Περιπλανήσεις στο παρελθόν – Matra M530
Το πρώτο μοντέλο παραγωγής της ένδοξης στα τέλη της δεκαετίας του '60 Matra Αutomobiles...
H εταιρεία Matra Engins SA ξεκίνησε τη δραστηριότητά της στη Γαλλία το 1941, με κύρια απασχόληση την κατασκευή αεροπορικών κινητήρων και την αεροναυπηγική. H παρορμητικότητα ορισμένων στελεχών έφερε, το 1964, το πρώτο αυτοκίνητο με το έμβλημα της Matra. Ήταν το «Djet», ένα μικρό σπορ όχημα με κινητήρα στο κέντρο, που η εταιρεία κληρονόμησε παίρνοντας τον έλεγχο της Automobiles Rene Bonnet, τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς. Το μοντέλο, έμεινε με επιτυχία στην εξειδικευμένη παραγωγή της εταιρείας ως το 1968. Στις αρχές του 1965 ήρθε και η ίδρυση της Matra-Sport, που τα αρχικά της («MS») αποτέλεσαν και το πρώτο συνθετικό των ονομάτων όλων των αγωνιστικών Matra.
Την ίδια περίοδο ο διευθύνων σύμβουλος της Matra Jean-Luc Lagardère αποφάσισε να αναπτύξει ένα σπορ αυτοκίνητο που θα είναι πιο προσιτό στον κοινό, για να διαδεχθεί σταδιακά το «Djet». Το αποτέλεσμα ήταν το πρώτο «πραγματικό» μοντέλο της Matra, το σχεδιασμό του οποίου υπέγραψε ο Philippe Guédon, που προηγούμενα δούλευε στη Simca. Το πλαίσιό του ήταν κατασκευασμένο από χάλυβα, ενώ το αμάξωμα από πολυεστέρα, με τον κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο. Την ασυνήθιστη λόγω της avant-garde σχεδίασης εξωτερική εμφάνισή του υπερτόνιζαν η τύπου targa οροφή και οι pop-up προβολείς. Για να μπορέσει να βρεθεί το πιο κατάλληλο μηχανικό σύνολο, ικανό να χωρέσει ανάμεσα στα πίσω καθίσματα και στο πορτ-μπαγκάζ ενός coupe μοντέλου διάταξης 2+2, εξετάστηκαν πολλές επιλογές. Η πρώτη από αυτές ήταν ο τροποποιημένος από τη Gordini κινητήρας της Renault που εφοδίαζε το Djet, όμως οι μηχανικοί της Matra προτιμούσαν αυτόν που φορούσε το «16». Σύντομα όμως απομακρύνθηκαν από της εντός Γαλλίας λύσεις και στράφηκαν προς Γερμανία μεριά, στον 4κύλινδρο των 1.5 λίτρων της Volkswagen και στον 1.8 της BMW. Τελικά δεν έμειναν ούτε εκεί, καταλήγοντας στον V4 των 1.7 λίτρων της Ford, λόγω των συμπαγών διαστάσεών του, αλλά και της υπόσχεσης της τελευταίας να διανείμει το γαλλικό μοντέλο στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού μέσω του δικού τους εμπορικού δικτύου (κάτι που δεν έγινε ποτέ). Το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων του γαλλικού σπορ μοντέλου ήταν δανεισμένο από το Ford Taunus 15M TS.
M530 A
To πρώτο πραγματικό αυτοκίνητο της Matra παρουσιάστηκε στις 7 Μαρτίου 1967, στη διεθνή έκθεση της Γενεύης. Ο κινητήρας της Ford απέδιδε για την περίσταση 71 ίππους, ενώ η τελική ταχύτητα που ανακοινώθηκε ήταν 173 χλμ./ώρα. Η παραγωγή του ξεκίνησε ένα μήνα αργότερα, με την προσθήκη χρωμίου στον προφυλακτήρα και μια μικρή αναμόρφωση του ταμπλό, προκειμένου να δοθεί στον συνοδηγό περισσότερος χώρος για τα γόνατα. Στα δύο πρώτα χρόνια της σταδιοδρομίας του το πλαίσιο κατασκευαζόταν από την Carrier στην Alençon, ενώ η τελική συναρμολόγηση του μοντέλου λάμβανε χώρα στην Creil, στις εγκαταστάσεις της αμαξοποΐας Brissonneau et Lotz. Το 1969 αυτό άλλαξε και όλη η διαδικασία της παραγωγής συγκεντρώθηκε στο εργοστάσιο της Matra στο Romorantin, που προηγούμενα ανήκε στην Automobiles Rene Bonnet. Kάπου εκεί ολοκληρώθηκε η πρώτη σειρά του μοντέλου, που αρίθμησε 2.063 μονάδες. Την ίδια χρονιά εμφανίστηκε η δεύτερη σειρά, ισχυρότερη κατά πέντε ίππους με τη χρήση διαφορετικού καρμπιρατέρ, η οποία παρήχθη σε 1.669 μονάδες. Σε στρατηγικό επίπεδο η γαλλική εταιρεία έκλεισε μια σημαντική συμφωνία με την Chrysler Ευρώπης, με βάση την οποία τα αυτοκίνητά της μπορούσαν να πουληθούν μέσω του δικτύου αντιπροσώπων της Simca, ενώ θα σχεδίαζε από κοινού με τον αμερικανικό κολοσσό τον μελλοντικό διάδοχο της 530.
Απέναντι από τη Lotus και την MG
Το γαλλικό sport μοντέλο με τον κινητήρα της Ford ήταν φθηνότερο από τη Lotus Elan, με την οποία είχε παραπλήσια μέση κατανάλωση σε καύσιμο, υστερώντας όμως σημαντικά από εκείνη σε επιδόσεις. Ωστόσο και τα δύο τους ήταν κατά πολύ ακριβότερα από το μεγαλύτερης ηλικίας και παλαιότερου σχεδιασμού-τεχνολογίας MGB, το οποίο λόγω της τιμής του (αλλά όχι μόνο χάρη σε αυτήν) επωλείτο σε μεγάλους αριθμούς. Στη γεμάτη ιδιαιτερότητες αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου η Porsche 912 (δηλαδή η 911 με τον κινητήρα των 1.6 λίτρων της 356) λογιζόταν επίσης ως ανταγωνιστής του Μatra 530, αν και ήταν αρκετά ακριβότερη από εκείνη. Σε γενικές γραμμές όσοι οδήγησαν το αυτοκίνητο επαίνεσαν τη φινέτσα, το σύστημα διεύθυνσης, την αρτιότητα της κατασκευής και το φινίρισμά του, επισημαίνοντας όμως ότι οι επιδόσεις του «δεν είναι κάτι εξαιρετικό».
M530 LX
Kωδικοποιημένο πλέον ως Matra Simca M530 LX, το σπορ γαλλικό μοντέλο εμφανίστηκε ανανεωμένο στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1970, με τις διακριτικές αλλαγές του να φέρουν την υπογραφή του μεγάλου Ιταλού στιλίστα Giovanni Michelotti. Oι πιο σημαντικές από αυτές σχετίζονταν με τον μπροστινό προφυλακτήρα και το διαφορετικό τρόπο ανοίγματος της πίσω πόρτας. Από εμπορικής πλευράς αυτή ήταν η πιο επιτυχημένη εκδοχή του 530, καθώς μέχρι τον Φεβρουάριο του 1973 που σταμάτησε η παραγωγή του κατασκευάστηκε σε 4.731 μονάδες.
M530 SX Coupe
Toν Oκτώβριο του 1971 παρουσιάστηκε μια περισσότερο προσιτή από οικονομικής πλευράς έκδοση του μοντέλου, με σκληρή και όχι τύπου targa οροφή, αφήνοντας στην άκρη τους pop-up προβολείς (που αντικαταστάθηκαν από τέσσερις σταθερούς). Τα μόνα διαθέσιμα χρώματα του SX Coupe ήταν το λευκό και το πορτοκαλί. Επίσης, σε αντίθεση με την LX, δεν έφερε χρώμιο στους προφυλακτήρες. Η παραγωγή του σταμάτησε τον Φεβρουάριο του 1973, προκειμένου να δημιουργηθεί χώρος για το επερχόμενο Bagheera. Λόγω του σύντομου χρονικού διαστήματος που έμεινε στη αγορά, ήταν το πιο ολιγάριθμο της σειράς των 530, με τη συνολική παραγωγή του να μη ξεπερνά τις 1.143 μονάδες.
ΜΑΤRA M530A Kινητήρας: Ford V4 Κυβισμός: 1.699 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή: 90 mm x 66.8 mm Σχέση συμπίεσης: 9.0:1 Καρμπιρατέρ: Solex 32 PDSIT4 Ισχύς: 71 ίπποι στις 4.800 σ.α.λ. Ροπή: 132 Nm στις 2.800 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα: 173 χλμ./ώρα 0-100 χλμ./ώρα: 12 δλ. Μήκος: 4.160 χλστ. Πλάτος: 1.560 χλστ. Ύψος: 1.200 χλστ. Μεταξόνιο: 2.560 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός: 1.340 χλστ. Μετατρόχιο πίσω: 1.350 χλστ. Βάρος: 860 κιλά Περίοδος παραγωγής: 1967-1970 Μονάδες παραγωγής: 3.732 (2.063: 1 series, 1.669: 2 series)
ΜΑΤRA M530 LX Kινητήρας: Ford V4 Κυβισμός: 1.699 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή: 90 mm x 66.8 mm Σχέση συμπίεσης: 9.0:1 Καρμπιρατέρ: Solex 32 TDID 2 Ισχύς: 77 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ. Ροπή: 141 Nm στις 3.000 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα: 178 χλμ./ώρα 0-100 χλμ./ώρα: 12,1 δλ. Μήκος: 4.197 χλστ. Πλάτος: 1.620 χλστ. Ύψος: 1.200 χλστ. Μεταξόνιο: 2.560 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός: 1.340 χλστ. Μετατρόχιο πίσω: 1.350 χλστ. Βάρος: 935 κιλά Περίοδος παραγωγής: 1970-1973 Μονάδες παραγωγής: 4.731
ΜΑΤRA M530 SX (1970) Kινητήρας: Ford V4 Κυβισμός: 1.699 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή: 90 mm x 66.8 mm Σχέση συμπίεσης: 9.0:1 Καρμπιρατέρ: Solex 32 TDID 2 Ισχύς: 77 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ. Ροπή: 141 Nm στις 3.000 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα: 178 χλμ./ώρα 0-100 χλμ./ώρα: 11,8 δλ. Μήκος: 4.197 χλστ. Πλάτος: 1.620 χλστ. Ύψος: 1.200 χλστ. Μεταξόνιο: 2.560 χλστ. Μετατρόχιο εμπρός: 1.340 χλστ. Μετατρόχιο πίσω: 1.350 χλστ. Βάρος: 915 κιλά Περίοδος παραγωγής: 1971-1973 Μονάδες παραγωγής: 1.143