MotoGP: Τι αλλάζει το 2024 με το νέο σύστημα «παραχωρήσεων» στους κατασκευαστές

Το MotoGP εισάγει από το 2024 ένα νέο σύστημα «παραχωρήσεων» τεσσάρων ταχυτήτων για το σύνολο των κατασκευαστών που δίνουν το «παρών» στο θεσμό. Ας δούμε αναλυτικά τι περιλαμβάνει.

Το MotoGP έδωσε στη δημοσιότητα αναλυτικά στοιχεία για το νέο σύστημα «παραχωρήσεων» που θα εισαχθεί το 2024 και θα χωρίζει τους κατασκευαστές σε τέσσερις κατηγορίες παραχωρώντας σε κάθε έναν διαφορετικά προνόμια και περιορισμούς.

Τα πάντα, σύμφωνα με το νέο αυτό σύστημα, καθορίζονται από την «τοποθέτηση» των κατασκευαστών στις κατηγορίες Α, B, C και D, η οποία γίνεται με βάση τους βαθμούς που έχει συγκεντρώσει ο καθένας στο σχετικό πρωτάθλημα. Για το 2024, για παράδειγμα, και με δεδομένα πλέον τα αποτελέσματα του 2023, στην κατηγορία Α, που είναι και αυτή με τους περισσότερους περιορισμούς, βρίσκεται μόνο η Ducati. Στην κατηγορία Β συναντάμε τις Aprilia και KTM, στην C… κανένα κατασκευαστή, ενώ στην D τις Honda και Yamaha.

Τα κριτήρια κατηγοριοποίησης των κατασκευαστών είναι τα κάτωθι:
A: (Ducati) 85% ή περισσότεροι των συνολικών διαθέσιμων βαθμών
Β: (-) Μεταξύ 60% και 85% των συνολικών διαθέσιμων βαθμών
C: (KTM, Aprilia): Μεταξύ 35% και 60% των συνολικών διαθέσιμων βαθμών
D: (Yamaha, Honda): Λιγότερο από το 35% των συνολικών διαθέσιμων βαθμών

MotoGP: Πως μεταφράζονται όλα αυτά στην πράξη;

Συγκεκριμένα για το 2024, ο κατασκευαστής της κατηγορίας Α, δηλαδή η Ducati, θα έχει στη διάθεσή του 170 ελαστικά δοκιμών (ή 85 σετ), έναντι 220 (ή 110 σετ) για τις Aprilia και KTM και 260 (ή 130 σετ) για τις Honda και Yamaha.

MotoGP - Michelin

Την ίδια στιγμή, η Ducati δεν θα έχει το δικαίωμα έκτακτων συμμετοχών σε αγώνες sprint ή GP. Σε αντίθεση, οι ΚΤΜ, Aprilia, Honda και Yamaha θα έχουν από 6. Από αυτές, οι μισές θα πρέπει να πραγματοποιηθούν πριν το καλοκαιρινό διάλλειμα και υπόλοιπες τρεις από την ημερομηνία αυτή και μετά, έως και το τέλος του πρωταθλήματος. Επίσης, οι wild card αναβάτες δεν υπόκεινται σε περιορισμούς όσον αφορά τους κινητήρες των μοτοσικλετών τους – με άλλα λόγια, θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν μονάδες που δύναται να διαθέτουν αλλαγές και αναβαθμίσεις σε σχέση με εκείνες των μοτοσικλετών των εργοστασιακών αναβατών.

Στις ιδιωτικές δοκιμές των ομάδων του MotoGP κατά τη διάρκεια της χρονιάς, η Ducati, η Aprilia και η KTM επιτρέπεται να χρησιμοποιούν μόνο τους αναβάτες εξέλιξης που διαθέτουν στις τάξεις τους, όπως ο Michele Piro, o Lorenzo Salvadori και ο Dani Pedrosa, σε αντίθεση με τις Yamaha και Honda που θα μπορούν να «επιστρατεύουν» σε αυτές οποιονδήποτε αναβάτη. Επίσης, οι ιαπωνικές εταιρείες (Honda, Yamaha) θα μπορούν να δοκιμάσουν τις μοτοσικλέτες τους σε οποιαδήποτε πίστα GP, ενώ οι Ducati, Aprilia και ΚΤΜ μόνο σε μόλις τρεις, τις οποίες πρέπει προκαταβολικά να δηλώσουν από πριν.

Enea Bastianini - MotoGP

Από εκεί και πέρα, οι Ducati, KTM και Aprilia θα έχουν στη διάθεσή τους για κάθε αναβάτη τους 7 ή 8 κινητήρες για ολόκληρη την αγωνιστική σεζόν, σε αντίθεση με τις Yamaha και Honda που θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν 9 ή 10.

Μια πολύ σημαντική αλλαγή προς όφελος των Yamaha και Honda είναι το ξεπάγωμα της εξέλιξης των κινητήρων τους. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα μπορούν οποιαδήποτε στιγμή το επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν στους αγώνες του 2024 οποιαδήποτε έκδοση των κινητήρων τους – σε αντίθεση με τις Ducati, Aprilia και ΚΤΜ που θα δεν θα έχουν τη δυνατότητα να εξελίξουν τους κινητήρες τους από το πρώτο GP της χρονιάς καθ’ όλη τη διάρκεια της αγωνιστικής σεζόν.

Τέλος, το πλαίσιο των νέων «παραχωρήσεων» επιτρέπει στους κατασκευαστές της κατηγορίας D να χρησιμοποιήσουν μια επιπλέον αεροδυναμική αναβάθμιση κατά τη διάρκεια της σεζόν.

Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι το καθεστώς «παραχωρήσεων» -δηλαδή, ποιος κατασκευαστής ανήκει σε ποια κατηγορία- θα εξετάζεται και θα αναθεωρείται, εφόσον χρειαστεί, ανάλογα με τα αποτελέσματα ανά εξάμηνο και χρονικό σημείο αναφοράς το καλοκαιρινό διάλλειμα και το τέλος της σεζόν.

Fabio Quartararo - MotoGP

Tags: