμων στο πίσω μέρος συνδέεται με το αμάξωμα μέσω ενός σοφιστικέ υποπλαισίου, ενώ η πίσω ηλεκτρική μονάδα κίνησης στερεώνεται απευθείας στη συγκεκριμένη δομή σε τέσσερα σημεία. Σύμφωνα με την Porsche, αυτή η διάταξη έχει θετική επίδραση στη δυναμική οδήγησης, στην εγκάρσια ακαμψία, καθώς και στα επίπεδα NVH. Την ίδια στιγμή, το Porsche Traction Management (PTM) είναι στάνταρ, ενώ οι κορυφαίες εκδόσεις της Macan EV εξοπλίζονται με το Porsche Torque Vectoring Plus.
Η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση Porsche Active Suspension Management (PASM) συνδυάζεται με την αερανάρτηση του Γερμανού κατασκευαστή. Στην πλήρως ηλεκτρική Macan το νέο στοιχείο εδώ είναι τα αμορτισέρ δύο βαλβίδων, τα οποία αντιδρούν όχι μόνο βάσει του επιλεχθέντος drive mode, αλλά και με σημείο αναφοράς την κατάσταση του δρόμου, την ταχύτητα κίνησης του οχήματος, τη διαμήκη και πλευρική επιτάχυνση, τη πάτημα του πεντάλ γκαζιού, τη γωνία διεύθυνσης του τιμονιού καθώς και άλλες «κρυφές» παραμέτρους.
Porsche Macan EV: Εσωτερικό με τρεις οθόνες και επαυξημένη πραγματικότητα
Ανάλογα προηγμένο είναι και το εσωτερικό της νέας Macan ΕV, όπου τα φυσικά χειριστήρια οδήγησης είναι ομαδοποιημένα, αντί να βρίσκονται πίσω από διαφορετικά μενού σε μια οθόνη αφής.
Συνολικά στην καμπίνα υπάρχουν τρεις οθόνες. Η πρώτη έχει διαγώνιο 12,6 ιντσών και βρίσκεται μπροστά από τον οδηγό και πίσω από το τιμόνι, η οποία φιλοξενεί την απεικόνιση του συστήματος πλοήγησης με Apple Maps και Google Maps μέσω Apple CarPlay και Android Auto.
Οι οδηγοί έχουν επίσης τη δυνατότητα να ενημερώνονται μέσω ενός head-up display – το πρώτο για την Porsche – με τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας. Το σύστημα χρησιμοποιεί δεδομένα και τη θέση του αυτοκινήτου σε συνδυασμό με εκείνα από κάμερες για live ροή δεδομένων στον οδηγό, ώστε να μπορεί να εμφανίζει πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο. Αυτό υποστηρίζει επίσης τις λειτουργίες ορισμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού, όπως το Adaptive Cruise Control, όπου η επιλεγμένη απόσταση από το προπορευόμενο όχημα.
Η δεύτερη οθόνη 10,9 ιντσών βρίσκεται εγκατεστημένη στο κέντρο του ταμπλό ενώ προαιρετικά υπάρχει και μια τρίτη, επίσης 10,9 ιντσών, εμπρός από τον συνοδηγό, ο οποίος μπορεί να προσαρμόσει τις ρυθμίσεις για την ψυχαγωγία ή την πλοήγηση, να περιηγηθεί στο διαδίκτυο ή να μεταδώσει βίντεο σε ροή σε εφαρμογές όπως το TikTok – αυτό θα εόναι δυνατό ακόμη και όταν το αυτοκίνητο κινείται, χάρη σε μια τεχνολογία που εμποδίζει τον οδηγό να δει την οθόνη.
Επίσης, στις δύο οθόνες οι επιβάτες μπορούν να παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια, αλλά σε αντίθεση με ένα Tesla, δεν θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί το τιμόνι του οχήματος για τον έλεγχο του ψηφιακού αυτοκινήτου.
Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ FERRARI (διαβάστε εδώ το άρθρο του Δημήτρη Γιόκκα)