Οδηγούμε το νέο Toyota Prius (τιμή αγοράς)
Ξεχάστε όσα ξέρατε μέχρι σήμερα για το Prius. H «λογική» της κατανάλωσης παραμένει, αλλά τώρα περισσότερο «συναίσθημα» πηγάζει από έναν δυναμικότερο χαρακτήρα.
Μέσα στα 25 χρόνια που μεσολάβησαν από τότε που το Prius παρουσίασε για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό τα πλεονεκτήματα της υβριδικής τεχνολογίας, η πλειονότητα των οχημάτων Toyota που πωλούνται στην Ευρώπη είναι τώρα υβριδικά σε ποσοστό που ξεπερνάει το 80%.
Από το 1997, λοιπόν, οι αθροιστικές πωλήσεις εξηλεκτρισμένων οχημάτων Toyota παγκοσμίως έχουν ξεπεράσει τις 23 εκατομμύρια μονάδες, όπου η συνεισφορά του Prius σε αυτό το νούμερο έχει ξεπεράσει κατά πολύ τις 5 εκατομμύρια μονάδες.
Σήμερα, όμως, το Prius δεν είναι το μοναδικό υβριδικό όχημα, όπως συνέβαινε παλιότερα. Ειδικά δε από τη στιγμή που η Corolla, αλλά και το επερχόμενο C-HR, έχoυν καλύψει τα «χαμηλομεσαία» εμπορικά νώτα της Toyota, το εμβληματικό υβριδικό μοντέλο θα έπρεπε να μετακινηθεί σε μια υψηλότερη και διαφορετική θέση. Το αποτέλεσμα είναι μεν ένα αυξημένο κόστος, αλλά και ένας χαρακτήρας με περισσότερο έντονα στοιχεία.
Η νέα προσωπικότητα του Prius
Οι νέες διαστάσεις με το χαμηλότερο συνολικό ύψος, η έντονη αψίδα της οροφής, που μοιάζει να αποτελεί φυσική συνέχεια του καπό και φτάνει μέχρι τα πίσω φώτα και τη φουσκωμένη ουρά, το ρύγχος με τα νέα φώτα και τις κρυμμένες πίσω χειρολαβές, δημιουργούν μια επιθετική σιλουέτα, που εντυπωσιάζει, αποτελώντας ουσιαστικά το χαμηλό «αδελφάκι» του νέου C-HR.
Μία αξιοσημείωτη λεπτομέρεια, πάντως, που δε φαίνεται με την πρώτη ματιά, είναι η έντονη ακμή που τέμνει το μαρσπιέ και συνεχίζεται στο πλαϊνό τμήμα του αμαξώματος.
Ανάλογα εντυπωσιακό είναι και το εσωτερικό, που δανείζεται στοιχεία από το ηλεκτρικό bZ4X. Ο πίνακας οργάνων των 7 ιντσών είναι ελαφρώς υπερυψωμένος, η οθόνη αφής των 12,3 ιντσών του συστήματος infotainment δεσπόζει στο κέντρο του ταμπλό, υπάρχουν αρκετοί φυσικοί διακόπτες (όπως και ξεχωριστό πάνελ χειρισμού του κλιματισμού), ενώ στην κεντρική κονσόλα βρίσκεται πια ένας κλασικός επιλογέας για το κιβώτιο.
Σε επίπεδο διαστάσεων, το μήκος έχει μειωθεί κατά 46 χλστ. στα 4.600 χλστ., το πλάτος αυξήθηκε κατά 22 χλστ. στα 1.782 χλστ. και το ύψος είναι 1.420 χλστ. (μειωμένο κατά 50 χλστ.), ενώ την ίδια στιγμή το μεταξόνιο έφτασε τα 2.750 χλστ. (+50 χλστ.).
Οι προσφερόμενοι χώροι για τους επιβάτες είναι απόλυτα ικανοποιητικοί – κάτι που δεν ισχύει για το πορτ μπαγκάζ, το οποίο περιορίζεται στη μέτρια τιμή (για ένα όχημα αυτών των διαστάσεων) των 284 λίτρων.
Το νέο Prius βασίζεται στη δεύτερη γενιά της πλατφόρμας GA-C και την πέμπτη γενιά των υβριδικών συστημάτων της Toyota, όπου η μοναδική εναλλακτική για την ευρωπαϊκή αγορά αφορά την ισχυρότερη plug–in έκδοση (σε αγορές της Ασίας και της Αμερικής θα υπάρχει και η full hybrid έκδοση).
Το υβριδικό σύστημα αποτελείται από έναν 4κύλινδρο κινητήρα 2,0 λίτρων (κύκλου Άτκινσον, φυσικά) ισχύος 152 ίππων και από ένα ηλεκτρικό μοτέρ 163 ίππων, με τη συνδυαστική απόδοση να φτάνει τους 223 ίππους, κάτι που μεταφράζεται σε μια αύξηση 101 ίππων(!), σε σύγκριση με τους 122 ίππους του προηγούμενου plug-in υβριδικού Prius.
Η ηλεκτρική ενέργεια αποθηκεύεται σε μία μπαταρία 13,6 kWh. Η νέα αυτή μπαταρία, που ζυγίζει 120 κιλά, αν και ισχυρότερη με κυψέλες υψηλότερης ενεργειακής πυκνότητας, εντούτοις συρρικνώθηκε σε όγκο, κάτι που της επέτρεψε να μετακομίσει κάτω από το πίσω κάθισμα, αντί για το χώρο αποσκευών όπου ήταν τοποθετημένη στο προηγούμενο μοντέλο.
Για την αναπλήρωση της ενέργειας φροντίζει ο on-board φορτιστής των 3,5 kW, κάτι που σημαίνει ότι για μία πλήρη φόρτιση θα χρειαστούν γύρω στις 4 ώρες. Με την αποτελεσματικότερη απόδοση να είναι το ζητούμενο, ενέργεια μπορεί επίσης να παράγεται μέσω των ηλιακών κυψελών στην οροφή (στάνταρντ στην ακριβότερη έκδοση Lounge Plus).
Η ηλιακή οροφή μπορεί να παράγει καθημερινά ηλεκτρική ενέργεια ικανή για την κάλυψη διαδρομών μήκους 8 χλμ. ή να φορτίζει πλήρως την μπαταρία εάν το όχημα είναι σταθμευμένο για μερικές ημέρες.
Η μεταμόρφωση στην πράξη
Αυτό που υποδηλώνει η νέα εμφάνιση έρχεται να υποστηρίξει και η εμπειρία πίσω από το τιμόνι του αυτοκινήτου. Από τα πρώτα κιόλας μέτρα γίνεται προφανής η μεταμόρφωση, σε σύγκριση πάντα με τον (δυναμικά) άχρωμο πρόγονο. Δε χρειάζεται να επιβεβαιώσεις τα 6,8 δλ. για τα 0-100 χλμ./ώρα, για να αντιληφθείς αρχικά τη μεγάλη διαφορά στην απόδοση.
Χωρίς να έχει απολέσει τίποτε από τα πολιτισμένα χαρακτηριστικά λειτουργίας σε ήπιους ρυθμούς, μπορεί πλέον να αντιδράσει άμεσα σε κάθε εντολή του δεξιού πεντάλ. Το ίδιο ισχύει και για την οδική συμπεριφορά.
Οι επιβαίνοντες απολαμβάνουν τη μεταξένια κύλιση στη χαλαρή μετακίνηση, ενώ όταν οδηγός αποφασίσει να ανεβάσει ρυθμό, θα βρει την ανάλογη υποστήριξη από το πλαίσιο και τις αναρτήσεις, που δεν προδίδονται σε καμία στιγμή από τους 1,6 τόνους του βάρους.
Το τιμόνι δε θυμίζει σε τίποτε το παρελθόν, ενώ ο έλεγχος του αμαξώματος στις στροφές έχει αποβάλει την όποια πλαδαρότητα, καθώς συμπεριφέρεται με μια ευχάριστη σαφήνεια.
Το νέο Prius δεν πρόκειται φυσικά να τρομάξει τα κάθε λογής «GR» μοντέλα της εταιρείας, θα μπορέσει όμως να κινηθεί με περίσσιο μπρίο, αν και τα 195άρια ελαστικά δείχνουν να έχουν οικολογικότερους προσανατολισμούς πρόσφυσης.
Οι όποιες γκρίνιες θα προκύψουν και πάλι από τη μετάδοση. Μπορεί το κιβώτιο στην καθημερινή χρήση να τα καταφέρνει μια χαρά, μόλις όμως του ζητήσεις κάτι παραπάνω, τότε το βούισμα συνοδεύει κάθε έντονη γκαζιά.
Τουλάχιστον η πολύ μεγαλύτερη ισχύς τώρα περιορίζει δραστικά τη διάρκεια που χρειάζεται ο οδηγός να διατηρεί βυθισμένο το δεξί πεντάλ. Να σημειώσουμε εδώ ότι ο οδηγός μπορεί να διαλέξει ανάμεσα στο αμιγώς ηλεκτρικό πρόγραμμα λειτουργίας, το υβριδικό, το Auto EV/HV, στο οποίο το αυτοκίνητο διαλέγει αυτόματα μεταξύ ηλεκτρικής και υβριδικής λειτουργίας.
Παράλληλα, εκτός από τα γνωστά προγράμματα οδήγησης Eco, Normal και Power, υπάρχει πλέον και ένα επιπλέον παραμετροποιήσιμο από τον οδηγό, πρόγραμμα.
Θετικές εντυπώσεις μας άφησαν και τα φρένα, που συνεπικουρούνται από την ανάκτηση ενέργειας, με ένα αυτόματο πρόγραμμα ή τρεις διαφορετικές βαθμίδες στην επιλογή «Β» του κιβωτίου (κάτι που μπορεί να γίνει μόνο μέσα από το δύσχρηστο μενού ρυθμίσεων του πίνακα οργάνων).
Χάρη στην ανάκτηση αλλά και την αποτελεσματικότητα του υβριδικού συστήματος, το ισχυρό πλεονέκτημα παραμένει το χαμηλό κόστος χρήσης, αφού μετά τα 65 χλμ. αμιγούς ηλεκτρικής αυτονομίας, η κατανάλωση μπορεί να διατηρείται ακόμα και κάτω από τα 5 λτ./100 χλμ. στην πόλη, ενώ στο ταξίδι αυξάνεται ελαφρώς πάνω από τα 6,0 λτ./100 χλμ.
Κάπως έτσι, λοιπόν, αντικρίζεις μια συνολική ένδειξη αυτονομίας που πλησιάζει τα 900 χλμ. (65 χλμ. ηλεκτρικά, και πάνω από 800 χλμ. θερμικά), παραπέμποντας σε νούμερα που παλιότερα αντίκριζες μόνο σε ένα ντίζελ.
Το κόστος και ο επίλογος
Η στάνταρντ plug-in υβριδική τεχνολογία ανεβάζει όπως είναι φυσικό το κόστος του νέου Prius, το οποίο ξεκινά από τα 44.900 ευρώ.
Από το ήπιων τόνων οικολογικό προφίλ των προηγούμενων γενεών, το νέο Prius ανασκουμπώνεται και καταφέρνει με το «καλημέρα» να ξεχωρίσει. Η δυναμική του εμφάνιση συνοδεύεται από ένα εξίσου εντυπωσιακό εσωτερικό με μια αρκετά ικανοποιητική χωροταξική διαρρύθμιση.
Η νέα εικόνα του υποστηρίζεται από το δυνατό υβριδικό σύνολο, που διατηρεί στο ακέραιο τα πλεονεκτήματα της χαμηλής κατανάλωσης (τα οποία μεγιστοποιούνται με τακτική φόρτιση), ενώ το Prius δεν είναι πλέον τόσο οδηγικά άχρωμο όσο οι πρόγονοί του, προσφέροντας παράλληλα πολύ ωραία ποιότητα κύλισης, που ταιριάζει ιδανικά με τα πολιτισμένα χαρακτηριστικά της ηλεκτροκίνησης._ 4Τ
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.987 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 152 ίπποι/6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 190 Nm/4.400 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 163 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 208 Nm/500-2.500 σ.α.λ. >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 223 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: – >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 13,6 kWh >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο e–CVT >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Διπλά ψαλίδια >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.600x1.782x1.420 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.750 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 284 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.545 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,8 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 177 χλμ./ώρα. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 19 γρ./χλμ. >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA: 67 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ (AC): 4 ώρες (3,5 kW) >ΤΙΜΗ: Από 44.900 ευρώ