Κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία: Φοβού τους Δαναούς
Ευκαιρία τα κινέζικα, από πολλές απόψεις. Η προφανής είναι η τιμή τους. Η καλύτερη έχει να κάνει με την πίεση που ασκεί η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη, που αργά ή γρήγορα θα προσαρμόσει τις δικές της τιμές πάνω τους.
Πέρυσι ψόφησε ο λαγός, φέτος βγήκε η βρώμα… Η Ευρωπαϊκή Ένωση, ετεροχρονισμένα ως συνήθως, κατάλαβε πως οι Κινέζοι έρχονται να «καταπιούν» την αυτοκινητοβιομηχανία της. Και ως πρώτο (σ.σ.: εμπνευσμένο…) μέτρο για να σωθεί, εξετάζει την επιβολή δασμών στα κινεζικά μοντέλα, μήπως και καταφέρει να εξισώσει τις τιμές τους με εκείνες των ευρωπαϊκών. Στο άκουσμα και μόνο της σχετικής είδησης, η Κίνα προειδοποίησε ότι μια τέτοια κίνηση μπορεί να πλήξει συνολικά το διμερές εμπόριο… Ουπς.
Δηλαδή, αυτό που καθυστέρησε να αναλυθεί ήταν ότι η Κίνα, που πέρυσι «έκλεισε» τη χρονιά καταλαμβάνοντας το 3,4% στις πωλήσεις EV επί ευρωπαϊκού εδάφους, μέσα στο πρώτο επτάμηνο του 2023 έχει φτάσει στο 6,7% στη σχετική αγορά. Καθυστέρησε επίσης να αναλυθεί ότι η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία έχει τετραπλασιάσει τις εξαγωγές της τα τελευταία τρία χρόνια. Και, επιπλέον, καθυστέρησε να αναλυθεί ότι τα 350.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχει εξαγάγει μόνο φέτος η Κίνα στην Ευρώπη βρίσκουν το δρόμο τους στις αγορές, αφήνοντας στο ράφι τα ανταγωνιστικά ευρωπαϊκά.
Το θέμα τώρα είναι πως τα ευρωπαϊκά εργοστάσια θέλουν χρόνο μέχρι να «απαντήσουν», αφού, όπως αναφερόταν πρόσφατα και από αυτήν τη σελίδα, με πρόφαση τη φορολόγηση του CO2, οι κατασκευαστές απέσυραν από τις γκάμες τους τα μικρά αυτοκίνητα.
Η στήλη θα τον κάνει τον μπακαλίστικο υπολογισμό, και ο νοών νοείτω. Μεταξύ 2019 και 2022, οπότε και οι μεγάλοι Ευρωπαίοι κατασκευαστές «εξαφάνισαν» τα μικρά μοντέλα τους, το καθαρό κέρδος τους ανά όχημα εκτινάχθηκε από -40 έως 1.920 ευρώ, σε 510 έως 8.940 ευρώ, προσαρμοσμένο στον πληθωρισμό. Αυτό επιτεύχθηκε με την προτεραιότητα στις πωλήσεις των μεγαλύτερων, πιο προσοδοφόρων SUV, τα οποία σήμερα αντιπροσωπεύουν πάνω από το ήμισυ (53%) όλων των οχημάτων που πωλούνται στην Ευρώπη. Τα δε ηλεκτρικά SUV αντιπροσώπευαν το 51% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2022.
Και τώρα; Το ένα τέταρτο των αγοραστών νέων αυτοκινήτων σκοπεύει να αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο μέσα στο 2024, σύμφωνα με δημοσκόπηση του YouGov στη Γαλλία, στη Γερμανία, στην Ιταλία, στην Ισπανία, στην Πολωνία και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Στη συμπληρωματική όμως ερώτηση, όπου δινόταν η επιλογή ενός μικρού ηλεκτρικού αυτοκινήτου αξίας 25.000 ευρώ, το ποσοστό αυξήθηκε στο 35%! Και ποιος μπορεί να δώσει ηλεκτρικό με τέτοια τιμή; Ο Κινέζος. Εκτός και αν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές θυσιάσουν κάτι από τα κέρδη τους και προσαρμοστούν στη ζήτηση. Τρεχάτε, ποδαράκια μου!_ Ε. Ξ.