Οδηγούμε το Peugeot E-3008

Οι Γάλλοι πήραν τη σημασία της έκφρασης «άλμα προόδου» και τη μετουσίωσαν στο νέο Peugeot E-3008, με το οποίο θα ξεκινήσει η πορεία της τρίτης γενιάς του δημοφιλούς SUV.

Το πρώτο Peugeot 3008 ήταν ένα μάλλον άχρωμο και άγευστο πολυμορφικό, χωρίς σπουδαίο παλμαρέ. Το δεύτερο, του 2016, ήρθε να ανοίξει μια νέα σελίδα στη σχέση της Peugeot με τα SUV. Κατέκτησε το βραβείο Car Of The Year άμα τη εμφανίσει του στις αγορές, το 2017, και μέχρι σήμερα δεν είναι υπερβολή να γράψουμε πως ωρίμαζε σαν το καλό κρασί. Χωρίς να υπερέχει με διαφορά του ανταγωνισμού σε κάποιον τομέα, πετύχαινε να διακρίνεται συνολικά, ως αυτοκίνητο για κάθε χρήση: οικογενειακό, εκδρομικό, καθημερινό ή ικανό για μεγάλες αποστάσεις.

Στο άκουσμα της είδησης για ολική ανανέωση του μοντέλου, οι προσδοκίες ήταν μάλλον «προσγειωμένες», ωστόσο το γαλλικό εργοστάσιο είχε άλλη άποψη. Οδηγήσαμε τη νέα γενιά στο πλαίσιο του Car Of The Year 2024, «στο ενενήντα» της ψηφοφορίας από την οποία προέκυψαν οι επτά φιναλίστ για τον φετινό τίτλο, και το αποτέλεσμα είναι ήδη γνωστό. Το «3008» πέταξε κάποιο μοντέλο από τη λίστα και μπήκε στην επτάδα που θα αναμετρηθεί για το βραβείο στις 26 Φεβρουαρίου, στο Σαλόνι της Γενεύης.

Σε αυτή την πρώτη μας επαφή, επί ισπανικού εδάφους, στη διάθεσή μας είχαμε μόνο αμιγώς ηλεκτροκίνητες εκδόσεις, με τις οποίες θα λανσαριστεί το μοντέλο πριν η γκάμα του αποκτήσει και μία υβριδική εκδοχή, με τον 1.200άρη βενζινοκινητήρα του ομίλου με 136 ίππους. Δεν ήταν ωστόσο το δίπτυχο «ηλεκτροκινητήρας/ες-μπαταρία» που «κέρδισε» τα μέλη της επιτροπής του COTY. Είναι το βάθος όπου η Peugeot έβαλε το μαχαίρι στο κόκαλο, αφού πρακτικά έχει ρισκάρει να αλλάξει κυριολεκτικά τα πάντα σε ένα αυτοκίνητο ομολογουμένως εξαιρετικό. Ριζικά διαφοροποιημένη εμφάνιση εντός και εκτός, νέα προσέγγιση στην οδική συμπεριφορά, σχεδόν νέα τοποθέτηση στην αγορά. Και το καλύτερο; Το αποτέλεσμα εντυπωσιάζει.

Peugeot E-3008: Restart

Το νέο «3008», έχοντας από MPV διατελέσει επί μία επταετία και SUV, πλέον λογίζεται crossover, με σχεδιασμό liftback. Πολλές ξενόφερτες λέξεις, όλες εξαιτίας των προσταγών της εποχής, που από τη μία θέλει απόσταση από το έδαφος, άρα crossover, και από την άλλη ιδανική αεροδυναμική προσέγγιση, εξού και το «κόψιμο» της ουράς σε liftback. Το αποτέλεσμα οπτικά είναι εντυπωσιακό, κάτι που μάλλον οφείλεται στις έντονες ακμές στο πίσω μέρος του αμαξώματος.

Το «3008» είναι το πρώτο μοντέλο του ομίλου που βασίζεται στη νέα πλατφόρμα STLA Medium, η οποία προσφέρει μεγάλη αυτονομία (με δυνατότητα να δεχτεί μπαταρίες έως και 98 kWh) και μπορεί να φιλοξενήσει μοντέλα των κατηγοριών C και D, όπως και πλήθος συστημάτων μετάδοσης. Υιοθετώντας ηλεκτρικό κύκλωμα 400V, η STLA Medium θα μπορεί να εξασφαλίσει κατανάλωση ακόμα και κάτω από 14 kWh/100 χλμ., όπως και χρόνο φόρτισης από το 20% στο 80% σε 30 λεπτά, με ρυθμό φόρτισης 2,4 kWh ανά λεπτό. Τα αυτοκίνητα που θα βασίζονται στη συγκεκριμένη πλατφόρμα θα είναι προσθιοκίνητα ή τετρακίνητα, με ισχύ από 157 έως και 285 kW.

Χάρη σε αυτά τα δεδομένα, το ηλεκτρικό «3008» έρχεται σε τρεις παραλλαγές, με τη βασική προσθιοκίνητη έκδοσή του να «φοράει» τη μικρότερη μπαταρία των 73 kWh και να αποδίδει 157 kW (213 ίππους) με 343 Nm ροπής. Το εργοστάσιο ανακοινώνει 525 χιλιόμετρα αυτονομίας, κάτι όχι ανέφικτο, όπως διαπιστώσαμε στην πρώτη μας επαφή στη Βαρκελώνη, όπου η κατανάλωση δεν ξεπέρασε τις 14,4 kWh. Η αμέσως επόμενη έκδοση, Long Range, εξοπλίζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα 231 ίππων και με τη μεγαλύτερη μπαταρία των 98 kWh, που εξασφαλίζει αυτονομία 700 χιλιομέτρων, ενώ από πλευράς επιδόσεων στην κορυφή βρίσκεται το τετρακίνητο «3008».

Είναι η έκδοση Dual Motor, η οποία λόγω της προσθήκης του έξτρα κινητήρα πίσω εφοδιάζεται με τη μικρότερη μπαταρία (73 kWh) και αποδίδει συνολικά 240 kW (326 ίππους – 157 kW εμπρός και 83 kW πίσω) και 343+166 Nm ροπής. Η αυτονομία της ανέρχεται ανάλογα σε 525 χιλιόμετρα.

Με αυτή την έκδοση ξεκίνησε η γνωριμία με το Ε-3008, με οδήγηση τετρακίνητων μοντέλων προπαραγωγής εντός πίστας. Η αίσθηση στο ελεγχόμενο περιβάλλον της πίστας είναι εντυπωσιακή και κυρίως έχει να κάνει με τη στιβαρότητα του πλαισίου. Η μπαταρία στο δάπεδο του αυτοκινήτου διατηρεί χαμηλά το κέντρο βάρους, η ανάρτηση είναι σφιχτή και περιορίζει τις κλίσεις στο ελάχιστο, το τιμόνι κάτι έχει χάσει σε αίσθηση συγκριτικά με του σημερινού μοντέλου, όμως είναι γρήγορο – αν και η μικρή διάμετρος και τα πεπλατυσμένα τμήματα στο άνω και κάτω μέρος του αναγκάζουν τον οδηγό να μετατοπίζει συχνά τα χέρια του.

Οι δύο κινητήρες μοιράζουν τόσο ιδανικά τη ροπή τους στους δύο άξονες, ώστε, ακόμα και όταν το προκαλείς, δύσκολα το «3008» βγαίνει εκτός τροχιάς. Χωρίς να έχουμε σχηματίσει εικόνα για τη συμπεριφορά του Dual Motor στο δρόμο (θα λανσαριστεί δέκα μήνες μετά το προσθιοκίνητο), επιλέγουμε το μικρότερο προσθιοκίνητο για την πόλη, με αρκετή δόση επαρχιακού δικτύου και αυτοκινητοδρόμου.

Με την είσοδο στο αυτοκίνητο, τις εντυπώσεις κερδίζει η οθόνη των 21 ιντσών του νέου -Panoramic όπως λέγεται πλέον- i-Cockpit. Η οθόνη είναι υψηλής ανάλυσης και μοιάζει να αιωρείται πάνω από το ταμπλό, ενώ την εικόνα συμπληρώνουν το μικρό τιμόνι και τα πλήκτρα αφής i-Toggles, τα οποία παρέχουν τη δυνατότητα παραμετροποίησης, δίνοντας γρήγορη πρόσβαση σε δέκα λειτουργίες τις οποίες θα επιλέξει ο κάτοχος του αυτοκινήτου.

Ανάλογα με την έκδοση, το E-3008 έχει και head-up display, ενώ σε κάθε περίπτωση αναβαθμισμένη είναι η ποιότητα των υλικών, τόσο στο μίνιμαλ αισθητικής ταμπλό όσο και στα πλαϊνά των θυρών. Από πλευράς άνεσης, η κλίση της οροφής πίσω δεν έχει σημαντικές συνέπειες στο χώρο των επιβατών, μιας που το πίσω κάθισμα έχει τοποθετηθεί αρκετά χαμηλά, ώστε να αφήνει αέρα για τα κεφάλια τους.

Επίσης, η τοποθέτηση του πίσω άξονα αρκετά κοντά στο τελείωμα του αμαξώματος των 4,54 μ. (μεταξόνιο 2,73 μ.) έχει παίξει ρόλο στον ικανοποιητικό αέρα για τα πόδια των πίσω (στον μέσο όρο της κατηγορίας), χωρίς σημαντικές επιπτώσεις στο χώρο αποσκευών (520 λίτρα), που πάντως δεν ενδείκνυται για ογκώδη αντικείμενα.

Στο δρόμο η βασική έκδοση διατηρεί χαρακτηριστικά ομοιογένειας ανάλογα με της τετρακίνητης, με σαφώς πιο ήπιες επιδόσεις, βέβαια. Ωστόσο, η ροπή του ηλεκτροκινητήρα είναι απολύτως ανάλογη του χαρακτήρα του μοντέλου, ικανή να το «ξεκολλήσει» σβέλτα σε μια επιτάχυνση, ασχέτως του προγράμματος οδήγησης (Normal, Eco, Sport).

Και εδώ η στιβαρότητα πλαισίου-ανάρτησης αποτελεί βασικό γνώρισμα, όπως και τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, με τα Michelin κάποια στιγμή να στριγγλίζουν και το δικίνητο «3008» να υποστρέφει τελικά αν πιεστεί σε κλειστή στροφή, αλλά να ελέγχεται χαρακτηριστικά εύκολα, αφού το καλό του ζύγισμα και το χαμηλό κέντρο βάρους περιορίζουν την απότομη μεταβολή φορτίου.

Το πεντάλ των φρένων έχει αυτήν τη χαρακτηριστική σπογγώδη αίσθηση των ηλεκτροκίνητων, όμως είναι αποτελεσματικό, και επιπλέον η Peugeot, αντί της ενιαίας λειτουργίας «B», έχει επιλέξει τρία προγράμματα ανάκτησης κινητικής ενέργειας, που επιλέγονται μέσω των paddles. Θα θέλαμε λίγο μεγαλύτερης διαμέτρου τιμόνι, αφού αυτό κάτι κλέβει από την ορατότητα του οδηγού προς τον πίνακα οργάνων, ωστόσο, τα 10 εκατομμύρια i-Cockpit που έχουν πουληθεί μέχρι σήμερα μάλλον επιβεβαιώνουν πως «αρέσει». Πέραν αυτού, η ψηλά τοποθετημένη θέση οδήγησης ορίζει ένα άνετο περιβάλλον, κάτι που ενισχύεται και από την παντελή απουσία αεροδυναμικού ή θορύβου κύλισης.

Peugeot E-3008: Ο τολμών

Ανάμεσα σε άλλα, το νέο E-3008 έχει να… τα βάλει και με το βάρος της φανέλας. Αν αναλογιστεί κανείς πως η προηγούμενη γενιά ταξινόμησε 1,32 εκατομμύρια μονάδες στην επταετία που κυκλοφορεί, θα συνειδητοποιήσει πως οι προσδοκίες δεν μπορεί παρά να είναι μεγάλες. Ίσως αυτός να είναι και ο λόγος ύπαρξης της υβριδικής έκδοσης, καθώς αναμενόμενα τα ηλεκτρικά μοντέλα θα ριχτούν με αρκετά υψηλότερες τιμές στις αγορές.

Κάνοντας λόγο αποκλειστικά για αυτά, πρόκειται για την πλέον εντυπωσιακή άφιξη στην κατηγορία. Ο ιδιαίτερος εξωτερικός σχεδιασμός με την κεκλιμένη οροφή και τις μυώδεις αναλογίες «επεκτείνεται» στο πλήρως αναβαθμισμένο εσωτερικό και επισφραγίζεται με μια άρτια οδική συμπεριφορά, που ανάλογα με τον κινητήρα και την μπαταρία μπορεί να μεταβάλλει το χαρακτήρα του μοντέλου. 


PEUGEOT E-3008
ΙΣΧΥΣ: 213 ίπποι/ σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 345 Nm/σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 73 kWh >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.542×1.895×1.641 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.739 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 520 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.108 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,8 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 170 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 16,7 kWh/100 χλμ. >AYTONOMIA: 527 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 20%-80% (AC): 4 ώρες 30 λεπτά (11 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ 20%-80% (DC): 30 λεπτά (kW)