C52 1900 – o ιπτάμενος δίσκος της Alfa Romeo
Φανταστείτε ότι βρίσκεστε στο 1952 και μαθαίνετε ότι το επόμενο μοντέλο της Alfa Romeo ονομάζεται «Ιπτάμενος Δίσκος»!
Επιστημονική φαντασία; Πολλές φορές η ίδια η ζωή είναι πιο απίστευτη και από την πιο τραβηγμένη χολιγουντιανή ιστορία, γιατί ο «Ιπτάμενος Δίσκος» (Disco Volante στα ιταλικά) της Alfa υπήρξε, έστω κι αν δεν κατάφερε ποτέ να πετάξει σε μακρινούς γαλαξίες…
Μικρά πράσινα ανθρωπάκια…
Η ιστορία ξεκίνησε το 1951, όταν η μιλανέζικη φίρμα αποφάσισε να σταματήσει τις επίσημες συμμετοχές της σε αγώνες. Όμως, το αγωνιστικό τμήμα εξακολούθησε να υπάρχει, με στόχο να δοκιμάζει νέα πειραματικά πρωτότυπα – τα οποία, βέβαια, σε κάποιες περιπτώσεις θα μπορούσαν εύκολα να μεταμορφωθούν και σε αγωνιστικά. Κάπως έτσι πήρε το πράσινο φως και το project της «C52», ένα πρωτότυπο βασισμένο στο μοντέλο παραγωγής «1900», το οποίο όμως είχε εντελώς διαφορετικό αμάξωμα -που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε σε συνεργασία με την καροσερία Touring-, σωληνωτό χωροδικτύωμα και υπερκυβισμένο κινητήρα.
Το όνομα προέκυψε από τη φρέσκια -τότε- μανία με τους εξωγήινους και τα UFO από τους ίδιους τους ανθρώπους της Alfa και της Touring που σκέφτηκαν το… προφανές μόλις είδαν μπροστά τους ολοκληρωμένο το δημιούργημά τους: χαμηλό, στρογγυλεμένο και αεροδυναμικό. Έμοιαζε να έχει μόλις προσγειωθεί έπειτα από ένα μακρινό διαστρικό ταξίδι με δύο πράσινα ανθρωπάκια στο κόκπιτ…
Άντε τώρα να στριμώξουμε τα περιττά κιλά μας μέσα σʼ αυτό το κόκπιτ, πίσω από το μεγάλο ξύλινο τιμόνι, να κλείσουμε την πόρτα σε μέγεθος σελίδας… Α4 και να καταφέρουμε να οδηγήσουμε – φορτωμένοι και με όλο το βάρος της ευθύνης τού να οδηγείς το αυτοκίνητο με αριθμό παραγωγής «00001» λίγες μόλις ώρες πριν τρέξει στο 1000 Miglia για τον εορτασμό της συμπλήρωσης 80 χρόνων από την πρώτη νίκη τής Alfa Romeo εκεί…
Με το στομάχι δεμένο κόμπο, ανοίγουμε διακόπτη, ενεργοποιούμε τις δύο αντλίες καυσίμου και πιέζουμε το μπουτόν της μίζας, για να ξυπνήσουμε τον αγριεμένο 2λιτρο κινητήρα με τα δύο διπλά καρμπιρατέρ. Σε λίγα δευτερόλεπτα αρχίζει μια μοναδική συναυλία και, χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία, επιλέγουμε 1η και αφήνουμε το βαρύ συμπλέκτη. Επιλογέας και πεντάλ έχουν διαδρομές που θυμίζουν τις ειδικές του… Ντακάρ, αλλά ποιος νοιάζεται; Από τα πρώτα κιόλας μέτρα, αυτή εδώ η Ιταλίδα σού εκμυστηρεύεται ότι το λέει ακόμη η καρδούλα της και λικνίζεται με χάρη, καθώς οι τροχοί της περνούν πάνω από τις ανωμαλίες του δρόμου.
Καθώς ανεβαίνει λίγο ο ρυθμός, προσπαθείς να φανταστείς πώς θα ένιωθε ο οδηγός της το 1952 με το γκάζι στο πάτωμα και 220 χλμ. Με συνολικό βάρος μόλις 700 κιλά και 158 άλογα, η οδήγηση θα ήταν μια πραγματικά ανατριχιαστική εμπειρία – κάτι μάλλον συνηθισμένο για τα αγωνιστικά της εποχής. Ευτυχώς, έχουμε υποσχεθεί στους ανθρώπους της Alfa Romeo ότι θα οδηγήσουμε στα 3/10 αυτό το εκπληκτικό μουσειακό είδος, για να αποφύγουμε κάθε είδους απρόοπτα πριν από το μεγάλο αγώνα, που ξεκινά την επομένη. 1.600 χλμ. στη μισή Ιταλία είναι ακραία δοκιμασία για ένα αγωνιστικό 56 ετών – και δεν έχουμε καμία πρόθεση να επιβαρύνουμε το έργο των Μαουρίτσιο Ντε Μάρκο και Λούκα Μπεργκαμάσι. Ευτυχώς, τέσσερις μέρες αργότερα το πλήρωμα κατάφερε να τερματίσει στην 48η θέση της Γενικής, χωρίς ιδιαίτερα απρόοπτα – καθόλου άσχημα, με 360+ τερματίσαντες…
Houston, we ʼve got a problem!
Δυστυχώς, η Disco Volante δεν κατάφερε ποτέ ούτε να φτάσει στη γραμμή παραγωγής, ούτε να ακολουθήσει αυτό που θα λέγαμε «αγωνιστική καριέρα». Παρʼ όλα αυτά, αποτελεί σήμερα ένα από τα πιο χαρακτηριστικά δείγματα του ιταλικού ντιζάιν στη δεκαετία του ʼ50 και, βέβαια, το αντικείμενο του πόθου για πολλούς φανατικούς «Alfisti». Μόλις εννέα κατασκευάστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του ʼ50, σε τρεις τύπους αμαξωμάτων (μία Spider και δύο Coupe) και σε δύο εκδόσεις κινητήρων: το 2λιτρο της C52 με τους 158 ίππους και έναν 3λιτρο στην 6C 3000CM (Cortemaggiore). Ειδικά για το 1000 Miglia του 1953 εξελίχθηκε και μια υπερκυβισμένη κουπέ έκδοση 3,6 λίτρων με σχεδόν 250 άλογα, την οποία έφερε στη 2η θέση ο Χουάν Μανουέλ Φάντζιο, πίσω από μια Ferrari. Την ίδια χρονιά πήρε και τη μοναδική νίκη της, στο Μεράνο, και πάλι στα χέρια του Φάντζιο – μόνο που αυτήν τη φορά ο Αργεντινός οδηγούσε μια «κανονική» 6C 3000CM.
Τόσο το συγκεκριμένο, νικηφόρο αυτοκίνητο όσο και η πρώτη έκδοση, η C52, που οδηγήσαμε (παράχθηκε σε μόλις τρία αντίτυπα), θα είχαν μάλλον εξαφανιστεί, αν δε φρόντιζε η ίδια η Alfa Romeo να τα κρατήσει στο μουσείο της και να τα διατηρεί σε άψογη κατάσταση. Σήμερα είναι ελάχιστα τα event στα οποία συμμετέχει το «δικό μας» αυτοκίνητο – το πρώτο που κατασκευάστηκε. Έστω και λίγα χιλιόμετρα, λοιπόν, στο βολάν αυτής της Disco Volante δεν μπορούν παρά να είναι εμπειρία ζωής…
ALFA ROMEO 1900 C52 DISCO VOLANTE SPIDER ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.997 κ.εκ. ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 158 ίπποι ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Ψαλίδια βάσης ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Άκαμπτος άξονας ΒΑΡΟΣ: 700 κιλά ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 220 χλμ./ώρα